еasyJet прилага за първи път в авиацията най-нови и модерни технологии за поддръжка на самолетите

| от | |

 – Дрони (безпилотни летателни апарати) за подпомагане на външните инспекции на самолетите

 – 3D „augmented reality“ (3Д „разширена реалност“) за подпомагане процеса на по-бързо връщане в експлоатация на самолетите, свеждайки до минимум закъсненията на пътниците

- Специфични приложения, предназначени за асистиране на инженерите и пилотите в ключови за тях задачи

- Самолети без хартия на борда за повишаване на ефективността и намаляване на разходите за гориво

еasyJet, оператор на водеща европейска мрежа от дестинации и петата по-големина авиокомпания на Летище София, обяви днес, че ще прилага нови и иновативни технологии за още по-ефективно опериране на своите 220 Airbus A319 и A320 самолета, намалявайки закъсненията и запазвайки своята водеща в отрасъла точност и безопасност на полетите.

easyJet drones (2)

Коментирайки тези предимства, изпълнителният директор на easyJet Каролин Маккол споделя: „Разгледахме и оценихме най-модерните технологии в много различни индустрии и сега прилагаме гама от нови технологии за първи път в авиационния сектор, за да управляваме флота от самолети по-ефективно, ефикасно и безопасно.

Предимството на тези нови технологии има тристепенно значение – освобождаваме нашия инженерен екип да предприема по-квалифицирани задачи; поддържаме ниски разходи, което на свой ред определя нашите ниски тарифи; свеждаме до минимум забавянето за пътниците, така че поддържаме водеща в индустрията точност на полетите и подобряваме изживяването за пасажерите.

Безопасността е наш приоритет номер едно и за да гарантираме това, всички нови технологии ще се прилагат от нашите опитни инженери и екипажи“.

ДРОНИ И РОБОТИЗИРАНА ТЕХНОЛОГИЯ

Авиокомпанията обяви днес, че работи с Coptrcraft – специализиран екип за аерокосмически измервания, изследвания и роботика в университета Бристол в Англия, за промяна на съществуващите технологии, така че „дроните“ могат да бъдат използвани за инспектиране на нейните самолети Airbus. Дроните или т. Нар. Безпилотни летателни апарати (БЛА) ще бъдат програмирани да сканират и оценяват самолетите, докладвайки обратно на инженерите всяка повреда, която може да изисква допълнителна проверка или ремонтна дейност. В момента тези БЛА са в процес на развитие и се планира да се тестват и въведат в експлоатация най-рано през следващата година.

Ian Davies, eayJet’s Head of Engineering

Иън Дейвис, ръководител на инженерния отдел на еasyJet, коментира: „Използването на дрони може да бъде изключително ефективно, за да извършваме проверки на самолетите. Проверки, които обикновено отнемат повече от един ден, ще могат да се извършват в рамките на няколко часа и вероятно с по-голяма точност“.

Артур Ричардс, началник на катедрата по въздушна роботика в Университета в Бристол, коментира: „Проверката на самолета е голямо приложение за безпилотните летателни апарати. Съчетано с интелигентна навигация и компютърна визия, дроните могат да получат точни данни от неудобни места. С нетърпение очакваме да работим с еasyJet за развитието на безопасни, ефективни и ефикасни системи за БЛА“.

- 3Д ТЕХНОЛОГИЯ „AUGMENTED REALITY“ („разширена реалност“)

Заедно с технологията за дроните, еasyJet планира да интегрира технология с 3Д Виртуална и разширена реалност от Epson и Vuzix, която позволява на дистанционно ситуиран екип от инженери да наблюдава точно това, което пилотът или инженерът вижда с помощта на очила за виртуална реалност. Очилата имат висока разделителна способност за гледане чрез дисплей система, предоставяща разширена реалност. Това помага на еasyJet да диагностицира дистанционно всеки технически проблем. Тази технология ще бъдат особено полезна в някои по-отдалечени летища на авиокомпанията, като Шарм ел Шейх и Тел Авив.

В момента инженери и пилоти трябва да изпращат снимки чрез имейл кореспонденция и да се свържат с оперативния център за управление на полетите, за да се опитат и да разрешат проблема по телефона. еasyJet изпробва в момента подобна видео технология от Vidcie и XO Eye, която позволява стрийминг на живо между инженерите на рампата и оперативния център за управление на полетите.

Captain Richard Nanton with 3D glasses_easyJet

Иън Дейвис продължава:  „Технологията за 3D разширена реалност е от ключово значение за easyJet за намаляване на по-големите закъснения, когато самолетът лети по маршрут. Това ще ни помогне да получим по-голяма яснота за всички технически въпроси, които възникват на стотици километри разстояние. Чрез носенето на очила за разширената реалност, пилотите или инженерите могат да предават на живо снимки и данни в контролния център на еasyJet в Лутън, давайки им директен достъп до визуална информация, което ги улеснява в разрешаването на всеки технически проблем. „

ПРИЛОЖЕНИЯ

Инженерният отдел на еasyJet работи също с компанията Output42 за разработването на собствени приложения, които позволяват на инженерите да решават ежедневни задачи по-ефективно и компанията да връща по-бързо самолетите в експлоатация. Например, едно приложение помага на инженерите да идентифицират и подменят повредени лопатки на двигателя (например след сблъсък с птица) по-бързо, след сканиране на лопатките и автоматична поръчка на нови елементи за подмяна директно от инвентара на авиокомпанията.

Приложенията са в различни етапи на развитие и от авиокомпанията очакват да тестват част от тях това лято.

САМОЛЕТИ БЕЗ ХАРТИЯ НА БОРДА

еasyJet ще завърши монтажа и ще започне употребата на таблети Panasonic във всички кабини на самолетите си до края на този месец. Досега компанията използваше лаптопи и печатни навигационни карти. Тази новост означава, че авиокомпанията на практика вече лети без хартия на борда на самолетите. Тези таблети ще превърнат еasyJet в една от първите авиокомпании, използващи този тип устройства във всички фази на полета и на земята. Чрез замяната на тежките печатни наръчници еasyJet очаква да намалява разходите за гориво с около 500 000 щатски долара всяка година. Всеки килограм тегло, свален от флота със самолети, спестява около 20,000 долара годишно.

В допълнение към това, нова технология  за „електронна хартия“, създадена от Sony, може да означава, че еasyJet ще премахне изцяло всички печатни форми от кабината. Тази нова цифрова хартия е с олекотен дизайн, така че потребителят чувства, че пише на истинска хартия. Попълваните стойности могат да се запишат бързо в централна база данни, осигурявайли бърз и лесен достъп на оперативния екип до информацията във всички самолети. Тестовете ще започнат през следващите месеци.

МОНИТОРИНГ И ПРОГНОЗИРАНЕ ПО ВРЕМЕ НА ПОЛЕТ

еasyJet работи с компанията за авиационен софтуер FlightWatching за инсталирането на съвременен прогностичен инструмент, осигуряващ дейността на авиокомпанията с информация за инженерния персонал директно от всички самолети по време на полет. Системата представлява иновативна уеб-базирана софтуерна програма, наречена WILCO, която може да получава стойности в реално време за параметрите на самолета чрез системата за съобщения ACARS. Тази информация се визуализира в анимирана схема, която може да се използва за предвиждане на всички евентуални въпроси или за отстраняване на известни технически неизправности, преди самолетът да се приземи. Това означава, че прогностичният инструмент позволява на наземните инженери да започнат разследване по средата на полета и да гарантират, че необходимите технически ресурси и елементи ще бъдат налични, когато самолетът се приземи, като по този начин се увеличава ефективността.

ФЛОТЪТ НА EASYJET 

easyJet оперира своя флот от самолети в строго съответствие с всички регулации на производителите, като често надвишава изискванията им. Авиокомпанията разполага с високо квалифициран инженерен състав от 237 служители, както и прехвърля част от дейността към външни доставчици в много бази в цялата мрежа.

Инженерният отдел на еasyJet има професионални постижения в областта на иновациите – миналата година работи заедно Airbus и Nicarnica Aviation за доказване ефективността на технология за идентификация на вулканична пепел, която се очаква да бъде монтирана на самолетите на еasyJet в рамките на следващите месеци.

еasyJet наскоро направи поръчка за придобиване на 35 самолета A320 настояща генерация за доставка между 2015 и 2017 г. в рамките на съществуващо споразумение, както и за още 100 самолета нова генерация A320neo за доставка от 2017 г. до 2022 г.

easyJet drones (3)

Оперативна ефикасност и иновация

– Иновациите и ефективността са важни за еasyJet и компанията се опитва да да разбере как технологиите се използват в други индустрии, за да ги приложи и в авиационния бизнес.

– Точно изпълнение на полетите, надеждност и оперативна ефективност са най-основните цели на компанията.

– Светът се променя бързо и easyJet иска да остане водеща компания в областта на приложението на инженерни технологии в авиацията.

– Пътниците ще се възползват по два начина –

o    Ще продължат да усещат подобряване в точността на изпълнение на полетите.

o    Чрез намаляване на закъсненията и разходите, произхождащи от тях, авиокомпанията може да поддържа ниски цени на билетите.

Безопасност и иновация

– Безопасността и сигурността на пътниците и екипажа са с най-висок приоритет за авиокомпанията

– Много от технологиите, които компанията планира да въведе, повишават точността и качеството за сметка на днешните методи в инспекция на самолетите. Това ще позволи на инженери и пилоти да си взаимодействат по-ефективно. От авиокомпанията вярват че това само може да подобри безопасността.

easyJet drones

Технология за използване на дрони

Какво представлява? Малки роботизирани безпилотни летателни апарати, които са в състояние да бъдат програмирани да летят около самолетите на компанията и да извършват много подробни и точни външни проверки.

Прозводител: Coptercraft, Измервателни решения в университета Бристол

За какво ще се използва от easyJet? Дроните ще бъдат програмирани да сканират и оценяват външната част на самолетите, докладвайки обратно на инженерите всяка повреда, която може да изисква допълнителна проверка или ремонтна дейност. Първоначално те ще предават много подробни снимки и сканирания на повърхността на самолета за последващ преглед от инженерите на компанията, а накрая ще се използва 3​​D сканиране, за да се установи и оцени автоматично всяка евентуална щета.

Кога ще бъде приложима технологията? В момента тези БЛА са в процес на развитие и се планира да се тестват през следващите месеци с цел въвеждане в експлоатация най-рано през следващата година.

Технология без хартия на борда

Какво представлява? „Дигитална хартия“ и таблети за пилотите и екипажа вместно употребата на традиционна хартия, необходима за провеждане на полет

Прозводител:: Panasonic и Sony

За какво ще се използва от easyJet? Въвеждане на таблети и  технология за нова електронна хартия в пилотската кабина и пътническия салон означава, че печатните формуляри и наръчници остават в миналото.

Елиминирането на хартия е важно по две причини. На първо място, използването на електронни документи означава, че е лесно да се запазва информация и това подобрява ефективността. На второ място, всеки килограм тегло, превозван от един самолет, изгаря повече гориво. Намаляването на теглото носи ползи за околната среда и разходите. Чрез замяната на тежките печатни наръчници еasyJet очаква да намали разходите за гориво с около 500 000 щатски долара всяка година. Всеки килограм тегло, свален от флота със самолети, спестява около 20,000 долара годишно.

Кога ще бъде приложима технологията? В този момент завършва инсталирането на таблетите, които вече са на борда на всички самолети на easyJet. „Дигиталната хартия“ е все още на концептуално ниво и предстои да се тества на борда.

- 3Д дистанционна технология

Какво представлява? Носене на очила за образи в реално време и трансфер на данни.

Очилата предават кадри посредством технологията за “разширена реалност“.

Производител: Vuzix и Epson

За какво ще се използва от easyJet? Чрез носенето на очила, пилотите или инженерите, намиращи се далече от базата могат да предават на живо снимки и данни на контролния център за управление на полетите в Лутън. Това дава визуална информация в реално време на центъра и възможност за лесно разрешаване на всеки технически въпрос. От своя страна самият център за управление на полетите ще бъде в състояние да предоставя информация в реално време на инженерите и пилотите, заедно с експертна техническа помощ.

Кога ще бъде приложима? Първоначалните тестове са вече извършени и авиокомпанията очаква да използва това оборудване по-късно тази година.

Създаване на собствени приложения

Какво представлява? Собствени приложения и уебсайтове, които позволяват на инженерите да правят оценки чрез всяко устройство

Производител : Output42

За какво ще се използва от easyJet? Разработени са, за да се ускори връщането на самолета в експлоатация след установяване на техническа неизправност и по този начин да се намаляват закъсненията.

Кога ще бъдат приложими? Това е един непрекъснат процес. Някои ще бъдат стартирани до  шест месеца, а някои от тях продължават да бъдат разработвани.

Видео

Какво представлява? Камера, която предава на живо кадри от мястото, на което се намира пилота или инженера.

Производител: Vidcie и XOEye

За какво ще се използва от easyJet? Позволява дистанционна поддръжка, за да се наблюдава картината от мястото на събитието. Така технически отговорните лица могат да предоставят насоки и експертиза в реално време и от разстояние.

Кога ще бъде приложима? В момента се извършват вътрешни тестове, преди да се пристъпи към пилотна фаза.

Технология за идентификация на вулканична пепел

Какво представлява? Инфрачервена система за идентификация на вулканична пепел

Производител: Партньорство с Nicarnica Aviation

За какво ще се използва от easyJet? За установяване и измерване на нивата вулканична пепел в атмосферата

Кога ще бъде приложима? В края на 2014 г.

Инструмент за мониторинг и диагностициране по време на полет

Какво представлява? Иновативна уеб-базирана софтуерна система, наречена WILCO, която може да получава стойности в реално време за параметрите на самолета чрез системата за съобщения ACARS. Тази информация се визуализира в анимирана схема, която може да се използва за предвиждане на всички евентуални въпроси или за отстраняване на известни технически неизправности, преди самолетът да се приземи.

Производител: Flightwatching

За какво ще се използва от easyJet? Като съвременен прогностичен инструмент, осигуряващ дейността на авиокомпанията с информация за инженерния персонал директно от всички самолети по време на полет.Навременната прогноза ще позволи на авиокомпанията да се намеси, пред да се развие техническата ситуация, да причини закъснения и да се гарантира, че необходимите части и инженери са на разположение, за да се справят с това. Също така ще даде сигурност, че самолетите с потенциални проблеми остават на основни инженерни бази на компанията и няма да бъдат разположени на отдалечени летища.

Кога ще бъде приложима? В момента се тества на малък брой самолети.

За операциите на easyJet

Оперативен център за управление на полетите

Брой на ежедневни полети в пиков период: Над 1400

Брой на пътниците, обслужвани в рамките на един натоварен ден: Повече от 200,000

Брой маршрути: 689

Брой летища: 138

Брой на държавите, до които компанията лети: 34

Инженерен отдел

Брой персонал: 237

Брой асистенти: 20

Брой на персонал в цялата мрежа: 1500

Брой на персонал по поддръжка на двигатели в други страни: 1000

Брой на самолетите: 220, Airbus A319 и A320

 
 

Фина механика

| от Бернд Войтал |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от тази седмица, а ние ви представяме една от историите в него.

Някой друг вероятно е щял да се радва на този частично реставриран и в движение Corvette C1, но новият му собственик Алфред Зимет от Кусел не се примирява, докато не го довежда до съвършенство.

Понякога той отива в своята работилницата в 7 часа сутринта и остава там до 23:00. В момента Алфред Зимет е пенсионер – но когато любителят реставратор си постави определена цел, той я преследва с невероятна отдаденост. Професията му никога не е била свързана пряко с автомобилите, но те винаги са играли важна роля в живота му. „Бях на десет години, когато се сдобих с първата си „кола“, малък модел на Adler“, разказва той. „Батерията й не работеше и сигурно съм изминал 1000 километра на двора, бутайки я“, забавлява се със спомените си днес 70-годишният Алфред.

Дворът определено бил голям, ако съдим от факта, че принадлежал на дядо му, който пък бил собственик на автобусна компания. Във фирмата му работели механици, тапицери и бояджии, за да обслужват и ремонтират автобусите. Зимет проявявал изключителен интерес към боядисването и притежавал невероятен талант към фини операции, като лепене на стикери и очертаване на линии с тънка четка.
Той използвал този си талант, за да печели пари, и още като студент вече успял да се сдобие с едно Porsche. Винаги изпитвал страст към специалните автомобили – нещо, за което немалка „вина“ имал неговият чичо. Базираният в Саарланд предприемач всъщност станал първият собственик на Facel Vega в Германия, един HK 500, последван по-късно от Facel II. Зимет и до днес си припомня със страхопочитание фамозния звук на този автомобил.

В наши дни той е добре известен сред любителите на Facel Vega, защото от 1994 г. купува различни модели на фирмата. От началото на тази година обаче Зимет решава да затвори главата с Facel и да се насочи към други марки. Като например Corvette и модела C1, защото много харесва версиите на това поколение. Особено привлекателни му се струват екземплярите от 1962 година, в която Corvette за първи път се оборудва с 5,4-литровия V8 мотор. Въпреки опитите да намери такъв в Щатите, в края на краищата щастието му се усмихва в родната Германия и той открива С1 в Хамбург. Предложеният за продаване екземпляр в червен цвят Roman Red е внесен през 1994 г. и е частично реставриран. Има множество дребни дефекти, но не липсват части и автомобилът е в движение. Зимет го купува и си поставя ясна цел: „Не исках автомобил за Concorso, а да бъде като цяло добър и в перфектно техническо състояние.“ Веднага се захваща за работа. Отначало сваля по-лесните за демонтиране части и вътрешното обзавеждане, после целият автомобил е обработен с ледоструйна машина, а от пластмасовата „кожа“ на Corvette е отделен термопластичният лак.

Рамата била в добро състояние

Зимет не демонтира двигателя, а само радиатора, карбуратора и някои периферни агрегати. Каросерията не е отделяна от рамата. Внимателната проверка на стабилната й конструкция, която винаги му прилича на парче от моста Голдън гейт, констатира само лека повърхностна ръжда. След премахването й последва обработка със защитен грунд и боя, а след това и грижлива консервация на кухините.
Пукнатините по каросерията бояджията репарира с карбонова паста, която би трябвало поне да затрудни образуването на нови пукнатини. След това пластмасовият корпус е боядисан по съвременна технология с близък до оригиналния цвят. Естествено, вратите, капаците за мотора и багажника, както и вратичката за резервоара, са отделно боядисани.

За разлика от каросерийната, необходимата монтьорска работа се оказва в доста по-ограничен обем. Любителят реставратор сменя всички износващи се елементи на ходовата част и понеже иска винаги да пътува сигурно с този Corvette, решава да замени и серийната еднокръгова спирачна система с барабанни спирачки с комплект за преоборудване с двукръгова спирачна уредба и предни дискови спирачки от американската фирма Ecler. Всичко монтира сам, като в рамките на обновлението сменя до един спирачните тръбопроводи и маркучи.
Двигателят вече е преминал през основен ремонт и е в добро здраве, както показва проверката. Зимет го разкрасява и решава да монтира карбуратор Rochester Quadrajet, произхождащ от същата епоха. Докато всичко започне да работи добре, му се налага да го разглоби и сглоби няколко пъти, а накрая вече „може да направи това и насън.“

Малки технически проблеми

За по-сигурно Алфред Зимет ремонтира основно цялата охладителна система и допълнително монтира на скрито място един дигитален термометър за охладителната течност, за да е информиран надеждно и навреме за евентуално прегряване на двигателя. След голямата сервизна сесия машината изглежда отново готова за работа, но малко след това стопанинът регистрира постоянно омасляваща се свещ на единия от цилиндрите. Причината става ясна едва по-късно – изпаднало или разхлабено уплътнение на стеблото на единия клапан. Открива го едва когато сваля капака на клапаните.

Междувременно в целия двигател се е напластила маслена каша, която Зимет отстранява с цялостна промивка. За да не демонтира цилиндровата глава заради новото уплътнение, той използва един трик. С едно специално устройство сгъва пружината на клапана и така успява да махне тарелката на пружината и половинките на конуса на клапана. А за да не падне клапанът в цилиндъра, вкарва в него въздух под налягане от осем бара. Това става възможно, като приспособява една стара свещ, чиято вътрешност премахва и заварява съединение за маркуча със сгъстен въздух.

Трън в окото на стремящия се към съвършенство Зимет е лошо напаснатата конзола с инструментите на арматурното табло. Той се заема да ремонтира цялата електрическа уредба, проверява всички детайли и ги напасва точно. А някои от покритите с лъскава черна боя пластмасови повърхности, които се оказват твърде чувствителни към механични повреди, облицова с черна кожа.
Кожа използва и за седалките, защото поръчаните от САЩ тапицерии се оказват не по мярка. Освен това серийните пружини в седалките направо го дразнят, поради което поръчва изработването на съвременна конструкция. Частите са направени от порест материал и покрити с кожа с оригинален дизайн. Всичко се получава едва от третия опит, защото по-рано двама кожари отказват да поемат поръчката поради здравословни причини.

Това е един от малкото кахъри по време на тази реставрация. Сега работилницата на Зимет е празна – той вече е хвърлил око на нов обект.

Реставрация
Chevrolet Corvette C1 от 1962 година

Място/година на покупка: Хамбург, 2015 г.

Състояние при покупката: Автомобилът втора ръка е изцяло комплектован и частично реставриран, по каросерията има пукнатини, интериорът е в посредствено състояние, свалящите се части показват следи от износване.

Предистория: Автомобилът е регистриран през 1962 година в Монтерей, Калифорния, и през 1994 г. е продаден в Германия, след това е преоборудван по европейски стандарти и по-късно е частично реставриран. После става предмет на размяна и бива обявен за продажба от един колекционер.

Обхват на реставрацията: Демонтаж на всички свалящи се елементи, като врати, капаци и части в салона; автомобилът е обработен с ледоструйка, термопластичният лак е свален, леките ръжди по рамата са почистени, каросерията е боядисано отново, рамата е обработена срещу корозия, износващите се елементи по ходовата част са сменени, вградена е двукръгова спирачна система с предни дискови спирачки, всички спирачни тръбопроводи и маркучи са сменени, моторът е оптично разкрасен, едно уплътнение на клапаните е сменено, охладителната система е проверена и ремонтирана, монтиран е нов карбуратор, проверени и ремонтирани са електрическата уредба и инструментите, монтирана е нова носеща конструкция на седалките и те са тапицирани с нова кожа, интериорът, стъклата и различни детайли са подновени, монтирани са джанти от C2.

Период на реставрация: от 2015 до 2016 година

Експертна подкрепа: www.corvetteamerica.com; www.ecklerscorvette.com; www.weindel.net; www.diemer-dalheimer.de; www.autosattler-altenglan.de

Разходи: прибл. 20 000 евро без цената на автомобила и собствения труд.

Технически данни

Мотор: Осемцилиндров V-образен (90 градуса), разположен надлъжно отпред, диаметър на цилиндър х ход на буталото 101,6 x 82,6 мм, работен обем 5354 см3, мощност 300 к.с. по SAE при 5000 об./мин, макс. въртящ момент 474 Нм при 2800 об./мин, два клапана на цилиндър, задвижвани от централен разпределителен вал с ангренажна верига, хидравлични повдигачи, повдигателни пръти и кобилици, колянов вал с пет основни лагера, четирикамерен карбуратор Carter.

Силово предаване: Двустепенен автоматик, задно предаване.

Каросерия и ходова част: Каросерия от усилени с фибростъкло полимери върху стоманена рама с кръстосани усилващи елементи, отпред независимо окачване с трапецовидни напречни носачи, винтови пружини, стабилизатор, отзад твърд мост, полуелиптични листови ресори, стабилизатор, хидравлични телескопични амортисьори, кормилно управление със сачмено-винтов механизъм, барабанни спирачки, колела 5.50 x 15, гуми 6.70-15.

Размери и тегло: Междуосие 2590 мм, дължина х широчина х височина 4490 x 1790 x 1320 мм, собствено тегло 1330 кг.

Динамични характеристики и разход:
Макс. скорост ок. 200 км/ч, 0–100 км/ч за 7,5 сек, разход на гориво ок. 16 л/100 км.

Актуалният януарски брой на списание auto motor und sport е посветен основно на автомобилната класика. В него ще откриете:

Съвременност:
BMW Серия 5 – Първи километри с новото издание на емблематичния за баварците модел.
BMW 7 срещу Porsche Panamera – Среща на Panamera 4S Diesel с четирилитров V8 битурбомотор и 750d xDrive, задвижван от трилитров редови „шестак“ с четири турбокомпресора.
Lexus LC – Lexus коронова своята моделна гама с купето LC – автомобил с екстравагантна външност и изненадващо класически характер.
Mazda 3 – След дискретно обновяване компактният модел на Mazda получи редица полезни подобрения.
Bentley Mulsanne Speed – Вълнуващ излет с едно произведение на автомобилното изкуство в една от неговите най-висши форми.

Класика:
BMW Group Classic и BMW 2002 tii – Нека се потопим в очарованието на историята на марката от Мюнхен.
Музеят на Mazda в Аугсбург – Семейство Фрай продава автомобили Mazda и ентусиазирано колекционира класически модели на марката.
Bentley 8 Litre – Представяме ви един от най-забележителните автомобили, до които сме се докосвали.
Audi A8, BMW 740i, Mercedes S 500 – Животът е твърде кратък, за да се возите на скучни автомобили. Затова побързайте и се почувствайте като в първа класа.
Datsun 280ZX, Ford Capri 2.8i, Porsche 924 – Porsche 924 има един проблем – не, два. Защото Datsun 280ZX и Ford Capri предлагат повече: повече цилиндри, повече работен обем, повече оборудване и повече изключителност.
VW 1302 LS Cabriolet – Ние от auto motor und sport правим тестове от 70 години. През това време не е имало друг автомобил, който да е оставил толкова ярко присъствие в редакцията ни като „костенурката“. Но идват времена, когато можем да измерим всичко отново. VW 1302 пак поема на тест.
Citroen 11CV, Peugeot 203, Simca Aronde – Те са на възраст между 57 и 62 години и въпреки това преодоляват с овации изпитанията на всекидневието.
Saab 96 V4 и Volvo PV 544 – Освен оригиналните форми на каросерията общо за тях е още едно качество – репутацията на надеждни и здрави машини.
Chevrolet Corvette C3, Iso Lele, Maserati Ghibli – Представяме ви три забележителни V8 купета.
Среща на три германски купета – Audi 100 Coupе S, Mercedes-Benz 250 CE, Opel Commodore 2500 S Coupе са три престижни модела от 70-те.
Chevrolet Corvette C1 – Разказ за това как един влюбен в автомобилната класика германец реставрира култов американски модел.
Суперавтомобилите на 70-те – Среща на Aston Martin Vantage, Ferrari 512 BBi и 911 Turbo 3.3.

 
 

Ексцентричните геймърски играчки

| от Иво Цеков |

За повечето геймъри един приличен компютър и монитор или пък конзола и телевизор са достатъчни, но има и такива, които не са готови да се задоволят с конвенционалните оферти.

Вместо това, те с влажен поглед гледат към най-новите и атрактивни предложения за периферия и аксесоари, които технологичните компании подготвят.

Още в началото на тази година се видя, че отново ни очакват някои страхотни специализирани устройства, насочени към запалените геймъри.

Някои от тях все още са прототипи, докато други съвсем скоро ще са на пазара. И независимо дали сте хардкор играчи, които желаят само най-новата техника, или просто ви е любопитно да видите какви са тенденциите в този сектор – ето 7 ексцентрични продукта, които ще приковат погледа ви.

Текстът е публикуван в webcafe.com

 
 

Колко струва откраднатата ви самоличност в интернет

| от chronicle.bg |

Към 20 долара. Десетки милиони хора губят личната си информация през последните години. Но какво се случва след това? Голяма част от тази информация излиза за продан по тъмните кътчета на интернет, по-известни като dark web.

Според това дали към информацията за човека има и данни за кредитната му карта, цените могат да варират от под 1 долар до около 459 долара. Средната цена е 21,35 долара. Както и в стандартния легален интернет пазар, цената на стоката зависи от фактори като качество, надеждност и репутацията на продавача.

Един от продавачите, който предлага открадната информация за 454,05 долара, обяснява цената с думите: „Това са данни изключително на личности с добро кредитно досие (над 720 точки). Можете да ги ползвате, за да си купите кола, къща или каквото си искате. Профилите идват с пълно име, адрес, цялата информация за кредитната карта. Можете да ги ползвате за колкото си време искате.“ Друга скъпа информация (248, 22 долара) е на карта с 10 000 долара лимит.

Евтини карти (2 долара) се продават, когато информацията им може да е оскъдна или невалидна по някакъв начин. „Те са за хора, които имат допълнителен вътрешен достъп до банкова информация“, споделя един от продавачите.

Сайтовете за продажба на самоличности си имат система за навигация и опции като нормален сайт. Трудно е обаче да се прецени качеството на стоката. Понякога продавачите казват откъде са вземи акаунтите, на коя банка са и т.н. Това в никакъв случай не означава, че няма да ви измамят с невалидна или измислена информация.

„Бизнесът с откраднати самоличности може да е много печеливш“, казва Хю Мин Го от Виетнам, който беше осъден през 2015 година на 13 години затвор за подобна измама с 200 милиона открадната профила. Обвинението твърди, че така той е спечелил над 1 900 000 долара.

Дори когато сайтовете за продажба на подобна информация се закрият, на тяхно място се появяват нови.

 

 
 

Полетите на Ryanair на Терминал 2 от утре

| от CHR Aero |

От понеделник, 16 януари, всички полети на Ryanair ще се изпълняват от Терминал 2 на летище София, съобщиха от пресцентъра на летището.

Досега Ryanair, както и всички останали нискотарифни авиокомпании, използваше стария и по-малък Терминал 1. Това доведе до затруднение при обслужването на пътниците при наличие на повече полети по едно и също време.

Не се предвиждат промени в полетното разписание.