Златният бизнес със синия дим

| от |

Докато производството на цигари в Европа и САЩ намалява, в други региони на света то расте. Борбата срещу отровата междувременно се натъква на съпротива не само от страна на мощните цигарени концерни, пише Дойче веле.

0,,17460264_303,00

В играта с тютюна са преплетени мощни интереси. Това си пролича наскоро от един пример с Австралия. Петият континент преди около година стана първата страна в света, въвела т.нар. Plain Pаckaging като мярка, сплашваща пушачите. Става дума за стандартизиран външен вид на всички опаковки с цигари, които да са максимално отблъскващи. Концерните тогава нададоха истински вой на недоволство. Но не само те негодуваха от новата мярка за ограничаване на тютюнопушенето: пет държави подадоха оплакване пред Световната търговска организация за това, че Австралия нарушавала международни търговски споразумения. Става въпрос за Украйна, Хондурас, Доминиканската Република, Куба и Индонезия.

За редица бедни държави производството и търговията със суров тютюн представлява значимо бюджетно перо. При това този бизнес е значително по-неизгоден, отколкото производството и търговията с тютюневи изделия. Суровината за тези изделия – тютюневите листа, се произвеждат в близо 120 страни по света, вкл. и в България. Най-значимите в света производители на суров тютюн са Китай (7,3 млрд. долара годишна оборот), Бразилия, ( 2,8 млрд. долара), САЩ (1 млрд.) и Индия (770 млн.), както и Индонезия (430 млн.), с което става ясно защо и Индонезия е сред страните, оплакали се от мерките на Австралия.

Тютюн вместо пшеница

Има и редица други по-малки производители като Зимбабве или Никарагуа, в които хиляди семейства се издържат почти изцяло благодарение на отглеждания тютюн. Истински скандалният факт е всъщност, че тъкмо в бедни страни производството на тютюн изтиква на заден план производството на други култури със стратегическо значение за изхранването на населението.

Интересите на някои други страни, като разтърсваната в момента от криза Украйна, не са така очевидни. Според данни на представения и в Украйна британски концерн „Ипериал Тобако“, тютюневата индустрия си остава едно от най-важните пера, осигуряващи данъчни постъпления в бюджета на държавата. Така производителите на тютюн през 2013 са внесли общо над 2 млрд. долара данъци, 90% от които са били тютюнев акциз. А сред първите десет най-значими данъкоплатци в Украйна има и три тютюневи концерна.

Още по-очевидно е защо големите производители на тютюневи изделия като „Филип Морис“, „Бритиш Америкън Тобако“, „Империал Тобако“ протестират срещу ограниченията. Те защитават един бизнес, който според анализи от 2012, е реализирал над 800 млрд. долара оборот, при годишен прираст от по 4% от 2008 година насам. По данни на СЗО за 2010, годишните печалби на шестте най-големи производители на тютюневи изделия, възлизат на близо 35 млрд. долара.

И те подкрепят борбата на Австралия

В света има и други страни, които подкрепят борбата на Австралия срещу тютюна – като например Норвегия и Нова Зеландия. Те са водени главно от здравни съображения. ЕС не е заел официална позиция по въпроса, макар и да не крие, че мерките по ограничаване на консумацията на тютюн играят голямо значение. Впрочем, по данни на Световната здравна организация (СЗО), между 70% и 84% от крайната цена на цигарените продукти, продавани в страните от ЕС, представляват данъци и акцизи.

 
 

Как се разказва за живота на Румена Воевода

| от chronicle.bg |

Все по-малко време остава до премиерата на новия филм на Зорница-София „Воевода“ за живота на жената-хайдутин Румена Воевода.

Филмът ще се появи по кината през януари, а дотогава от екипа на „Воевода“ продължават да разпространяват видеа за „мейкинга“ на тази сложна историческа продукция.

Представяме ви видео „зад кулисите“, което показва как актьорите от филма се подготвят за епичните битки на хълмовете над Жеравна.

Независимо дали става дума за боравене със сабя или за стрелба („Нека куршумът бъде продължение на окото“), всички актьори трябва да са в перфектна форма и да знаят техниките и похватите на боя и оръжията, за да се справят с предизвикателствата, които ги очакват.

Вижте видеото, което ще ви разкаже за подготовката на актьорите, включително чрез психо-драма, за доверието, за битките в гората, за глада за другите репетиции:

 
 

Мексиканската Доби покани целия свят на рождения си ден

| от chronicle.bg |

Спомняте ли си рождения ден на Доби от „Дружба” през 2011 година, на който всички бяхме поканени (погрешка) с призив да носим салфетки? Е, и Мексико се сдоби със своята Доби. По тази причина в мексикански град беше осигурено засилено полицейско присъствие, след като 1.2 милиона души потвърдиха присъствието си на партито.

Поканата включва видео, на което бащата на момичето казва, че „всички са добре дошли” на партито, в което е се изявяват местни банди. Въпреки че мъжът е искал да покани приятели и съседи, събитието е било публично, съответно – всеки човек по света може да се чувства поканен. Мъжът обаче заяви, че все пак не би върнал никого.

Видеото показва Крестенцио Ибара, застанал до дъщеря си Руби и съпругата си Анаелда Гарсия.

„Здравейте, как сте? Каним ви на този 26 декември на 15-ия рожден ден на дъщеря ни Руби Ибара Гарсия”, казва той. След това изброява трите групи, които ще свирят на събитието, което ще бъде придружено и от конна надпревара. Победителят е спечели 10 000 песос (490 долара). Клипът завършва с уточнението, че всички са поканени.

15-ият рожден ден на момичето е голямо събитие в Мексико, защото отбелязва превръщането на детето в жена.  Не е необичайно то да бъде съпроводено с голямо шумно парти. Не е ясно обаче защо точно това парти става вайръл и е споделено над 800 000 пъти.

След като разбрал колко е голям интересът към рождения ден на дъщеря му, Ибара се почувствал натъжен за два дни, но днес със семейството му са се примирили с идеята.

Вижте част от шегите, които се появиха по темата:

доби руби гарсия
Руби и семейството й в компанията на Кардашияните.

доби руби гарсия
А вие готови ли сте за рождения ден на Руби?

доби руби гарсия
Качете се на влакчето с гости за рождения ден.

 
 

Spotify отказа да купи SoundCloud за 535 млн. паунда

| от chronicle.bg, по nme.com |

Spotify излезе от преговори да придобие сайта за аудио записи SoundCloud.

Преговорите започнаха по-рано през годината, но след като SoundCloud обяви 70 милиона долара загуби за последните 2 години и двама от директорите на компанията отбелязаха, че „има материални несигурности около бизнеса“, Spotify реши да се откаже.

Друга причина, поради която компанията се е отказала от покупката, е че тя може да повлияе зле на предстоящото й появяване на стоковия пазар. Това се очаква да стане някъде през 2017 година.

SoundCloud е пуснат през 2007 година и от тогава е успял да привлече 175 милиона потребители месечно. Всяка минута на сайта се качват средно по 12 часа музика. Най-големият инвеститор в сайта е социалната мрежа Twitter.

 
 

Тъмнокожа моделка имитира традиционни модни кадри

| от chronicle.bg |

Не само Холивуд има проблем с липсата на разнообразие за предлаганите роли, заради което лица с различни черти или по-напреднала възраст се оказват без работа. Оказва се, че подобен проблем има и в света на модата. По тази причина африканският модел Деде Хауърд пресъздава култови модни кадри на големи компании. Тя обаче поставя всички известни снимки пред „черното огледало“, което им дава различен прочит.

„Всеки ден сме бомбардирани с ярки реклами, билбордове и телевизионни реклами, които се опитват да ни вдъхновят да купим продуктите, които излизат на пазара. Нещо, което винаги ме е притеснявало, когато гледаме тези реклами е, че рядко на тях виждаме тъмнокожа жена. Когато бях момиче, винаги се чудех защо големи брандове като Gucci, Chanel, Luis Vuitton, Guess и много други рядко използват тъмнокожи модели? И ако го правят, много малък процент тъмнокожи модели успяват да пробият, но групата им остава до голяма степен без промяна в дълъг период от време“, пише тя в сайта си.

Според нея повече видимост на хората от „всички раси, независимо дали са бели, черни, азиатци, латиноси и др.“ ще помогне на всички да повярваме в потенциала си. Тя отбелязва още, че тъмнокожите рядко са представяни в добра светлина в медиите, но за сметка на това безброй пъти се съобщава за застрелването или ареста на поредния тъмнокож.

Вижте интерпретациите на Деде на модни кадри, в които се бори със стереотипите.