„Жадният вампир“ срещу данъкоплатците

| от |

Кристиела Симеонова

Новото главоболие на Камерън, изразяващо се в 2,1 млрд. евро, приближава Лондон с още една крачка към изхода на ЕС.

Кой, ако не Великобритания, отново е в центъра на събитията в Европейския съюз. И то пак несъгласна и бунтуваща се срещу установените от ЕС правила. Почервенялото от гняв лице на Камерън и стиснатият юмрук изместиха на заден план основните теми на провелия се в четвъртък и петък Европейски съвет, обвит в поредните общи приказки. Незабелязан остана призивът, превърнал се в мантра, фискалната дисциплина да се съчетава с програма за инвестиции, насърчаваща растежа. Така и не стана ясно как точно ще се финансира поръчението към Юнкер за проект за инвестицонен пакет на стойност от 300 млрд. евро. Двата лагера отново се изправиха един срещу друг – страните, стриктно спазващи правилата за стабилност и балансираните държавни бюджети, и „непослушните“, т.е. Германия, от едната страна, и Франция и Италия, от другата. Разколът в тази насока става все по-очевиден, докато президентът на ЕЦБ и Европарламентът призовават за повече разходи, за да се подпомогне икономическото съживяване. На италианския премиер Ренци пък му е напълно безразлично как ЕК гледа на неговия бюджет, който така или иначе щял да бъде реализиран.

Едновременно с порицанията и изискването на обяснения за представените бюджети, Еврокомисията пък поиска още пари за годишните вноски към европейския бюджет от определени страни членки. Именно това се превърна в основната новина от съвета. Разгневеният Камерън твърдо заяви, че страната му няма да направи плащане на 1 декември. Макар от юридическа гледна точка заканата му да е невъзможна.

Трябва да се признае, че никак не му е лесно на премиера Камерън да жонглира с британския евроскептицизъм и правилата на ЕС. И то с дишащия зад врата му Найджъл Фараж. Консерваторите загубиха частични избори по-рано този месец и най-вероятно ще изгубят второ място след изборите през ноември, за сметка на антиевропейската Партия на независимостта. Сега пък искат още пари от британските данъкоплатци. Тези 2,1 млрд. евро определено приближават с още една крачка Обединеното кралство към излизане от ЕС, за което Камерън обеща референдум през 2017 г., ако запази премиерския пост. Предвид всичко това е напълно основателна бурната реакция на британския премиер. Пак поради гореизброените причини изненадата му от неочаквано поисканите допълнителни средства може и да е преиграна…
Поредната кофа с вода в евроскептичната мелница на Фараж се оказаха изисканите допълнителни средства. Искането Великобритания да преведе допълнителни 2,1 млрд. евро към бюджета на ЕС според него показва, че Брюксел е „жаден вампир, който пирува с кръвта на британските данъкоплатци“.

Исканията предизвикаха още по-настоятелни призиви за референдум, както и мнения, че разривът между Германия, в лицето на стожер на ЕС, и Великобритания става по-голям. Като се имат предвид и последните изказвания на германския канцлер за недопустимото нарушаване на правилата за свободно движение не само на стоки, но и на хора в ЕС, пресата на Албиона коментира, че това е наказанието на Камерън за антиимиграционната му политика.

Освен Великобритания Холандия, Италия, Малта, Латвия, Кипър, Гърция, Ирландия и България, от която искат още 7 млн. (вноската ни за 2014 г. е в размер на 397 317 226 евро), също трябва да довнесат, макар и значително по-малко, пари в европейската хазна. Забележете, че сред изброените са и страни, раздирани от кризата. 19 държави пък получават награда – ще им бъдат възстановени средства. Сред тях са Германия и Франция, които ще получат най-големи суми – съответно 780 млн. и малко над 1 милиард.

На какво се дължи преизчислението на годишните вноски обаче не става съвсем ясно. Според ЕК това е станало на базата на одобрен от всички страни членки нов модел за пресмятане на приходите от ДДС и на реалния ръст на БВП. Както знаем, вноската на всяка страна членка е около 0,7% от нейния брутен национален доход. Не е и за подценяване и фактът, че Великобритания се ползва с определена отстъпка в бюджета на ЕС, договорена още от Маргарет Тачър.

„Файненшъл таймс“ отбеляза, че фискалната корекция в отчитането е настъпила поради скритите елементи на сивата икономика в резултат на преоценката на националния БВП. Съгласно новите правила оценката на БВП трябва да взима предвид приноса от проституцията, трафика на наркотици и контрабандните стоки.

Според други източници пък тези корекции се дължат на преизчисляване на икономическия ръст за периода 1995-2013 г. Обяснението е, че ако икономиките са се развили по-добре от очакваните прогнози за този период, то трябва да си платят. Или както коментира британският вестник „Експрес“, „британските данъкоплатци трябва да платят данък успех“ – „понеже нашата икономика се е справила по-добре с кризата от други и ръстът ни е по-добър от първоначалните очаквания на комисията, сега трябва да платим по-голяма вноска“.
Според отиващия си като председател на ЕК Барозу това е съвсем нормална процедура. Явно сега методът е различен. А бъркотията – пълна.

Макар това да не са окончателните данни, както твърди ЕК, цифрите са стряскащи. „Това не е цифра, това е смъртоносно оръжие. Произвеждането на такова смъртоносно оръжие кара хората да вярват, че това място е пълно с безсърдечни бюрократи и технократи“, роптае Ренци. И с основание. Как ЕК разбираемо ще обясни на обикновения данъкоплатец, че ще трябва да плаща още и още…

 
 

„Лъв: Стъпки към дома“: Едно истинско приключение

| от |

„Лъв“ или Lion е едва вторият филм от официалната листа с номинирани за 89-тите награди „Оскар“, който излиза по кината у нас. Първият беше „Първи контакт“ и както се случва с повечето Оскарови филми, не получи най-големия отзвук на света. Което е жалко, разбира се. Има смисъл някои филми да са номинирани за едни от най-престижните и бляскави статуетки в света на седмото изкуство, а други не.

И „Лъв“ е един такъв филм.

Това е първият пълнометражен проект на режисьора Гард Дейвис – един от режисьорите на чудесния сериал Top of the Lake – и е адаптация по книгата на Сару Бриърли A Long Way Home.

Самият Сару има уникална история – роден и расъл до петата си годишнина в един от най-бедните индийски райони, без да може да чете и да пише, една вечер малкият Сару се губи в многолюдна Индия и по стечение на обстоятелствата попада в системата за сираци. А оттам при семейството на Сю и Джон Бриърли, австралийска двойка, която го осиновява. Така от бедно и мърляво индийче Сару порасва в приятен млад мъж, който говори английски, носи отговорност за делата си и учи в университет.

Някъде там в главата на младия мъж се загнездва идеята, че трябва да потърси изгубеното си семейство – майка, по-голям брат и сестра. Идеята прераства в план, благодарение на появилата се по онова време Google Earth, която по-късно се превръща в обсесия. В продължение на няколко години Сару не мисли за нищо друго, освен за това. Денонощно. Непрекъснато. Идеята за Индия, майка му и брат му го преследва в сънища и будни състояния, превръща се в определяща за ежедневните му нужди, става неговата сянка, надвиснала тежко над ума му. Ум, който няма покой.

Да бъдеш обсебен от идеята за някой или нещо, е най-лошото лекарство, което може да дадеш сам на себе си. То ти носи непоносима вреда, лашка те в състояния на еуфория и депресия, кара те да имаш очаквания и неизменно да бъдеш разочарован от тях впоследствие.

„Лъв“ обаче е от тези амбициозни и красиви филми, които ти казват, че понякога, само понякога, мечтите в действително се сбъдват. Те не идват така, както ние си представяме, че ще се случат, нито са опаковани в нашите илюзии, но когато най-после пристигнат, знаем, че са се случили.

Първата част на „Лъв“ се случва в екзотична Индия. Безкрайните кадри и истинските емоции, които играта на малкия Съни Пауар и младия Абхишек Барате ти носят, те карат да помиришеш и да докоснеш мръсотията и красотата на тази толкова различна страна.

Съни Пауар е момчето, което открадва шоуто в „Лъв“ безспорно. Той и Абхишек правят дебют на голям екран и са големите звезди на тази продукция. Нешлифовани, чувствени, естествени, чудесни… Мръсните им крака, дивите им погледи, диалозите им на хинди са онова вкусно усещане, което „Лъв“ оставя след себе си в зрителите.

Втората част е запазена за Никол Кидман и Дев Пател. И малко от Руни Мара, която винаги е чудесна на голям екран, но тук е отстъпила мястото в светлините на прожекторите на другите. Дев Пател от друга страна е един от младите британски актьори, които заслужават внимание и адмирации. Кариерата му стартира от дивия тийн-сериал Skins и стига до работа с Дани Бойл в „Беднякът милионер“, който му носи първа номинация за БАФТА. Днес, няколко години по-късно, пораснал и възмъжал Дев Пател в крайна сметка получава и първата си номинация за „Оскар“ за „Лъв“ и прибира тазгодишната БАФТА за поддържаща мъжка роля в джоба си. Дев Пател е чудесен. Винаги, когато някой има възможност да го гледа, нека да го прави.

Същото важи и за Никол Кидман. Макар темата с осиновяването да й близка, в крайна сметката първите й деца с Том Круз са именно осиновени, в живия живот Кидман е някак затворен и студен човек. Но пък е прекрасна на кино. Тази порцеланова, висока жена успява да изкара на голям екран емоции, каквито в живота някак не може, и да ги пресъздаде с малко думи и повече мимики, отколкото лицето й, минало през няколко разкрасителни процедури, иначе би позволило.

Към всичко това добавяме чудесна музика, великолепни кадри и една сантиментална история, която може и да ви накара да си поплачете.

В „Лъв“ всеки може да открие по нещо за себе си. Дали това ще е екзотиката на толкова различната от нас Индия, дали ще е тематиката, дали ще е красотата на Австралия, дали ще е епичната музика на Дъстин О`Халоран и Волкер Белтерман или нещо съвсем различно, което ние не сме видели, няма значение. Но си го причинете на кино. Не случайно някои филми са номинирани за „Оскар“, а други не са, както казахме в началото.    

 
 

Емили Ратайковски беше похитена от хакери

| от chronicle.bg |

Твърди се, че моделът Емили Ратайковски е похитена от хакер отново и нейни голи снимки са предложени за продажба, съобщава БТА, цитирайки в. „Дейли мирър“.

Бившата победителка в шоуто „Биг Брадър“ Хелън Удс твърди, че са й изпратени над 200 снимки на модела в Туитър и е помолена да ги публикува в онлайн рубриката си в „Дейли стар“.

„Оказа се, че в съобщението имаше линк към фотосите на Емили Ратайковски в iCloud (Айклауд). Този клоун ми предложи да ги покажа в моята рубрика“, каза Хелън Удс.

За първи път Емили каза, че е станала жертва на хакерска атака през 2015 г. Тя защити хората, които са видели снимките в интернет и обвини онези, „които са ги откраднали“.

„Мисля, че веднъж излезли, те са достъпни и не съм сигурна, че е задължително всеки, който ги търси в Гугъл, да бъде определен като престъпник. Хората, които са откраднали снимките, са престъпниците“, каза тя.

 
 

Новото MINI Countryman с нестандартна арт премиера в България

| от chronicle.bg |

Новото поколение на MINI Countryman беше представено с нестандартна арт изложба във PhotoSynthesis Art Center, с което моделът отбеляза официалната си премиера в страната.

Второто поколение MINI Countryman е с нова конструкция, която предлага разточително интериорно пространство, благодарение на увеличените си пропорции и дава възможност за пет пълноценни места за седене. Автомобилът е пригоден за всякакви пътни условия, благодарение на интелигентната система за задвижване на всички колела ALL4, а моделът се предлага с ново поколение двигатели и трансмисии. Централният уред за пръв път е с тъчскрийн функция и с увеличени размери на екрана до 8.8-инча. По-късно през годината се очаква и Plug-in хибридната версия на модела – MINI Cooper S E Countryman ALL4.

mini

Развивайки глобалната комуникационна концепция „Добавете истории“, която е фокусирана върху изживяванията, MINI Countryman е в центъра на арт проекта в ролята на авантюрист, готов за приключения и нови споделени моменти с близки и приятели.

mini

Специално разработената среда в галерията поставя не само новото MINI в центъра на преживяванията, но и развива автентичен сторителинг в три отделни арт инсталации.

В първата част на изложбата, наречена „Пътищата на другите“, са представени вълнуващи разкази на екстремни приключенци, обичащи природата и добрите истории.

mini

Сред разказвачите на истории са Янина Танева, основателка на „Фабрика за идеи“, фотографът Виктор Троянов, планинарят Йордан Георгиев и други. „Рецепти за приключения“ е вторият арт проект, който отвежда посетителите в атмосферата на българските села чрез интересни рецепти. Инсталацията е вдъхновена от книгата „Вкусна география“ на издателство „Точица“ и реализирана от колектив ЧАРК. Третият елемент на нестандартната изложба с името „Планината зове“ пренася посетителите чрез lifestream връзка на ски писти от целия свят, подбрани и аранжирани от студио Phormatik Visual Lab.

P90249106_highRes_the-new-mini-country

В проекта взимат участие колектив ЧАРК и Phormatic Visual Lab, които разработват визуалното оформление, сценографията на изложбата е поверена на Ева Вентова, а за куратори са поканени студио Комплект. Изложбата е първата по рода си нестандартна автомобилна премиера в сътрудничество с творчески екипи от различни области.

 
 

Apple започва производство в Индия с iPhone SE

| от chronicle.bg |

В следващите няколко месеца Apple ще започне слобяването на iPhone SE смартфони в Индия чрез контрактор в Бангалор, съобщи Reuters.

Това е поредният ход на компанията за намаляване на цените на производството на iPhone. Идеята на преместването е да се намалят разходите и да се увеличи пазарният дял на телефоните, които са скъпи за стандартите в Индия. И въпреки това, почти половината от телефоните на индийците са на Apple.