Германия изостава по дългия път към електромобилността

| от |

Андреас Хьониг / ДПА

Правителството на Германия мечтае автомобилният пазар в страната да стане водещ за в световната електромобилност, но засега усилията да убеди гражданите да приемат колите с нулеви емисии изглежда не дават резултат.

Визията за един по-чист, по-безшумен и по-малко замърсен свят с автомобили, които вече не се движат с ограничените изкопаеми горива, остава съблазнителна. Само че повечето германци не са заинтересовани.

electromobile-renault

В момента планът е следният: на електрическите автомобили ще бъде позволено да използват бус лентите в многолюдните градове, да заемат специални паркоместа и да бъдат обозначени с буквата „е“ на регистрационните номера, за да се отличават от бензиновите и дизеловите си еквиваленти.

Въпреки всичко това ентусиазмът за електромобилите в Германия, която обича технологии, е забележително нисък.

Потенциални купувачи се оплакват, че моделите в продажба са скъпи и няма национална мрежа от станции за зареждане. Броят е-колите по пътищата нараства съвсем слабо.

Броят на електрическите автомобили, продадени в световен мащаб, миналата година се удвои до 400 000, според данни на Центъра за соларни и водородни изследвания в Щутгарт. Германия се нарежда на седмо място по продажби на е-коли – доста зад САЩ, Китай и Норвегия.

В Норвегия изцяло електрическият седан Tesla S е най-продаваният автомобил, изпреварващ Volkswagen Golf (обикновен – бел. прев.). Електрическите коли получават големи данъчни облекчения от правителството в Осло.

Анализаторите са единодушни, че такива финансови стимули са най-бързият начин да има повече е-коли по пътищата. Германското правителство обаче засега отхвърля инициативите за компенсиране на електрически ориентираните шофьори.

Nissan продава най-много електрически автомобили по света, следван от General Motors, Toyota и калифорнийският производител.

Германия ще има много да наваксва, ако трябва да оглави електромобилността.

Сега в Германия са регистрирани около 12 000 изцяло електрически коли, както и 85 000 превозни средства с хибридно задвижване – комбинация от електрически мотор и двигател с вътрешно горене. Това е едва 1,6% от регистрираните автомобили.

Берлин обаче държи на обявената цел от 1 милион електромобили по пътищата на страната до 2020 година. Общо 43,9 милиона традиционни автомобили сега се движат по германските улици.

На основните германски автомобилипроизводители – Volkswagen, Daimler и BMW – им отне сравнително дълго време да се ангажират с нашумялата електромобилност и сега са заети с опитите си да наваксат загубените позиции.

Междувременно те ще пуснат общо 16 нови електрически модела, изцяло проектирани в Германия.

Те ще се присъединят към добилите популярност модели като новия BMW i3, наред с електрическата версия на мъничкия Smart и зареждащия се хибрид Opel Ampera на GM. Електрическа версия на бестселъра VW Golf трябва да се появи в магазините това лято.

Дори поддръжниците на електромобилността не могат да отрекат, че колите не излизат евтино, макар цените на батериите системно да намаляват.

Базовата версия на BMW i3 струва 34 950 евро (48 200 долара), а E-Golf – 34 900 евро.

Експлоатационните разходи за един електромобил са по-ниски, отколкото за задвижван с изкопаеми горива, но в сектора са на мнение, че първоначално в основата на търсенето ще бъдат данъчните облекчения за купувачите на цели паркове, инвестиращи в е-коли като превозни средства за персонала на компанията.

Друга болна тема при частните клиенти е рискът да се окажеш блокиран, когато тръгнеш на ваканционно пътуване в район без станции за зареждане.

„Най-голямото нещо против електромобилността е несигурността, предизвиквана от ограничения пробег на превозните средства“, е заключението в доклад на Националната платформа за електромобилност (NPE), правителствен мозъчен тръст.

Тези опасения са по-скоро психологическа бариера, отколкото практическо ограничение.

Според данни на NPE около 80% от германците на трудоспособна възраст изминават максимум едва 40 километра на ден с кола – пробегът на средностатистическия електромобил между зарежданията е от 150 до 200 километра, така че проблемът не изглежда толкова голям.

Пътят към електромобилността е дълъг и скъп. Електрифицираните автомобили не са печеливши за производителите, които могат да постигнат много по-големи маржове с огромни лимузини и високопроходими спортни коли (SUV).

Научно-изследователската и развойна дейност при е-колите поглъща големи суми пари, но автомобилният сектор няма избор.

Браншът трябва да измисли алтернатива, по-чисти двигателни системи, за да се съобрази с по-ограничителните правила в ЕС за разхода на гориво и вредните емисии на въглероден диоксид.

Още е твърде рано да се каже коя алтернативна система на задвижване ще вземе надмощие. За внимание се борят изцяло електрическите превозни средства, бензиновите или дизеловите хибриди, зареждащите се хибриди (plug-in), които могат да се зареждат от електрическата мрежа, или е-колите с малки удължаващи пробега агрегати.

Водородните горивни клетки са друга възможност, макар че високата цена и липсата на станции за презареждане все още затрудняват напредъка.

 
 

Почина майстер Емон от Game of Thrones

| от chronicle.bg, по BBC |

На 93-годишна възраст почина британският актьор Питър Воън. Последната му известна роля е тази на майстер Емон в култовия сериал на HBO Game of Thrones.

Той е носител на БАФТА за най-добър актьор в главна роля.

Агентът му Сали Лонг-Инес обяви: „Потвърждавам това, че за голямо съжаление Питър Воън си отиде в около 10.30 ч. тази сутрин. Той почина в мир, заобиколен от семейството си“.

 
 

Ние тая песен сме я слушали

| от |

Стига сме се възмущавали от Гери-Никол и нейните турбохитове. Тая песен сме я слушали и не само сме я слушали, ами и сме й трошили пръсти, пили сме на нея и сме били с юмрук по масата. Гери-Никол повтаря титани на поп-шока. Титани, които не се стесняват. Къде е тръгнала 18-годишната дива с едни задни части само! Това е скромност граничеща с немотия. Отмести се, мила Гери-Никол, и направи място на хората, които откриха топлата вода.

Започваме силно с една песен на 100 кила преди с Криско да запеят че са „на хип хопа дрийм тийма, шмъркаме кока в Джим Бийма“ (Из Криско и 100 Кила – Остани за обяд). Става въпрос за песента П**ки по масата, в която можем да чуем:

„Раста крий се в храс, скришум пишим фас,
с жан тонко фас, п**ката кваз
занимавам се с п**ки мънички,
мажа се с крем против гъбички.
А ти лекувай си трипера шото тука почва припева.“

И след това наистина започва припева, където става познатото и предполагано мазало.

Рапът е ясен, нека заорем надълбоко в грешното творчество. Кой е слушал Изумруд? Емблематични мъже. Веднъж празнуваха рожден ден на своя приятелка в едно караоке в Студентки град и изпяха няколко парчета. Незабравима вечер. Една от техните песни директно минава покрай Гери-Николовата:

„В сладкарница Малинка

с тебе бяхме дваминка,

а навънка дъждът ромоли.

Аз си пия кафето,

тя ме бара за дупето

и се прави на „яж ми гъза“.

Красиво е.


Така нареченият Светльо от Хиподил с така наречените Легенди също имат хубава песен за маса. За маса, а аз бих добавил и за креват. Хайде всички заедно:

„Гъза ме боли,

боли ме гъза.

Повече няма да пия, защото

боли ме гъза.“

 


Няма да има откъс от текста на следващата песен, защото е прекалена. Става въпрос за Стоян, който докарва беля, барайки в стопанството.

 


С какво помним 1998 година? С песента на Румяна – Чук-Чук, нали.

„Чук – чука, чук, чук, чук!

Хайде, скъпи, идвай тук!

Чук – чука, чук, чук, чук!

Да не ида аз при друг!“

Между другото, Гери-Никол е родена през 1998.

 


Дано четете тази статия в прилично време, защото сега ще ви се допие.

„Що не си свалиш фланелката моряшка,

а аз ще ти покажа мойта синя прашка.

Ти и без това със поглед ми събличаш,

но да знаеш, че след мене гол ще тичаш.“

 


Последната песен е логическо продължение на предната. В нея лирическият герой задава въпрос.

 

 

Искате ли бис? Добре – последната песен в плейлиста ни „1000 песни като новата на Гери-Никол“ е авторство на най-добрия аренби изпълнител в България Върбан Тодоров – Бичето. Както би казал Тома Спространов: „Следващата песен е Ай кам фром дъ вилидж, Идем от село“

 

 
 

Apple Music вече има повече от 20 млн. абонати

| от chronicle.bg |

Няма и две години от дебюта на музикалната стрийминг услуга Apple Music, а тя вече има повече от 20 милиона абонати. За сравнение, достигането на същия брой абонати отнема на Spotify седем години.

Информацията е потвърдена пред Music Business Worldwide. През април абонатите бяха 13 млн., през юни – 15 млн., а през септември – 17 млн.

Най-големият конкурент на Apple Music – Spotify, обяви, че към септември тази година платените абонати на услугата са 40 млн. От компанията очакват броят им да нарасне до 50 млн. в началото на 2017.

Източник: Apple Insider

 
 

Китай покорява света с блокбастър и Мат Деймън

| от chronicle.bg, по BBC |

Въпреки дългогодишната традиция на Китай в киното, към момента страната не е произвеждала истински голям блокбастър. Това обаче е напът да се промени. „Великата китайска стена” е един от най-скъпите филми, снимани някога в Китай.

Живата легенда на китайското кино Джан Имоу режисира пищната лента, в която участват филмови икони като…Мат Деймън. Американската звезда има водеща роля във филма.

Мат Деймън играе чуждестранен наемник, който идва в Китай, за да краде барут. С това, че и персонажът му е чужденец се избягва въпросът за „избелването” на филмите.

Бюджетът на филма е най-малко 100 милиона долара – колаборация между САЩ и Китай. Сред приоритетите на китайското правителство е да разпространи по света културата си. Ако успее да развие филмовата си индустрия, страната ще развие и своята „мека сила”и да популяризира културата си така, както американските филми успяха да пренесат духа на Америка по света. Мат Деймън посочва, че нито за момент не е приемал филма като пропаганден инструмент.

„”Мисля, че светът ни е много по-добро място, когато говорим един с друг и работим заедно, и правим изкуство заедно”, казва той.

Джан Имоу, който е запознат много добре с политическите ограничения пред изкуството в САЩ, казва, че Холивуд също има своите рестрикции.

„Това е система, основата върху продуценти и компании. Доколкото става дума за креативност, не мисля, че има 100% свобода за който и да е режисьор по света. Работата на режисьора е да даде най-доброто от себе си в ситуация на ограничения”, казва той.

мат деймън великата китайска стена