Apple vs. Samsung vs. …China?

| от Адриан Владимиров |

За битката и по-точно патентната война между двата основни претендента за „трона“ в технологичният сектор няма смисъл да пиша – единственото, което се случва е това, че потребителят загуби от битките между тези 2 компании и битките между останалите в бранша. Защо загуби ли ? Защото се похарчиха милиарди по съдебни дела, които можеха да бъдат налети в иновации, които да ни държат малко повече от денонощие далеч от контакта. Казвам го, защото постоянно се бълват нови и нови първоначално двуядрени, после 4-ядрени, а сега и 8-ядрени процесори. При положение, че няма написан софтуер, който да се възползва от всичката тази мощ е напълно безсмислено тя да съществува на едно място. Първите и до момента единствени, които признаха това са Qualcomm – те гръмко обявиха, че ще започнат да полагат усилия в насока процесор с 8 ядра едва, когато усетят, че той е нужен.

Обратно на темата. Вероятно ви е направило впечатление, че high-end смартфоните тази година стартират при операторите на цени от около 1100-1300 лева. Това не е само тази година, това е и през последните години, като лично аз забелязвам една тенденция в увеличаване на цените спрямо предходната година с едни 50-100 лева за модел от конкретен производител. Няма как да Ви предоставя конкретна информация, защото не събирам подобни статистически данни, но много от вас самите всяка или почти всяка година сменят смартфона си и най-вероятно са забелязали това сами.

Apple

В момента Apple реално влага $191 за производството на iPhone 5S 16GB. Най-ниската цена, на която аз го намерих в момента е 1640 лева. Това по днешен курс на долара (28.10.2013г.) според БНБ от 1,41964 е точно $1155,2305. Сега вероятно ще се запитате от къде идва тази разлика от $964,2305 ?

Част от разликата отива като разход за компанията, който тя е направила за реклама на новото си „отроче“. Друга част от тези пари отиват като заплащане на работниците в заводите на Foxconn – кратка справка показа, че в момента на работник се плаща $350 месечно, като има обещание от компанията това заплащане да достигне $700 до краят на годината. Въпреки всичко източникът на тази информация пише също така, че това заплащане е по-високо от минималното за конкретният район. Дори това да е така за 2012-та са били продадени 125млн iPhone-a, а за Q1 (първото тримесечие на 2013-та година) са били продадени 37,4 млн. iPhone-a. Умножавайки тази цифра по 4 ще видите, че има лек ръст спрямо 2012-та, като е от значение това, че тази година компанията представи 2 телефона. Ако се замислите за момент ще осъзнаете, че бройките, които работниците бълват постоянно (към 2012-та, ако не бъркам са били общо 1,1 млн. работници) са брутално много, а заплащането им е смешно. Това говори за тотална експлоатация на труда им. И не просто това – работата им е еднотипна, скучна, a в известна степен и опасна заради изпаренията, които дишат покрай производството на корпуса на iPhone 5.

Реално уж бяха взети мерки срещу това, но въпреки всичко работници продължават да умират заради лошите условия на труд, но това бива потулено от компанията или правителството на Китай – кой знае? А знаете ли, че много работници дори се самоубиват заради условията на труд ? Забравих за остатъка от около … колко, да кажем $400-500 от смартфон? Това е чистата печалба, която компанията прибира от всяка една бройка. Вероятно пропускам много пера в бюджета на компанията по производството на този смартфон като например инвестицията по проектирането на хардуера и софтуера, но от друга страна реалното производство на всеки един компонент се извършва от друг производител – Sharp, LG, Sony и дори Samsung за дисплеите. Нека условно приемем, че остават по $300 за компанията от бройка.

Samsung

Реалната цена на Samsung Galaxy S4 според някои източници е $237. Най-ниската цена, на която аз го намерих е 859.00 лв., което по днешния курс на долара е $605,08, като това отново е цена в магазин, не при мобилен оператор. Тук разликата е драстично по-малка не само между производствената цена за компанията и продажната цена, но и като цяло самият смартфон струва повече на компанията, а тя го продава за по-малко спрямо конкурентният модел от Apple. Тук отново лежи същият модел – смартфона се произвежда в заводите на същата компания при същите условия и не вярвам да е при по-различно заплащане. Всъщност много технологични гиганти са поверили производството си на Foxconn, но за вас мисля, че стана ясно защо това е така. От Samsung са успели да продадат 168 млн. броя от модела си SGS3 от момента на обявяване до средата на месец ноември 2012 г. Тук имаме доста повече смартфони за единица време, като е важно да се отбележи, че Samsung имат по 1 или повече модела във всеки един ценови клас, докато Apple произвеждат по 1 единствен модел.

И двете компании пускат новите си модели приблизително през 12 месеца. Именно поради тези причини тук паралел е малко по-трудно да се направи, но мисля, че и без да давам конкретна цифра сами можете да добиете конкретна представа колко пари печели компанията от всяка една продадена бройка от топ модела си.

Китай

Вероятно още от заглавието на темата се чудите какво общо има Китай в цялата схема освен, че всичко се произвежда там и се надявам да не сте изгубили интереса си към статията до момента.

В Китай има доста родни производители, които се грижат родният им пазар да бъде буквално заринат от смартфони, които са произведени отново от техни работници, но продавани на много по-ниски цени, отколкото Samsung, Apple, HTC, LG и прочие продават произведената от тях техника на самите тях. Такива са MEIZU, OPPO, XiaoMi, ZTE, HuaWei, Lenovo и други. Всеки един от тези производители има модели в среден, нисък и висок клас, както и в новоизлюпеният клас „фаблети“, чието начало бе положено от моделът на Samsung Galaxy Note 3. Сами се сещате, че всеки един от тези производители продава смартфоните си на по-ниски цени и вероятно вече се питате колко ли пък са ниски? Ще разгледам само компанията XiaoMi, като ситуацията и при останалите не е много по-различна. Те продава своят Mi3, който хардуерно не отстъпва по нищо на SGS4/iPhone 5S на цена от $440, като това е цената от прекупвач, който зарежда бройки. А зарежда бройки, поради простата причина, че за 86 секунди компанията изчерпа първата си произведена партида от 100 000 броя.

Закупена бройка директно от производителят може би ще струва малко по-малко (според някои източници $320). Изненадани ли сте ? Аз също бях. Вероятно вече сте направили кратка справка в Google що за животно е въпросният смартфон и съм убеден, че на огромен процент от вас външният вид на устройството ви е харесал много. На мен също, но нека се върнем тук. Броят продадени смартфони е по-малък, цената им – също. Реално компонентите вложени в този смартфон се различават до толкова от тези в SGS4, че тези тук са дори по-мощни – тук имаме по-бърз и скъп процесор (Qualcomm Snapdragon 800), но както виждате цената на смартфона е по-ниска от тази на SGS4 и драстично по-ниска от тази на iPhone 5S. Защо едните могат, а другите не? Защо едните ламтят за пари повече от другите?

XiaoMi са доста по-малка компания, която не набива големи суми за магазини из целият свят, нямат огромен брой служители, чиито заплати да плащат, нямат производствена линия, която да бълва по 10 000 устройства (хипотетично) дневно и това е определящ фактор може би. Но не мисля, че е до толкова определящ, че ценовата разлика да е толкова голяма. Положението при другите китайски производители не е много по-различно – там също имаме висок клас смартфони, които са на много близки цени и близки технически параметри.

За XiaoMi, обаче, ситуацията със софтуера е малко по-различна. Това е така, защото компанията ползва за основа Android като модифицира интерфейса до такава степен, че той няма почти нищо общо с оригинала. Тези от вас, които са ползвали MIUI custom ROM-ове за своите смартфони с Android базирана OS вероятно са виждали за какво става въпрос. Освен, че модифицират софтуера до такава степен от компанията осигуряват седмични ъпдейти за своите смартфони.

Реално подобно така да се каже изследване може да се направи за всяка компания, произвеждаща смартфони като резултата не би се различил много от този тук. Надявам се сами сте си направили сметката колко и какво печели всяка компания от това, че вие изпълнявате нейният план, а именно да бъдете консуматори. Всяка година се пуска нов и нов смартфон от всеки един клас, който да е малко по-добър от този, който е представен през предходната година, като цената е същата или малко по-висока. Всъщност обаче не получавате нищо по-различно, защото хардуера, който имате в миналогодишния си смартфон е напълно достатъчен да се справи със софтуера, който ще представят тази година.

Плачевното обаче е, че не се прави нищо особено, за да се подобри консумацията на енергия и капацитета на батериите, които се поставят в смартфоните. Например Motorola през 2012-та представи доста красив модел под името RAZR MAXX. В под 9mm корпус инженерите събраха 3300mAh батерия. Вие да сте виждали скоро подобна батерия в такъв корпус ? И говорим все пак за смартфон с размер на дисплея от 4,3 инча. Хайде сега се върнете в спецификациите на XiaoMi Mi3, а после и в тези на SGS4 и iPhone 5S и вижте там какви батерии имаме. И сега пак се запитайте – защо едните могат, а другите – не ?

 
 

Най-доброто в киното за 2016

| от |

Още една календарна година отмина или както ни казва Фейсбук, по забавно леймърски начин: „Хей, направи още една обиколка около слънцето“. Както това важи за всички нас, така то важи и за седмото изкуство.

На финала можем спокойно да кажем, че 2016-а беше лоша година в много аспекти. Политически, социален, музикален и за съжаление комерсиален. Без капка съмнение е факт, че 2016-а започна зле за комерсиалното кино (с премиери на филми като „Петата вълна“, „Баща в излишък“ и българският „11А“) и завърши още по-зле.

Много велики режисьори се завърнаха по местата си тази година – къде успешно, къде не. Много супергерои и злодеи стреляха, скачаха, умираха и се раждаха на голям екран. Много филми минаха под формата на големи очаквания и големи разочарования. Някои обаче, успяха да ни изненадат.

Киното имаше една лоша 2016 година, подобно на музиката, която загуби големи свои творци. Но като всяко изкуство и в него успяха да се промушат няколко добри заглавия. Ние сме избрали личния ни топ 15, плюс един бонус, на най-доброто в онова изкуство, което те оставя без дъх.

Най-доброто в киното за 2016-а е в галерията ни горе.

 
 

Тъмнокожа моделка имитира традиционни модни кадри

| от chronicle.bg |

Не само Холивуд има проблем с липсата на разнообразие за предлаганите роли, заради което лица с различни черти или по-напреднала възраст се оказват без работа. Оказва се, че подобен проблем има и в света на модата. По тази причина африканският модел Деде Хауърд пресъздава култови модни кадри на големи компании. Тя обаче поставя всички известни снимки пред „черното огледало“, което им дава различен прочит.

„Всеки ден сме бомбардирани с ярки реклами, билбордове и телевизионни реклами, които се опитват да ни вдъхновят да купим продуктите, които излизат на пазара. Нещо, което винаги ме е притеснявало, когато гледаме тези реклами е, че рядко на тях виждаме тъмнокожа жена. Когато бях момиче, винаги се чудех защо големи брандове като Gucci, Chanel, Luis Vuitton, Guess и много други рядко използват тъмнокожи модели? И ако го правят, много малък процент тъмнокожи модели успяват да пробият, но групата им остава до голяма степен без промяна в дълъг период от време“, пише тя в сайта си.

Според нея повече видимост на хората от „всички раси, независимо дали са бели, черни, азиатци, латиноси и др.“ ще помогне на всички да повярваме в потенциала си. Тя отбелязва още, че тъмнокожите рядко са представяни в добра светлина в медиите, но за сметка на това безброй пъти се съобщава за застрелването или ареста на поредния тъмнокож.

Вижте интерпретациите на Деде на модни кадри, в които се бори със стереотипите.

 

 
 

Как се разказва за живота на Румена Воевода

| от chronicle.bg |

Все по-малко време остава до премиерата на новия филм на Зорница-София „Воевода“ за живота на жената-хайдутин Румена Воевода.

Филмът ще се появи по кината през януари, а дотогава от екипа на „Воевода“ продължават да разпространяват видеа за „мейкинга“ на тази сложна историческа продукция.

Представяме ви видео „зад кулисите“, което показва как актьорите от филма се подготвят за епичните битки на хълмовете над Жеравна.

Независимо дали става дума за боравене със сабя или за стрелба („Нека куршумът бъде продължение на окото“), всички актьори трябва да са в перфектна форма и да знаят техниките и похватите на боя и оръжията, за да се справят с предизвикателствата, които ги очакват.

Вижте видеото, което ще ви разкаже за подготовката на актьорите, включително чрез психо-драма, за доверието, за битките в гората, за глада за другите репетиции:

 
 

„Смелата Ваяна“ продължава да е най-гледаният филм у нас

| от |

Анимацията „Смелата Ваяна“ е най-гледаният филм у нас, сочат обобщените данни от киносалоните. Приключението на дъщерята на вожда Туи в търсене на неоткритото в океана е гледано от вече 36 712 зрители и има 334 466 лева за десетте дни на екраните.

На втора позиция е първата премиера от миналата седмица – петият по ред „Подземен свят: Кървави войни“. Новите приключения на вампира Селин в търсенето на примирие с върколаците са гледани от 10 238 зрители и имат 107 433 лева приходи за първите три дни у нас.

Трети по ред сред най-гледаните филми е втората премиера от миналия петък – екшънът на Робърт Земекис с Брад Пит и Марион Котияр „Съюзени“. Шпионската афера, започнала през 1942 година в Казабланка и продължила в Лондон с изпитанията на размирното време, е гледана от вече 14 117 зрители и има 129 660 лева приходи от билетите им.

Четвърта позиция е за филма по книгата на Дж. К. Роулинг отпреди 15 години – „Фантастични животни и къде да ги намерим“. Приключението на героя на Еди Редмейн в общността на вещици и магьосници в Ню Йорк през 20-те години на миналия век е гледано от вече 61 105 зрители и има 634 898 лева приходи за 17-те дни на екраните у нас.

Пето място е за анимацията „Тролчета“. Историята за пътя към щастието и за готовността да стигнеш много далеч, за да го постигнеш, е гледана от 102 55 зрители и има 890 163 лева приходи за месец и половина на екраните у нас.
Шеста позиция е за третата премиера от миналия уикенд – комедията на Уди Алън „Cafe Society“. Случващото се през 30-те години на миналия век в Холивуд и Ню Йорк с Боби Дорфман е гледано от 2 879 зрители и има 28 044 лева приходи от тях за първите три дни на екран у нас.

Седма позиция е за комиксовия екшън „Доктор Стрейндж“. Филмът за неврохирурга д-р Стрейндж, който след автомобилна катастрофа става свръхмагьосник, е гледан вече от 91 869 зрители и има 968 004 лева приходи за месец на екраните у нас.

Осма позиция е за премиерната от миналия петък биографична драма „Флорънс“. Разказът за богатата нюйоркска светска дама Флорънс Дженкинс, която има желание да бъде оперна звезда, въпреки фалшивото си пеене, е гледан от 2 023 зрители и има 28 044 лева приходи за първите три дни на екраните у нас.

На девета позиция сред най-гледаните филми е „Първи контакт“, създаден по разказа на Тед Чианг от 1998 година. Срещата на д-р Луиз Банкс с извънземните екипи, за да се разбере дали идват с мир или са заплаха, е с 26 969 зрители и има 224 241 лева приходи за месец на екраните у нас.

Десета позиция е за петата премиера от миналия уикенд – филмът на Мел Гибсън „Възражение по съвест“. Нетипичната военна история на редник Дос, превърнал се в легенда сред другарите си, е гледана от 1 456 зрители и има 12 824 лева за трите дни на екраните у нас.