България „се дави” от мръсния въздух на бедността

| от |

Весела Сергева (AFP) / снимки : Димитър Диков

Комините на металургичния комбинат „Кремиковци”, който се намира в покрайнините на София, може и да са спрели да бълват отровни газове преди години, но за сметка на това старите автомобили осигуряват на града статуса на най-мръсна столица в Европа, пише AFP. Когато заводът обяви фалит през 2008 г, това не подобри значително качеството на въздуха. Експерти казват, че старите автомобили и постоянните задръствания са главните виновници за дебелия смог над София.

ALeqM5j2caEp6BogfBbn83KdbRYfnW-dmw

Според експертите, че старите коли и хроничните задръствания са виновни, а ситуацията се влошава от местоположението на столицата в низина, заобиколена от планини. От 250 000 автомобили, закупени през 2013 г. само 20 000 са нови, казва Любомир Доросиев, председател на Асоциацията на търговците на употребявани автомобили. „Ние се превърнахме в гробище за превозните средства на Европа, откакто автомобилните каталитични преобразуватели са задължителни в развитите страни.

„Властите не насърчават покупката на нови автомобили под предлог, че ги е грижа за бедните“, казва Кръстьо Пеев, собственик на сервиз в София.

Едно скорошно проучване, проведено от Европейската агенция за околната среда ( ЕАА ) установи, че в България, най-бедната страна на ЕС, са четири от петте най-замърсените града в съюза. Изключение е полския град Краков под номер три.

На първо място е Перник, индустриален град с население от 80 000 души на около 30 километра югозападно от София.

„Задушаваме се“ оплаква се  Калина Христова, собственик на малък магазин. „Особено през зимните вечери, тъй като повечето хора изгарят въглища, но използват и гуми и пластмасови бутилки за отопление“.

ALeqM5h1xLZq4WL4wET8J0zm3drmhra_Bw

Перник нарушава нормите за безопасност на ЕС за замърсяването на въздуха в половината от годината при цел от 35 дни. Замърсяването се измерва с концентрацията на частици идващи от комини, превозни средства и други замърсители – известни като прахови частици.

За сравнение само с 29 дни за Белгия и 15 за Париж, проучването показва огромните разлики в Европа.

Въпреки, че все още е далеч под нивата на замърсяване в някои азиатски градове като Пекин и Ню Делхи, самата София зае 11-то място, спечелвайки „наградата“ за най-замърсена столица в Европа – много по-напред от Букурещ (57-мо място) и Любляна (75-то).

„Ние сами тровим въздуха около себе си“

Виновникът за повече от половината от замърсяването на въздуха (58%) е дим от домашни печки, според българската агенция за опазването на околната среда.

Смазващата бедност, особено в по-малките градове, е увеличила дела на хората, които горят дърва, въглища и всички видове отпадъци, за да се отопляват през зимата. В северния град Враца, много от тях са се отказали по-скъпото парно отопление, тъй като вече не могат да си го позволят.

Едва 250 семейства са преминали към централно отопление с газ, тъй като повечето от тях не биха могли да плащат за скъпо оборудване, казва ръководителят на газопреносна мрежа Димитър Димитров.

ALeqM5hwqKKKcpkpnZ3kSArirUjkvGe66g

„Спряхме парното в нашия апартамент, сега горим дърва“, казва пенсионираният учител Евдокия Славова .

Химическият завод, който дълго време тровеше въздуха на Враца спря да работи след падането на комунизма, оставяйки града в бедност и безработица. „Сега ние сами тровим въздуха „, казва Славова.

Замърсяването на въздуха влошава сърдечно-съдовите и респираторни заболявания и има катастрофални последици върху нервната и репродуктивната система, което може да доведе до рак и преждевременна смърт. Използването на дърва и въглища за отопление обаче е само част от проблема, твърдят експерти, сочейки с пръст към факта, че 43 на сто от електричеството в страната идва от топлоелектрически централи.

Според Greenpeace България прахови частици и серен диоксид, отделяни от остарелите термични централи са отговорни за 2000 смъртни случая всяка година. България има най-високите концентрации на въглероден оксид и серен диоксид от индустрията и автомобилния трафик, казва Ивайло Попов от неправителствената организация За Земята.

 
 

Екипът на „Кръстникът“ се събра на кинофестивала в Трайбека

| от chronicle.bg, БТА |

Режисьорът Франсис Форд Копола и екипът на „Кръстникът“ се събраха на кинофестивала в Трайбека по случай 45-тата годишнина от премиерата на култовата лента, съобщиха световните агенции.

„Ако трябваше да заснемем „Кръстинкът“ в наши дни, той нямаше да получи зелена светлина, защото никоя филмова къща не би се ангажирала с проекта“, заяви Копола по време на кръгла маса, организирана в рамките на феста.

В обсъжданията взеха участие някои от главните действащи лица в продукцията, като Ал Пачино, Робърт Дювал, Джеймс Каан, както и Робърт де Ниро, играл в „Кръстинкът 2″.

Копола припомни, че първата част на „Кръстникът“ струвала само 6 милиона долара, а втората – между 11 и 12 милиона.

„Днес никоя голяма филмова къща не застава зад проект, който няма да има няколко продължения, или зад лента, която не е вдъхновена от комиксите на „Марвел“, изтъкна режисьорът. Той си припомни и трудностите, възникнали в хода на снимачния процес. Филмовата къща „Парамаунт“, която продуцира „Кръстникът“, не искала във филма да участват нито Марлон Брандо, нито Ал Пачино. А Брандо взе „Оскар“ за превъплъщението си в ролята на Вито Корлеоне.

По време на пробните снимки Марлон си набутал парчета хартия в устата, „за да заприлича на булдог“, разказа Копола

 
 

10+1 роли на Кирстен Дънст, които да гледате

| от chronicle.bg |

На днешната дата е родена Кирстен Карълайн Дънст – една от по-нетипичните американски актриси. Руса и синеока, с немски корени, Кирстен не е типичната холивудска красавица. И сме й благодарни за това.

Звездата на американска актриса от немски произход изгря още като дете с „Интервю с вампир“, като впоследстие разписа името си в ленти като „По пътя“, „Последният момински запой“, „Механхолия“ на Ларс фон Триер, „Блясъкът на чистия ум“ на Мишел Гондри и ролите на Мери Джейн Уотсън в блокбастър сагата „Спайдър Мен“.

По случай рождения й ден, ви предлагаме галерия с 10 нейни роли, които си струва да видите.

 
 

Пенелопе Крус: Олеле, каква жена!

| от chronicle.bg |

Пенелопе Крус е много неща. Танцьорка, актриса, бивша съпруга на Том Круз, настояща съпруга на Хавиер Бардем, носителка на „Оскар“. И на последно, но не и по важност място, една от нааааай-сексапилните, страстни и красиви актриси в Холивуд.

Днес тя навършва 43 години и смятаме, че е съвсем в реда на нещата да й честитим както си можем – не с пост във Facebook, а с галерия, чрез която читателите ни да си спомнят добрите й роли и да ги прегледат пак.

Включили сме в тази  галерия особена компилация от филми, в които Крус играе много добре, такива, в които самите филми имат безспорни качества, и някои, които не си струват гледането като продукции и актьорска игра, но в тях Пенелопе просто е ужасно секси.

Ами това е. Без повече приказки. Придвижвайте се бързо към снимките, знаем че това чакате.

 
 

Киа Моторс ще строи нов завод в Индия

| от chronicle.bg |

КИА Моторс подписа Меморандум за разбирателство с правителството на Андхра Прадеш, Индия за строителството на нова производствена база в Anantapur.

Споразумението бе подписано на официална церемония в град Виджаявада, част от Андхра Прадеш, югоизточна Индия. Инвестицията за първия завод на КИА в Индия, който се очаква да бъде въведен в експлоатация в края на 2017г., възлиза на 1.1 милиард щатски долара.

Стартът на производство е планиран за втората половина на 2019г., като капацитетът на базата ще бъде 300 000 автомобила годишно.

КИА планира производството на стратегически компактен седан и компактен SUV, специално насочени към индийските потребители. Заводът, разположен на площ от 2.16м2/536 акра, включва 4 основни цеха – щамповане, заваряване, боядисване и сглобяване.

Модерният завод ще предостави възможност на компанията да стартира продажбите си и в Индия, което ще спомогне за устойчивия ръст в продажбите, както на местно, така и на международно ниво. Индия е най-бързо развиващия се пазар на нови автомобили в света и 5-ти по големина в международен мащаб.

През изминалата 2016г. в страната са реализирани над 3.3 милиона автомобила. Експертите прогнозират, че до 2020г. Индия ще се превърне в третия най-голям пазар на автомобили в света.