Защо кавказките бойци се бият в Сирия?

| от |

През последните две години активността на кавказките бойци намаля значително. Експертите обаче смятат, че това е временно затишие и с тревога очакват завръщането на кавказките джихадисти от Сирия, пише Дойче веле.

На 6 октомври сътрудници на руското вътрешно министерство провеждат специализирана акция в дагестанското село Кориваул. При проверка на адресната регистрация те са обстрелвани от частен дом. В престрелката загиват двама сътрудници на министерството на вътрешните работи и един боец. По-късно властите съобщиха, че убитият боец Алидибир Аслудинов, на 29 години, наскоро се е завърнал от Сирия, където се е обучавал в боравене с взривни устройства. Това е и първият случай, в който боец със „сирийски“ опит е замесен в противозаконни действия в родината си. Експертите не изключват възможността подобни случаи да зачестят.

Проектът „емирство Кавказ“ вече не е актуален

Анализаторите от правозащитния център „Мемориал“ отбелязват, че през последните две години активността на въоръжените бойци в Северен Кавказ е намаляла значително. „През лятото на 2013 г. тя е намаляла два пъти в сравнение с предходната година, а през 2014 г. е спаднала още два пъти“, казва сътрудникът на „Мемориал“ Александър Черкасов. Независимият експерт и кореспондент на радио „Ехото на Кавказ“ Мурат Гукемухов твърди, че проектът „емирство Кавказ“ или идеологията за създаване на ислямска държава в Северен Кавказ е със затихващи функции. „Подразделенията на „емирство Кавказ“ в различните републики не успяха да преодолеят етническите бариери. Тяхната дейност се ограничи в рамките на собствените етнически групи“, казва той в разговор с Дойче веле.

Според него етническите прегради са отслабили вътрешно нелегалните бойци. След като в Кабардино-Балкария например бяха ликвидирани най-известните лидери в този регион, би следвало да се очаква пристигането на други водачи от Чечения или Дагестан. Това обаче не се случи. „Според моите наблюдения, това е свързано с етническите различия между отделните групи“, казва Мурат Гукемухов. Еспертът твърди, че е намалял и притокът на нови попълнения, което пък е свързано с промяната в отношението на кавказкото население. „Преди няколко години измъченото от полицейския произвол население гледаше на бойците като на Робин Худ и им симпатизираше. Но обществото не беше подготвено за това, нелегалните бойци да разпростират влиянието си“, казва Гукемухов.

„Нелегалните бойци първоначалоно започнаха да облагат с „данък“ само едрия престъпен бизнес и корумпираните чиновници. Впоследствие обаче тези „данъци“ се разпростряха и върху средното съсловие. Бойците започнаха да се месят и в ежедневието на хората. В Дагестан например те подпалиха сергията на търговец, продаващ алкохол“, казва експертът. Всичко това е причина за намалялата подкрепа за нелегалното движение и за отлива на членове.

Махачкала – Дамаск

На този фон изглежда естествено много кавказки бойци да заминават за Сирия, твърди експертът Николай Силаев. „Много по-изгодно е да воюваш в Близкия изток. От гледна точка на ислямистката идеология, няма никакъв смисъл да се води джихад именно в Кавказ, в периферията на ислямския свят. Зимите тук са студени, а борбата срещу тероризма е много по-ожесточена. Местните сътрудници на руските тайни служби ФСБ потвърждават, че международните терористични организации оказват материална помощ на семействата на бойците, заминали за Сирия. Някои от тях заминават с цялото си семейство.

Джихадистката среда в Близкия изток ги привлича и с това, че в нея има възможност за създаване на коалиции без етнически бариери“, казва Силаев. По думите на Алексей Малашенко, експерт от центъра „Карнеги, броят на бойците-имигранти от Русия е между 500 и 2 000 души. Как разбират обаче къде трябва да отидат? „Много просто. Съществуват множество групи в социалните мрежи, освен това има и центрове за вербуване в Астрахан и Волгоград. Това е по-лесно, отколкото да си купиш автомат Калашников“, казва Малашенко. Според него няма централизиран поток от нелегални бойци. Те действат или самостоятелно, или на малки групи.

По правило бойците попадат в Сирия през Азербайджан и Турция. Тимур Акиев дава пример с младеж, който следвал в Москва. „От различни сайтове той получава информация с призива: „Идвай на джихад“ или „Ела да се борим за свободата на мюсюлманите“. В определен момент той изчезва и родителите му започват да го издирват. След месец те получават СМС от Турция: „Не се притеснявайте за мен. Всичко е наред“. След още няколко месеца идва нов СМС от Сирия с молба: „Приберете ме оттук!“

Завръщане у дома

След завръщането в родината семейството на младежа влиза във връзка с центъра за адаптация и успява да спаси боеца от наказателно преследване. Но това е единичен случай. По правило специалните служби се стараят да задържат завръщащите се още на границата по параграф 208 от наказателния кодекс за „участие във военно формирование на територията на друга държава с цел, противоречаща на интересите на Руската федерация“. „Тези поправки бяха внесени в наказателния кодекс през 2013 година специално за „завръщащи се бойци“, казва Олег Орлов.

От 2011 до 2013 година опозиционното движение в Сирия се ползваше с поддръжката на радикалните мюсюлмани по цял свят. Същото не може да се каже обаче за „Ислямска държава“(ИД). ИД не е особено популярна, твърди Алексей Малашенко. Известният мюсюлмански богослов Юсуф ал Кардави наскоро остро осъди „Ислямска държава“, отбелязвайки, че халифатът не може да бъде установен със сила. „Надяваме се халифатът да дойде колкото се може по-скоро, но подходът на ИД не съответства на нормите на шериата и може да има опасни последствия“, заяви Кардави. Така или иначе, не е изключено много кавказки бойци да се завърнат в родината си, ако войната срещу „Ислямска държава“ се ожесточи.

Ръководителят на центъра за социологически проучвания Ramcom Денис Соколов смята, че при всяко дестабилизиране на обстановката, „сирийските кавказци“ могат да играят важна роля. „Полето е разчистено и сега ще се формира съвършено нов начин на въоръжена съпротива, която ще може да избира между националноосвободителната и религиозната реторика“, казва той. Бойците от предишното поколение бяха тясно свързани с корумпирания местен елит и поради това бяха принудени да правят известни компромиси. Денис Соколов са опасява, че завръщащите се от Сирия кавказки бойци обаче не зависят от местните власти и могат да заемат много по-твърда позиция.

 
 

Какво научихме от премиерата на новия Suzuki Swift

| от chronicle.bg |

Вчера в култовия клуб „Ялта” се състоя родната премиера на най-новото поколение на емблематичния SUZUKI SWIFT.

От компанията изтъкнаха, че че новият SWIFT е основна част от глобалната стратегия за увеличаване на пазарния дял на SUZUKI, като ръстът до 2019 г. се очаква да бъде над 29%. На модела ще се разчита и локално, за да се запази тенденция за стабилен и значителен ръст в пазарния дял на марката.

SWIFT е модел, който отразява по възможно най-добрия начин опита на SUZUKI в производството на компактни автомобили, но също така той подчертава и отдадеността на компанията в създаването на автомобили със спортен дух, които носят максимално удоволствие от шофирането.

SUZUKI_SWIFT_GLX_02

Създаден на база на концепцията «SWIFT INNOVATION» изцяло новото поколение на модела притежава съвременен дизайн и е оборудвано с всички актуални технологии на японския производител. SWIFT се отличава с младежкия си и спортен дизайн, двигатели, които предлагат подобрена динамика и икономичност, богатата линия на модела – разнообразие от двигатели и скоростни кутии, конкурентно оборудване, надвишаващо средното за класа ниво, съвременни системи за активна и пасивна безопасност, система за задвижване на четирите колела ALLGRIP AUTO.

Speedy_Blue_Premium_Silver_CWC

Първото, което прави впечатление в новото поколение на SWIFT е тенденцията към положително намаляване на някои основни характеристики за автомобила – тегло (от 960 кг до 840 кг) и радиус на завиване (с 0,4 м по-малък), и постигане на много конкурентни нива на други показтели – 5% по-икономичен, 8 % по-аеродинамичен, 25% повече пространство в багажното отделение.

Ето и акцентите от представянето на новия SWIFT:

ДИЗАЙН

Успешният и непреходен дизайн на SWIFT отговаря напълно на нуждите на клиентите. Новият дизайн на SWIFT се фокусира върху еволюцията на база ДНК-то на своя предшественик. Запазвайки характеристиките на дизайна, е създаден един нов модел.

Компактната, ниска и широка каросерия, с нисък център на тежестта, въплъщава напълно спортния вид на новия SWIFT.

SUZUKI_SWIFT_interior_06

Агресивната предна маска с широк отвор, в съчетание с атлетичните линии, преминаващи през страничните части на автомобила, създават усещане за динамика, която отличава автомобила.

В същото време, за да се създаде по-голямо пространство в купето за пътниците, новият SWIFT разполага с
междуосие, което е 20 милиметра по-дълго от това на предишния модел. Височината на автомобила е 15 милиметра по-малка, а широчината на автомобила е по-голяма с 40 милиметра, подчертавайки ниската и широка форма на новия модел.

Новият SWIFT разполага с 265 литра пространство за багаж, което е с 54 литра повече от предишния модел.
Вътрешната част на новия SWIFT, която е със съвременен и младежки дизайн, който изразява спортните характеристики на модела. Централната конзола е обърната към водача, а купето за пътниците създава усещането за по-голям простор в сравнение с предшестващия модел.

Впечатляващо е арматурното табло, което в GLX версиите, посредством цветен TFT LCD 4,2 инчов екран, предоставя различна информация, свързана с управлението на автомобила, използвайки лесни за разбиране
графики.

SUZUKI_SWIFT_interior_11

ДВИГАТЕЛИ

Новият SWIFT е оборудван с два двигателя, атмосферен бензинов 1.2-литров двигател DUALJET с 90 к.с. / 6.000 об.мин. и 1.0-литров турбо бензинов двигател BOOSTERJET с 112 к.с. / 5.500 об.мин.

1.2 DUALJET балансира хармонично мощността и разхода на гориво. Посредством употребата на системата за многоточково впръскване и по-леките материали, които са използвани за неговото производство, е постигнат изключително нисък разход на гориво, който достига 4,3 литра/100 км. Двигателят е съчетан с ръчна 5-степенна скоростна кутия или безстепенна автоматична скоростна кутия (CVT).

Турбо двигателят 1.0 BOOSTERJET, благодарение на технологията за директно впръскване, с която разполага, съчетава висок въртящ момент с нисък разход. Този двигател е с максимален въртящ момент, който е на разположение при ниски обороти, което го прави съпоставим с характеристиките на дизелов двигател. Този двигател се съчетава с ръчна 5- степенна скоростна кутия или с автоматична 6-степенна скоростна кутия.

И двата двигателя в GLX версията с ръчна 5-степенна скоростна кутия се предлагат само в комбинация с полу хибридната система на Suzuki SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). SHVS се състои от интегриран генератор, който съдейства на двигателя при стартиране и ускоряване на автомобила, и компактна високо-производителна литиево-йонна батерия. В допълнение, системата е отговорна и за производството на електрическа енергия по време на спиране на автомобила, която се използва за захранване на електронни компоненти, като например радио и светлини.

Средният разход за GLX версиите в комбинация със SHVS системата е едва 4,0 литра/100 км. за 1.2 и се явява най- ниският разход за класа на задвижваните с бензин атмосферни двигатели с ръчна скоростна кутия и 4,3 литра/100
км. за 1.0.

В подобни нива варират и емисиите на вредни газове CO2, които са изключително ниски. Емисиите на CO2 за версиите с двигател 1.2 с ръчна 5-степенна скоростна кутия са 98 гр/км, а с помощта на SHVS системата, вредните газове достигат едва 90 гр/км.

SUZUKI_SWIFT_interior_22

БЕЗОПАСНОСТ

Новият SWIFT е първенец и по отношение както на безопасността на пътниците, така и на безопасността на пешеходците. Сред най-добрите в своя клас, той разполага със съвременно предпазно оборудване за предвиждане и избягване на евентуални произшествия – Dual Sensor Brake Support – система за подпомагане на пътното поведение на автомобила и спирачната дейност на база на камера и лазер. Новият SWIFT е първият модел на SUZUKI, който е оборудват с тази технология. Той е снабден и с Radar Brake Support – система, която беше за първи път въведена с новото поколение на легендарната VITARA. Водачън на SWIFТ може да разчита и на системата за следене и предупреждение при смяна на линиите на пътното платно. Като стандарт в този компактен автомобил са заложение 6 въздушни възглавници. Системата Hill Hold – асистент при потегляне при наклон, е изключително удобна при по-интензивния трафик в града.

Новият SWIFT е достъпен и във версии със система за задвижване на четирите колела ALLGRIP AUTO. Тази система автоматично контролира поведението на автомобила и при нужда насочва въртящия момент към задния мост.

SUZUKI_SWIFT_interior_01

ОБОРУДВАНЕ

Новият SWIFT включва всички съвременни технологии и улеснения за водача: муулти-информационна система с тъч дисплей и възможност за свързване със смартфон, камера за заден ход, чийто образ се появява на дисплея на мулти- информационната система и подобрява видимостта, навигация, LED светлини, автоматични светлини, адаптивен круиз контрол, автоматична функция на дългите светлини и още много други технологии, които поставят нови стандарти за безопасност и комфорт при шофирането.

SWIFT се предлага в 7 основни цвята, от които само един не е металик и още 4 двуцветни комбинации, които
подчетрават младежкия дух на водела. На разположение на клиентите е и богат избор от аксесоари, с които
могат да персонализират своя автомобил.

SWIFT_PI_01_40_high

ЦЕНИ

Цената на новия SWIFT започва от 23 390 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версия 1,2 GL и от 28 990 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версия 1,0 GL+.

Цените за версиите с ALLGRIP AUTO започват от 29 590 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версията 1,2 GL+.

 
 

Google и Facebook станаха жертва на многомилионна измама

| от |

Google и Facebook потвърдиха, че са станали жертва на измама на стойност 100 милиона долара. През март стана ясно, че
литовец е съден заради „фишинг“ атака срещу две американски интернет компании, без да даде подробности за имената им.

Предполага се, че двете компании са изпратили на банковите сметки на измамника над 100 млн. долара.

На 27 април Fortune съобщи, че жертвите са Facebook и Google. Мъжът, обвинен за измамата, е на 48 години. Евалдас Римасаускас се е представял за азиатски производител и мамел компаниите в периода между 2013 и 2015 година, пращайки мейли на техни служители и агенти. Мейлите били създадени така, че да изглеждат като дошли от азиатската фирма и включвали фалшифицирани имена и фактури, които изглеждали като подписани от шефовете на измамените фирми.

След като компаниите установили измамата, информирали властите. И Google, и Facebook обаче отказват да кажат колко пари са дали на измамника.

 
 

Бившите мениджъри на Джони Деп го нарекоха „закоравял лъжец“

| от chronicle.bg, по БТА |

Бившите мениджъри на Джони Деп го нарекоха „закоравял лъжец“, след като даде интервю, в което каза, че са го разочаровали.

Актьорът заведе дело срещу „Мениджмънт груп“ през януари за повече от 25 милиона щатски долара, като я обвинява в измама и небрежност. Фирмата подаде насрещен иск, в който изтъкна, че Деп е харчил разточително за имоти, частни самолети, произведения на изкуството, въпреки предупрежденията им.

В интервю пред в. „Уолстрийт джърнъл“ Джони Деп задава въпроса защо фирмата не се е отказала от него като клиент, ако е харчел толкова неразумно. Това накара говорителят й Дейвид Шейн да заяви през Асошиейтед прес, че Деп е „закоравял лъжец, който отказва да поеме отговорност за възмутителното си поведение и принуждава други да лъжат вместо него“.

В съдебните документи фирмата посочи, че разточителният начин на живот на Джони Деп струва 2 милиона долара месечно. Той е платил 75 милиона за да купи и поддържа 14 къщи, сред които френски замък и верига бахамски острови.
Джони Деп отговори, че парите са негови и ще ги харчи както иска.

 
 

Довечера очакваме Омара Портуондо в София

| от chronicle.bg |

За последно ще чуем песни от репертоара на Buena Vista Social Club днес.

Сензацията на Куба – Омара Портуондо, ще изпълни най-известните и обичани песни на Buena Vista Social Club днес зала 1 на НДК, както и част от богатия си личен репертоар.

Концертът ще отпразнува дългите ѝ 70 години на сцена и ще ни припомни какво означава да се наслаждаваш на живота през призмата на музиката и кубинския темперамент. Само преди броени дни неуморната Омара пя в Букурещ в препълнената зала Палатуй, като 4 хиляди души я аплодираха на крака над 15 минути и я връщаха няколко пъти на сцена. Несъмнено незабравима ще остане и прощалната ѝ среща с българската публика, която предстои на 28-и април.

Винаги облечена с цветна регалия, енергична и изглеждаща много по-млада от 85, автентичната дива няма как да се раздели с музиката буквално:„Пеенето ме зарежда с енергия, само една песен е нужна, за да се преодоляват различия, за да изживееш хиляди истории.“

омара портуондо

Световната обиколка на Омара започна през миналата 2016-а и премина през страни от Северна и Латинска Америка, като я срещна с хиляди фенове от няколко континента, готови да се докоснат до носталгията по старите улици на Хавана.

У нас любителите на кубинските ритми ще се насладят и на музиканти като Роландо Луна. Брилянтният пианист е свирил с артисти като Амаури Перез, Силвио Родригез и Пабло Миланес, но определя работата си с Омара като преломен момент в кариерата, който го обогатява и му помага да открие гласа, с който иска да си партнира. До кубинската легенда ще застане и ненадминатият с челото Гастон Хоя, който е плътно до Портуондо през последните години в мисията да споделя със света безценното богатство на тази музика. Най-пoпулярната певица в Куба ще се качи на българската сцена за последен път, за да изпълни любимите на цели поколения песни от репертоара на Buena Vista Social Club – Veinte años, Quizas, Quizas, Quizas, Besame Mucho и много други, които ще ни пренесат в магичната и пълна с любов към живота Хавана.

Билети за концерта на 28 април все още могат да се закупят в бензиностанции OMV, The Mall, Билетен център НДК, Български пощи и мрежата на Eventim.bg на цени от 45 до 100 лв.