Кои нови технологии може да променят света в близко бъдеще

| от |

Както се променя света, така ще се развиват и новите технологии, които завинаги ще променят живота такъв какъвто го познаваме. От селското стопанство до енергетиката, ежедневно се усещат положителните промени.

Сайтът MakeUseOf направи списък на технологиите, които в близко бъдеще ще променят света:

1. Месо от епруветка

meso

Със сегашния начин за доставки на месо се харчат огромни ресурси, замърсява се природата и се разрушава озоновия слой. Една от алтернативите която ще се използва е създаването на месо от епруветка.

Вместо в огромни ферми с наблъскани нагъсто животни и кланици, където бозайници и птици се умъртвяват по брутален начин, месото може да се отглежда в… епруветка.

Вместо това месото се отглежда в огромни биореактори, които и сега се ползват във фармацевтичната индустрия. В такива апарати се поставят епруветки и петриеви панички със стволови клетки, които се извличат от животното чрез биопсия. Така месоядците запазват съвестта си спокойна, а онези вегетарианци, които не консумират месо заради животните, могат да го включат в менюто си отново. Получава се месо, което никога не е било живо, нито мъртво. Засега и резултатите не са особено впечатляващи. Все още не е възможно да се правят готови пържоли, а само кайма. В момента половин килограм такава кайма струва 240 долара.

Но цената все още е твърде висока за масово производство. И все още има противоречия около този начин на добиване на месо. Когато  тази технология, се превърне в реалност може да промени живота.

2. Компютри управлявани с мисълта

Компютър контролиран с ума си може да даде голяма възможност за хората, които не могат да се движат без помощ или са парализирани. Компютрите контролирани от мозъка в комбинация с други технологии могат да го променят. С помощта на тези компютри хората могат да търсят в интернет, да играят игри или да гледат филми.

Възможностите на тази технология са огромни.

За тази цел в човешкия мозък ще бъде имплантиран микрочип, който ще прехвърля информация до компютъра. Intel-експерти са установили, че мозъците на хората теоретично позволяват да се разработи единен интерфейс за взаимодействието им директно с компютъра.

Подобни революционни технологии разработват не само в Intel. Преди две години група учени от САЩ и Япония съобщиха за успешното тестване на робот, контролиран от човешки мозък. Почти едновременно специалисти от Университета в Аризона заявиха, че разработват робот, който пък той е в състояние да създадат робот, които на подобен принцип управлява пеперуда.

3. Супер бърз транспорт

Елън Маск работи по тази идея, става дума за проекта Hyperloop, супер бърза система за транспорт с максимална скорост от 1.220 километра в час. Hyperloop е високоскоростна транспортна система за сравнително кратки разстояния, която се състои от двойка затворени тръби, които са разположени във въздуха и се държат на пилони. В самите тръби ще има малки капсули, които ще изстрелват пасажерите през тях със скорост близка до тази на звука. Самите тръби са съединени на всеки от краищата си, като по този начин се създава затворена система (loop).

Според плановете по-голямата част от въздуха в тръбите ще бъде изсмукван, за да бъде намалено аеродинамичното притегляне на капсулете, като обаче тук не става дума за вакуум, който според Мъск не е практически обоснован, заради инженерното предизвикателство за построяване на система, която ще е безупречна. Мъск предвижда построяването на една система с ниско налягане с възможност за вкарване на въздух с цел поддържането на налягането по протежението на цялата система.

Hyperloop-passenger-transport-capsule-concept.jpg

И компанията ET3 има проект, наречен Evacuated Tube Transport със скорост от 6.437 километра в час. Ако се намери някой да инвестира в такъв вид транспорт би могло тези проекти завинаги да променят транспортната инфраструктура.

4. Слънчева енергия

house

Алтернативния начин за снабдяване с енергия стана инвестиция за много компании. Слънчеви панели има по целия сват, а много експерти смятат, че слънчевата енергия има голям потенциал в близкото бъдеще.

Слънцето е огромен източник на чиста енергия и според научни изследвания може да произвежда 10 000 пъти по – голяма мощност от тази, с която се захранва земята. Създадени са изключително технологии, които са помощ на човечеството за извличане и преработване на тази енергия, но за в бъдеще предстои да бъдем свидетели на още много подобни творени.

Има доста сериозни признаци, че за напред се повече и повече правителства ще признаят необходимостта от алтернативни енергийни източници, различни от традиционните, което ще насърчи изследването и приложението на слънчевата енергия. Като цяло развитието на соларната индустрия зависи от обществото. Ако то пожелае да ползва чистата слънчева енергия, тя ще се наложи, като основен източник . „Въпрос на време е човечеството да осъзнае истинските ползи от слънчевата енергия“ това са твърдения на днешните изследователи.

5. Селскостопански дрони

novitehnologii

Земеделието е трудна работа, която изисква много сила и усилия, а с помощта на дроните това би могло да се промени. Не става дума за военни машини, а за летящи камери. Благодарение на спада на цените на камерите и процесорите, тази услуга става все по-достъпна. В днешно време във Франция почти 15 000 фермери използват услугите на  “FarmStar Expert“. Какво правят? Интегрирането на данните, получени от безпилотните системи може да подобри диагностиката в селското стопанство и работата на службата за прецизно земеделие  “FarmStar Expert“. Системата се използва на общо  700 000 хектара обработваеми площи, което позволява на фермерите точно да определят необходимостта от торове и пестициди при сеитбата на меки и твърди сортове пшеница, ечемик, тритикале и рапица.

 
 

Apple Music вече има повече от 20 млн. абонати

| от chronicle.bg |

Няма и две години от дебюта на музикалната стрийминг услуга Apple Music, а тя вече има повече от 20 милиона абонати. За сравнение, достигането на същия брой абонати отнема на Spotify седем години.

Информацията е потвърдена пред Music Business Worldwide. През април абонатите бяха 13 млн., през юни – 15 млн., а през септември – 17 млн.

Най-големият конкурент на Apple Music – Spotify, обяви, че към септември тази година платените абонати на услугата са 40 млн. От компанията очакват броят им да нарасне до 50 млн. в началото на 2017.

Източник: Apple Insider

 
 

Кърк Дългас – една легенда на 100 години

| от chronicle.bg |

На 100 години американският актьор Кърк Дъглас е живата история на киното. Роден като Исур Даниелович Демски на 9 декември 1916 година, днес той празнува един век живот. 

Актьорът има три номинации за „Оскар“, първата от които е през 1950 година. Получава статуетката за цялостната си кариера. Днес Дъглас ще празнува в Калифорния на тържество, организирано от сина му Майкъл Дъглас и снаха му Катрин Зита Джоунс. Очаква се да присъстват около 200 приятели и членове на семейството му.

Кърк Дъглас се пенсионира като актьор през 1996 година след прекаран инсулт. Преди настоящия си рожден ден, той е посещавал терапевт, за да може да произнесе кратко слово на рождения си ден.

„Хора често искат от мен съвети как да доживеят до преклонна възраст и да водят здравословен живот. Нямам подобни съвети. Смятам обаче, че всички ние имаме причини да сме тук. Оцелях след инцидент с хеликоптер и инсулт, за да направя още добри неща в света, преди да го напусна.“  – казва той в есе, публикувано от списанието за знаменитости Closer по повод рождения му ден.

Кърк приписва до голяма степен продължителността на живота си на голямата си любов, втората си съпруга Ан, която е на 97 години. „Имах шанса да срещна жената на живота си преди 63 години – поясни той. – Смятам, че прекрасният ни брак и обсъжданията ни нощем ми помогнаха да оцелея след какви ли не предизвикателства.“

Кърк Дъглас, който е син на руски имигранти, се е превъплътил в образите на някои най-митичните персонажи в историята на седмото изкуство, от художника Винсент Ван Гог до точния стрелец Док Холидей. Снимал се е в около 80 филма, сред които „Одисей“, „Викингите“, „20 000 левги под водата“, „Гори ли Париж?“, „Престрелка в О.К. Корал“, „Седем дни през май“.

 
 

Най-вероятният ден да бъдете зарязани от партньора наближава

| от chronicle.bg, по БТА |

Най-вероятният ден, в който може да бъдете зарязани от партньора наближава и той е 11 декември.

Тази неделя е набедена за най-фатална от статистиците, които внимателно анализирали думата „раздяла“ в постовете и статусите във Фейсбук. Съществуват различни теории относно това на какво се дължат тези разлъки.

По-стиснатите люде си дават сметка, че не си заслужава да се хвърлят пари на вятъра за подаръци за човека, с когото не са сигурни, че ще продължат. Други пък предпочитат скъсването на отношенията пред това да представят човека до себе си на семейството. Но не трябва да изключваме и влиянието на стреса – периодът около коледните и новогодишните празници е особено напрегнат и на мнозина не им издържат нервите.

Много тлеещи конфликти излизат наяве и от това страда любовната връзка. Ако все пак двойките преодолеят фаталния 11 декември, да не мислят, че всичко им се е разминало. Разлъките на Коледа и на Нова година намаляват, но рязко скачат през пролетта, предупреждава таблоидът.

 
 

Страх ни е повече от змии, отколкото от катастрофи

| от Спонсорирано съдържание |

Кампанията „Алкохолът е лош шофьор” е част от дългосрочната корпоративна политика на „Каменица” АД, която има за цел създаването на положителна промяна в поведението на пътя и безопасното шофиране. Деветото издание на кампанията протича под посланието „Петък вечер. Има само едно правило, което важи за всички – не карай пил!“, като призовава към разумно поведение и отговорност да не сядаме зад волана след употреба на алкохол.

Всяка година, като част от активностите по кампанията, „Каменица“ АД провежда национално представително проучване за навиците и нагласите на българските шофьори. Проучването тази година е реализирано през октомври с подкрепата на Gemius.

Основен фокус тазгодишната кампания „Алкохолът е лош шофьор“ поставя върху отношението на околните към водачите, които се качват в колата след употреба на алкохол. Близо 80% от българите приемат шофирането в нетрезво състояние за недопустимо, но въпреки това повечето участници в проучването биха запазили известен неутралитет, ако техен познат иска да кара, след като е консумирал алкохол.

Резултатите от проучването и нагласите на хората към употребата на алкохол и шофирането коментира Росен Йорданов, психолог и консултант на кампанията.

ABD2016_Poster

1. Всички знаем че не трябва да се качваме на колата след употреба на алкохол. Осъзнаваме рисковете, всеки ден слушаме за новите жертви на пътя и въпреки това много хора продължават да го правят. Резултатите са категорични. Защо според Вас се случва това?

Причините са много, ако щете дори еволюционни. Може да ви се стори странно, но ако направим анкетно проучване за най-силните страхове сред хора, които живеят в градовете, ще видите, убеден съм, че много повече от тях ще отговорят, че се страхуват повече от змии или паяци например, отколкото от катастрофи и пътни произшествия, а още по-малко от ПТП-та свързани с употреба на алкохол. Парадоксално, но факт е, че ние, въпреки вековете социализация и урбанизация, не сме развили достатъчно инстинктите си за градската „джунгла“. От друга страна осъзнатостта не е достатъчна, за съжаление. За да работи осъзнатостта, за да има онова необходимо възпиращо въздействие, тя трябва да се интегрира в психиката на човека в онези най-ранни години, които не помним, или да почерпим от личен горчив опит. Вие обаче виждате, че в днешни дни възрастните отделяме много повече време на образованието на децата ни и много по-малко на възпитанието им, включително и на културата на поведение на пътя.

2. Вие имате поглед върху кампанията „Алкохолът е лош шофьор“ и от предишни години. Може ли най-общо да споделите своите впечатления от тазгодишните резултати от проучването – наблюдавате ли някакви значими промени в нагласите към хората шофирането в нетрезво състояние? Какви са вашите ключови изводи?

Тазгодишното изследване дава някои поводи за оптимизъм, особено когато бъдат сравнени данните с данните от предходни кампании. Видно е, че в осезаемо по-висока степен хората показват по-добра осведоменост за законовите ограничения, свързани с шофиране след употреба на алкохол, както и за влиянието на алкохола върху преценките и реакциите на шофьорите. Също така нараства категоричността на нетърпимост към този проблем. Това показва безспорно, че кампаниите имат смисъл и си струват усилията. Въпреки че много от анкетираните вероятно имат „едно наум“ в провеждането на подобни кампании, отчитайки корпоративния елемент, бих казал, че промяната дори на 1 човек към това да бъде по-отговорен и като шофьор и като спътник, си струва.

3. Имайки предвид резултатите от проучването, според Вас коя е по-рисковата група шофьори – младите, които са безразсъдни и самоуверени или по-опитните, които се осланят на опита си зад волана и смятат, че могат да се справят с всяка ситуация на пътя? Коя от двете групи е по-склонна да шофира след употребата на алкохол?

Категорично и двете групи, но с различни мотиви. При младите „обичайният заподозрян“ е надценяването на възможностите и безразсъдството, при опитните – надценяването на опита. Аз обаче бих бил по-критичен към групата на по-опитните водачи, защото освен лична отговорност, те носят и отговорността на стожери на културата на безопасно шофиране. В много случаи именно техните погрешни действия дават „заразния“ пример, който има по-широки последствия. Както и изследването показа децата са силен възпиращ фактор срещу безумието на пийналите водачи. Трябва ли обаче техните бащи, майки, батковци и т.н да прехвърлят тежестта на тази отговорност върху техните „рамене“?!

4.    Тази година кампанията на „Каменица“ АД поставя акцент върху солидарната отговорност на спътниците на шофьори употребили алкохол – склонни ли сме да се качим при такъв водач, защо, намесваме ли се да го спрем и т.н. Резултатите показват, че едва 24% твърдят, че биха направили всичко възможно да спрат шофьора, като по-голямата част от хората заявяват, че избягват да се намесват в личния му избор. Защо, според Вас, хората не са склонни да се намесват в такава ситуация?

Резултатите дават повод за тревога, защото, виждаме немалък процент на пасивност и неангажираност в поведението на хората, когато става дума за разубеждаване на шофьори, които са консумирали алкохол. Още повече водещите причини за пасивното поведение на хората в ситуациите с нетрезви водачи, независимо дали са прикрито или директно афиширани, в отговорите са свързани с личната воля. т.е дължащи се на себесъхранителни мотиви, а не толкова на незнание за проблемите и тежките последствия, които шофирането в нетрезво състояние може да причини. С други думи въпрос на отговорна солидарност към човека до теб, независимо от цената на личния дискомфорт, особено когато става дума за здравето и живота.

А иначе, половината анкетирани са убедени, че усилията да се разубеди водач, понечил да кара пил, биха спестили 2/3 от произшествията, свързани с употреба на алкохол. Простата аритметика показва, че ако хората са по-съпричастни към проблема, би могло всяка година да се спасяват около 100 човешки живота, да не говорим за физическите травми, ако съпоставим тези резултати със статистиката на КАТ.

5. Какво бихте посъветвали хората – как да реагираме, за да спрем наш близък, приятел познат, ако реши да шофира след употребата на алкохол?

Както се казва, човешкото поведение (вкл. и шофирането след употреба на алкохол) може и да е резултат от борбата на много и различни мотиви и преценки, но то винаги се разиграва на „шахматната дъска“ на възможностите и ограниченията, определени от действията на околните. Нека не пропускаме тези „шахматни“ партии, когато нашите близки и приятели искат да шофират нетрезви! Цената на нашето участие е живот! Не играйте хазарт с живота!

6. А какво можем да направим, ако е непознат? Вариант ли е директно да се обадим в полицията или по-добре да поговорим с него?

Според мен е силно препоръчително! Условности разбира се има и то главно да не се злоупотребява с тези сигнали. Да го правим от загриженост, а не от други користни мотиви. Въпросът е жизненоважен, защото ако допуснем един човек в нетрезво състояние да шофира, ние ставаме безмълвни съучастници в ситуация с възможни непоправими последствия.

7. С оглед на предстоящите празници, в които хората ще пътуват и определено ще употребяват алкохол, какво бихте посъветвали и шофьорите и техните близки и приятели?

За шофьорите мога да кажа простичко – не се качвайте зад волана, ако сте пили дори и по-малко. Накратко „Не карай пил“.
За спътниците посланието ми е следното: нека се замислят дали попадайки пред избора – да се намеся или не – когато видят техни близки да се качват в колата с намерение да шофират след като са консумирали алкохол, дали трябва ли да се дистанцират, измисляйки си лицемерни обяснения за личната отговорност, дали си струва да мълчат, „за да не си развалят кефа“ или обратно – да се ангажират, да положат усилие, да бъдат неотстъпчиви в разубеждаването на тези хора ако трябва, но да запазим здравето и/или живота на нашите приятели и близки?