Belle epoque: Импресия Laurin & Klement 300

| от |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria ще бъде на пазара утре, а ексклузивно само за читателите на Chronicle.bg ден по-рано – водещата история в него. Още много интересна информация от света на автомобилите можете да намерите на www.ams.bg 

Представяме ви едно пътуване във времето: нашата сътрудничка Беренис Шнайдер отиде до чешкия град Марианске Лазне, за да се срещне с един състезателен автомобил от далечната 1923 година.

Студено е. Студено и мокро. Винаги ми се е струвало, че хората, които твърдят колко прекрасен сезон е златната есен, или не са съвсем с всичкия си, или поради някакви необясними за мен причини въобще не се влияят от времето навън. Докато вървя по улицата с тези мисли в главата, успявам да наджапам в поредната локва с чисто новите си модни обувки. Страхотен сезон, няма що…

Часът е 9:15. Марианске Лазне, Чехия, месец ноември. Основната част от местното население вече е будно. Експертът в областта на класическите автомобили Олег Дохалски, когото всички наричат „Олда” Дохалски, ме очаква в двора на хотела и тъкмо е запалил двигателя на Laurin & Klement 300. Сега и последните спящи с положителност са се събудили, тъй като чудовищния рев на четирицилиндровия мотор с 50 конски сили очевидно е амбициран да изпотроши стъклата на хотелската сграда. По балконите на околните сгради се появяват хора по халати, започват да щракат камери на мобилни телефони. Служители, излезли да изпушат по цигара, се доближават с нескрито любопитство. Интересът е лесно обясним, защото невъобразимият шум идва от класически състезателен автомобил, около който се суетят двама души, облечени в духа на епохата на въпросната ретро машина – моя милост и господин Дохалски.

L&K_021

Качването в този автомобил е предизвикателство, сравнимо с упражнения по йога за напреднали

Напълно в духа на времето, аз няма да управлявам автомобила лично: в онези години тази задача се пада на мъжете. Олда с поразителна ловкост започва да маневрира, за да може след малко да потеглим с Laurin & Klement от 1923 година. Докато това се случи обаче, минава време. И няма как иначе – обяснява господин Дохалски – управлението е лишено от всякаква форма на допълнителен усилвател и воланът е ужасно тежък. Радиусът на завиване от своя страна напомня повече на петролен танкер, отколкото на лек автомобил. Скоро двуместният автомобил заема стартова позиция, а аз започвам нелекото упражнение по качването в него. „Внимателно!“, предупреждава ме своевременно Олда. Или по-точно той ми изкрещява тези думи с цяло гърло, за да имам дори минимален шанс да го чуя на фона на грохота на работещия на празен ход двигател. „Внимавайте с ауспуховите тръби!”. След само пет минути работа на двигателя те вече са толкова нагорещени, че се налага внимателно да придържам долната част от облеклото си, за да не се получи така, че нещо да избухне в пламъци при допира с нажежения метал. Честно казано започва да ме е страх. За моя радост Олда галантно ми помага от своето място зад волана. Най-после успешно и, по-важното, без поражения, успявам да се добера до кабината и с облекчение се отпускам на седалката. Всъщност покритата с кожа пейка по-скоро наподобява нещо, което човек очаква да намери в някоя карета с конски впряг. За простор в кабината също е трудно да се говори. Водачът и спътника му определено би било добре да се харесват един друг, тъй като иначе пътуването би се превърнало в мъчение. Иначе мястото на водача е почти комфортно. Неравностите, с които листовите ресори на окачването не успяват да се справят, биват поети от дебелата тапицерия.

L&K_036

През 20-те години чешкият производител на мотори и автомобили Laurin & Klement създава общо 80 екземпляра от серията 300. Повечето от тях са правени по специална поръчка. Колко са оцелели до днес, не е известно. Този екземпляр идва от музея на Skoda и първоначално има каросерия тип Landaulet, а двуместното купе идва чак през шейсетте години като реплика на състезателния автомобил на граф Александр Коловрат, един от най-известните чешки пилоти за своята епоха.

През 1925 година компанията Skoda купува предприятието, а Laurin & Klement става част от историята на Skoda. През 70-те години фирмата купува този екземпляр от серията 300 и го рестраврира за нуждите на своя музей. Сега Олда, който работи като технически експерт в музея на Skoda в Млада Болеслав, често използва класическия екземпляр за участие в различни мероприятия.

L&K_100

По пътя към Марианске Лазне започва да вали. От всяка от гумите започват да струят малки фонтани. За мое облекчение краката ми все още са сухи. И топли. Колко бързо се движим всъщност? Решавам да погледна скоростомера. И откривам малката подробност, че такъв няма… Сигурна съм единствено, че се движим на трета предавка. „4,8-литровият двигател е доста еластичен.” обяснява ми Олда. „И развива до 100 км/ч. Само че при такава скорост шумът става непоносим.” След тези думи Олда с добре отработено движение превключва на четвърта предавка.

L&K_117

Дори кучетата край пътя изглеждат въодушевени от 90-годишния състезател

Завиваме и се срещаме с едно такси. Неговият шофьор е спрял в средата на кръстовището, подал е главата си през прозореца и проследява с поглед Laurin & Klement. Обръщам се и виждам, че е засмян като малко дете. От тротоара ни наблюдава симпатичен дакел, който видимо изглежда впечатлен от появата ни. Явно дори и кучетата не са безучастни към този автомобил. Вече сме в Марианске Лазне, недалеч от Карлови Вари. Още от 17 век мястото е прочуто с лечебните си води. Водата от общо шест извора помага за различни оплаквания и заболявания. Дори самият Гьоте е обичал да почива тук, а Вагнер е написал на това място две от най-значимите си произведения.

L&K_128

Движим се по заобиколени от живописни гори пътчета около града. Едва сега Олда преминава отново на по-ниска предавка. Той използва ефекта на моторната спирачка, тъй като действието на барабанните спирачки е толкова слабо, че още през онези години инженерите на компанията са се принудили да прибавят допълнителна карданна спирачка. Както ми обяснява моят водач, тя е нещо като „аварийна спирачка за наклони“, която действа директно на карданния вал. Докато правим последни снимки, сивото було от облаци над нас най-после се разкъсва и слънцето успява да пробие. Лявата ми ръка вече е оцапана със сажди и мирише на масло и изгорен бензин. Явно твърде често съм я държала близо до ауспуха… Оглушителният шум на мотора продължава да кънти в ушите ми имам сериозни опасения, че проблемите със слуха ще ме съпътстват още дълго. Пъстрите багри на есенните листа изглеждат почти нереално красиви в съчетание с блясъка, който слънчевите лъчи хвърлят върху дъждовните капки. Всъщност златната есен наистина може да бъде великолепна. Само че все още е малко студено.

L&K_156

Текст: Беренис Анук Шнайдер
Снимки: Дино Айзеле

В актуалния брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще намерите също:

 kor 04.indd

  • Салонните лъвове – репортаж от автомобилното изложение в Женева
  • Audi S3 срещу BMW M135i срещу VW Golf R – състезание между три тестостеронни бомби с компактни размери и мощни мускули
  • Mercedes GLA – първи впечатления от новия SUV модел на марката с трилъчна звезда
  • Качество и надеждност – мащабно проучване, обхващащо 20 модела от десет марки.
  • Може ли едно компактно комби да доставя удоволствие на пътя – сравнение между Ford Focus Turnier, Honda Civic Tourer, Opel Astra Sports Tourer и Toyota Auris Touring Sports
  • Невероятната Astra OPC Extreme – зад волана на екстремния спортист на Opel
  • Нека да е лято – сравнение на единайсет модела гуми за летния сезон
  • Технологиите на Fiat – инженерният потенциал на италианската марка и очакваните плодове от интеграцията с Chrysler
  • 50 години Ford Mustang – половинвековният юбилей на американската автомобилна легенда
  • Porsche 356 или 911 – трудният избор между две поколения на германската спортна икона
  • Формула 1 – първият скандал за сезон 2014
  • Световен рали шампионат – една бира бе достатъчна за подиума на Нювил в Мексико
  • Европейски рали шампионат – този път ентусиазмът не помогна на Тодор Славов в Гърция

 

 

 
 

Новият SUV на Volvo ХС60 решава проблеми всякакви

| от chronicle.bg |

Производителят на премиум автомобили Volvo Cars обяви, че новият SUV XC60, който ще бъде представен официално на изложението в Женева през март, ще включва три нови характеристики за безопасност, специално разработени да предпазват водача от опасности на пътя.

Иновативните технологии са създадени да осигурят на шофьора автоматична намеса при управлението, когато това е необходимо, за да се избегне евентуален сблъсък. Във Volvo са убедени, че тези технологии ще направят новото ХС60 един от най-сигурните автомобили на пътя.

Системата за сигурност City Safety е усъвършенствана в новото Volvo XC60, като включва автоматично завиване на автомобила.

Blind Spot Information (BLIS) with steer assist

То се активира, когато автоматичното натискане на спирачките не е достатъчно, за да предотврати потенциалния сблъсък. City Safety предотвратява ударите с други превозни средства, пешеходци и едри животни при движение с ниска скорост, докато автоматичното завиване на волана се активира при скорост между 50 и 100 км/ч.

Volvo Cars са допълнили системите за сигурност и с трета технология, която предупреждава водача, в случай, че той несъзнателно се отклонява от платното и има опасност да навлезе в насрещното движение.

Тази система се активира при скорост между 60 и 140 км/ч. Като допълнителна опция в автомобила се предлага Blind Spot Information System – система, която предупреждава водача при опасност за сблъсък с обект, който се намира в мъртвата точка на видимост.

Новото Volvo XC60 ще бъде официално представено на автомобилното изложение в Женева през март тази година.

 
 

Ryanair използва гафа от „Оскар“-ите, за да си направи реклама

| от chronicle.bg |

Нискотарифният превозвач Ryanair използва грешката с обявяването на победителя на „Оскар“-ите в категорията за най-добър филм, за да си направи реклама.

Компанията пусна в Туитър снимка от церемонията с текст:  „Сгрешили сте името? Предлагаме 24-часови гратисни периоди да поправите малки грешки. Така няма да бъдете оставени в La La Land“.

 
 

Hyundai Motor върви нагоре в класацията на най-надеждните автомобили за 2017 г.

| от chronicle.bg |

Hyundai подобрява значително позициите си в изследването за най-надеждните автомобили Vehicle Dependability Study (VDS)) за 2017 г. на J.D. Power с водещо в бранша намаляване на проблемите, съобщавани от собствениците, като се нарежда на шесто място сред всички марки.

Проблемите на база 100 автомобила Hyundai намаляват с 25 точки или 16 процента и Hyundai се изкачва с 13 позиции в класацията на марките спрямо 2016 г., отбелязвайки най-доброто представяне на компанията досега.

Hyundai Sonata също получи признание от J.D. Power като автомобила, заел второто място в сегмента на средноразмерните автомобили.

Hyundai постигна тези резултати, докато средните стойности в бранша се увеличиха с четири проблема на 100 автомобила.

VDS и IQS са две от ключовите качествени изследвания на J.D. Power.

VDS измерва проблемите при тригодишните автомобили, основно в категории като двигател/трансмисия, изживяване при шофиране и Аудио/Комуникации/Забавление/ Навигация. По-нисък резултат означава по-голямо качество.

IQS измерва качеството след 90 дни на притежание. Изследването Automotive Performance, Execution and Layout (APEAL) измерва възприятието на клиентите относно дизайна, съдържанието, разпределението и динамиката на техните нови автомобили, а новото изследване Tech-Experience Index Study измерва цялостното изживяване на клиентите, свързано с автомобилните технологии.

 
 

Защо лентите на adidas са вертикални на панталоните, а тези на обувките са под ъгъл?

| от chronicle.bg |

Е, ето ви още една разбулена мистерия, благодарение на интернет.

Замисляли ли сте се защо панталоните adidas имат вертикални ленти, а тези на обувките са под ъгъл?

Явно някой го е направил и благодарение на дискусии в социални мрежи като reddit и imgur, една теория изплува като най-често срещаната.

Както може да се види от снимката, когато човек е клекнал, линиите от панталона биват перфектно продължени от тези на обувките.

Но това не е всичко.

Други забелязаха, че долната част на горнищата adidas също имат ленти. Но те са хоризонтални. И точно в тази поза изглеждат като началото на тази изключително интересна конфигурация.

Разбира се, теорията не е официално потвърдена от спортния гигант, но има смисъл, нали?

Имате да допълните нещо? Направете го в секцията за коментари.