Заслушай се – за да се разбираме по-добре

| от |

Тихата общност в България е готова да помогне на държавата и институциите за признаването на жестовия език

Фондация „Глухи без граници – България“ със съдействието на кампания „Заслушай се“ проведе първото по рода си базово проучване на жестовия език в България, което доказва необходимостта от осъвременяване на официалния език и отново посочва нуждата от съвместна работа между държавни и неправителствени институции за по-доброто интегриране на хората с увреждания.

През изминалия месец екип от доброволци с увреден слух и владеещи жестов език с помощта на социолог съставиха пет различни онлайн видео-въпросника (всеки с по двадесет думи). Всеки от респондентите избира кой жест за една и съща дума му е най-познат и кой използва най-често. Например думата „лесно“ има пет различни жеста, а думата „фризьор“ има четири жеста и т.н.

На базата на това базово социологическо проучване, извършено от доброволческия екип доказва острата необходимост от цялостно изследване на жестовия език и необходимостта от преводачески услуги, които трябва да са неразделна част от неговото официализиране съгласно ангажиментите, които България е поела при ратифицирането на Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания.

Това ще е първата стъпка по пътя за единен официален български жестов език, който Фондацията ще популяризира чрез модерен Център за жестов език и услуги – една от основните цели на кампанията „Заслушай се“.

За „Заслушай се“

“Заслушай се” е първа по рода си информационна кампания, която цели да насочи общественото внимание към предизвикателствата пред хората с увреден слух и повишаване културата на слухово здраве сред българското общество. Кампанията е подкрепена от Съюза на глухите в България, Фондация „Глухи без граници“ и редица неправителствени организации, институции, компании и медии. Екипът работи активно за присъствие в социалните мрежи и създаде собствен уебсайт (www.zaslushaise.bg)

Цели на кампанията

  • Приемане и по-добра интеграция на хора със слухова загуба чрез популяризиране на успешни примери

  • Осъществяване на информационни събития относно слуховото здраве и опасностите от шумово замърсяване

  • Създаване на модерен национален център за жестов език и услуги

  • Разработване на целеви услуги с помощта на информационните технологии

 
 
Коментарите са изключени за Заслушай се – за да се разбираме по-добре