Защо Обама е прав?

| от |

Русия е регионална сила – това изказване на Барак Обама от една пресконференция в Холандия разгневи Москва. Американският президент обаче е прав, твърди в коментара си Михаел Книге от английската редакция на Дойче Веле.

Obama-UN120925

Обикновено Барак Обама не говори на ангро. Следователно и на пресконференцията в Хага той най-вероятно внимателно е подбрал думите си. Изявленията на Барак Обама сигнализират промяна на стратегията: до вчера американската администрация третираше Русия като малко или повече равноправен партньор на световната сцена, но с това вече е свършено. Според Обама стратегията за приобщаване на Русия към новия световен ред след края на Студената война се е провалила. Американският президент обаче може да има чиста съвест, че е сторил всичко възможно за нея: през 2009 година той предложи „рестарт“ на отношенията с Русия, за което беше остро нападнат не само от републиканците.

От гледна точка на Обама, анексирането на Крим е капката, която преля чашата. И отсега нататък Вашингтон ще третира Русия по начин, съответстващ на действителното ѝ място на световната сцена – а именно като регионална сила, но не и като глобален конкурент на САЩ. Анализът на американския президент е абсолютно точен, защото Русия вече не играе в една и съща лига с Америка, независимо по какви критерии се оценява статута на една световна сила.

Що за конкурент?

Руският брутен вътрешен продукт (БВП) за 2012 година съответства на БВП на Америка от 1981 година. В последната класация за глобалната конкурентоспособност Русия заема 64-то място, заставайки така малко пред Шри Ланка, докато САЩ са на пето място. В корупционния индекс на „Трансперънси интернешънъл“ Русия е на 127 място, а САЩ- на 19-то. И в патентното право Русия изостава значително от Америка: САЩ регистрират десет пъти повече патенти в сравнение с Русия. И във военно отношение руснаците не играят в една и съща лига с Вашингтон, а това между другото се отнася и до всяка друга страна по света: американските военни разходи са по-големи от военните разходи на следващите ги десет държави в списъка взети заедно.

Но дори и по отношение на социалните и обществени аспекти, които не са непременно силата на САЩ, Русия се представя значително по-зле: детската смъртност в Русия е по-висока, а средната продължителност на живота е много по-ниска, отколкото в САЩ. Освен това през последните години Русия дори успя да изпревари Америка по показателя за неравенство в доходите, а Щатите минават за индустриалната страна с най-голямо неравенство в това отношение.

Учтиво подбрани думи

Всички тези индикатори заедно с демографските проблеми на Русия и драматично стеснената сфера на влияние на Москва след падането на Стената доказват, че Барак Обама има право. Американският президент дори прояви сдържаност. Много по-унизително би било, ако той бе окачествил Русия като залязваща сила. Оценката му, че руските заплахи и действия срещу съседите не са знак за сила, а знак за слабост попадна точно в десятката. Защото анексирането на Крим беше по-скоро проява на отчаяние от страна на Путин, отколкото знак за глобална мощ.

Днес борбата за световно надмощие вече не се води на бойното поле, а на полето на икономиката. Изпращането на войски е последният изход за една световна сила, която би искала да демонстрира мощта си, защото в арсенала на могъщите има много други оръжия. Това обаче се отнася до САЩ, а не до Русия. За да накара Путин да се позамисли, Вашингтон трябваше само да се погрижи за това VISA и Mastercard да блокират кредитните карти на клиентите на една любима на кремълския елит московска банка.

Посланието беше повече от ясно: само с един клик Вашингтон може да уцели най-болното място на Кремъл и неговите лидери – портмонетата им. Бъдещето ще покаже дали президентът Путин този път е разбрал нещо – и това би било не само в негов интерес, а в интерес на народа и съседите му. Защото той няма да получи нов шанс.

 

 
 

Анжела Недялкова, Юън Макгрегър и премиерата на „Т2 Трейнспотинг“

| от chronicle.bg |

„Трейнспотинг“ се завръща на големия екран 21 години след излъчването на оригиналния филм. Втория филм на режисьора Дани Бойл направи световната си премиера на 22 януари, а на събитието присъстваха звездите от оригиналния състав на филма.

Продължението проследява живота на героите 20 години по-късно и е вдъхновен от продължението на „Трейнспотинг“от Ървин Уелш – „Порно“.
„Това е като среща на класа“, каза актрисата Кели Макдоналд, пристигайки на събитието. Стотици фенове посрещнаха актьорите пред Cineworld, въпреки студа, вятъра и дъжда.

Режисьорът Дани Бойл се извини на присъстващите за „типичното шотландско време“, добавяйки, че продължението на култовия филм не само е снимано, но и ще направи премиерата си там, където всичко е започнало.

Филмът на Бойл започва с Рентън, изигран от Юън Макгрегър, който се завръща в Шотландия. Той е прекъснал връзката си с всички и е много променен.

Сред новите имена във филма е това на Анжела Недялкова. Българската актриса, позната от „Аве“ и „Източни пиеси“, играе ролята на Вероника – източноевропейското гадже на Сик Бой, значително по-млада от него, с която планира да създаде публичен дом.

В България филмът ще се появи на екран от 17 февруари.

 
 

„The OA“ е sci-fi приказка. А вие гледате ли го?

| от |

На 16 декември, докато хората са в трескава подготовка на истерията покрай предстоящите коледни празници и само чакат, за да изпратят 2016-а година на майната й, Netfix – новатори в правенето и пускането на добре телевизия – бълват цял сезон на най-новото си шоу – The OA.

The OA минава някак незабелязано за много хора. Дали е от идването на Коледа, или от голямата истерия, която другото шоу на канала Stranger Things предизвика, не е ясно. Но The OA остава леко в сянка. По-умните телевизионни маниаци обаче надушват като хрътки, когато нещо ще бъде добро, не просто защото е гледаемо, а защото съдържа в себе си онези бисери на телевизионния разказ, които някои сериали и поредици могат да донесат, и съответно The OA започва да набира своята малка, но вярна аудитория.

Близо месец след премиерата си шоуто, дело на Netflix и американската кукувица Брит Марлинг, която е създател, продуцент и основна актриса в него, бива подновено за втори сезон. Продължение, което всеки, който веднъж е дал шанс на The OA очаква с леко нетърпение, равносилно на сърбеж там, където не можеш да се почешеш в момента.

Историята в шоуто проследява младата откачалка Прери, която се завръща като някакво ненормално чудо в родния си дом, от който е изчезнала преди точно 7 години. При завръщането й се променят две неща – от сляпо момиче, тя се е превърнала напълно зряща жена и ако преди е изглеждала просто затворена в себе си, то сега е леко луда девойка, бълваща небивалици и сентенеции, която няма търпение да се освободи от емоционалната и физическа обвързаност към семейството, което не е виждала отдавна, но което си я иска обратно.

Така започва историята на Прери, която малко след като се прибира на мястото, което чувства като чуждо тяло, удобно наместило се в нея, събира група от аутсайдери и откачалки, на които да разкаже историята си и съответно те да й помогнат да се върне там, откъдето е дошла, за да намери единственото нещо, което я интересува – нейният приятел Хоумър.

Епизод след епизод, подредени в строг, динамичен и ярък разказ, зрителят започва да се запознава с историята на Прери. Нейната вярна секта, изградена от счупени франкенщайнове, всеки със своите проблеми, и да потъва бавно, но сигурно в полу-фантазната вселена на The OA. Тя пък, от своя страна, е като лудост, пълна с капани и женска хистерия, каквито рядко се появяват по телевизията. Да не кажем никога.

Самата Брит Марлинг е известна с това, че конвенционалните неща не й пасват добре. При нея всяко нещо трябва да е обърнато наопаки, добре изтупано и превърнато в нещо друго. Такова е и киното, което прави – за справка вижте „Другата Земя“ – както и телевизията.

The OA е първият телевизионен проект на Марлинг в компанията на верния й приятел и партньор Зал Батманглидж, който режисира много голяма част от сценариите й. Музиката в сериала също е дело на член на тяхната малка група – братът на Зал – Ростам Батманглидж, който в ежедневието си е и част от бандата Vampire Weekend, пише мелодиите.

The OA е сериал, който напомня на сън. И подобно на сънуването е пълен с хиперболи, неща, които изглеждат нелогични, но намират своя път постепенно, с тъмни кътчета, задъхващи моменти и един Торбалан, който се крие в мрака.

Хубаво е, че и гледането му е подобно на сънуване, „бързо постепенно, а после изведнъж“, както пише Джон Грийн. Така и The OA те хваща за гушата и не те пуска. Цели 8 епизода.

Втория сезон, начело с Брит Марлинг и групата й от фрикове, може да очаквате в края на тази година. Netflix подновиха The OA в същата седмица, в която направиха същото и със Stranger Things, макар тогава малко хора да го разбраха.

Но е хубаво да го знаете, когато The OA завладее съзнанието ви с плътната си и ненормална атмосфера и се чудите какво ще стане после.

Към вкусната и различна Брит Марлинг и нейната циркова трупа, които са основното звено на сериала, добавяме и Риз Ахмет, Джейсън Айзък и Паз Вега, които участват. В случай, че някой има нужда от още причини, за да види сериала. На нас лично не ни трябваха.

 
 

Няма да повярвате колко много това момиче прилича на Ариана Гранде

| от |

Тийн идолката Ариана Гранде си има двойничка. Едно към едно!

Името й е Джаки Васкес и 20-годишната американка наистина е абсолютно копие на поп звездата.

Заради приликата си с Гранде, Джаки вече има малка армия от над 200 000 последователи в Instagram, а дори певицата е коментирала част от снимките й, невярвайки на колко много всъщност двете си приличат.

„Ариана коментира една от снимките ми, след като един от братовчедите й й казал, че ме е помислил за нея и не можех да повярвам”, споделя Джаки.

Васкес работи като сервитьорка във Вирджиния и посетители в ресторанта постоянно искат снимки с нея.

„Хората започнаха да ми казват, че изглеждам като Ариана през 2010-а. Оттогава още не мога да осъзная колко много си приличаме”, казва още Джаки.

В галерията може да видите още за Джаки Васкес. Опитайте се да я различите от Ариана Гранде.

 
 

НТС ще помага на планетата с виртуална реалност

| от chronicle.bg |

НТС основа фонд за виртуална реалност, чиято работа ще е създаването на съдържание и технологии.

Бюджетът е 10 милиона долара, които ще служат за стимулиране на устойчивото развитие по цял свят, предава Venture Beat.

Новият проект на компанията се казва VR for Impact и беше обявен на Световния икономически форум в Давос, Швейцария. Според HTC, VR бизнесът предстои да стане индустрия за 25 милиарда долара към 2021 г. и може да се използва за осигуряване на растеж и стабилност в сфери, които силно се нуждаят от това.

Фондът ще работи в партньорство с инициативата “Цели за устойчиво развитие” на ООН за разработването на идеи, които могат да доведат до промяна и трансформации в области, където такива са жизнено необходими.

Програмата на ООН работи за справяне с крайната бедност, опазване екологичното равновесие на планетата и осигуряване на мир и просперитет. НТС вече стартира кампания за най-добрите идеи за това, как виртуалната реалност може да се използва за постигане на тези цели и първият награден проект ще бъде съобщен в Деня на Земята (22 април).

Източник: Venture Beat