Класика ALFA SPIDER, MAZDA MX-5 и MGB – Добре дошли в клуба

| от |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от утре, а ексклузивно само за читателите на Chronicle.bg представяме водещата история в него. Още много интересна информация от света на автомобилите можете да намерите на www.ams.bg

Класика ALFA SPIDER, MAZDA MX-5 и MGB – Добре дошли в клуба

Малък, лек, открит за ветровете, MX-5 въплъщава идеала за роудстър – достатъчно основание да поканим японския двуместен модел на излет с два утвърдени от много по-рано образеца в този жанр.

Според някои този модел трябва да потърпи още няколко години, докато заеме полагащото му се място в света на автомобилната класика наравно със своите исторически образци. Въпреки това смятаме, че Mazda MX-5 изисква напълно сериозно отношение – и то още днес. Същевременно трябва да признаем и заслугите на нейните конструктори. Защото да разработваш през 80-те години автомобил, чиято порода в това десетилетие се смята за почти изчезваща, е свидетелство за голяма смелост.

От друга страна, малкият двуместен модел, който след десетгодишен развоен период е представен през 1989 г. в САЩ под названието Miata и година по-късно се появява в Европа като MX-5, не е трябвало да се опасява от сериозна конкуренция. Многобройният отбор на английските роудстъри отдавна е в трета глуха. Единствено Alfa Romeo и Fiat все още предлагат малки открити двуместни автомобили, наречени Spider, но по същество те произхождат още от 60-те години. Онези, които разполагат с много пари, могат да си позволят Mercedes SL (R 107), но и той отдавна не е в първа младост. А внушителната му осанка е толкова далеч от основната идея за спартански роудстър, колкото Британското кралство от Индийския субконтинент.

Очевидно времената са узрели за един модерен, евтин и при това надежден роудстър и хората от Mazda действат съвсем правилно. Или казано по друг начин – при MX-5 те изоставят всичко онова, което затруднява ненужно шофирането на автомобила. Например голямото тегло. Към това се прибавя класическа форма на спортен автомобил, само две места и издръжлива техника от масовите серийни модели. В САЩ интересът към роудстъра избухва като бомба.

Същото се повтаря и на германския пазар. Годишният контингент за доставки е разпродаден в рамките на три дена. Ще минат години, докато конкурентите осъзнаят какъв доходоносен бизнес са проспали. От първото поколение с вътрешнофирмено означение NA до 1998 г. са продадени 431 506 броя. Възраждането на класическите роудстъри е несъмнена заслуга на японците.

Но дали първият MX-5 – независимо от търговския си успех – действително притежава качества на достоен представител на семейството на роудстърите? За да изясним този въпрос, поканихме три автомобила на излет из планината Швабска Юра. Естествено, поне един от тях трябваше да е британец. MGB, модел от 1974 г., е пример за класическия пуристки роудстър, чиято техника в голямата си част произхожда още от 50-те години. До него е черната Alfa Spider 2000 Fastback от 1975 г. като един вид шикозен италиански отговор на грубоватата британска мода при роудстърите.

MG е мачо героят в тройката

Първи километри за загряване на моторите. Докато Mazda и Alfa, чиито агрегати са с по два разпределителни вала, бързо рапортуват за бойна готовност, ниско разположеният чугунен силов агрегат на MG се нуждае от няколко минути, за да премине най-после към равномерна работа. Шумният четирицилиндров мотор с долно разположен разпределителен вал има репутацията на непретенциозна машина, която обаче не бива да бъде подценявана. Уверена мощ на 95 конски сили и почти неизчерпаема планина от въртящ момент, която започва малко над оборотите за празен ход. В сравнение с машините на Alfa и Mazda английският агрегат е несъмнен мачо – момчето от острова звучи по-грубо, по-гъгнещо и по-натрапчиво.

По такъв начин моторът се съчетава отлично с визуалното впечатление от автомобила. На модела В сякаш не му пука особено нито за аеродинамика, нито за други съображения на модерната епоха. С лишена от излишни украшения форма, този момък предпочита да изправи предизвикателно радиаторната си решетка срещу въздушния поток, което в съчетание с кръглите светлини и двата рога на бронята придава на лицето му малко ядосано изражение.

Съвсем различна е физиономията на пилота, който управлява MG. Той се радва като дете пред маса с подаръци, че благодарение на ниската линия на хълбоците и малкото челно стъкло може да седи обвяван от насрещния вятър. На него му е все едно, че при внезапен проливен дъжд ще се измокри до кости, защото гюрукът се опъва за същото време, за което и палатка за десетима бойскаути. Или че на времето никой не си е помислил за смисъла и целта на неща като отопление или вентилация. Като фен на роудстърите той, разбира се, може да понесе много.

В замяна на това човекът зад волана гледа към едно чудно хубаво, покрито с набразден лак арматурно табло, докато въпреки листовите ресори на задния мост автомобилът му преодолява завоите с твърда непоколебимост, като че ли е някак закрепен за асфалта. Дясната му ръка почива върху ултракъс скоростен лост – и той знае, че с него е господар на една от най-добрите предавателни кутии, които са били монтирани някога в някой автомобил. Искате да превключвате с още по-къс и стегнат ход? Това става отново възможно след години, при MX-5, но за него ще говорим по-късно.

 

Силната страна на Alfa? Разбира се, нейният чар

За разлика от MG, със закръглената си предна част и обтекаемите плексигласови капаци Alfa Spider ви посреща с усмивка и завладява сърцето ви по-скоро с южняшки чар, отколкото с директна атака. Представеното през 1970 г. второ поколение на Spider, наречено в Италия Coda tronca (къса опашка), се харесвало на мнозина повече от предшественика със закръглена задница. В роудстъра на Alfa Romeo се чувствате осезаемо пò на завет, отколкото в MG, погледът ви попада върху единствените по рода си контролни уреди, наподобяващи кофички за сладолед, и върху трите красиви допълнителни циферблата на централната конзола – а и гюрукът при необходимост би могъл да бъде затворен, докато трае една фаза на светофара. Твърдата грубост на английския роудстър изглежда сравнително чужда за Spider, но това би могло да се дължи донякъде и на разликата във възрастта на двете конструкции.

С 2000-кубиковия си мотор под предния капак тази Alfa притежава вероятно най-вдъхновяващия според преобладаващото мнение задвижващ агрегат, който е бил на разположение през целия период на производство на четирите поколения Spider между 1966 и 1993 г. Данните за мощността му варират според източника и страната, в Германия по DIN тя е била 132 к.с., а от 1975 г. само 125 к.с.

Още първите колебливи подавания на газ предизвикат дрезгавия рев на агрегата с два горни разпределителни вала. Този приятел не само звучи увличащо, но има и здрава хватка. При това от празен ход чак до около 5000 об./мин. Характеристиката на мощността на двулитровия мотор подхожда отлично на целия автомобил – с възможностите за динамично шофиране, но без необходимост от често превключване. И това е добре, защото пътищата на лоста от една до друга предавка могат да ви се сторят безкрайни, при това не само от гледна точка на някой пилот на MGB. В плетеницата от завои на Швабската Юра обаче английският роудстър остава твърдо залепен до задницата на Spider въпреки доста по-малката си мощност. Единствено при спускане Alfa успява да се възползва от едно малко предимство: четири вместо само две дискови спирачки.

 

Усещане за роудстър в MX-5

Ако се стигне до истинско състезание, MX-5 спокойно би могъл да изпревари останалите с цели обиколки. И това, въпреки че 1,6-литровият му мотор със само 90 к.с. е най-слабият в тройката. Все пак с теглото си от 955 кг този автомобил е и най-лекият от тримата участници и освен това разполага с кормилна уредба, която е малко нервна, но в замяна на това работи ултрадиректно. С нея малкият двуместен модел може да бъде доведен винаги точно там, където водачът му иска да бъде, преди да навлезе в следващия завой. Така при шофирането MX-5 буквално залепва за пътя.

В интериора си, типично за роудстър, MX-5 се ограничава до най-необходимото: скоростомер, оборотомер, и три малки кръгли уреда, както и три лостчета вдясно плюс два регулатора за вентилацията и отоплението. Покривът се затваря, разбира се, на ръка, но само за 20 секунди и на това отгоре има репутация, че е абсолютно непромокаем при дъжд. Водачът седи малко над пътя и вероятно се радва най-много на факта, че предавателната кутия на MX-5 е с още по-къс ход при превключване, отколкото трансмисията на MGB.

Както изглежда, няма начин да не признаем MX-5 за сполучливо продължение на първоначалната идея за роудстър и да не го поздравим с добре дошъл в кръга на класическите модели. Той напълно го е заслужава.

 

Текст: Михаел Шрьодер ‘Снимки: Артуро Ривас

 

 

 

Можте да шофирате MX-5 със същата наслада като MGB (ниско тегло, отлична ходова част, вятър в косите), без да се отказвате от комфорта и пригодността за всекидневието на Alfa Romeo (бързо вдигащ се гюрук, добра вентилация и отопление). Следователно конструкторите на Mazda са съумели да интерпретират по нов начин всички достойнства на класическия роудстър и да създадат автомобил, който несъмнено има нужните качества, за да се превърна в класически модел.

 

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ ALFA ROMEO SPIDER 2000 FASTBACK

 Двигател

Четирицилиндров редови четиритактов мотор с водно охлаждане, цилиндрова глава и блок от лека сплав, колянов вал с пет основни лагера, два горно разположени разпределителни вала, задвижвани с дуплекс верига, два висящи клапана на цилиндър, работен обем 1962 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 84 x 88,5 мм, мощност 125 к.с. при 5300 об./мин, макс. въртящ момент 178 Нм при 4400 об./мин, степен на сгъстяване 9,0 : 1, два двукамерни карбуратора Weber, масло в двигателя 5,7 л

Силово предаване

Задвижване на задните колела, еднодисков сух съединител, петстепенна предавателна кутия.

Каросерия / ходова част

Самоносеща изцяло стоманена каросерия, отпред независимо окачване с напречни носачи, винтови пружини и стабилизатор, отзад твърд мост, надлъжни носачи, т-образна щанга, винтови пружини; отпред и отзад телескопични амортисьори. Кормилна уредба с червячно-ролков или сачмено-винтов механизъм, дискови спирачки отпред и отзад, джанти 5½ J14, гуми 165 HR 14.

Размери и тегло

Дължина х широчина х височина 4120 x 1630 x 1290 мм, междуосие 2250 мм, тегло 1040 кг.

Динамични характеристики/ разход

Максимална скорост 193,5 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 9,8 сек, разход 10,8 л бензин 95 на 100 км.

Период на производство / тираж

От 1966 до 1993 г., Duetto до 1970 г., ок. 15 000 екз.; Fastback до 1983 г., ок. 31 000 екз.; Aerodinamica до 1989 г., ок. 37 000 екз.; Серия 4 ок. 21 000 екз.

 

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ MAZDA MX-5 1.6/1.8, модел NA

Двигател

Четирицилиндров редови четиритактов мотор с водно охлаждане, блок от сив чугун, цилиндрова глава от лека сплав, колянов вал с пет основни лагера, два горно разположени разпределителни вала, задвижвани с ангренажен ремък, четири клапана на цилиндър, задействани посредством хидравлични повдигачи, работен обем 1597/1839 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 78 x 83,6/83 x 85 мм, мощност 90/115/130 к.с. при 6000/6500 об./мин, макс. въртящ момент 130/135/155 Нм при 4000/5500/4500 об./мин, степен на сгъстяване 9/9,4/9,1 : 1, електронно впръскване на бензин, катализатор.

Силово предаване

Задвижване на задните колела, еднодисков сух съединител, петстепенна предавателна кутия.

Каросерия / ходова част

Самоносеща изцяло стоманена каросерия, отпред и отзад независимо окачване с по два напречни триъгълни носача на колело, винтови пружини, телескопични амортисьори и стабилизатори, дискови спирачки на четирите колела. Кормилна уредба със зъбна рейка и сервоусилвател, алуминиеви джанти 5½ J 14, гуми 185/60 R 14.

Размери и тегло

Дължина х широчина х височина 3975 x 1675 x 1230 мм, междуосие 2265 мм, тегло 955 кг, резервоар 45 л.

Динамични характеристики/ разход

Максимална скорост 175/195/197 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 10,5/8,8/8,5 сек, разход 8/9 л бензин 91/95 на 100 км.

Период на производство / тираж

От 1989 до 1998 г., Mazda MX-5 модел NA, общо 433 963 екз.

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ MGB

 Двигател

Четирицилиндров редови четиритактов мотор с водно охлаждане, цилиндрова глава и блок от сив чугун, колянов вал до 1964 г. с три, после с пет основни лагера, един долно разположен разпределителен вал, задвижван с ангренажна верига, два клапана на цилиндър, задействани посредством повдигачи, повдигателни пръти и кобилици, работен обем 1798 см³, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 80,3 x 88,9 мм, мощност 95 к.с. при 5400 об./мин, макс. въртящ момент 144 Нм при 3000 об./мин, степен на сгъстяване 8,8 : 1, два карбуратора с полувертикален поток SU HS 4, масло в двигателя 3,4/4,8 л.

Силово предаване

Задвижване на задните колела, еднодисков сух съединител, четиристепенна предавателна кутия, по желание с повишаваща предавка (overdrive).

Каросерия / ходова част

Самоносеща изцяло стоманена каросерия, отпред независимо окачване с два напречни носача на колело, винтови пружини и стабилизатор, отзад твърд мост с листови ресори, лостови амортисьори на четирите колела, отпред дискови, отзад барабанни спирачки. Кормилна уредба със зъбна рейка, джанти 4½ J 14, гуми 5,60 x 14.

Размери и тегло

Дължина х широчина х височина 3890 x 1520 x 1250 мм, междуосие 2310 мм, тегло 961 кг, резервоар 55 л.

Динамични характеристики/ разход

Максимална скорост 172 км/ч, ускорение от 0 до 100 км/ч за 12,6 сек, разход 10 л бензин 95 на 100 км.

Период на производство / тираж

От 1962 до 1980 г., общо 512 243 екз., от тях 387 675 Roadster.

Когато MX-5 се появява в Германия, годишният контингент за доставки е разпродаден в рамките на три дена.

 

 

В актуалния ноемврийски брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще откриете:

kor 11.indd
Opel Corsa: първи километри с най-новото попълнение в продуктовата гама на марката от Рюселсхайм, на което се възлагат огромни надежди за просперитета на марката.
Базовият вариант на новия Mustang се задвижва от четирицилиндрова турбомашина. Дали подобно нещо ще доставя удоволствие?
Jeep Cherokee срещу Nissan X-Trail: Четвъртото издание на Cherokee във вариант с дизелов мотор със 140 к.с. се изправя в дуел срещу X-Trail с неговите 130 к.с.
Сравнение на десет модела зимни гуми с размер 205/55 R 16 – кой е най-добрият избор?
Зад волана на новото издание на VW Passat.
Bugatti Veyron Super Sport, Ferrari LaFerrari и Porsche 918 Spyder: ще успеят ли новите попълнения на автомобилния елит в лицето на хибридните LaFerrari и 918 Spyder да предявят основателни претенции към трона на Veyron?
BMW Серия 2 Active Tourer срещу VW Sportsvan: първият ван в историята на BMW в сравнение срещу своя конкурент от Волфсбург
Тест на Audi A3 Sportback e-tron
Първи впечатления от обновеното BMW X3.

Автомобилите в броя
Audi A3 Sportback e-tron
BMW 218d Active Tourer
BMW M235i Performance
BMW X3 xDrive 30d
Ford Mustang
Jeep Cherokee 2.0 Multijet 4×2
Maserati Quattroporte S Q4
Nissan X-Trail 1.6 dCi 4×4
Opel Corsa
Opel Adam Rocks
VW Passat
VW Sportsvan 2.0 TDI

 
 

Да свалиш близо 20 килограма заради рокля

| от chronicle.bg |

Свалянето на килограми винаги е предизвикателство. Работата с кратки срокове често означава йо-йо ефект и връщане на загубеното тегло. Има обаче и друг вариант – да се получи наистина.

Блеър Хелуик е поканена за шаферка на сватбата на своя приятелка. Събитието е през ноември 2016 година, а роклите за шаферките вече са поръчани още през май. Блеър си взима размер 10 и размер 12, но остава недоволна от начина, по който й стоят. Осъзнава обаче, че до ноември има шест месеца, в които може да направи промяна в живота си. Решава, че това е достатъчно време, което да посвети на свалянето на килограми. Така започва приключението.

Блеър работи в телевизията и чува за треньорката Кайра Стокс покрай работата си. Прави проучване на цените и преценява, че може да си позволи да се пробва. Започва да ходи при нея на тренировка всеки четвъртък сутрин в продължение на месец, преди да събере смелост да пробва по-интензивни тренировки. Първоначално й е ужасно трудно – с темпото на тренировката, скачането на въже се възприема за почивка. Но постепенно Блеър свиква в ритъма и задобрява – всяка тренировка е насочена към различна мускулна група, всеки път е изтощително, но получава уверенията на Кайра, че колкото повече тренира, толкова по-добре ще се справя.

С тренировките тя трупа увереност и започва да тренира по-често. Агресивният й подход към тренировките води до това, че започва да тренира 5-6 пъти седмично.

блеър халуик

В началото не променя особено хранителните си навици, само въвежда дребни промени,з а да се храни по-разумно. Започва деня си с протеинов шейк или овесени ядки. Обядът й е салата и чисти протеини. Опитва се да вкара повече протеини в първите си две хранения за деня, за да има повече енергия. Вечер често хапва зеленчуци и сьомга. Опитва се да избягва въглехидратите вечер, защото я карат да се чувства подута на следващия ден.
Сред важните решения, които взима, е да не съхранява сладки храни и джънк в дома си. Тя осъзнава, че ако няма вредна храна наблизо, няма желание да я консумира.

В един момент от диетата, когато вече е свалила доста килограми, кантарът забива на 64 килограма и тя не може да разбере защо не може да продължи да отслабва. Тогава си дава сметка, че в този период често й се налага да работи през уикендите от офиса, където компанията осигурява кетъринг – когато срещу теб стои десертът и те „гледа“, не можеш да кажеш „не“. Разчитайки на подкрепа от семейството, колегите си и приятелите, успява да направи необходимите промени, за да следва режима си.

Днес, когато вече е постигнала идеалните килограми, не иска да отслабва, а да задържи теглото си. Затова понякога си позволява да хапне хляб или пица, но в умерени количества.

А наградата за усилията е ясна – в рамките на шест месеца е отслабнала толкова, че от размер 10 да стане размер 4 и 17 килограма по-малко. Предстои й да бяга на маратон и е готова за всякакви предизвикателства. В крайна сметка шаферската рокля се оказва само повод да постигне много по-голяма промяна в живота си.

блеър халуик

 

 
 

Deadpool 2 по кината на 1 юни 2018

| от chronicle.bg |

FOX обяви своята програма за филмите по комикси на Marvel, предвидени за 2018 г.

Киностудиото започва през април, когато очакваме нов филм от поредицата X-Men, базиран на сюжетната линия New Mutants. Той ще се пови по кината на 13-ти април 2018 г., а няколко месеца по-късно ще видим и дългоочакваното продължение на Deadpool.

Засега то носи името Deadpool 2 и премиерата е предвидена за 1-ви юни 2018 г.

В края на следващата година ни очаква още една комикс-лента, която отново е вдъховена от X-Men. Той се нарича X-Men: Dark Phoenix и ще дебютира на 2-ри ноември 2018 г.

 
 

Филмите, селектирани в „Петнайсетдневката на режисьорите“ в Кан

| от chronicle.bg, по БТА |

В паралелната секция „Петнайсетдневката на режисьорите“ на кинофестивала в Кан бяха селектирани 19 филма от 1649 предложени пълнометражни ленти.

Сред финалистите фигурират „Un beau soleil interieur“ на френската режисьорка Клер Дени с участието на Жерар Депардийо и Жулиет Бинош, музикалната комедия на Брюно Дюмон „Jeannette, l’enfance de Jeanne d’Arc“ и „Alive in Paris“ на Абел Ферара.

„Тази година постъпиха с 67 кинотворби повече от миналата 2016-а в паралелната секция „Петнайсетдневка на режисьорите“. Сред тях фигурират пет филмови дебюта и пет френски, пет американски, три италиански и седем ленти на жени-режисьорки“, заяви директорът на програмата Едуард Уайнтроп.

„Петнайсетдневката“ ще бъде открита с прожекцията на комедията „Un beau soleil interieur“. „Харесваме кинотворците, които изпробват нови неща, така че и ние се опитваме да дадем своя принос, като ще стартираме паралелната секция с комедия“, коментира Уайнтроп.

Сред другите включени заглавия фигурират лентите на Шон Бейкър „The Florida Project“, „The Rider“ на Клои Жао, „Patty Cakes“ на Кери Мърниън, „West of the Jordan River“ на Амос Гитай и др.

 
 

Късометражна програма за първи път на „София филм фест за учещи“

| от chronicle.bg, По БТА |

Късометражна програма ще има за първи път в Дискусионния клуб за българско и европейско кино „София филм фест за учещи“ – в пролетното издание, което започва днес в Дома на киното и ще продължи до 26 юни, съобщават организаторите.

Прожекциите са всеки понеделник от 18.00 ч. Входът е безплатен за ученици и студенти. Лектори са кинокритикът Антония Ковачева, директор на Филмотеката, и режисьорът проф. Георги Дюлгеров.

Българското кино отново е важен акцент в пролетната селекция. Традиционно ще има срещи с творческите екипи на филмите. Българска е и първата късометражна програма – от три заглавия – носителите на наградата „Джеймисън“ /Jameson/ за най-добър български късометражен филм за 2017 и 2016 г. – „Дрехи“ на Веселин Бойдев и „На червено“ на Тома Вашаров, както и „Любов“ на Боя Харизанова.

Пълнометражните родни продукции са „Пеещите обувки“ на Радослав Спасов, вдъхновен от съдбата на певицата Леа Иванова, предизвикалият огромен зрителски интерес „Воевода“ на Зорница София – по спомени на очевидци и разказа „Румена войвода“ от Николай Хайтов, „Слава“ на Кристина Грозева и Петър Вълчанов – с наградата за най-добър балкански филм и наградата на гилдията на българските кинокритици на 21-вия СФФ и още много отличия, „Семейни реликви“ на Иван Черкелов, интригуваща мозайка от три истории за разрушеното човешко общуване между героите – съпрузи, братя, родители и деца.

Пролетната програма започва с един от най-обсъжданите филми на 2016 г. – носителя на шест „Оскар“-а „La La Land“ на младия режисьор Деймиън Шазел с Райън Гослинг и Ема Стоун. Финалът е с „Т2 Трейнспотинг“ на Дани Бойл, в който рамо до рамо с Юън Макгрегър и Джони Лий Милър блести талантливата млада българска актриса Анжела Недялкова.
Останалите заглавия са „Патерсън“ на Джим Джармуш, номиниран за „Златна палма“, „Хулиета“ на Педро Алмодовар, „Панама“ на младия сръбски режисьор Павле Вучкович, номиниран за „Златна камера“ в Кан.