еasyJet прилага за първи път в авиацията най-нови и модерни технологии за поддръжка на самолетите

| от | |

 – Дрони (безпилотни летателни апарати) за подпомагане на външните инспекции на самолетите

 – 3D „augmented reality“ (3Д „разширена реалност“) за подпомагане процеса на по-бързо връщане в експлоатация на самолетите, свеждайки до минимум закъсненията на пътниците

- Специфични приложения, предназначени за асистиране на инженерите и пилотите в ключови за тях задачи

- Самолети без хартия на борда за повишаване на ефективността и намаляване на разходите за гориво

еasyJet, оператор на водеща европейска мрежа от дестинации и петата по-големина авиокомпания на Летище София, обяви днес, че ще прилага нови и иновативни технологии за още по-ефективно опериране на своите 220 Airbus A319 и A320 самолета, намалявайки закъсненията и запазвайки своята водеща в отрасъла точност и безопасност на полетите.

easyJet drones (2)

Коментирайки тези предимства, изпълнителният директор на easyJet Каролин Маккол споделя: „Разгледахме и оценихме най-модерните технологии в много различни индустрии и сега прилагаме гама от нови технологии за първи път в авиационния сектор, за да управляваме флота от самолети по-ефективно, ефикасно и безопасно.

Предимството на тези нови технологии има тристепенно значение – освобождаваме нашия инженерен екип да предприема по-квалифицирани задачи; поддържаме ниски разходи, което на свой ред определя нашите ниски тарифи; свеждаме до минимум забавянето за пътниците, така че поддържаме водеща в индустрията точност на полетите и подобряваме изживяването за пасажерите.

Безопасността е наш приоритет номер едно и за да гарантираме това, всички нови технологии ще се прилагат от нашите опитни инженери и екипажи“.

ДРОНИ И РОБОТИЗИРАНА ТЕХНОЛОГИЯ

Авиокомпанията обяви днес, че работи с Coptrcraft – специализиран екип за аерокосмически измервания, изследвания и роботика в университета Бристол в Англия, за промяна на съществуващите технологии, така че „дроните“ могат да бъдат използвани за инспектиране на нейните самолети Airbus. Дроните или т. Нар. Безпилотни летателни апарати (БЛА) ще бъдат програмирани да сканират и оценяват самолетите, докладвайки обратно на инженерите всяка повреда, която може да изисква допълнителна проверка или ремонтна дейност. В момента тези БЛА са в процес на развитие и се планира да се тестват и въведат в експлоатация най-рано през следващата година.

Ian Davies, eayJet’s Head of Engineering

Иън Дейвис, ръководител на инженерния отдел на еasyJet, коментира: „Използването на дрони може да бъде изключително ефективно, за да извършваме проверки на самолетите. Проверки, които обикновено отнемат повече от един ден, ще могат да се извършват в рамките на няколко часа и вероятно с по-голяма точност“.

Артур Ричардс, началник на катедрата по въздушна роботика в Университета в Бристол, коментира: „Проверката на самолета е голямо приложение за безпилотните летателни апарати. Съчетано с интелигентна навигация и компютърна визия, дроните могат да получат точни данни от неудобни места. С нетърпение очакваме да работим с еasyJet за развитието на безопасни, ефективни и ефикасни системи за БЛА“.

- 3Д ТЕХНОЛОГИЯ „AUGMENTED REALITY“ („разширена реалност“)

Заедно с технологията за дроните, еasyJet планира да интегрира технология с 3Д Виртуална и разширена реалност от Epson и Vuzix, която позволява на дистанционно ситуиран екип от инженери да наблюдава точно това, което пилотът или инженерът вижда с помощта на очила за виртуална реалност. Очилата имат висока разделителна способност за гледане чрез дисплей система, предоставяща разширена реалност. Това помага на еasyJet да диагностицира дистанционно всеки технически проблем. Тази технология ще бъдат особено полезна в някои по-отдалечени летища на авиокомпанията, като Шарм ел Шейх и Тел Авив.

В момента инженери и пилоти трябва да изпращат снимки чрез имейл кореспонденция и да се свържат с оперативния център за управление на полетите, за да се опитат и да разрешат проблема по телефона. еasyJet изпробва в момента подобна видео технология от Vidcie и XO Eye, която позволява стрийминг на живо между инженерите на рампата и оперативния център за управление на полетите.

Captain Richard Nanton with 3D glasses_easyJet

Иън Дейвис продължава:  „Технологията за 3D разширена реалност е от ключово значение за easyJet за намаляване на по-големите закъснения, когато самолетът лети по маршрут. Това ще ни помогне да получим по-голяма яснота за всички технически въпроси, които възникват на стотици километри разстояние. Чрез носенето на очила за разширената реалност, пилотите или инженерите могат да предават на живо снимки и данни в контролния център на еasyJet в Лутън, давайки им директен достъп до визуална информация, което ги улеснява в разрешаването на всеки технически проблем. „

ПРИЛОЖЕНИЯ

Инженерният отдел на еasyJet работи също с компанията Output42 за разработването на собствени приложения, които позволяват на инженерите да решават ежедневни задачи по-ефективно и компанията да връща по-бързо самолетите в експлоатация. Например, едно приложение помага на инженерите да идентифицират и подменят повредени лопатки на двигателя (например след сблъсък с птица) по-бързо, след сканиране на лопатките и автоматична поръчка на нови елементи за подмяна директно от инвентара на авиокомпанията.

Приложенията са в различни етапи на развитие и от авиокомпанията очакват да тестват част от тях това лято.

САМОЛЕТИ БЕЗ ХАРТИЯ НА БОРДА

еasyJet ще завърши монтажа и ще започне употребата на таблети Panasonic във всички кабини на самолетите си до края на този месец. Досега компанията използваше лаптопи и печатни навигационни карти. Тази новост означава, че авиокомпанията на практика вече лети без хартия на борда на самолетите. Тези таблети ще превърнат еasyJet в една от първите авиокомпании, използващи този тип устройства във всички фази на полета и на земята. Чрез замяната на тежките печатни наръчници еasyJet очаква да намалява разходите за гориво с около 500 000 щатски долара всяка година. Всеки килограм тегло, свален от флота със самолети, спестява около 20,000 долара годишно.

В допълнение към това, нова технология  за „електронна хартия“, създадена от Sony, може да означава, че еasyJet ще премахне изцяло всички печатни форми от кабината. Тази нова цифрова хартия е с олекотен дизайн, така че потребителят чувства, че пише на истинска хартия. Попълваните стойности могат да се запишат бързо в централна база данни, осигурявайли бърз и лесен достъп на оперативния екип до информацията във всички самолети. Тестовете ще започнат през следващите месеци.

МОНИТОРИНГ И ПРОГНОЗИРАНЕ ПО ВРЕМЕ НА ПОЛЕТ

еasyJet работи с компанията за авиационен софтуер FlightWatching за инсталирането на съвременен прогностичен инструмент, осигуряващ дейността на авиокомпанията с информация за инженерния персонал директно от всички самолети по време на полет. Системата представлява иновативна уеб-базирана софтуерна програма, наречена WILCO, която може да получава стойности в реално време за параметрите на самолета чрез системата за съобщения ACARS. Тази информация се визуализира в анимирана схема, която може да се използва за предвиждане на всички евентуални въпроси или за отстраняване на известни технически неизправности, преди самолетът да се приземи. Това означава, че прогностичният инструмент позволява на наземните инженери да започнат разследване по средата на полета и да гарантират, че необходимите технически ресурси и елементи ще бъдат налични, когато самолетът се приземи, като по този начин се увеличава ефективността.

ФЛОТЪТ НА EASYJET 

easyJet оперира своя флот от самолети в строго съответствие с всички регулации на производителите, като често надвишава изискванията им. Авиокомпанията разполага с високо квалифициран инженерен състав от 237 служители, както и прехвърля част от дейността към външни доставчици в много бази в цялата мрежа.

Инженерният отдел на еasyJet има професионални постижения в областта на иновациите – миналата година работи заедно Airbus и Nicarnica Aviation за доказване ефективността на технология за идентификация на вулканична пепел, която се очаква да бъде монтирана на самолетите на еasyJet в рамките на следващите месеци.

еasyJet наскоро направи поръчка за придобиване на 35 самолета A320 настояща генерация за доставка между 2015 и 2017 г. в рамките на съществуващо споразумение, както и за още 100 самолета нова генерация A320neo за доставка от 2017 г. до 2022 г.

easyJet drones (3)

Оперативна ефикасност и иновация

– Иновациите и ефективността са важни за еasyJet и компанията се опитва да да разбере как технологиите се използват в други индустрии, за да ги приложи и в авиационния бизнес.

– Точно изпълнение на полетите, надеждност и оперативна ефективност са най-основните цели на компанията.

– Светът се променя бързо и easyJet иска да остане водеща компания в областта на приложението на инженерни технологии в авиацията.

– Пътниците ще се възползват по два начина –

o    Ще продължат да усещат подобряване в точността на изпълнение на полетите.

o    Чрез намаляване на закъсненията и разходите, произхождащи от тях, авиокомпанията може да поддържа ниски цени на билетите.

Безопасност и иновация

– Безопасността и сигурността на пътниците и екипажа са с най-висок приоритет за авиокомпанията

– Много от технологиите, които компанията планира да въведе, повишават точността и качеството за сметка на днешните методи в инспекция на самолетите. Това ще позволи на инженери и пилоти да си взаимодействат по-ефективно. От авиокомпанията вярват че това само може да подобри безопасността.

easyJet drones

Технология за използване на дрони

Какво представлява? Малки роботизирани безпилотни летателни апарати, които са в състояние да бъдат програмирани да летят около самолетите на компанията и да извършват много подробни и точни външни проверки.

Прозводител: Coptercraft, Измервателни решения в университета Бристол

За какво ще се използва от easyJet? Дроните ще бъдат програмирани да сканират и оценяват външната част на самолетите, докладвайки обратно на инженерите всяка повреда, която може да изисква допълнителна проверка или ремонтна дейност. Първоначално те ще предават много подробни снимки и сканирания на повърхността на самолета за последващ преглед от инженерите на компанията, а накрая ще се използва 3​​D сканиране, за да се установи и оцени автоматично всяка евентуална щета.

Кога ще бъде приложима технологията? В момента тези БЛА са в процес на развитие и се планира да се тестват през следващите месеци с цел въвеждане в експлоатация най-рано през следващата година.

Технология без хартия на борда

Какво представлява? „Дигитална хартия“ и таблети за пилотите и екипажа вместно употребата на традиционна хартия, необходима за провеждане на полет

Прозводител:: Panasonic и Sony

За какво ще се използва от easyJet? Въвеждане на таблети и  технология за нова електронна хартия в пилотската кабина и пътническия салон означава, че печатните формуляри и наръчници остават в миналото.

Елиминирането на хартия е важно по две причини. На първо място, използването на електронни документи означава, че е лесно да се запазва информация и това подобрява ефективността. На второ място, всеки килограм тегло, превозван от един самолет, изгаря повече гориво. Намаляването на теглото носи ползи за околната среда и разходите. Чрез замяната на тежките печатни наръчници еasyJet очаква да намали разходите за гориво с около 500 000 щатски долара всяка година. Всеки килограм тегло, свален от флота със самолети, спестява около 20,000 долара годишно.

Кога ще бъде приложима технологията? В този момент завършва инсталирането на таблетите, които вече са на борда на всички самолети на easyJet. „Дигиталната хартия“ е все още на концептуално ниво и предстои да се тества на борда.

- 3Д дистанционна технология

Какво представлява? Носене на очила за образи в реално време и трансфер на данни.

Очилата предават кадри посредством технологията за “разширена реалност“.

Производител: Vuzix и Epson

За какво ще се използва от easyJet? Чрез носенето на очила, пилотите или инженерите, намиращи се далече от базата могат да предават на живо снимки и данни на контролния център за управление на полетите в Лутън. Това дава визуална информация в реално време на центъра и възможност за лесно разрешаване на всеки технически въпрос. От своя страна самият център за управление на полетите ще бъде в състояние да предоставя информация в реално време на инженерите и пилотите, заедно с експертна техническа помощ.

Кога ще бъде приложима? Първоначалните тестове са вече извършени и авиокомпанията очаква да използва това оборудване по-късно тази година.

Създаване на собствени приложения

Какво представлява? Собствени приложения и уебсайтове, които позволяват на инженерите да правят оценки чрез всяко устройство

Производител : Output42

За какво ще се използва от easyJet? Разработени са, за да се ускори връщането на самолета в експлоатация след установяване на техническа неизправност и по този начин да се намаляват закъсненията.

Кога ще бъдат приложими? Това е един непрекъснат процес. Някои ще бъдат стартирани до  шест месеца, а някои от тях продължават да бъдат разработвани.

Видео

Какво представлява? Камера, която предава на живо кадри от мястото, на което се намира пилота или инженера.

Производител: Vidcie и XOEye

За какво ще се използва от easyJet? Позволява дистанционна поддръжка, за да се наблюдава картината от мястото на събитието. Така технически отговорните лица могат да предоставят насоки и експертиза в реално време и от разстояние.

Кога ще бъде приложима? В момента се извършват вътрешни тестове, преди да се пристъпи към пилотна фаза.

Технология за идентификация на вулканична пепел

Какво представлява? Инфрачервена система за идентификация на вулканична пепел

Производител: Партньорство с Nicarnica Aviation

За какво ще се използва от easyJet? За установяване и измерване на нивата вулканична пепел в атмосферата

Кога ще бъде приложима? В края на 2014 г.

Инструмент за мониторинг и диагностициране по време на полет

Какво представлява? Иновативна уеб-базирана софтуерна система, наречена WILCO, която може да получава стойности в реално време за параметрите на самолета чрез системата за съобщения ACARS. Тази информация се визуализира в анимирана схема, която може да се използва за предвиждане на всички евентуални въпроси или за отстраняване на известни технически неизправности, преди самолетът да се приземи.

Производител: Flightwatching

За какво ще се използва от easyJet? Като съвременен прогностичен инструмент, осигуряващ дейността на авиокомпанията с информация за инженерния персонал директно от всички самолети по време на полет.Навременната прогноза ще позволи на авиокомпанията да се намеси, пред да се развие техническата ситуация, да причини закъснения и да се гарантира, че необходимите части и инженери са на разположение, за да се справят с това. Също така ще даде сигурност, че самолетите с потенциални проблеми остават на основни инженерни бази на компанията и няма да бъдат разположени на отдалечени летища.

Кога ще бъде приложима? В момента се тества на малък брой самолети.

За операциите на easyJet

Оперативен център за управление на полетите

Брой на ежедневни полети в пиков период: Над 1400

Брой на пътниците, обслужвани в рамките на един натоварен ден: Повече от 200,000

Брой маршрути: 689

Брой летища: 138

Брой на държавите, до които компанията лети: 34

Инженерен отдел

Брой персонал: 237

Брой асистенти: 20

Брой на персонал в цялата мрежа: 1500

Брой на персонал по поддръжка на двигатели в други страни: 1000

Брой на самолетите: 220, Airbus A319 и A320

 
 

Довечера очакваме Омара Портуондо в София

| от chronicle.bg |

За последно ще чуем песни от репертоара на Buena Vista Social Club днес.

Сензацията на Куба – Омара Портуондо, ще изпълни най-известните и обичани песни на Buena Vista Social Club днес зала 1 на НДК, както и част от богатия си личен репертоар.

Концертът ще отпразнува дългите ѝ 70 години на сцена и ще ни припомни какво означава да се наслаждаваш на живота през призмата на музиката и кубинския темперамент. Само преди броени дни неуморната Омара пя в Букурещ в препълнената зала Палатуй, като 4 хиляди души я аплодираха на крака над 15 минути и я връщаха няколко пъти на сцена. Несъмнено незабравима ще остане и прощалната ѝ среща с българската публика, която предстои на 28-и април.

Винаги облечена с цветна регалия, енергична и изглеждаща много по-млада от 85, автентичната дива няма как да се раздели с музиката буквално:„Пеенето ме зарежда с енергия, само една песен е нужна, за да се преодоляват различия, за да изживееш хиляди истории.“

омара портуондо

Световната обиколка на Омара започна през миналата 2016-а и премина през страни от Северна и Латинска Америка, като я срещна с хиляди фенове от няколко континента, готови да се докоснат до носталгията по старите улици на Хавана.

У нас любителите на кубинските ритми ще се насладят и на музиканти като Роландо Луна. Брилянтният пианист е свирил с артисти като Амаури Перез, Силвио Родригез и Пабло Миланес, но определя работата си с Омара като преломен момент в кариерата, който го обогатява и му помага да открие гласа, с който иска да си партнира. До кубинската легенда ще застане и ненадминатият с челото Гастон Хоя, който е плътно до Портуондо през последните години в мисията да споделя със света безценното богатство на тази музика. Най-пoпулярната певица в Куба ще се качи на българската сцена за последен път, за да изпълни любимите на цели поколения песни от репертоара на Buena Vista Social Club – Veinte años, Quizas, Quizas, Quizas, Besame Mucho и много други, които ще ни пренесат в магичната и пълна с любов към живота Хавана.

Билети за концерта на 28 април все още могат да се закупят в бензиностанции OMV, The Mall, Билетен център НДК, Български пощи и мрежата на Eventim.bg на цени от 45 до 100 лв.

 
 

Google и Facebook станаха жертва на многомилионна измама

| от |

Google и Facebook потвърдиха, че са станали жертва на измама на стойност 100 милиона долара. През март стана ясно, че
литовец е съден заради „фишинг“ атака срещу две американски интернет компании, без да даде подробности за имената им.

Предполага се, че двете компании са изпратили на банковите сметки на измамника над 100 млн. долара.

На 27 април Fortune съобщи, че жертвите са Facebook и Google. Мъжът, обвинен за измамата, е на 48 години. Евалдас Римасаускас се е представял за азиатски производител и мамел компаниите в периода между 2013 и 2015 година, пращайки мейли на техни служители и агенти. Мейлите били създадени така, че да изглеждат като дошли от азиатската фирма и включвали фалшифицирани имена и фактури, които изглеждали като подписани от шефовете на измамените фирми.

След като компаниите установили измамата, информирали властите. И Google, и Facebook обаче отказват да кажат колко пари са дали на измамника.

 
 

Пол Верховен снима филм за монахиня лесбийка

| от chronicle.bg, по БТА |

Световноизвестният режисьор Пол Верховен снима в Париж лентата „Пресветата Дева“ за монахиня лесбийка, съобщава сайтът Лайф.

Порталът цитира информация на Саид бен Саид, президент на френската телевизионна копания SBS Productions, която реализира филмовия проект.

Бен Саид е френски продуцент от тунизийски произход, който основава споменатата компания през 2010 година. На страничката си в Туитър кинодеецът показа афиша на бъдещия филм, като уточни, че режисурата ще бъде поверена на Верховен, известен с със заглавия, като „Първичен инстинкт“ , „Робокоп“, „Зов за завръщане“ и др.

Главната роля ще бъде поверена на белгийската актриса Виржини Ефира. Сюжетът се основава на книгата на американската писателка Джудит Браун „Аморални постъпки: животът на монахиня лесбийка в Италия в епохата на Ренесанса“

 
 

Новата Zafira – санбернарът сред автомобилите

| от |

Опознаването на нова кола е като опознаването на човек. Първоначално съдиш по външния вид и си изграждаш мнение въз основа на него. След това влизаш вътре и хвърляш поглед на интериора: той може да кореспондира с екстериора или да е в разрез с него, но мнението ти все още не може да е меродавно, докато не се запознаеш и с поведението: пътно или човешко, то е онова, което те запознава с почти истинската същност на колата/човека срещу теб. След тестдрайва вече (който при хората може да се измери с повече прекарано време и по-дълбок разговор), мнението е почти завършено. Оттам нататък следват малките неща, на които в началото не си обърнал внимание, но с времето започваш да обикваш или ненавиждаш.

Ще опиша фейслифта на третото поколение на германския флагман по реда на опознаването.

Първият поглед беше приятно визуално изживяване: от предната до задната броня Zafira може да се гордее с красива външност.

кола, автомобил, opel zafira

Погледната отвън, обновената Zafira се отличава с по-динамичен дизайн на фаровете, които преливат в по-спортна радиаторна решетка. Така колата изглежда по-широка, а стилът на оформление следва зададения от Astra дизайнерски език, който едновременно се вписва в модерния автодизайн и се отличава от много други марки. Новите LED стоп светлини, които са свързани с хромирана лайсна и завършекът на петата врата със спойлер придават един леко издължен и съответно по-фин и стилен вид на Zafira.

Когато се качвам в колата, доброто впечатление се затвърждава. Zafira може да бъде синоним на просторен интериор – усещането е за пространство почти като в малка всекидневна.

Имате чувството, че може да сложите вътре саксия с фикус, 55-инчов телевизор и средно голям диван и да живеете като богати номади. Благодарение на страничните малки предни стъкла и наклона на предното стъкло, предната част около таблото създава респектиращо чувство за простор. Разстоянието между предните седалки също допринася за комфорта на водача и пътника.

кола, автомобил, opel zafira

Предните седалки са големи и много удобни – нещо, което твърдо се превръща в запазена марка на Opel. Между тях е новата технология на Opel, FlexRail, която позволява подлакътниците и поставките за чаши да се движат, технология, която намалява шансовете за заливане на колата и пътниците с кафе с минимум 80%. И трите реда седалки са снабдени със системата Flex7, като вторият ред е изграден от три отделни седалки, които могат да се движат напред-назад независимо една от друга. Много nice.

Тестваме Zafira навръх Цветница и посоката, която задаваме на навигацията, е Черепишкият манастир. Zafira мазно се плъзга по софийските улици, маневрирането по които със сигурност не е като с полско фиатче, но благодарение на прецизния парктроник и камерата за задно виждане, трябва доста да се потрудите, за да праснете в някоя кофа за боклук.

кола, автомобил, opel zafira

Най-добре обаче Zafira се чувства след табелката на София. Там тя се превръща в голям кораб, който спокойно и уверено се носи по магистралата, без да трепне пред никакви нервни шофьори, нагли бързаци и неподходящо задминаващи тирове. Съвсем очаквано, стигаме до Черепишкия манастир безпроблемно, а там е пълно с хора, венци от жълтурчета, шарени котки, изпуснати на земята върбови клонки и миризма на люляк.

IMG_6233

След като отдаваме на манастира заслуженото и оставаме малко на терасата, на която е пишел Иван Вазов, се връщаме към Zafira с умерена доза нетърпение.

кола, автомобил, opel zafira

Управлението на тази кола носи удоволствие, факт. Не го отбелязвам с рекламна цел – просто возията е забележително мека и плавна, а в комбинация с автоматичната скоростна кутия неизбежно ви карат да направите още едно кръгче и още едно кръгче под звуците на любима музика, възпроизведена от мобилния ви телефон чрез Bluetooth свързаната инфотейнмънт система.

Единственият негатив, който трябва да се отбележи тук, е че има риск в колата да възникнат спорове за музиката.

Защото Zafira не е кола, в която да се возите сами. Можете да вземете цялата рода, деца, братовчеди, баби – с допълнителните две седалки в багажника, които предлагат достатъчно място за средностатистически на ръст човек, можете да съберете до седем роднини или приятели, с които да споделите комфортно пътуване. Автомобилът може да гарантира физическия комфорт, а защо не и психическия? Ако роднините или приятелите, които возите са досадни или скандалджии, може да ги инсталирате на третия ред седалки. Интериорът на автомобила е толкова голям, че освен ако нямате болестно остър слух, няма да ги чувате оттам.

Една от иновациите, на които няма как да не се обърне внимание и която присъства в последните модели на Opel, е комуникационната системата OnStar.

Управлението на OnStar се намира на тавана на колата, в конзола, на която има бутони за съответните нужди на шофьора и пасажерите. Системата предлага услуги като онлайн сервиз асистент, 24-часа спешна помощ при необходимост, помощ при катастрофа, помощ при кражба, дистанционно управление на заключване, светлини, клаксон, както и диагностика на автомобила.

кола, автомобил, opel zafira

Съвестта не ни позволи да тестваме OnStar за помощ при ПТП, но се допитахме до служителите на Opel за намиране на адрес. Любезни гласове на български, иначе ситуирани в Англия, след няколко минути намериха адреса, който търсехме и ни изпратиха маршрутите, които можехме да видим на тъчскрийн екрана.

Дано никога на никого не се налага да ползва услугите на системата за катастрофи, но е облекчаващо човек да знае, че не е сам в автомобила си, дори когато е сам, и че на един бутон разстояние от него има жив човек, който може да му помогне в криза от всякакъв сорт.

Що се отнася до разхода на гориво, резултатите са задоволителни. При извънградско каране, със средна скорост около 140 – 150 км/ч, постигнахме 6.8л/ 100 км., което не е никак лошо за тези размери.

кола, автомобил, opel zafira

Наясно съм, че Zafira е семеен миниван, който не предполага офроуд изпълнения, но на един завой на Искърското дефиле не издържаме на любопитството и я качваме по един леко наклонен, неасфалтиран селски път в гората.

Голямото момиче ни закара и ни върна, без да се замисли. Дори не успяхме да изцедим някакъв адреналин, защото и тук, извън пътя, Zafira се държеше като на магистралата и като на „Солунска“ – спокойно и достойно – като санбернар, чиято житейска задача е да опази своите хора на всяка цена. И той го прави, минавайки през всякакви терени и ситуации с типичното за едрите кучета невъзмутимо спокойствие.

PS: Истински санбернар би се чувствал много добре в този автомобил. Големите кучета, както разбира се и малките, са добре дошли, накуп с одеялата, купичките с вода, играчките, децата, техните играчки, басейнчета или шейни (според сезона), детски колички, огромни дамски сакове с десет тоалета за двудневно пътуване и рибарски принадлежности на мъжете.