Германия изостава по дългия път към електромобилността

| от |

Андреас Хьониг / ДПА

Правителството на Германия мечтае автомобилният пазар в страната да стане водещ за в световната електромобилност, но засега усилията да убеди гражданите да приемат колите с нулеви емисии изглежда не дават резултат.

Визията за един по-чист, по-безшумен и по-малко замърсен свят с автомобили, които вече не се движат с ограничените изкопаеми горива, остава съблазнителна. Само че повечето германци не са заинтересовани.

electromobile-renault

В момента планът е следният: на електрическите автомобили ще бъде позволено да използват бус лентите в многолюдните градове, да заемат специални паркоместа и да бъдат обозначени с буквата „е“ на регистрационните номера, за да се отличават от бензиновите и дизеловите си еквиваленти.

Въпреки всичко това ентусиазмът за електромобилите в Германия, която обича технологии, е забележително нисък.

Потенциални купувачи се оплакват, че моделите в продажба са скъпи и няма национална мрежа от станции за зареждане. Броят е-колите по пътищата нараства съвсем слабо.

Броят на електрическите автомобили, продадени в световен мащаб, миналата година се удвои до 400 000, според данни на Центъра за соларни и водородни изследвания в Щутгарт. Германия се нарежда на седмо място по продажби на е-коли – доста зад САЩ, Китай и Норвегия.

В Норвегия изцяло електрическият седан Tesla S е най-продаваният автомобил, изпреварващ Volkswagen Golf (обикновен – бел. прев.). Електрическите коли получават големи данъчни облекчения от правителството в Осло.

Анализаторите са единодушни, че такива финансови стимули са най-бързият начин да има повече е-коли по пътищата. Германското правителство обаче засега отхвърля инициативите за компенсиране на електрически ориентираните шофьори.

Nissan продава най-много електрически автомобили по света, следван от General Motors, Toyota и калифорнийският производител.

Германия ще има много да наваксва, ако трябва да оглави електромобилността.

Сега в Германия са регистрирани около 12 000 изцяло електрически коли, както и 85 000 превозни средства с хибридно задвижване – комбинация от електрически мотор и двигател с вътрешно горене. Това е едва 1,6% от регистрираните автомобили.

Берлин обаче държи на обявената цел от 1 милион електромобили по пътищата на страната до 2020 година. Общо 43,9 милиона традиционни автомобили сега се движат по германските улици.

На основните германски автомобилипроизводители – Volkswagen, Daimler и BMW – им отне сравнително дълго време да се ангажират с нашумялата електромобилност и сега са заети с опитите си да наваксат загубените позиции.

Междувременно те ще пуснат общо 16 нови електрически модела, изцяло проектирани в Германия.

Те ще се присъединят към добилите популярност модели като новия BMW i3, наред с електрическата версия на мъничкия Smart и зареждащия се хибрид Opel Ampera на GM. Електрическа версия на бестселъра VW Golf трябва да се появи в магазините това лято.

Дори поддръжниците на електромобилността не могат да отрекат, че колите не излизат евтино, макар цените на батериите системно да намаляват.

Базовата версия на BMW i3 струва 34 950 евро (48 200 долара), а E-Golf – 34 900 евро.

Експлоатационните разходи за един електромобил са по-ниски, отколкото за задвижван с изкопаеми горива, но в сектора са на мнение, че първоначално в основата на търсенето ще бъдат данъчните облекчения за купувачите на цели паркове, инвестиращи в е-коли като превозни средства за персонала на компанията.

Друга болна тема при частните клиенти е рискът да се окажеш блокиран, когато тръгнеш на ваканционно пътуване в район без станции за зареждане.

„Най-голямото нещо против електромобилността е несигурността, предизвиквана от ограничения пробег на превозните средства“, е заключението в доклад на Националната платформа за електромобилност (NPE), правителствен мозъчен тръст.

Тези опасения са по-скоро психологическа бариера, отколкото практическо ограничение.

Според данни на NPE около 80% от германците на трудоспособна възраст изминават максимум едва 40 километра на ден с кола – пробегът на средностатистическия електромобил между зарежданията е от 150 до 200 километра, така че проблемът не изглежда толкова голям.

Пътят към електромобилността е дълъг и скъп. Електрифицираните автомобили не са печеливши за производителите, които могат да постигнат много по-големи маржове с огромни лимузини и високопроходими спортни коли (SUV).

Научно-изследователската и развойна дейност при е-колите поглъща големи суми пари, но автомобилният сектор няма избор.

Браншът трябва да измисли алтернатива, по-чисти двигателни системи, за да се съобрази с по-ограничителните правила в ЕС за разхода на гориво и вредните емисии на въглероден диоксид.

Още е твърде рано да се каже коя алтернативна система на задвижване ще вземе надмощие. За внимание се борят изцяло електрическите превозни средства, бензиновите или дизеловите хибриди, зареждащите се хибриди (plug-in), които могат да се зареждат от електрическата мрежа, или е-колите с малки удължаващи пробега агрегати.

Водородните горивни клетки са друга възможност, макар че високата цена и липсата на станции за презареждане все още затрудняват напредъка.

 
 

Най-добрите корици на една легенда

| от chronicle.bg |

Тя не е просто модел, а същинска икона на тази професия. Тя е изпълзяла от провинциално градче до Лондон и е покорила най-грандиозните модни сцени в света. Тя е имала ниско самочувствие в училище.

Тя е известна и с дивия си начин на живот – алкохол, наркотици, партита. Тя получава 4 млн. долара за фотосесия с Calvin Klein. Тя влиза да се лекува от депресия в психиатрична клиника след раздялата си с Джони Деп. И все пак, продължава да обича лошите момчера, втурвайки се във връзка с Пийт Дохърти.

Тя е забъркана в един от най-шумните кокаинови скандали, които историята познава.

Тя е Кейт Мос и днес навършва 44 години.

Вижте в галерията най-добрите снимки от кариерата й.

 

 
 

Красивата дъщеря на Младия папа

| от chronicle.bg |

В последната седмица луксозната модна къща „Бърбъри” обяви за свое ново лице Айрис Лоу. Ако това име не ви говори нищо, то нека ви разкажем за 16-годишната дъщеря на Джъд Лоу и Сейди Фрост.

Модата не и е чужда – най-малкото нейна кръстница е супермоделът Кейт Мос.

Преди година дъщерята на Джъд Лоу, който влезе в ролята на глава на римокатолическата църква в сериала „Младият папа“, се снима за корицата на тинейджърския вариант на Vogue. Тази година тя ще бъде лице на червило на „Бърбъри” – каквито в предишни години са били Кейт Мос, Кара Делевин и Лили Джеймс. Това е първата модна рекламна кампания, в която Лоу се снима.

„Бърбъри” и друг път са се оглеждали сред поколенията на световни звезди за кампаниите си. Преди две години Ромео Бекам участва заедно с Наоми Кембъл в реклама на марката, а миналото лято брат му Бруклин стана лице на британска кампания на „Бърбъри”.

Със сигурност кампанията ще отвори много врати и пред дъщерята на Джъд Лоу.

Вижте в галерията няколко факта от живота й.

 
 

Звезди от киното, изкушени от телевизията

| от chronicle.bg |

В последните години сериалите показаха, че малкият екран е достатъчно голям за всяка световна звезда, стига да се основават върху добър сценарий и качествена режисура. Затова и в последните години мнозина се насочиха към телевизията.

Когато видяхме в сериала „Истински детектив” Матю Макконъхи, това беше изненада – носителят на „Оскар” беше слязъл от нивото на големия екран, за да се снима в телевизията. Оказа се, че това е добър ход, който впоследствие мнозина негови колеги повториха.

В епохата, в която всеки може да гледа каквото си поиска дори на телефон, това да бъдеш близо до аудиторията е по-важно от всякога.

Предлагаме ви да видите в галерията ни големите актьори, носители на редица награди за ролите си в киното, осмелили се да дадат шанс на телевизията. Като бонус включваме и трима големи режисьори, изкушени от малкия екран.

 
 

Мила, няма такива реклама

| от |

Когато гледате телевизия, прави ли ви впечатление, че понякога дългото тъпо нещо спира и пускат няколко кратки тъпи неща? Това са рекламите. В последно време има нови бисери, диаманти и въглища, на които сега ще обърнем взискателното си, претенциозно внимание.

Преди да започнем с похвалите, трябва да уточним, че за рекламните провали не са виновни рекламистите, а рекламодателите. В крайна сметка те избират какво да и какво не.

„Името запомни, важното забрави“

„Краварката в левия ъгъл“ стана ехо, което говори добре за кампанията. Екстравагантността на домовете обаче е халюциногенно абсурдна. Ако забравиш да купиш масло, хора с такива педантични домове обикновено те закарват в мазето и там заплащаш за грешките си с болка. Освен това в една от рекламите (розовата, с „Майка ми взе ли?“) мъжът се прибира, слизайки от горния етаж. Карлсон.

„Мила, няма такъв мъж.“

Мила, да я махаш тая червенокосата щета от вкъщи веднага! Има такива мъже, но са заети да слагат завеси на лебеди. Не! На еднорози. И килимът да е от онези – пухкавите.

Имунобор с котката.

Рекламите на Имунобор за като генетично заболяване. Още от времето на спота с баскетбола, който се задържа унизително дълго, рекламите на Имунобор, парадоксално за продукта, разболяват. Първо, котката прилича на разширена вена в лицето. Второ, цялото изпълнение е като снимано с Блекбери и монтирано на Paint.

Лекарства за гъбички.

Не съм вярвал, че ще го кажа, но – взимайте пример от рекламите за превръзки. Там всичко си е обяснено прилично, без да пречи на никого и без да показваме срамотии.

„Пак цистит“

Момиче, не взимай нищо, ами иди на преглед. Всички се притесняваме.

Рекламите на всички сайтове са скучни.

Но нищо чудно да са ефективни, затова не сме се сетили за тях.

„Това е Христос Аргиров от Пловдив“

Теленор правиха доста хубави реклами, докато не кривнаха леко с Христос от Пловдив. Христос е добро момче, графичен дизайнер. Тази година ще стане на 24 години, намерихме му фейсбука. Истината е, че Теленор го предадоха.

„Липсва само излишното“

Преди да реклама на продукта, фирмата ти е добре да има някакъв имидж, защото иначе все едно купуваме от непознат. Като видите Мерцедес, БМВ или Ферари, винаги се сещате за нещо. Като видите Дачия, за какво се сещате? Как Чаушеску върви по Дунав мост? За нищо не се сещате.

Като направим имидж, след това рекламите стават по-лесни за измисляне и няма да имат креативната стойност на саксия. Както и предния спот, в който различни хора пееха „Another one bites the duster“.

Има и един вид реклами, в които марката на продукта по никакъв начин не си личи, докато не я кажат накрая. Аз ги наричам Филм фест реклами. Рекламата на лебеди, не, на еднорози, е в тази графа. Такава е и на Хайдушка ракия, в която е тъмно и мъж гледа едно грозде на светлината все едно е паднало на пода и се чуди да го яде ли. Гледа го така, за да втълпи на зрителя, че гроздето е висок клас, но това е грозде все пак. Хората си гледат грозде по балконите. Ако няма да го ядеш, хвърляй го обратно в джибрито да не отиде фира. Чашата накрая обаче е страшно красива. Между другото, рекламата не е на Хайдушка. Нямам идея на какво е.