Защо в Германия се страхуват от тях?

| от |

Те пристигат от България и Румъния с готовността да вършат в Германия това, с което никой друг не би искал да се заеме. И получават най-мизерно заплащане. Германската преса ги нарича „мигранти по бедност“.

На фона на жалките надници на тези хора актуалната дискусия в Германия за минимално заплащане от 8,50 евро на час изглежда сякаш от друг свят, пише „Франкфуртер алгемайне зонтагсцайтунг“. Изданието излиза с обширен репортаж от най-голямата кланица в Европа – тази в германския град Реда-Виденбрюк, която осигурява работа на много източноевропейци. Но не само там – навсякъде в Германия могат да се открият ужасяващи истории за модерно робство, посочва вестникът. „Тези чужденци живеят в отчайваща мизерия и са напълно безпомощни срещу своите експлоататори, които в много случаи се оказват техни сънародници“.

0,,17147854_303,00

Хората от периферията

„Берлинер цайтунг“ определя преселниците от Източна Европа като хора, живеещи в периферията на обществото. В България едва 31 процента от ромите работят, в Румъния са малко повече – 36 на сто. Актуално изследване на фондацията на Джордж Сорос показва, че българските роми в Испания изпращат на близките си у дома средно по 164 евро на месец. С тази сума едно средно голямо ромско семейство може да оцелее, посочва изданието.

Основната причина, която кара тези хора да напускат родината си, е тежкото им икономическо положение. Основният им проблем е бедността, а не дискриминацията, се казва в изследването. То показва, че най-дискриминирани се чувстват ромите-преселници в Италия /76 процента/, следвани от тези в Испания /66 на сто/. За сравнение – едва 40 процента от ромите в Румъния и една трета от ромите в България смятат, че са дискриминирани.

Проучването показва и друго: ако у дома ромите карат както са свикнали, в приемната държава се съобразяват много повече с нормите и стандартите. В България например едва 46 на сто от ромското население е здравноосигурено, докато сред българските роми в Испания цели 95 процента имат здравни осигуровки. И още един пример: в България броят на неграмотните ромски деца продължава да расте, а в приемните страни почти всички деца на емигрирали ромски семейства ходят на училище.

0,,16135099_401,00

Заплаха ли са пришълците?

В германските издания продължава и дебатът дали отпадането на ограниченията за работа за гражданите на България и Румъния от началото на 2014 година ще предизвика нова вълна от трудови имигранти. Според „Франкфуртер рундшау“, не е вярно това, че т. нар. мигранти по бедност са заплаха за социално-осигурителната система на Германия. Статистиката сочи, че делът на българските и румънските преселници, кандидатстващи за помощи и други социални плащания, е много под средния за страната. По този повод изданието пита кой е прав – дали вътрешният минисър Ханс-Петер Фридрих, който се опасява от наплив на източноевропейски бедняци от началото на следващата година, или Европейската комисия, която смята, че тези опасения са неоснователни?

Отговорът се съдържа в цифрите: в края на миналата година едва 9,3 на сто от живеещите в Германия българи и румънци са получавали социални помощи. За сравнение – близо 16 на сто от всички чужденци в Германия и 7,4 процента от германците се възползват от социалноосигурителната система на страната, посочва „Франкфуртер рундшау“.

 
 

Най-доброто от Мартин Скорсезе

| от |

Мартин Скорсезе е един от най-великите живи режисьори на нашето време. За своите 74 години този дребен американец от италиански произход е променил основните правила на седмото изкуство повече пъти, отколкото всеки друг режисьор.

С над 50 заглавия във филмовата си кариера, един спечелен „Оскар“ и близо 60 продуцентски проекта Мартин Скорсезе прави от киното онова, заради което хората го наричат „изкуство“. Остри кадри, близки планове, тишината в сцените, динамичният разказ, неконвенционалните персонажи са онези неща, които правят Скорсезе отличителен, запомнящ се, забележителен. Гледате ли негов филм, дори само един, няма връщане назад и така трябва да бъде.

Скорсезе прави кино в чист вид. Епични шедьоври, удоволствие за сетивата за всеки киноман, които ще останат в историята на седмото изкуство, много след като нас и него няма да ни има. И отново – така трябва да бъде.

Мартин Скорсезе е един от най-великите режисьори покорили Холивуд и всеки, който мисли различно е или голям глупак или не разбира от кино. Толкова е просто.

След две години тишина Скорсезе се завръща на голям екран с „Мълчание“ – един проект, който иска да направи от много години. История за безпрецедентната, безкористна вяра и религията, както той я разбира. Защото религията и вярата имат много малко общо. И „Мълчание“ е тук, за да разкаже това.

Адаптация по романа на японеца Шюсако Ендо „Мълчание“ е трудна, бавна, тъжна и мълчалива история. Тя подлага на съмнение и дълги и мъчителни изпитания най-фундаменталните въпроси и чувства заложени в човека.

Тишина ли е Бог? Ако Него изобщо го има. Защо остава мълчалив, дори когато ти говориш с него? Трябва ли да продължиш да го търсиш и да вярваш, дори когато той не ти отговаря със същото? „Am I just praying to silence?“ е основният мотив загнезден в тази тъжна приказка за божественото и отвъд него. И отговорът на всички тези въпроси е „да“.

Религията, вярата и изпитанията, които идват след като се отдадеш на тях, са теми, които вълнуват Скорсезе и той често ги прокарва по един или друг начин във филмите си. Понякога го прави директно, взима религията, чопли я, унищожава я, показва най-лошото й, най-хубавото й и накрая оставя зрителят да реши сам за себе си. Като в „Последното изкушение на Христос“.

Религията според Скорсезе е много по-многопластова и интересна, отколкото според църквата, която винаги се опитва да ни я пробуда с една по-ведра, но някак назидателна страна. Вярата от друга страна е нещо, което всички ние носим в себе си. Тя е заложена в ДНК-то ни и само ние можем да изберем как и накъде да я насочим. Да вярваме или не изобщо не е въпросът! Въпросът е „в какво“?

В този ред на мисли „Мълчание“ е някак задължителен за гледане, защото е кино в чист вид, защото е по една от любимите теми на своя режисьор и защото ще подложи на изпитание и вас, като зрители.

По повод премиерата на „Мълчание“, която е на 14.01. в зала 1 на НДК, като част от програмата на „Киномания“, ние се обръщаме към Мартин Скорсезе и аплодираме неговото величие на голям екран. Защото този дребен мъж с проблемен, странен и динамичен живот е създал повече кино, отколкото някои хора ще успеят да видят в живота си.

Вие се подгответе за „Мълчание“, а дотогава 10 от най-добрите заглавия на маестро Скорсезе са от нас за вас. В галерията горе. Наздраве!

 
 

Рецепта за гъбено ризото

| от Росица Гърджелийска |

Росица работи във филмовата индустрия, но обича да готви и да пътува. Живее няколко години във Великобритания, преди да се завърне в България. Обича да посещава интересни места по света. В блога на Роси www.primalyum.co.uk може да намерите рецепти за интересна и здравословна храна, както и истории за пътешествия. Днес ви предлагаме рецептата й за гъбено ризото. 

След всичките пържоли, мезета, ядки, баклави, баници имам нужда да хапна нещо топло и семпло. Деликатният вкус на гъбеното ризото винаги ми напомня, че пролетта ще се завърне бързо и слънцето отново ще изгрее. И запомнете – бялото вино в рецептата е за готвене, а не за пиене.
Нужни съставки:

1 литър пилешки или зеленчуков бульон

1 голяма глава лук

2 глави чесън – накълцани на дребно

1 тиквичка

400 гр гъби – нарязани

90 гр пармезан – настърган

2 с.л. зехтин или олио

1 с.л. масло

400 гр ориз за ризото

2 ч.ч. бяло сухо вино

пресен копър за сервиране

Начин на приготвяне:

Загрейте 1 с.л. зехтин в дълбок тиган. Добавете гъбите и чесъна и гответе докато гъбите омекнат – около 15 мин. Прехвърлете в друг съд гъбите и соковете от тях.

Добавете към същия тиган 1 с.л. зехтин и добавете нарязаната на много дребно тиквичка и лук. Гответе 10 минути.

Добавете ориза към лука и тиквичката и разбъркайте, за да се овъргаля ориза в мазнината. Когато оризът стане златист и леко прозрачен започнете да добавяте вино до пълното му абсорбиране в ориза. Започнете да добавяте постепенно бульона по същия начин, малко по малко докато, оризът напълно поеме цялата течност и омекне до степен „ал денте“, не прекалено твърд, но не и прекалено сварен.

Махнете ориза от котлона, добавете към него гъбите, заедно с техните сокове, маслото, пресен лук (чайвс) и малко пресен копър за украса.

DSCN7507

 
 

adidas представи новите PureBoost

| от chronicle.bg |

adidas Running представи новите обувки adidas PureBOOST. Те са вдъхновени от бегачи и са създадени за бегачи.

PureBOOST има по-висока пета и прогресивно изваяна средна част на подметката BOOST, с по-широка предна част за оптимална опора по време на бягане при завой – перфектна за тичане в градска среда. Външната част на подметката също е проектирана, за да отговори на специфичните изисквания за бягане в града, с гума разположена в средната част на подметката за допълнителна стабилност и защита. Проектираната като еластична мрежа, външна част на подметката, осигурява превъзходно сцепление като в същото време позволява на стъпалото да си взаимодейства хармонично със средната част на подметката изработена от пяната BOOST.

DSCF9442_LR

Новата текстилна горна част е изключително адаптивна и влиза в синхрон с походката на бегача. Новата конструкция на двойно обгръщащия стъпалото език, осигурява подкрепа, но също така позволява на крака да се движи в хармония с горната част на обувката.

За разработването на продукти за бягане, adidas използва нашия научно-изследователски екип, който използва системата за тестване на продукти ARAMIS – технология за проследяване на движението, която позволява детайлен анализ на движението на тялото. Всичко това ни вдъхнови да проектираме обувка за бягане в града, отличаваща се с елементи, адаптиращи се към различните предизвикателства.

 
 

Полетите на Ryanair на Терминал 2 от утре

| от CHR Aero |

От понеделник, 16 януари, всички полети на Ryanair ще се изпълняват от Терминал 2 на летище София, съобщиха от пресцентъра на летището.

Досега Ryanair, както и всички останали нискотарифни авиокомпании, използваше стария и по-малък Терминал 1. Това доведе до затруднение при обслужването на пътниците при наличие на повече полети по едно и също време.

Не се предвиждат промени в полетното разписание.