Кой притежава Луната?

| от | |

9cab6034f7a2a9642f4d70acb4c29bf8_vice_630x420

На 2-ри декември в 1:30 мин. пекинско време, апаратът за изследване на Луната „Чанъ 3″ (Chang’e 3) успешно бе изстрелян в космоса. Той ще осъществи първото китайско кацане на Луната и ще изследва нейната повърхност. Самоходният апарат е с маса 100 килограма и трябва да работи на Луната най-малко три месеца.

Aко настоящото кацане на Луната бъде успешно, то за първи път от почти 40 години, хората отново ще влязат в историята. Това ще бъде важно събитие и в китайския план за изследване на космоса. Така страната ще стане третата след САЩ и бившия СССР, осъществила кацане на Луната (космически апарат не е кацал на Луната от непилотираната руска мисия през 1976 г.).

Основната задача на лунохода ще е тестване на серия технологии. Сред тях е и изпробване на технология за комуникация в дълбокия Космос. Паралелно с това подвижната лаборатория ще изследва повърхността на Луната.

С изстрелването на лунохода започва вторият етап от китайската програма по изучаване на естествения спътник на Земята. Китай има и планове да изгради своя космическа станция на Луната до 2020 г.

В същото време стана ясно, че НАСА планира мисия през 2015 г., с която ще изпрати най-различни семена на Луната, за да види дали хора ще могат да живеят там един ден.

Така изведнъж отново ще се възобнови дългогодишния въпрос: Кой е собственик на Луната?

[youtube id=“GMgpKwfbZGE“ width=“667″ height=“356″]

Докато космическото право може евентуално да обхване, добре, цялата Вселена, като начало може би е по-лесно да се започне с определяне на правото и политиката на Луната.

Към настоящия момент, космическото право се ръководи до голяма степен от Договора за космоса от 1967 г., която се управлява от Службата на ООН по космическите въпроси. Основните му цели са да осигурява основната рамка на международното космическо право, включително на следните принципи:

 

[infobox color=“blue“]

– изследването и използването на космическото пространство се извършва в полза и в интерес на всички страни;

– космосът трябва да бъде свободен за изследване и използване от всички държави;

– космическото пространство не е предмет на национален суверенитет, използване или владеене, или всякакви други средства;

– страните не могат да поставят ядрени оръжия или други оръжия за масово унищожение в орбита или на небесни тела или на космическа станция или по всякакъв друг начин;

– Луната и другите небесни тела се използват изключително за мирни цели;

– астронавтите трябва да се разглеждат като пратеници на човечеството;

– страните са отговорни за националните космически дейности, независимо дали се извършват от правителствени или неправителствени организации;

– страните носят отговорност за вреди, причинени от техните космически обекти;

– страните трябва да избягват вредното замърсяване на космическото пространство и небесните тела.

[/infobox]

Тази основа на космическото право е изключително важна, но и работеща до момента, в който състезанието за космическото пространство не се разгори с пълна сила.

Частни компании и бързо развиващ се списък на страни, включително Южна Корея и Индия, правят все по-амбициозни космически планове. Въпросът дали има или не някой законното право да „загради“ част от Луната, се нуждае от отговор още по-наложително. И от този момент нататък това е и световния въпрос, който остава до голяма степен без отговор.

„Проучването на космическото пространство от Китай няма да спре на Луната“, казва Sun Huixian, заместник-главен инженер и отговорник на втората фаза на китайската лунна програма. „Нашата цел е дълбокия космос.“

След две седмици най-вероятно ще се радваме на факта, че трета страна ще направи успешно кацане на Луната. През следващото десетилетие или две, тези моменти ще стават много повече, а въпросът за кокошката и яйцето – има ли право една страна да изгради база на Луната и дали това е законно, ще търси своя ясен отговор.

 
 

Поемете дъх! Том Харди е в „Табу“

| от |

Том Харди е един от чудесните британски екземпляри, които Обединеното кралство е внесло в редиците на Холивуд за последните няколко години. До него гордо стоят Том Хидълстън, Бенедикт Къмбърбач, великолепният Хю Лори, Джак О`Конъл и още, и още, и още… Том Харди обаче е единственият сред тях, който може да предизвика у теб възбуда и страх едновременно. Той е като заешката дупка от Алиса – искаш да скочиш, защото знаеш, че ще е вълнуващо и същевременно се притесняваш какво ще намериш на дъното.

След година на мълчание, номинация за „Оскар“ – за „Завръщането“ – и поява само в два епизода на третия сезон на Peaky Blinders Харди прави мрачно завръщане в калния и свръхестествен сериал “Табу“.

Какво е „Табу“? Сериал, продуциран от Ридли Скот, самият Харди и сценаристът на Peaky Blinders Стивън Найт. Той е мрачна и мърлява история за отмъщението, примесена с древни африкански магии, подмолни британски чиновници и Уна Чаплин за разкош. Всички те позиционирани в стар Лондон.

Историята проследява Джеймс Дилейни – буквално завърнал се от мъртвите мъж, където са го пратили злите езици преди 10 години, чийто баща умира внезапно, а Джеймс се оказва единственият наследник на парче каменна земя, което група британски чиновници и политици желаят силно, за да решат набързо лека неуредица с правителството на САЩ и Канада.

Дилейни, изглеждащ точно толкова смахнат за хората, колкото и баща му приживе, не планира нито да дава, нито да продава купчината камъни, които му се падат по право. Към този основен казус и очевидно основен конфликт в сериала, който се точи и разточва във всичките 56 минути в началото, се добавят бързата смърт на бащата, за която синът вярва, че не е случайна и любовта към полу-сестра му, в чиято роля е грациозната Уна Чаплин.

„Табу“ има великолепна атмосфера. Лондон в началото на IXX век е мърляв, кален, пълен с курви, бардаци и отхвърлени деца. Кучетата ядат трупове, а хората се отдават на низки страсти с дебелани. Между всички тях Том Харди крачи класно, потънал в кал до колене, в компанията на хрътка и сложил на главата си голям цилиндър.

Към тази среда се добавят и африкански митове и легенди, тъй като персонажът на Харди е прекарал последните 10 години в Африка под опеката на вуду магьосници и страшни жени с боядисани лица, които го преследват в сънищата му в късните доби на нощта, и неговата химия с останалите персонажи – от Уна Чаплин до Франка Потенте, която е похотлива и долна съдържателка на публичен дом, наместил се удобно в един от имотите му.

Първи епизод на „Табу“ обаче не ти казва нищо повече. Той само те въвежда в мрачната магическа обстановка, която смята да разгърне пред зрителите си впоследствие. Той създава среда, която да те възбуди или поне да ти стане любопитно, поставя възлите на всички връзки, които смята да развърже нататък и ти казва да чакаш. Седмица след седмица той, в компанията на Харди, ще ти разкрива нови и нови тайни от мрачния свят, в който живи и мъртви се срещат, а британецът, като блюстител на правдата, ще раздаде правосъдие накрая.

„Табу“ е един от вълнуващите сериали този януари, спор няма. Той носи големи очаквания и дава големи заявки. Дали без участието на Том Харди – като продуцент, актьор и един от създателите на шоуто – щеше да е толкова любопитен? Едва ли. Но Харди е класната британска чаша чай, която всеки е редно да изпие в един момент. А осем мрачни и възбуждащи епизода, звучат като добра идея да го направите именно сега.   

 
 

Звезди от киното, изкушени от телевизията

| от chronicle.bg |

В последните години сериалите показаха, че малкият екран е достатъчно голям за всяка световна звезда, стига да се основават върху добър сценарий и качествена режисура. Затова и в последните години мнозина се насочиха към телевизията.

Когато видяхме в сериала „Истински детектив” Матю Макконъхи, това беше изненада – носителят на „Оскар” беше слязъл от нивото на големия екран, за да се снима в телевизията. Оказа се, че това е добър ход, който впоследствие мнозина негови колеги повториха.

В епохата, в която всеки може да гледа каквото си поиска дори на телефон, това да бъдеш близо до аудиторията е по-важно от всякога.

Предлагаме ви да видите в галерията ни големите актьори, носители на редица награди за ролите си в киното, осмелили се да дадат шанс на телевизията. Като бонус включваме и трима големи режисьори, изкушени от малкия екран.

 
 

Рон Уизли в трейлъра на сериалa „Гепи“

| от chronicle.bg |

Култовият филм „Гепи“ на режисьора Гай Ричи, с Брад Пит и Джейсън Стейтъм, ще бъде адаптиран в сериал. Дистрибутор е сайтът Crackle.

Мнозина са скептични по въпроса дали филмът би могъл да стане на сериал и действително – новите актьори не са коравите мъже, които бихме очаквали.

В ролите ще видим Люк Паскуалино от „Скинс“ и „Снежен снаряд“, Ед Уестуик от „Клюкарката“ и… Рупърт Гринт, който разбира се играе Рон Уизли във филмите за Хари Потър. Сериалът има 10 епизода, създадени от Алекс Де Раков, който обещава да запази хумористичното настроение на оригиналния филм от началото на века.

Гринт играе Чарли, двадесет-и-нещо-годишен лидер на банда от малки натегачи. Можем да очакваме бус пълен със златни кюлчета, уговорени боксови мачове и неадекватна престрелка с мъж в халат на цветя.

Трейлърът ни дава достатъчно, за да се закачим, въпреки че по-радикалните фенове може и да не са доволни от променения актьорски колектив и сюжет.

Сериалът излиза на 16 март.

 

 

 
 

12 роли на Джим Кери, които трябва да сте гледали

| от chronicle.bg |

Има филми и актьори, които трябва да присъстват в мозъчната ви видеотека. Да, да, „трябва“ звучи императивно, но наистина…как може да знаете какво е любов, ако не сте гледали Мерил Стрийп и Робърт Редфорд в „Извън Африка“ и какво може да знаете за актьорската игра, ако не сте гледали Де Ниро в „Шофьор на такси“?

Джим Кери е от онези актьори, които не се отличават с някаква бясна хубост, но имат по-важното: талант и специфични лица. Той е комик от доста ранна възраст, а кариерата му тръгва, когато напуска гимназия и започва да работи в комедийни клубове, за да подкрепи финансово семейството си.

Кери работи от време на време в телевизията и получава малки филмови роли, които в крайна сметка водят до сприятеляването му с Деймиън Уейънс. Оказва се, че братът на Уейънс – Кийнън Айвъри Уейънс – подготвял комедийно шоу за Fox. Шоуто се наричало In Living Color, а Кери получава работа в него. Единственият бял в шоуто, необичайният характер на Кери привлича вниманието на американците. В пресата е наричан „бялото момче от In Living Color“.

Успехът на Кери в In Living Color му спечелва главната роля в комедията „Ейс Вентура: зоодетектив“  (1994), чиято премиера е едва няколко месеца преди края на шоуто In Living Color. Филмът не се приема добре от критиците, но изненадващо става хит. През следващата година Кери играе в  „Маската“  и „От глупав по-глупав“ , като от втория филм печели $7 милиона.

След тези два филма вече е ясно: Кери е филмова звезда. През следващата година играе ролята на Гатанката в  „Батман завинаги“ , а после отново е в ролята на Ейс Вентура в „Ейс Вентура: Повикът на дивото“ .

Тези два филма му носят още два чека за няколко милиона долара. Предизвиква фурор когато се разкрива, че за следващия си филм („Кабелджията“) е получил $20 млн — рекордна сума за комедиен актьор. Вниманието, което се обръща на заплатата му, както и отрицателните отзиви и мрачния характер на героя в сравнение с предишните изпълнения на Кери, водят до провала на филма.

Въпреки постоянните успехи в комедията, Джим Кери поема предизвикателството и участва в „Шоуто на Труман“ (1998). Ролята му в този филм му донася Златен глобус за най-добра мъжка роля в драматичен филм.

Тъй като днес Кери празнува своя 55-ти рожден ден (абсурдно, но факт), ви предлагаме да разгледате галерията с 12-те ни любими негови роли.