Защо пак Орбан?

| от |

Страхът е най-силният съюзник на управляващите в Унгария: страхът на хората от репресии, от загуба на работа или капитал. Утре Унгария избира и по всичко личи, че пак ще избере Виктор Орбан и неговата партия, пише Дойче веле.

Viktor Orban

„Успех, Унгария!“ Приблизително такова е посланието на един лозунг, който може да се прочете навсякъде из Унгария. Той краси плакатите на управляващия Унгарски граждански съюз /ФИДЕС/. Думата „Унгария“ е рамкирана от стрелка, която сочи нагоре и напред. Политиците от ФИДЕС и преди всичко техният лидер Виктор Орбан също отправят само положителни послания. „Преди четири години Унгария беше на ръба на фалита, а сега страната се радва на стабилна и растяща икономика, става все по-силна и е изправена пред блестящо бъдеще“, заявява Орбан. Всъщност социалната и икономическа реалност изглеждат доста по-различно от представите на Виктор Орбан и неговото правителствено мнозинство.

Икономическата криза далеч не е преодоляна. Унгария е разединена в социално отношение. Една трета от десетте милиона унгарци живеят в бедност. По всичко изглежда обаче, че партията ФИДЕС и присъединилата се малка християндемократическа партия ще спечелят абсолютно мнозинство на парламентарните избори в неделя /6.4./ Поне така изглеждат резултатите от всички допитвания. Вероятно Орбан отново ще спечели две трети мнозинство в парламента. Опозиционният блок „Правителствена смяна“, който се състои от пет партии, събира само 25 до 30 процента от гласовете.

Архитектура на властта

Дали недолюбваният на Запад Виктор Орбан действително е толкова популярен в Унгария, както сочат анкетите? Само отчасти, смятат много унгарски наблюдатели. Публицистът Атила Ара- Ковач изтъква няколко причини за очаквания успех на Орбан и неговата коалиция с християндемократите. „Чрез своята „борба за свобода“, която по същество е силно антиевропейска, както и националистическа, Орбан държи своите привърженици в състояние на непрекъсната мобилизация“, казва експертът по външнополитическите въпроси. Голяма част от унгарците междувременно се страхуват от неблагоприятните последици на глобализацията, а Орбан им обещава сигурност. „Друга част от обществото живее в постоянен страх от Орбан и неговата система. Това са държавните служители, които се страхуват да не загубят службата си, или предприемачите, които се опасяват, че няма да получават повече поръчки“, казва експертът.

През последните години Орбан и неговото правителствено мнозинство радикално прекроиха Унгария. Те смениха управляващия елит в държавния апарат, в публичния сектор и в обществено-правните медии. Виктор Орбан дългосрочно си подсигури властта със стотици закони и правителствени разпоредби. Между другото беше гласувана парламентарна реформа и реформа на избирателното право, скроени точно по мярката на Орбан и неговия съюз с християндемократите. В избирателното право беше засилен мажоритарният принцип, а избирателните райони бяха разпределени наново. В много от бастионите на ФИДЕС е достатъчен по-малък брой гласове за спечелването на мандат, отколково в лявоориентираните избирателни райони.

„ФИДЕС прекрои избирателното право така, че относителното мнозинство от гласове се превръща в парламентарно мнозинство“, казва Роберт Ласло от будапещенския ИнститутPolitical Capital. В течение на годините Виктор Орбан подмени ръководствата на много важни институции с хора от собствената си партия. Близкото партийно обкръжение получава привилегирован достъп до доходни сделки и лицензи за търговия с тютюневи изделия или покупки на земя. Широкото население пък печели от т.нар. борба срещу повишаването на режийните разноски. Виктор Орбан на няколко пъти намалява цените на природния газ, еректроенергията, водата и общинските услуги предимно за сметка на чуждестранните доставчици.

Националистическа реторика

В идеологически план Орбан и неговото правителствено мнозинство залитат все по-силно надясно. Тяхната реторика е открито антиевропейска, националистическа и авторитарна. Много често Орбан прави и антисемитски и антицигански изявления. С тях той се самоизолира от Европа и разпали стари конфликти със съседни държави като Румъния. Неговата популистка реторика обаче среща одобрението на една част от унгарското население.

Социалистическата либерална опозиция обаче не успява да се противопостави успешно на управляващите. Силата на Орбан е в слабостта на демократичната опозиция. Едва преди няколко седмици се стигна до обединяването на пет социалистически и либерални партии в опозиционен блок, наречен „Правителствена смяна“. Конфликтите между тях обаче едва ли са изцяло преодоляни, а и самите партии сякаш не са особено убедени в силите си да предизвикат смяна на правителството в Унгария.

Изненадващи победители в парламентарните избори могат да се окажат десните екстремисти от Йобик /в превод: „по-добрите“/. През последните месеци те загърбиха своята антисемитска и антициганска реторика и се представяха по-умерено. Според анкетите, Йобик може да спечели до 20 процента от гласовете. Десните екстремисти обаче не оставят съмнение какво ще стане, ако дойдат на власт: излизане на Унгария от ЕС, повторно въвеждане на смъртното наказание, проверки на политици и държавни служители за евентуално притежаване на израелско гражданство, както и интерниране на ромските деца в държавни приюти.

 

 
 

„Западен свят“ задмина Game of Thrones

| от chronicle.bg |

Последният епизод от първи сезон на сериала „Западен свят“ привлече 2.2 милиона зрители. Спрямо първия епизод, излъчен през октомври, зрителите на шоуто са се увеличили повече от два пъти.

Със средно по 12 милиона зрители на всички платформи, „Западен свят“ се превръща в най-гледания първи сезон на сериал по HBO.

Шоуто е определяно като търговски успех, като освен това се радва и на доброто отнишение на критиката. То се приема за първия наистина голям хит на HBO от януари 2014 година насам, когато започна „Истински детектив“.

Какво не знаете за актьорите от „Западен свят“.

 
 

Gipsy King: Кралският S-Class от Vilner

| от chronicle.bg |

Това, което виждате на снимките, е един от най-новите проекти на Art Studio Vilner. Автомобилът е топ изпълнението на Mercedes-Benz S-Class, като изключим S 65 AMG и Maybach, който реално е позициониран, като отделен модел.

Клиентът е избрал мощният 585 к.с. S-Class, с топ оборудване, но каталогът с опции на Mercedes-Benz така и не е успял да отговори напълно на желанията му за интериор, дори в секциите с AMG и Designo предложения. Това насочва ’The King’ – ще го наречем така, защото ни помоли да запазим името му в тайна -, към Art Studio Vilner.

мерцедес, кола

Фина черна кожа и алкантара, ромбоидно-квадратен десен, изразен чрез бели, контрастни шевове. Vilner изпълняват дори стелките от кожа с квадратна графика, като същият десен е повторен и от двете страници на таблото с алкантарата, които през повечето време остават скрити от затворените предни врати. Пресичащите се бели шевове вървят през централните области на седалките, отстрани на централния тунел, както и по тавана на автомобила. Кората на капака на багажника също е получила фино отношение, алкантара и бели шевове в квадратни графики.

мерцедес, кола

Секции от алкантара и фина кожа „Напа“ правят волана едновременно приятен за окото и на допир. Алкантара покрива гърба на вътрешното огледало, гърбовете на подглавниците и всички оригинално оставени голи пластмасови елементи в интериора. Тя присъства и на тавана, както покрива дори отварящото се „яйце“, което помещава бутоните за набиране на телефонни номера.

мерцедес, кола

2015 Mercedes-Benz S 63 AMG, 5461 куб. см, V8, 585 к.с., 900 Нм, 7 ст. автоматична, задно задвижване, 2045 кг.

 
 

Turkish Airlines спечели награда за своя рекламна кампания

| от CHR Aero |

Turkish Airlines бе наградена с Gold Epica награда за своята кампания “Batman v. Superman”.

В блокбъстъра “Batman v. Superman” авиокомпанията прави поява със свой Boeing 777.

Идеята на рекламата е, че Turkish Airlines изпълнява полет между двата измислени града във филма- Готъм Сити и Метрополис.

Освен участие в самия филм, авиокомпанията предостави различни възможности на своите пътници да се запознаят с него, както и да надникнат в света на супергероите.

Авиокомпанията беше наградена в категория „Product & Brand Integration”, като тази кампания доведе до над 30 милиона гледания на рекламата в YouTube, както и над 125 милиона „media impressions”.

Epica Awards е основана през 1987 като това е единствената награда, която се определя от журналисти свързани с маркетинг и комуникационни заглавия.

 
 

„Смелата Ваяна“ продължава да е най-гледаният филм у нас

| от |

Анимацията „Смелата Ваяна“ е най-гледаният филм у нас, сочат обобщените данни от киносалоните. Приключението на дъщерята на вожда Туи в търсене на неоткритото в океана е гледано от вече 36 712 зрители и има 334 466 лева за десетте дни на екраните.

На втора позиция е първата премиера от миналата седмица – петият по ред „Подземен свят: Кървави войни“. Новите приключения на вампира Селин в търсенето на примирие с върколаците са гледани от 10 238 зрители и имат 107 433 лева приходи за първите три дни у нас.

Трети по ред сред най-гледаните филми е втората премиера от миналия петък – екшънът на Робърт Земекис с Брад Пит и Марион Котияр „Съюзени“. Шпионската афера, започнала през 1942 година в Казабланка и продължила в Лондон с изпитанията на размирното време, е гледана от вече 14 117 зрители и има 129 660 лева приходи от билетите им.

Четвърта позиция е за филма по книгата на Дж. К. Роулинг отпреди 15 години – „Фантастични животни и къде да ги намерим“. Приключението на героя на Еди Редмейн в общността на вещици и магьосници в Ню Йорк през 20-те години на миналия век е гледано от вече 61 105 зрители и има 634 898 лева приходи за 17-те дни на екраните у нас.

Пето място е за анимацията „Тролчета“. Историята за пътя към щастието и за готовността да стигнеш много далеч, за да го постигнеш, е гледана от 102 55 зрители и има 890 163 лева приходи за месец и половина на екраните у нас.
Шеста позиция е за третата премиера от миналия уикенд – комедията на Уди Алън „Cafe Society“. Случващото се през 30-те години на миналия век в Холивуд и Ню Йорк с Боби Дорфман е гледано от 2 879 зрители и има 28 044 лева приходи от тях за първите три дни на екран у нас.

Седма позиция е за комиксовия екшън „Доктор Стрейндж“. Филмът за неврохирурга д-р Стрейндж, който след автомобилна катастрофа става свръхмагьосник, е гледан вече от 91 869 зрители и има 968 004 лева приходи за месец на екраните у нас.

Осма позиция е за премиерната от миналия петък биографична драма „Флорънс“. Разказът за богатата нюйоркска светска дама Флорънс Дженкинс, която има желание да бъде оперна звезда, въпреки фалшивото си пеене, е гледан от 2 023 зрители и има 28 044 лева приходи за първите три дни на екраните у нас.

На девета позиция сред най-гледаните филми е „Първи контакт“, създаден по разказа на Тед Чианг от 1998 година. Срещата на д-р Луиз Банкс с извънземните екипи, за да се разбере дали идват с мир или са заплаха, е с 26 969 зрители и има 224 241 лева приходи за месец на екраните у нас.

Десета позиция е за петата премиера от миналия уикенд – филмът на Мел Гибсън „Възражение по съвест“. Нетипичната военна история на редник Дос, превърнал се в легенда сред другарите си, е гледана от 1 456 зрители и има 12 824 лева за трите дни на екраните у нас.