Барбара Шазел: Технологиите създават човешки гласове и джобни лаборатории

| от | |

Технологията е средство. Тогава какво по-хубаво от изобилието от инициативи, целящи да помогнат конкретно на най-слабите в обществото?

Ето три проекта в процес на разработване, които придават човешко лице на технологията:

1. Talkitt, приложение, предоставящо глас на хората, които не успяват да се изразяват добре. Около 1,5% от населението на западните страни има тежки проблеми с говора, свързани с дегенеративни заболявания (Алцхаймер, Паркинсон…) или с инциденти, които правят социалния живот на тези хора много сложен, тъй като не могат да бъдат разбрани.

Компанията Voiceitt разработи апликацията Talkitt за смартфони, която превежда на разбираем език казаните от потребителя думи на всички езици. Но приложението трябва да се научи да разпознава своя потребител. В случая с дегенеративните заболявания софтуерът ще записва начина на собственика си и ще се приспособява към заболяването.

В случая с хората, страдащи от тежки проблеми с говора, ще е необходима помощта на близък, който е свикнал да общува с болния, за да бъде обогатен речникът на приложението. Voiceitt се нуждае от 50 000 долара, за да пусне приложението в продажба.

2. Евтина и свързана с интернет джобна лаборатория.

Учени от Харвард създадоха евтин детектор, който ще позволи на лекарите в най-бедните области да диагностицират заболявания като диабет, малария или да преценяват замърсяването на околната среда. За разлика от машините, използвани в лабораториите, които могат да струват десетки хиляди долари, кутийката с размери на пакет цигари с два бутона за избиране на изследване и за започване на изследването ще бъде произведена за 25 долара.

Можете да очаквате, че тези „джобни лаборатории“ ще процъфтят в идните години, евтини или не, но всички те ще бъдат свързани с вашия смартфон, за да можете да говорите с лекаря си. Други компании стигат още по-далеч, като предлагат директно интегрирани върху или в човешкото тяло решения (хапче, превръзка, татуировка с електронен чип…).

Компанията ABI Research прогнозира, че броят на продаваните на година безжични лаборатории за медицинска употреба ще надхвърлят 100 милиона до 2016 г.

3. Moti – умна роботизирана и интерактивна играчка за деца аутисти

Moti е сферичен робот, създаден специално, за да привлича вниманието на деца аутисти „два-три пъти по-добре от класическа играчка“, съобщава компанията „Лека“, която работила по създаването му. Децата аутисти трябва да бъдат стимулирани, за да могат да развият способността си за общуване и социални взаимодействия. Предимството на робота е не само неуморимостта му, а и предсказуемостта и постоянството, така че да не причинява стрес на детето.

Идеята е след време всички роботи Moti да бъдат снабдени с прихващачи за събиране на данни, така че да бъдат използвани не само за следене развитието на децата, а и за изпълнение на по-общата цел да помагат в изследванията на аутизма. Проектът е открит от самото начало и данните са на разположение на родителите и лекарите. /БГНЕС

––––––––-

Барбара Шазел е мениджър във „Франс телевизион“, материалът й е публикуван в Мета медия.

 
 

Билет „Bingo милиони“ донесе 100 000 лева на складов работник

| от СПОНСОРИРАНО СЪДЪРЖАНИЕ |

24-годишният Емил Ванин е късметлията, който спечели 100 000 лева от билет „Bingo милиони“ на Лотария България. В един на пръв поглед обикновен ден, той отишъл до град Златица, където имал среща с колега. Докато пиел кафе и го чакал, решил да си купи един билет. Погледът му се спрял на „Bingo милиони“, който започнал да търка веднага. Когато видял, че и шестте числа „излизат“, полудял от щастие. Зашеметен от случилото се, той разказва, че никога не е очаквал, че ще спечели такава сума.

На въпроса какво смята да направи с печалбата Емил отговаря: „Планирам голям ремонт на семейната къща в село Чавдар, от където съм родом. Със сигурност ще си купя и нова кола“.

Красивата история на младежа е само потвърждение за възможностите, които дава „BINGO МИЛИОНИ: печалби за над 35 милиона лева, спечели до 1 500 000 лева с 6 познати числа“!

 
 

Райна Косева: какво е да бъдеш жена-пилот

| от chronicle.bg |

Райна Косева е пилот в националния превзовач „България Ер“ и има 5 500 летателни часа. Тя управлява Embraer 190.

Описва професията си като изключително интересна и красива. „Малко професии могат да предложат такива гледки, каквито ние виждаме всеки ден. Особено красиво е когато полетът е рано сутрин и виждаме изгрева на слънцето –първо от ниско, а после, когато сме високо над облаците и всичко е огряно от слънчевите лъчи“, казва Райна.

Решението ѝ да се захване с пилотската професия е било напълно случайно и импулсивно. Детската й мечта била да стане хирург. Това обаче се променя в 11 клас, когато с нейни приятели се записали за парашутисти в аероклуб „Божурище“. Там имала възможност да лети и пилотира малки самолети.

Capture

Така тя се влюбва в небето и вместо в Медицинския университет, кандидатства в Техническия за специалност „Авиационна техника и технологии“ и завършва през 2003 година.

За разлика от много пилоти, които никога не са попадали в стресиращи ситуации, Райна има няколко. Преди да работи в „България Ер“, тя е била пилот в карго компания. Спукана гума на основния колесник при кацане и отказ на двигател при излитане са най-сериозните проблеми, с които тя и екипажът е трябвало да се справи, докато е пилотирала самолет в карго компанията. И в двата случая обаче е категорична, че е била подготвена.

„На повечето пилоти никога не се е случвало да им спре двигателят на самолета. На мен ми се случи – не беше страшно, защото бях подготвена. Това е една от ситуациите, в които всички трябва да знаем как действаме дори насън. С командира тогава действахме по процедурите и приземихме самолета без други щети. Освен основното обучение през което минаваме, на всеки 6 месеца се провеждат т.нар. тренажори – тренировки, където всички пилоти в изкуствени условия трябва да упражняваме уменията си в такива ситиации. Когато обаче ми се случи в реална среда, всички колеги и инструктури бяха много впечатлени и един през друг идваха да ме разпитват. Един командир дори се пошегува, че един гърмян заек е много по-скъп от други два негърмяни“, спомня си Райна.

17918753_1389105864484275_131290256_n

Откакто е пилот в „България Ер“ не се е сблъсквала с подобни аварии.

“Усещането при пилотиране на новите самолети Embraer (б.р марка самолет) e изключително! Никога не съм имала възможността да шофирам чисто нова кола, но съдбата ми подари емоцията да карам нов самолет. Всичко е много спокойно, издържано до краен предел от гледна точка на сигурност и безопасност“, категорична е тя.

За вълнуващи истории и хора, с които се е запознавала на борда на авиокомпанита, Райна може да разказва много.
Най-ярко си спомня, когато се срещнала с Боби Михайлов. Тогава тя е била втори пилот и старшата стюардеса с широка усмивка й казала, че той е на борда.

„Аз съм страшен футболен фен и когато разбрах, че той е на борда, поисках автограф. Подадаох летателната си книжка на стюардесата и я помолих да отиде при него и да му поиска автограф. Тя започна да ми се смее, хвана ме за ръката и ме заведе при него. И така, освен много печати, признания и удоствоверения, в книжката си вече имам и автограф от Боби Михайлов“, казва през смях тя.

Друга спортна легенда, с която се е срещала отново на борда, е Кубрат Пулев.

„Да си пилот е много динамично, разнообразно и отговорно. Може би и това ми харесва най-много“, категорична е Райна.
В свободното си време се отдава на децата си. Заедно ходят на ски, плуване. Запалени са и по туризма, като най-много обичат да пътуват заедно.

 
 

Бързите коли на 21-ви век

| от chronicle.bg |

Днес рожден ден има Феручо Ламборгини! Той, разбира се, е създателят на колите Ламборгини и днес щеше да стане на 101.

Живеем в ерата на скоростта. Колие са естествен бенефициент от развитието на компютърните технологии. Преди компютрите контролираха колко по-малко неудобна да е седалката на пасажера и правеха шибидаха да се чупи по-лесно. Сега контролират диференциали, скоростни кутии, двигатели, всичко. При това с надхирургическа прецизност и бързина. В следствие на това колите станаха безобразно бързи.

По тези два повода в днешната ни галерия сме събрали най-бързите коли на 21 век. За сега. Насладете им се и съжалявайте, че си купихте закуска сутринта вместо да си заделите парите.

 
 

Екипът на „Кръстникът“ се събра на кинофестивала в Трайбека

| от chronicle.bg, БТА |

Режисьорът Франсис Форд Копола и екипът на „Кръстникът“ се събраха на кинофестивала в Трайбека по случай 45-тата годишнина от премиерата на култовата лента, съобщиха световните агенции.

„Ако трябваше да заснемем „Кръстинкът“ в наши дни, той нямаше да получи зелена светлина, защото никоя филмова къща не би се ангажирала с проекта“, заяви Копола по време на кръгла маса, организирана в рамките на феста.

В обсъжданията взеха участие някои от главните действащи лица в продукцията, като Ал Пачино, Робърт Дювал, Джеймс Каан, както и Робърт де Ниро, играл в „Кръстинкът 2″.

Копола припомни, че първата част на „Кръстникът“ струвала само 6 милиона долара, а втората – между 11 и 12 милиона.

„Днес никоя голяма филмова къща не застава зад проект, който няма да има няколко продължения, или зад лента, която не е вдъхновена от комиксите на „Марвел“, изтъкна режисьорът. Той си припомни и трудностите, възникнали в хода на снимачния процес. Филмовата къща „Парамаунт“, която продуцира „Кръстникът“, не искала във филма да участват нито Марлон Брандо, нито Ал Пачино. А Брандо взе „Оскар“ за превъплъщението си в ролята на Вито Корлеоне.

По време на пробните снимки Марлон си набутал парчета хартия в устата, „за да заприлича на булдог“, разказа Копола