Класика ALFA SPIDER, MAZDA MX-5 и MGB – Добре дошли в клуба

| от |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от утре, а ексклузивно само за читателите на Chronicle.bg представяме водещата история в него. Още много интересна информация от света на автомобилите можете да намерите на www.ams.bg

Класика ALFA SPIDER, MAZDA MX-5 и MGB – Добре дошли в клуба

Малък, лек, открит за ветровете, MX-5 въплъщава идеала за роудстър – достатъчно основание да поканим японския двуместен модел на излет с два утвърдени от много по-рано образеца в този жанр.

Според някои този модел трябва да потърпи още няколко години, докато заеме полагащото му се място в света на автомобилната класика наравно със своите исторически образци. Въпреки това смятаме, че Mazda MX-5 изисква напълно сериозно отношение – и то още днес. Същевременно трябва да признаем и заслугите на нейните конструктори. Защото да разработваш през 80-те години автомобил, чиято порода в това десетилетие се смята за почти изчезваща, е свидетелство за голяма смелост.

От друга страна, малкият двуместен модел, който след десетгодишен развоен период е представен през 1989 г. в САЩ под названието Miata и година по-късно се появява в Европа като MX-5, не е трябвало да се опасява от сериозна конкуренция. Многобройният отбор на английските роудстъри отдавна е в трета глуха. Единствено Alfa Romeo и Fiat все още предлагат малки открити двуместни автомобили, наречени Spider, но по същество те произхождат още от 60-те години. Онези, които разполагат с много пари, могат да си позволят Mercedes SL (R 107), но и той отдавна не е в първа младост. А внушителната му осанка е толкова далеч от основната идея за спартански роудстър, колкото Британското кралство от Индийския субконтинент.

Очевидно времената са узрели за един модерен, евтин и при това надежден роудстър и хората от Mazda действат съвсем правилно. Или казано по друг начин – при MX-5 те изоставят всичко онова, което затруднява ненужно шофирането на автомобила. Например голямото тегло. Към това се прибавя класическа форма на спортен автомобил, само две места и издръжлива техника от масовите серийни модели. В САЩ интересът към роудстъра избухва като бомба.

Същото се повтаря и на германския пазар. Годишният контингент за доставки е разпродаден в рамките на три дена. Ще минат години, докато конкурентите осъзнаят какъв доходоносен бизнес са проспали. От първото поколение с вътрешнофирмено означение NA до 1998 г. са продадени 431 506 броя. Възраждането на класическите роудстъри е несъмнена заслуга на японците.

Но дали първият MX-5 – независимо от търговския си успех – действително притежава качества на достоен представител на семейството на роудстърите? За да изясним този въпрос, поканихме три автомобила на излет из планината Швабска Юра. Естествено, поне един от тях трябваше да е британец. MGB, модел от 1974 г., е пример за класическия пуристки роудстър, чиято техника в голямата си част произхожда още от 50-те години. До него е черната Alfa Spider 2000 Fastback от 1975 г. като един вид шикозен италиански отговор на грубоватата британска мода при роудстърите.

MG е мачо героят в тройката

Първи километри за загряване на моторите. Докато Mazda и Alfa, чиито агрегати са с по два разпределителни вала, бързо рапортуват за бойна готовност, ниско разположеният чугунен силов агрегат на MG се нуждае от няколко минути, за да премине най-после към равномерна работа. Шумният четирицилиндров мотор с долно разположен разпределителен вал има репутацията на непретенциозна машина, която обаче не бива да бъде подценявана. Уверена мощ на 95 конски сили и почти неизчерпаема планина от въртящ момент, която започва малко над оборотите за празен ход. В сравнение с машините на Alfa и Mazda английският агрегат е несъмнен мачо – момчето от острова звучи по-грубо, по-гъгнещо и по-натрапчиво.

По такъв начин моторът се съчетава отлично с визуалното впечатление от автомобила. На модела В сякаш не му пука особено нито за аеродинамика, нито за други съображения на модерната епоха. С лишена от излишни украшения форма, този момък предпочита да изправи предизвикателно радиаторната си решетка срещу въздушния поток, което в съчетание с кръглите светлини и двата рога на бронята придава на лицето му малко ядосано изражение.

Съвсем различна е физиономията на пилота, който управлява MG. Той се радва като дете пред маса с подаръци, че благодарение на ниската линия на хълбоците и малкото челно стъкло може да седи обвяван от насрещния вятър. На него му е все едно, че при внезапен проливен дъжд ще се измокри до кости, защото гюрукът се опъва за същото време, за което и палатка за десетима бойскаути. Или че на времето никой не си е помислил за смисъла и целта на неща като отопление или вентилация. Като фен на роудстърите той, разбира се, може да понесе много.

В замяна на това човекът зад волана гледа към едно чудно хубаво, покрито с набразден лак арматурно табло, докато въпреки листовите ресори на задния мост автомобилът му преодолява завоите с твърда непоколебимост, като че ли е някак закрепен за асфалта. Дясната му ръка почива върху ултракъс скоростен лост – и той знае, че с него е господар на една от най-добрите предавателни кутии, които са били монтирани някога в някой автомобил. Искате да превключвате с още по-къс и стегнат ход? Това става отново възможно след години, при MX-5, но за него ще говорим по-късно.

 

Силната страна на Alfa? Разбира се, нейният чар

За разлика от MG, със закръглената си предна част и обтекаемите плексигласови капаци Alfa Spider ви посреща с усмивка и завладява сърцето ви по-скоро с южняшки чар, отколкото с директна атака. Представеното през 1970 г. второ поколение на Spider, наречено в Италия Coda tronca (къса опашка), се харесвало на мнозина повече от предшественика със закръглена задница. В роудстъра на Alfa Romeo се чувствате осезаемо пò на завет, отколкото в MG, погледът ви попада върху единствените по рода си контролни уреди, наподобяващи кофички за сладолед, и върху трите красиви допълнителни циферблата на централната конзола – а и гюрукът при необходимост би могъл да бъде затворен, докато трае една фаза на светофара. Твърдата грубост на английския роудстър изглежда сравнително чужда за Spider, но това би могло да се дължи донякъде и на разликата във възрастта на двете конструкции.

С 2000-кубиковия си мотор под предния капак тази Alfa притежава вероятно най-вдъхновяващия според преобладаващото мнение задвижващ агрегат, който е бил на разположение през целия период на производство на четирите поколения Spider между 1966 и 1993 г. Данните за мощността му варират според източника и страната, в Германия по DIN тя е била 132 к.с., а от 1975 г. само 125 к.с.

Още първите колебливи подавания на газ предизвикат дрезгавия рев на агрегата с два горни разпределителни вала. Този приятел не само звучи увличащо, но има и здрава хватка. При това от празен ход чак до около 5000 об./мин. Характеристиката на мощността на двулитровия мотор подхожда отлично на целия автомобил – с възможностите за динамично шофиране, но без необходимост от често превключване. И това е добре, защото пътищата на лоста от една до друга предавка могат да ви се сторят безкрайни, при това не само от гледна точка на някой пилот на MGB. В плетеницата от завои на Швабската Юра обаче английският роудстър остава твърдо залепен до задницата на Spider въпреки доста по-малката си мощност. Единствено при спускане Alfa успява да се възползва от едно малко предимство: четири вместо само две дискови спирачки.

 

Усещане за роудстър в MX-5

Ако се стигне до истинско състезание, MX-5 спокойно би могъл да изпревари останалите с цели обиколки. И това, въпреки че 1,6-литровият му мотор със само 90 к.с. е най-слабият в тройката. Все пак с теглото си от 955 кг този автомобил е и най-лекият от тримата участници и освен това разполага с кормилна уредба, която е малко нервна, но в замяна на това работи ултрадиректно. С нея малкият двуместен модел може да бъде доведен винаги точно там, където водачът му иска да бъде, преди да навлезе в следващия завой. Така при шофирането MX-5 буквално залепва за пътя.

В интериора си, типично за роудстър, MX-5 се ограничава до най-необходимото: скоростомер, оборотомер, и три малки кръгли уреда, както и три лостчета вдясно плюс два регулатора за вентилацията и отоплението. Покривът се затваря, разбира се, на ръка, но само за 20 секунди и на това отгоре има репутация, че е абсолютно непромокаем при дъжд. Водачът седи малко над пътя и вероятно се радва най-много на факта, че предавателната кутия на MX-5 е с още по-къс ход при превключване, отколкото трансмисията на MGB.

Както изглежда, няма начин да не признаем MX-5 за сполучливо продължение на първоначалната идея за роудстър и да не го поздравим с добре дошъл в кръга на класическите модели. Той напълно го е заслужава.

 

Текст: Михаел Шрьодер ‘Снимки: Артуро Ривас

 

 

 

Можте да шофирате MX-5 със същата наслада като MGB (ниско тегло, отлична ходова част, вятър в косите), без да се отказвате от комфорта и пригодността за всекидневието на Alfa Romeo (бързо вдигащ се гюрук, добра вентилация и отопление). Следователно конструкторите на Mazda са съумели да интерпретират по нов начин всички достойнства на класическия роудстър и да създадат автомобил, който несъмнено има нужните качества, за да се превърна в класически модел.

 

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ ALFA ROMEO SPIDER 2000 FASTBACK

 Двигател

Четирицилиндров редови четиритактов мотор с водно охлаждане, цилиндрова глава и блок от лека сплав, колянов вал с пет основни лагера, два горно разположени разпределителни вала, задвижвани с дуплекс верига, два висящи клапана на цилиндър, работен обем 1962 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 84 x 88,5 мм, мощност 125 к.с. при 5300 об./мин, макс. въртящ момент 178 Нм при 4400 об./мин, степен на сгъстяване 9,0 : 1, два двукамерни карбуратора Weber, масло в двигателя 5,7 л

Силово предаване

Задвижване на задните колела, еднодисков сух съединител, петстепенна предавателна кутия.

Каросерия / ходова част

Самоносеща изцяло стоманена каросерия, отпред независимо окачване с напречни носачи, винтови пружини и стабилизатор, отзад твърд мост, надлъжни носачи, т-образна щанга, винтови пружини; отпред и отзад телескопични амортисьори. Кормилна уредба с червячно-ролков или сачмено-винтов механизъм, дискови спирачки отпред и отзад, джанти 5½ J14, гуми 165 HR 14.

Размери и тегло

Дължина х широчина х височина 4120 x 1630 x 1290 мм, междуосие 2250 мм, тегло 1040 кг.

Динамични характеристики/ разход

Максимална скорост 193,5 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 9,8 сек, разход 10,8 л бензин 95 на 100 км.

Период на производство / тираж

От 1966 до 1993 г., Duetto до 1970 г., ок. 15 000 екз.; Fastback до 1983 г., ок. 31 000 екз.; Aerodinamica до 1989 г., ок. 37 000 екз.; Серия 4 ок. 21 000 екз.

 

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ MAZDA MX-5 1.6/1.8, модел NA

Двигател

Четирицилиндров редови четиритактов мотор с водно охлаждане, блок от сив чугун, цилиндрова глава от лека сплав, колянов вал с пет основни лагера, два горно разположени разпределителни вала, задвижвани с ангренажен ремък, четири клапана на цилиндър, задействани посредством хидравлични повдигачи, работен обем 1597/1839 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 78 x 83,6/83 x 85 мм, мощност 90/115/130 к.с. при 6000/6500 об./мин, макс. въртящ момент 130/135/155 Нм при 4000/5500/4500 об./мин, степен на сгъстяване 9/9,4/9,1 : 1, електронно впръскване на бензин, катализатор.

Силово предаване

Задвижване на задните колела, еднодисков сух съединител, петстепенна предавателна кутия.

Каросерия / ходова част

Самоносеща изцяло стоманена каросерия, отпред и отзад независимо окачване с по два напречни триъгълни носача на колело, винтови пружини, телескопични амортисьори и стабилизатори, дискови спирачки на четирите колела. Кормилна уредба със зъбна рейка и сервоусилвател, алуминиеви джанти 5½ J 14, гуми 185/60 R 14.

Размери и тегло

Дължина х широчина х височина 3975 x 1675 x 1230 мм, междуосие 2265 мм, тегло 955 кг, резервоар 45 л.

Динамични характеристики/ разход

Максимална скорост 175/195/197 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 10,5/8,8/8,5 сек, разход 8/9 л бензин 91/95 на 100 км.

Период на производство / тираж

От 1989 до 1998 г., Mazda MX-5 модел NA, общо 433 963 екз.

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ MGB

 Двигател

Четирицилиндров редови четиритактов мотор с водно охлаждане, цилиндрова глава и блок от сив чугун, колянов вал до 1964 г. с три, после с пет основни лагера, един долно разположен разпределителен вал, задвижван с ангренажна верига, два клапана на цилиндър, задействани посредством повдигачи, повдигателни пръти и кобилици, работен обем 1798 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 80,3 x 88,9 мм, мощност 95 к.с. при 5400 об./мин, макс. въртящ момент 144 Нм при 3000 об./мин, степен на сгъстяване 8,8 : 1, два карбуратора с полувертикален поток SU HS 4, масло в двигателя 3,4/4,8 л.

Силово предаване

Задвижване на задните колела, еднодисков сух съединител, четиристепенна предавателна кутия, по желание с повишаваща предавка (overdrive).

Каросерия / ходова част

Самоносеща изцяло стоманена каросерия, отпред независимо окачване с два напречни носача на колело, винтови пружини и стабилизатор, отзад твърд мост с листови ресори, лостови амортисьори на четирите колела, отпред дискови, отзад барабанни спирачки. Кормилна уредба със зъбна рейка, джанти 4½ J 14, гуми 5,60 x 14.

Размери и тегло

Дължина х широчина х височина 3890 x 1520 x 1250 мм, междуосие 2310 мм, тегло 961 кг, резервоар 55 л.

Динамични характеристики/ разход

Максимална скорост 172 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 12,6 сек, разход 10 л бензин 95 на 100 км.

Период на производство / тираж

От 1962 до 1980 г., общо 512 243 екз., от тях 387 675 Roadster.

Когато MX-5 се появява в Германия, годишният контингент за доставки е разпродаден в рамките на три дена.

 

 

В актуалния ноемврийски брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще откриете:

kor 11.indd
Opel Corsa: първи километри с най-новото попълнение в продуктовата гама на марката от Рюселсхайм, на което се възлагат огромни надежди за просперитета на марката.
Базовият вариант на новия Mustang се задвижва от четирицилиндрова турбомашина. Дали подобно нещо ще доставя удоволствие?
Jeep Cherokee срещу Nissan X-Trail: Четвъртото издание на Cherokee във вариант с дизелов мотор със 140 к.с. се изправя в дуел срещу X-Trail с неговите 130 к.с.
Сравнение на десет модела зимни гуми с размер 205/55 R 16 – кой е най-добрият избор?
Зад волана на новото издание на VW Passat.
Bugatti Veyron Super Sport, Ferrari LaFerrari и Porsche 918 Spyder: ще успеят ли новите попълнения на автомобилния елит в лицето на хибридните LaFerrari и 918 Spyder да предявят основателни претенции към трона на Veyron?
BMW Серия 2 Active Tourer срещу VW Sportsvan: първият ван в историята на BMW в сравнение срещу своя конкурент от Волфсбург
Тест на Audi A3 Sportback e-tron
Първи впечатления от обновеното BMW X3.

Автомобилите в броя
Audi A3 Sportback e-tron
BMW 218d Active Tourer
BMW M235i Performance
BMW X3 xDrive 30d
Ford Mustang
Jeep Cherokee 2.0 Multijet 4×2
Maserati Quattroporte S Q4
Nissan X-Trail 1.6 dCi 4×4
Opel Corsa
Opel Adam Rocks
VW Passat
VW Sportsvan 2.0 TDI

 
 

Най-лошите филми на 2016

| от chronicle.bg, по businessinsider.com |

Холивуд отново е пред раздаване на награди на най-заслужилите.

Като контрапункт на това в галерията ще ви покажем най-лошите филми на годината. От  разбитата надежда „Алиса в Огледалния свят“ до разочарования като „Warcraft: Началото“.

Класацията ни е придружена с мнение на критици за всяка лента. Понякога, повечето пъти честно казано, тези реплики са по-оригинални от филма, който критикуват.

 
 

Усмихнатата Денина Мартин

| от Спонсорирано съдържание |

Денина Мартин е сред известните модни блогърки у нас – усмивката е нейна запазена марка. Усмихва се искрено и постоянно. Говори кратко, точно и ясно и винаги изглежда добре.

Нейното малко, лично интернет пространство се казва Purely Me by Denina Martin – вече сме ви разказвали за него.

„Обичам модата и то много, но това, което ми доставя най-голямо удоволствие, са пътешествията. Те ме зареждат и правят щастлива, защото човек е човек, когато е на път. Ако имаше как, щях през седмица да съм на различно място!“, казва Денина.

20161116-DSC_2366

Имаме предизвикателство към нея – да избере няколко аксесоара от новата колекция на Folli Follie и да даде идеи за преобразяване на зимата. Денина посреща своите последователки тази събота в мол “Сердика” в магазина на Folli Follie от 12 до 15 часа, където всеки клиент ще получи отстъпка от 30%.
Folli Folli е единствената световна марка, която се осмелява да излезе от стандартния печеливш по определение образ на жената вамп и да го замени с този на слънчевите момичета.

„От колекцията на Folli Follie избрах бижута и аксесоари в два различни стила. Единият сет е подходящ за ежедневието и се състои от романтични модели в златисто и бежова чанта с характерната закопчалка-детелина, която ми е изключително любима“, казва тя.

Денина следва максимата “колкото по-малко, толкова по-добре”. Спира на бежова чанта за ежедневието и голям пръстен като акцент за средния пръстен на лявата си ръка.

20161116-DSC_2339

„Другият сет, който избрах, се състои от празнични и женствени бижута в сребро и камъни, особено подходящи за вечерно излизане. Последните допълних в класическа комбинация – с червена мини чанта, която носи силен женствен заряд.” Чантата е ярко червена и придава акцент на тоалета й решен в тъмно.

20161116-DSC_2322

Към нея добавя тъмни очила  и часовник.

20161116-DSC_2411

Денина умее да комбинира много пръстени – в нашия случай три броя, единият от тях доста смел. Съчетава ги с дълги обеци.
„Това, което прави едно бижу наистина уникално е жената, която го носи“, казва Денина.

20161116-DSC_2341

Питам я за любимата й модна тенденция за тази и предстоящата година. 2017-а чука на вратата и е добре хората, потънали в модни дилеми да бъдат подготвени. „Този сезон must-have за мен са малките структурирани чанти. Те са красив акцент, който не просто допълва визията, а и я прави много по-впечатляваща.

А как би разнообразила зимата? – „С цветове. Аз съм явлен привърженик на цветовете и вярвам, че те зареждат с добро настроение.“
Макар зимата, макар да е толкова неудобна за носене, няма как да не се съгласим.

20161116-DSC_2395
Снимките са с бижута и аксесоари на Folli Follie.

 
 

Книга на седмицата: „Дайни“ от Калоян Праматаров

| от chronicle.bg |

Калоян Праматаров е едно от ненатрапващите се имена в съвременната българска литература. Носител на редица литературни награди, а текстовете му са публикувани в литературни издания и сайтове.

Той е от авторите, които рядко ще видите по литературни четения и премиери на книги. Не изпълва със себе си и социалните мрежи. Въпреки това (а може би точно по тази причина) текстовете му заслужават внимание.

Първата му стихосбирка „Асфодел” излиза през 2012 година и е пропита с мрачно настроение. По първото стихотворение от нея  – „Страната на няма“ е създаден и късометражен филм със същото име.

На 15 декември поетът ще представи и новата си стихосбирка – „Дайни”.

„Тази книга е в равноправен диалог с модерната литература на европейския север и особено с метафоричните режими на Балтика”. Така Марин Бодаков описва стихосбирката, на която е редактор.

„Дайни” е вдъхновена от латвийската природа, езическа митология и народен фолклор.

„Обичам местата, породили страховитата понякога образност в поезията на Калоян Праматаров, и уверено твърдя, че той нанася нови нюанси в претворяването на магнетичния и исторически твърде противоречив латвийски пейзаж. Стихосбирката продължава необичайната доскоро северна тема в българската литература, като по дълбок и очарователен начин ни свързва с друга “малка” европейска култура. Нещо повече, тя превежда нейната медитативна сдържаност и драстична чистота на трескавия език на нашето южно всекидневие“, пише Марин Бодаков.

 Предлагаме ви да прочетете стихотворението „Рига”, част от книгата „Дайни”:

Рига 

залезът – желязна двойна люлка – скършва бедрената кост на хоризонта,

нощта – момиче с патерици – бърза, за да ме догони,

денят обръща гръб, слънцето го няма – пречупен кръст, потънал в Даугава,

редом с Красная звезда – помръкнала и вледенена,

 

заличава ме снегът от зимната картинка,

фенери – прозрачни кораби – подпалват я от края,

небето – Бяла планина – искри в жълтата дъга на кея,

вятърът попуква устните по заснежените проспекти,

 

в кристалния юмрук на зимата езикът се сковава,

тук имат дума за залуталия се в гората,

бълнуващ сред дърветата спасителни миражи,

горящи жерави в късен изгрев


Премиерата на „Дайни” ще се състои на 15.12. 2016 от 17.00 часа, на сцената на културната програма на Панаира на книгата в НДК (ет. 3, западно крило). В представянето на стихосбирката участие ще вземат  Светлана Стойчева, Ани Бурова и  поетът Марин Бодаков.

На 17 декември ще се състои и разговор за стихосбирката с участието на поета Стефан Иванов, заедно с Радослав Чичев, автор на „5.6“, и Камелия Спасова, авторка на „Кеносис“.

дайни калоян праматаров

 
 

София Вергара – съдена от ембрионите си

| от chronicle.bg |

Звездата от „Модерно семейство“ София Вергара е съдена от…два замразени ембриона, които е заплодила заедно с бившия си партньор. 

Зародишите, наречени Ема и Исабела, са вписани в документите по съдебното дело.

Вергара се раздели с Ник Лоб през 2014 година, след като той вече веднъж се опита безуспешно да я съди за попечителството над ембрионите. Според новото дело обаче самите ембриони са били лишени от наследството, което им се полага според тръста, основан на тяхно име, защото Вергара отказва да им позволи да се развият и да бъдат родени, както първоначално е предвидено. Тръстът е създаден за тях в Луизиана, въпреки че ембрионите се намират в Калифорния. Лузиана е „пролайф“ щат и според законите му оплодена яйцеклетка е виждана като „юридическо лице“. В документите по делото фигурират имената на оплодените яйцеклетки, но не и на самия Лоб. Делото иска попечителството на зародишите да бъде дадено на Ник Лоб, който да им осигури раждане и живот.

София Вергара и Лоб преминаха пред инвитро процедура през 2013 година. Договорът, подписан от двамата тогава, постановява, че никой от тях не може да прави каквото и да е с ембрионите без съгласието на другия.

Адвокатите на Вергара подчертават, че тук дори не става дума за ембриони, а за оплодени яйцеклетки и единствената причина да бъде заведено делото е, за да намери как Ник Лоб да свързва името си с това на Вергара.