Класика ALFA SPIDER, MAZDA MX-5 и MGB – Добре дошли в клуба

| от |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от утре, а ексклузивно само за читателите на Chronicle.bg представяме водещата история в него. Още много интересна информация от света на автомобилите можете да намерите на www.ams.bg

Класика ALFA SPIDER, MAZDA MX-5 и MGB – Добре дошли в клуба

Малък, лек, открит за ветровете, MX-5 въплъщава идеала за роудстър – достатъчно основание да поканим японския двуместен модел на излет с два утвърдени от много по-рано образеца в този жанр.

Според някои този модел трябва да потърпи още няколко години, докато заеме полагащото му се място в света на автомобилната класика наравно със своите исторически образци. Въпреки това смятаме, че Mazda MX-5 изисква напълно сериозно отношение – и то още днес. Същевременно трябва да признаем и заслугите на нейните конструктори. Защото да разработваш през 80-те години автомобил, чиято порода в това десетилетие се смята за почти изчезваща, е свидетелство за голяма смелост.

От друга страна, малкият двуместен модел, който след десетгодишен развоен период е представен през 1989 г. в САЩ под названието Miata и година по-късно се появява в Европа като MX-5, не е трябвало да се опасява от сериозна конкуренция. Многобройният отбор на английските роудстъри отдавна е в трета глуха. Единствено Alfa Romeo и Fiat все още предлагат малки открити двуместни автомобили, наречени Spider, но по същество те произхождат още от 60-те години. Онези, които разполагат с много пари, могат да си позволят Mercedes SL (R 107), но и той отдавна не е в първа младост. А внушителната му осанка е толкова далеч от основната идея за спартански роудстър, колкото Британското кралство от Индийския субконтинент.

Очевидно времената са узрели за един модерен, евтин и при това надежден роудстър и хората от Mazda действат съвсем правилно. Или казано по друг начин – при MX-5 те изоставят всичко онова, което затруднява ненужно шофирането на автомобила. Например голямото тегло. Към това се прибавя класическа форма на спортен автомобил, само две места и издръжлива техника от масовите серийни модели. В САЩ интересът към роудстъра избухва като бомба.

Същото се повтаря и на германския пазар. Годишният контингент за доставки е разпродаден в рамките на три дена. Ще минат години, докато конкурентите осъзнаят какъв доходоносен бизнес са проспали. От първото поколение с вътрешнофирмено означение NA до 1998 г. са продадени 431 506 броя. Възраждането на класическите роудстъри е несъмнена заслуга на японците.

Но дали първият MX-5 – независимо от търговския си успех – действително притежава качества на достоен представител на семейството на роудстърите? За да изясним този въпрос, поканихме три автомобила на излет из планината Швабска Юра. Естествено, поне един от тях трябваше да е британец. MGB, модел от 1974 г., е пример за класическия пуристки роудстър, чиято техника в голямата си част произхожда още от 50-те години. До него е черната Alfa Spider 2000 Fastback от 1975 г. като един вид шикозен италиански отговор на грубоватата британска мода при роудстърите.

MG е мачо героят в тройката

Първи километри за загряване на моторите. Докато Mazda и Alfa, чиито агрегати са с по два разпределителни вала, бързо рапортуват за бойна готовност, ниско разположеният чугунен силов агрегат на MG се нуждае от няколко минути, за да премине най-после към равномерна работа. Шумният четирицилиндров мотор с долно разположен разпределителен вал има репутацията на непретенциозна машина, която обаче не бива да бъде подценявана. Уверена мощ на 95 конски сили и почти неизчерпаема планина от въртящ момент, която започва малко над оборотите за празен ход. В сравнение с машините на Alfa и Mazda английският агрегат е несъмнен мачо – момчето от острова звучи по-грубо, по-гъгнещо и по-натрапчиво.

По такъв начин моторът се съчетава отлично с визуалното впечатление от автомобила. На модела В сякаш не му пука особено нито за аеродинамика, нито за други съображения на модерната епоха. С лишена от излишни украшения форма, този момък предпочита да изправи предизвикателно радиаторната си решетка срещу въздушния поток, което в съчетание с кръглите светлини и двата рога на бронята придава на лицето му малко ядосано изражение.

Съвсем различна е физиономията на пилота, който управлява MG. Той се радва като дете пред маса с подаръци, че благодарение на ниската линия на хълбоците и малкото челно стъкло може да седи обвяван от насрещния вятър. На него му е все едно, че при внезапен проливен дъжд ще се измокри до кости, защото гюрукът се опъва за същото време, за което и палатка за десетима бойскаути. Или че на времето никой не си е помислил за смисъла и целта на неща като отопление или вентилация. Като фен на роудстърите той, разбира се, може да понесе много.

В замяна на това човекът зад волана гледа към едно чудно хубаво, покрито с набразден лак арматурно табло, докато въпреки листовите ресори на задния мост автомобилът му преодолява завоите с твърда непоколебимост, като че ли е някак закрепен за асфалта. Дясната му ръка почива върху ултракъс скоростен лост – и той знае, че с него е господар на една от най-добрите предавателни кутии, които са били монтирани някога в някой автомобил. Искате да превключвате с още по-къс и стегнат ход? Това става отново възможно след години, при MX-5, но за него ще говорим по-късно.

 

Силната страна на Alfa? Разбира се, нейният чар

За разлика от MG, със закръглената си предна част и обтекаемите плексигласови капаци Alfa Spider ви посреща с усмивка и завладява сърцето ви по-скоро с южняшки чар, отколкото с директна атака. Представеното през 1970 г. второ поколение на Spider, наречено в Италия Coda tronca (къса опашка), се харесвало на мнозина повече от предшественика със закръглена задница. В роудстъра на Alfa Romeo се чувствате осезаемо пò на завет, отколкото в MG, погледът ви попада върху единствените по рода си контролни уреди, наподобяващи кофички за сладолед, и върху трите красиви допълнителни циферблата на централната конзола – а и гюрукът при необходимост би могъл да бъде затворен, докато трае една фаза на светофара. Твърдата грубост на английския роудстър изглежда сравнително чужда за Spider, но това би могло да се дължи донякъде и на разликата във възрастта на двете конструкции.

С 2000-кубиковия си мотор под предния капак тази Alfa притежава вероятно най-вдъхновяващия според преобладаващото мнение задвижващ агрегат, който е бил на разположение през целия период на производство на четирите поколения Spider между 1966 и 1993 г. Данните за мощността му варират според източника и страната, в Германия по DIN тя е била 132 к.с., а от 1975 г. само 125 к.с.

Още първите колебливи подавания на газ предизвикат дрезгавия рев на агрегата с два горни разпределителни вала. Този приятел не само звучи увличащо, но има и здрава хватка. При това от празен ход чак до около 5000 об./мин. Характеристиката на мощността на двулитровия мотор подхожда отлично на целия автомобил – с възможностите за динамично шофиране, но без необходимост от често превключване. И това е добре, защото пътищата на лоста от една до друга предавка могат да ви се сторят безкрайни, при това не само от гледна точка на някой пилот на MGB. В плетеницата от завои на Швабската Юра обаче английският роудстър остава твърдо залепен до задницата на Spider въпреки доста по-малката си мощност. Единствено при спускане Alfa успява да се възползва от едно малко предимство: четири вместо само две дискови спирачки.

 

Усещане за роудстър в MX-5

Ако се стигне до истинско състезание, MX-5 спокойно би могъл да изпревари останалите с цели обиколки. И това, въпреки че 1,6-литровият му мотор със само 90 к.с. е най-слабият в тройката. Все пак с теглото си от 955 кг този автомобил е и най-лекият от тримата участници и освен това разполага с кормилна уредба, която е малко нервна, но в замяна на това работи ултрадиректно. С нея малкият двуместен модел може да бъде доведен винаги точно там, където водачът му иска да бъде, преди да навлезе в следващия завой. Така при шофирането MX-5 буквално залепва за пътя.

В интериора си, типично за роудстър, MX-5 се ограничава до най-необходимото: скоростомер, оборотомер, и три малки кръгли уреда, както и три лостчета вдясно плюс два регулатора за вентилацията и отоплението. Покривът се затваря, разбира се, на ръка, но само за 20 секунди и на това отгоре има репутация, че е абсолютно непромокаем при дъжд. Водачът седи малко над пътя и вероятно се радва най-много на факта, че предавателната кутия на MX-5 е с още по-къс ход при превключване, отколкото трансмисията на MGB.

Както изглежда, няма начин да не признаем MX-5 за сполучливо продължение на първоначалната идея за роудстър и да не го поздравим с добре дошъл в кръга на класическите модели. Той напълно го е заслужава.

 

Текст: Михаел Шрьодер ‘Снимки: Артуро Ривас

 

 

 

Можте да шофирате MX-5 със същата наслада като MGB (ниско тегло, отлична ходова част, вятър в косите), без да се отказвате от комфорта и пригодността за всекидневието на Alfa Romeo (бързо вдигащ се гюрук, добра вентилация и отопление). Следователно конструкторите на Mazda са съумели да интерпретират по нов начин всички достойнства на класическия роудстър и да създадат автомобил, който несъмнено има нужните качества, за да се превърна в класически модел.

 

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ ALFA ROMEO SPIDER 2000 FASTBACK

 Двигател

Четирицилиндров редови четиритактов мотор с водно охлаждане, цилиндрова глава и блок от лека сплав, колянов вал с пет основни лагера, два горно разположени разпределителни вала, задвижвани с дуплекс верига, два висящи клапана на цилиндър, работен обем 1962 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 84 x 88,5 мм, мощност 125 к.с. при 5300 об./мин, макс. въртящ момент 178 Нм при 4400 об./мин, степен на сгъстяване 9,0 : 1, два двукамерни карбуратора Weber, масло в двигателя 5,7 л

Силово предаване

Задвижване на задните колела, еднодисков сух съединител, петстепенна предавателна кутия.

Каросерия / ходова част

Самоносеща изцяло стоманена каросерия, отпред независимо окачване с напречни носачи, винтови пружини и стабилизатор, отзад твърд мост, надлъжни носачи, т-образна щанга, винтови пружини; отпред и отзад телескопични амортисьори. Кормилна уредба с червячно-ролков или сачмено-винтов механизъм, дискови спирачки отпред и отзад, джанти 5½ J14, гуми 165 HR 14.

Размери и тегло

Дължина х широчина х височина 4120 x 1630 x 1290 мм, междуосие 2250 мм, тегло 1040 кг.

Динамични характеристики/ разход

Максимална скорост 193,5 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 9,8 сек, разход 10,8 л бензин 95 на 100 км.

Период на производство / тираж

От 1966 до 1993 г., Duetto до 1970 г., ок. 15 000 екз.; Fastback до 1983 г., ок. 31 000 екз.; Aerodinamica до 1989 г., ок. 37 000 екз.; Серия 4 ок. 21 000 екз.

 

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ MAZDA MX-5 1.6/1.8, модел NA

Двигател

Четирицилиндров редови четиритактов мотор с водно охлаждане, блок от сив чугун, цилиндрова глава от лека сплав, колянов вал с пет основни лагера, два горно разположени разпределителни вала, задвижвани с ангренажен ремък, четири клапана на цилиндър, задействани посредством хидравлични повдигачи, работен обем 1597/1839 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 78 x 83,6/83 x 85 мм, мощност 90/115/130 к.с. при 6000/6500 об./мин, макс. въртящ момент 130/135/155 Нм при 4000/5500/4500 об./мин, степен на сгъстяване 9/9,4/9,1 : 1, електронно впръскване на бензин, катализатор.

Силово предаване

Задвижване на задните колела, еднодисков сух съединител, петстепенна предавателна кутия.

Каросерия / ходова част

Самоносеща изцяло стоманена каросерия, отпред и отзад независимо окачване с по два напречни триъгълни носача на колело, винтови пружини, телескопични амортисьори и стабилизатори, дискови спирачки на четирите колела. Кормилна уредба със зъбна рейка и сервоусилвател, алуминиеви джанти 5½ J 14, гуми 185/60 R 14.

Размери и тегло

Дължина х широчина х височина 3975 x 1675 x 1230 мм, междуосие 2265 мм, тегло 955 кг, резервоар 45 л.

Динамични характеристики/ разход

Максимална скорост 175/195/197 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 10,5/8,8/8,5 сек, разход 8/9 л бензин 91/95 на 100 км.

Период на производство / тираж

От 1989 до 1998 г., Mazda MX-5 модел NA, общо 433 963 екз.

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ MGB

 Двигател

Четирицилиндров редови четиритактов мотор с водно охлаждане, цилиндрова глава и блок от сив чугун, колянов вал до 1964 г. с три, после с пет основни лагера, един долно разположен разпределителен вал, задвижван с ангренажна верига, два клапана на цилиндър, задействани посредством повдигачи, повдигателни пръти и кобилици, работен обем 1798 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 80,3 x 88,9 мм, мощност 95 к.с. при 5400 об./мин, макс. въртящ момент 144 Нм при 3000 об./мин, степен на сгъстяване 8,8 : 1, два карбуратора с полувертикален поток SU HS 4, масло в двигателя 3,4/4,8 л.

Силово предаване

Задвижване на задните колела, еднодисков сух съединител, четиристепенна предавателна кутия, по желание с повишаваща предавка (overdrive).

Каросерия / ходова част

Самоносеща изцяло стоманена каросерия, отпред независимо окачване с два напречни носача на колело, винтови пружини и стабилизатор, отзад твърд мост с листови ресори, лостови амортисьори на четирите колела, отпред дискови, отзад барабанни спирачки. Кормилна уредба със зъбна рейка, джанти 4½ J 14, гуми 5,60 x 14.

Размери и тегло

Дължина х широчина х височина 3890 x 1520 x 1250 мм, междуосие 2310 мм, тегло 961 кг, резервоар 55 л.

Динамични характеристики/ разход

Максимална скорост 172 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 12,6 сек, разход 10 л бензин 95 на 100 км.

Период на производство / тираж

От 1962 до 1980 г., общо 512 243 екз., от тях 387 675 Roadster.

Когато MX-5 се появява в Германия, годишният контингент за доставки е разпродаден в рамките на три дена.

 

 

В актуалния ноемврийски брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще откриете:

kor 11.indd
Opel Corsa: първи километри с най-новото попълнение в продуктовата гама на марката от Рюселсхайм, на което се възлагат огромни надежди за просперитета на марката.
Базовият вариант на новия Mustang се задвижва от четирицилиндрова турбомашина. Дали подобно нещо ще доставя удоволствие?
Jeep Cherokee срещу Nissan X-Trail: Четвъртото издание на Cherokee във вариант с дизелов мотор със 140 к.с. се изправя в дуел срещу X-Trail с неговите 130 к.с.
Сравнение на десет модела зимни гуми с размер 205/55 R 16 – кой е най-добрият избор?
Зад волана на новото издание на VW Passat.
Bugatti Veyron Super Sport, Ferrari LaFerrari и Porsche 918 Spyder: ще успеят ли новите попълнения на автомобилния елит в лицето на хибридните LaFerrari и 918 Spyder да предявят основателни претенции към трона на Veyron?
BMW Серия 2 Active Tourer срещу VW Sportsvan: първият ван в историята на BMW в сравнение срещу своя конкурент от Волфсбург
Тест на Audi A3 Sportback e-tron
Първи впечатления от обновеното BMW X3.

Автомобилите в броя
Audi A3 Sportback e-tron
BMW 218d Active Tourer
BMW M235i Performance
BMW X3 xDrive 30d
Ford Mustang
Jeep Cherokee 2.0 Multijet 4×2
Maserati Quattroporte S Q4
Nissan X-Trail 1.6 dCi 4×4
Opel Corsa
Opel Adam Rocks
VW Passat
VW Sportsvan 2.0 TDI

 
 

Най-интересното от хип-хоп сцената на едно място

| от chronicle.bg |

Тази година започва много силно за хип-хоп сцената в България. След няколко ударни партита от началото на януари в края му идва моментът за кулминацията – Back To The Unity. Това е платформа, която събира в себе си есенцията на българската хип-хоп сцена.

За пореден път на една сцена ще се качат както утвърдени имена в жанра, така и обещаващи млади таланти. Това са Нокаут, X-Team, F.O., Stick Insect, Atila, 5 o’clock, Keranov & Jay, Feel, Secta, Splitkid, Homelesz, DIS, Logo5, So Called Crew, Sistah/187, DJ Akasha, Ума и Дума, F-act & vWhy, DJ Unkle Billy, МС Нема & Chibook, Mish Mash.

Това ще бъде осмото издание на Back To The Unity, като всяко следващо набира все повече скорост. Неслучайно си печели славата на едно от най-големите меропроприятия за хип-хоп в България. Традиционно това се превръща в мястото, където артистите се обединяват за качествена и неопетнена българска музика.

Back To The Unity ще се състои на 27 януари в Mixtape 5, а вратите отварят точно в 21.00 ч. Билети – на касите на Ticketlogic.

 
 

Една ябълка на ден…

| от |

Едно време на софийските психоаналитични семинари идваха големи имена от лаканианската школа във Франция. Неистово умни хора изнасяха лекции от трибуната, докато една шепа жадни за знания студенти и формиращи се аналитици стояха и ги слушаха. На всеки семинар обаче неизбежно се случваше нещо интересно. Горе-долу по средата пристигаше една жена с раница и по пет торби във всяка ръка, сядаше най-отзад и започваше да шушка с пликовете, вадейки от тях пластмасови бутилки с жълта течност, различни по големина чаши и кило ябълки, които започваше да реже с джобно ножче и да похапва с шумно дъвчене.

Оттогава ябълките винаги са ми били червена лампичка за опасност, а откакто журналистката Илиана Беновска превърна ябълката в символ на българската журналистика, положението не се подобри.

По време на последната пресконференция на Росен Плевнелиев като президент на България, тя опита да приложи любимия си журналистически прийом – да замери политика с ябълка. Вместо всичко да мине с ахване и шеги, както при изпращането на френския посланик Ксавие дьо Кабан или при победната пресконференция на Румен Радев, този път НСО се намеси веднага. Беновска бе изведена от залата за пресконференции под съпровода на развеселените погледи на другите журналисти и мрачната физиономия на президента Плевнелиев.

Не е фатално, че си имаме персонаж, който смесва цирк и журналистика, вдигайки посещенията в родните онлайн медии и рейтинга на телевизионни емисии. Всеки има изконното право да се направи за посмешище. Но никой няма право да сгромолясва и без това не особено високото ниво на българската журналистика, превръщайки сериозни събития в нелепа смесица между лош театър и епизод на „Съдби на кръстопът“.

Довечера малцина ще са разбрали какво е казал Плевнелиев по време не прощалната си реч, но всички ще са разбрали, че Беновска отново е вилняла и много хора ще кажат, че това е „истинската“ журналистика – да задаваш „неудобни“ въпроси, да наричаш нещата „с истинските им имена“ и да караш политиците „да се чувстват неудобно“.

В социалните мрежи вече се заговори за цензура, а някои дори поставиха въпрос дали е трябвало от НСО да извеждат Беновска.

Да, естествено, че е трябвало. И именно това щеше да се случи във всяка държава, която наричате нормална.

В задаването на смислени, неудобни въпроси има достойнство и смисъл. Но в опитите за унижаване на президентската институция и клоунизирането на едно събитие от сериозно политическо естество няма нищо достойно.

Беновска се държеше като Мел Гибсън в „Смело сърце“, когато героят му крещи „СВОБОДА“, докато го бесят, и така угаждаше на нарцистичната си потребност да вижда в себе си лицето на българската журналистика. Лошото е, че има опасност някой погрешка да привиди в нея „истински журналист“, „отдаден професионалист“ или „смел човек“.

Секс закачките, които си разменяше Беновска с ген. Радев и Слави Трифонов през ноември, бяха смешни. Помните – отново ябълки, полюции, кой е мъж и кой не е.  Само че една шега, повторена повече от веднъж, спира да бъде смешна и става в най-добрия случай досадна.

Една от мерите за успешна кариера е да знаеш кога да се оттеглиш. Беновска, време е. Политическата сцена и без това си има достатъчно клоунади.

 
 

Молец с руса коса и малки гениталии кръстен на Доналд Тръмп

| от chronicle.bg |

След като новият президент Румен Радев положи клетва, дойде ред и на Доналд Тъмп.

По случай светлия повод и цялата персона на новия американски държавен глава, биологът д-р Вазрик Назари кръсти новооткрит вид молци на негово име: Neopalpa donaldtrumpi. Буболечките могат да бъдат забелязани в по границата на САЩ с Мексико – точно там, където очакваме и обещаната от Тръмп стена против нелегални имигранти.

Абсолютно без никаква връзка с името, молецът има русичко нещо на главата и мънички гениталии.

Докато д-р Назари разглеждал екземпляри от генотипа Neopalpa, забелязал, че един от тях не приличал на останалите. Той имал значително по-малки гениталии от най-близкия си роднина N. neonata. След ДНК изследвания Назари заключил, че това е напълно нов и неописан вид. А новите видове се кръщават от откривателите си.

Тръмп не е единственият американски президент, който има биологичен вид кръстен на негово име. Джордж У. Буш има бръмбар, Роналд Рейгън има оса, а Бил Клинтън – риба. Барак Обама обаче държи рекорда с 9 вида на негово име.

 

 

„И така, кръстих биологичен вид на Доналд Тръмп. Може би сега той ще направи опазването на крехката американска екосистема приоритет.“

 
 

Мелания Тръмп носи Ralph Lauren на церемонията

| от chronicle.bg |

Всички погледи бяха насочени към Мелания Тръмп, докато съпругът й се заклеваше във вярност към американските граждани, а тя ставаше първа дама.

За церемонията г-жа Тръмп беше избрала елегантна бледа синя рокля с жакет с голяма яка, изработен от същата материя и ръкавици. Тоалетът е дело на иконичния дизайнер Ралф Лорън.

Появилата се информация, че Лорън ще работи заедно с Карл Лагерфелд по тоалета на Мелания Тръмп не е вярна. Лагерфелд няма нищо общо с модното решение на първата дама. Или поне не под лейбъла на Chanel, което може да означава, че е германският дизайнер е работил през своя собствен лейбъл.