Защо Черноморието не е Адриатика

| от |

Защо Слънчев бряг и Златни пясъци заприличаха на бетонни джунгли, докато хърватският адриатически бряг съхрани хармонията между архитектура и природа? Германски и австрийски експерти предлагат отговорите в изследване, предава Дойче веле.

Sunny Beach Bulgaria

Слънчев бряг е бил проектиран за не повече от 30 000 туристи, но сега побира 300 000 летовници. Плановете за развитие на Златни пясъци са лимитирали капацитета на курорта до не повече от 20 000 легла, които днес са над 120 000. След разпада на бивша Югославия, върху 16 пъти по-дългия от българското Черноморие адриатически бряг на Хърватия са построени едва няколко нови хотела, а местните общини и жителите им не дават и метър от брега да бъде бетониран. Малкото пясъчни плажове по местното скалисто крайбрежие се пазят ревниво, а руските и българските инвеститори нямат никакъв шанс да загрозят крайбрежната ивица със своите „апартхотели“ по подобие на случилото се в Слънчев бряг, Варна и Балчик, констатира сравнително изследване за съдбата на големите комплекси по Адриатика и Черноморието, осъществено от австрийски и германски експерти.

Българският и другият модел

Чрез системите за централно финансиране Югославия и България изливат милиони тонове бетон по крайморските си ивици, като освен финансовата изгода, режимите на Тито и Живков са търсели признание от Запада за „успехите“ на социализма. Те са се гордяли с новоизградените курортни селища с модерна архитектура и добре обмислено градоустройство, твърдят авторите на изследването. Съдбата на това наследство в Хърватия и България обаче е много различна. В България то е подложено на разрушение или е променено до неузнаваемост с едно-единствено изключение – курорта Албена. В Хърватия, с малки изключения, красивите архитектурни комплекси и отделни хотели, част от които са построени още по времето на Австро-Унгария, са били опазени въпреки опустошителните войни за югославското наследство през 90-те години на миналия век.

Една от причините на Адриатика да бъде спестен „българския модел“ е силната съпротива срещу свръхзастрояването сред жителите на крайморските общини, които при Тито са били съсобственици в морските комплекси. Влияние за опазването на архитектурното наследство оказват и мащабните задгранични инвестиции, които държат на марката на познатия по света туристическия продукт „Далматинско крайбрежие“.

10

И централната власт в Загреб, и местните власти по Адриатика категорично отхвърлят неясните като произход инвестиции от Русия и България. Една от редките придобивки на руски олигарси в Далмация набързо е изоставена, защото руският мениджмънт няма никакъв опит в международния туризъм. Сега полуразрушеният „руски хотел“ е показван като пример за последствията от разпродажбите на тъмно. Почти на камък удрят и опитите на Мултигруп да купува хотели в Хърватия, които после да разширява както си знае, докато в крайна сметка ръководената от Илия Павлов империя все пак успява да се сдобие с хотел в Южна Далмация. Съвсем скоро обаче е принудена да го продаде на турска фирма, която възстановява оригиналния вид на комплекса, свидетелства изследователят Михаел Зинганел от Виена.

Съсипването на българското Черноморие

Презастрояването на Слънчев бряг и Златни пясъци се разглежда от германските и австрийските урбанисти като драстичен случай на унищожаване на архитектурно наследство. Съсипани са оригинални идеи не само за външното, но и за вътрешното проектиране и устройство на най-големите български летовища. Унищожени са оригинални мраморни, керамични и метални пана и орнаменти, свързани с характерния за епохата на строителството късен модернизъм. През последните 15 години се появяват стотици хотели в кичозно-гигантомански стил и с неестествени за крайбрежните ландшафти еклектични форми.

Според авторите на проучването, ярък пример за новобогаташка трансформация на някогашните архитектурни символи на курортите е поглъщането на известното заведение бар Вариете на Слънчев бряг от новоизградения хотел „Колизеум“. Мегаломанската постройка се увива плътно около стилната сграда на вариетето и я скрива изцяло, като оставя свободен достъп единствено до централния вход на заведението.

„Това едва ли щеше да бъде разрешено дори в България, ако новите собственици не бяха синове на кметицата, управлявала съседния Свети Влас цели 30 години“, разкрива изследователката Анке Хагеман. Според нея, единственият светъл лъч в сегашната ситуация на продължаващо бетониране на Черноморието са гражданските протести срещу плановете за унищожаване на последните неосквернени оазиси Иракли и Карадере.

 
 

Новата Zafira – санбернарът сред автомобилите

| от |

Опознаването на нова кола е като опознаването на човек. Първоначално съдиш по външния вид и си изграждаш мнение въз основа на него. След това влизаш вътре и хвърляш поглед на интериора: той може да кореспондира с екстериора или да е в разрез с него, но мнението ти все още не може да е меродавно, докато не се запознаеш и с поведението: пътно или човешко, то е онова, което те запознава с почти истинската същност на колата/човека срещу теб. След тестдрайва вече (който при хората може да се измери с повече прекарано време и по-дълбок разговор), мнението е почти завършено. Оттам нататък следват малките неща, на които в началото не си обърнал внимание, но с времето започваш да обикваш или ненавиждаш.

Ще опиша фейслифта на третото поколение на германския флагман по реда на опознаването.

Първият поглед беше приятно визуално изживяване: от предната до задната броня Zafira може да се гордее с красива външност.

кола, автомобил, opel zafira

Погледната отвън, обновената Zafira се отличава с по-динамичен дизайн на фаровете, които преливат в по-спортна радиаторна решетка. Така колата изглежда по-широка, а стилът на оформление следва зададения от Astra дизайнерски език, който едновременно се вписва в модерния автодизайн и се отличава от много други марки. Новите LED стоп светлини, които са свързани с хромирана лайсна и завършекът на петата врата със спойлер придават един леко издължен и съответно по-фин и стилен вид на Zafira.

Когато се качвам в колата, доброто впечатление се затвърждава. Zafira може да бъде синоним на просторен интериор – усещането е за пространство почти като в малка всекидневна.

Имате чувството, че може да сложите вътре саксия с фикус, 55-инчов телевизор и средно голям диван и да живеете като богати номади. Благодарение на страничните малки предни стъкла и наклона на предното стъкло, предната част около таблото създава респектиращо чувство за простор. Разстоянието между предните седалки също допринася за комфорта на водача и пътника.

кола, автомобил, opel zafira

Предните седалки са големи и много удобни – нещо, което твърдо се превръща в запазена марка на Opel. Между тях е новата технология на Opel, FlexRail, която позволява подлакътниците и поставките за чаши да се движат, технология, която намалява шансовете за заливане на колата и пътниците с кафе с минимум 80%. И трите реда седалки са снабдени със системата Flex7, като вторият ред е изграден от три отделни седалки, които могат да се движат напред-назад независимо една от друга. Много nice.

Тестваме Zafira навръх Цветница и посоката, която задаваме на навигацията, е Черепишкият манастир. Zafira мазно се плъзга по софийските улици, маневрирането по които със сигурност не е като с полско фиатче, но благодарение на прецизния парктроник и камерата за задно виждане, трябва доста да се потрудите, за да праснете в някоя кофа за боклук.

кола, автомобил, opel zafira

Най-добре обаче Zafira се чувства след табелката на София. Там тя се превръща в голям кораб, който спокойно и уверено се носи по магистралата, без да трепне пред никакви нервни шофьори, нагли бързаци и неподходящо задминаващи тирове. Съвсем очаквано, стигаме до Черепишкия манастир безпроблемно, а там е пълно с хора, венци от жълтурчета, шарени котки, изпуснати на земята върбови клонки и миризма на люляк.

IMG_6233

След като отдаваме на манастира заслуженото и оставаме малко на терасата, на която е пишел Иван Вазов, се връщаме към Zafira с умерена доза нетърпение.

кола, автомобил, opel zafira

Управлението на тази кола носи удоволствие, факт. Не го отбелязвам с рекламна цел – просто возията е забележително мека и плавна, а в комбинация с автоматичната скоростна кутия неизбежно ви карат да направите още едно кръгче и още едно кръгче под звуците на любима музика, възпроизведена от мобилния ви телефон чрез Bluetooth свързаната инфотейнмънт система.

Единственият негатив, който трябва да се отбележи тук, е че има риск в колата да възникнат спорове за музиката.

Защото Zafira не е кола, в която да се возите сами. Можете да вземете цялата рода, деца, братовчеди, баби – с допълнителните две седалки в багажника, които предлагат достатъчно място за средностатистически на ръст човек, можете да съберете до седем роднини или приятели, с които да споделите комфортно пътуване. Автомобилът може да гарантира физическия комфорт, а защо не и психическия? Ако роднините или приятелите, които возите са досадни или скандалджии, може да ги инсталирате на третия ред седалки. Интериорът на автомобила е толкова голям, че освен ако нямате болестно остър слух, няма да ги чувате оттам.

Една от иновациите, на които няма как да не се обърне внимание и която присъства в последните модели на Opel, е комуникационната системата OnStar.

Управлението на OnStar се намира на тавана на колата, в конзола, на която има бутони за съответните нужди на шофьора и пасажерите. Системата предлага услуги като онлайн сервиз асистент, 24-часа спешна помощ при необходимост, помощ при катастрофа, помощ при кражба, дистанционно управление на заключване, светлини, клаксон, както и диагностика на автомобила.

кола, автомобил, opel zafira

Съвестта не ни позволи да тестваме OnStar за помощ при ПТП, но се допитахме до служителите на Opel за намиране на адрес. Любезни гласове на български, иначе ситуирани в Англия, след няколко минути намериха адреса, който търсехме и ни изпратиха маршрутите, които можехме да видим на тъчскрийн екрана.

Дано никога на никого не се налага да ползва услугите на системата за катастрофи, но е облекчаващо човек да знае, че не е сам в автомобила си, дори когато е сам, и че на един бутон разстояние от него има жив човек, който може да му помогне в криза от всякакъв сорт.

Що се отнася до разхода на гориво, резултатите са задоволителни. При извънградско каране, със средна скорост около 140 – 150 км/ч, постигнахме 6.8л/ 100 км., което не е никак лошо за тези размери.

кола, автомобил, opel zafira

Наясно съм, че Zafira е семеен миниван, който не предполага офроуд изпълнения, но на един завой на Искърското дефиле не издържаме на любопитството и я качваме по един леко наклонен, неасфалтиран селски път в гората.

Голямото момиче ни закара и ни върна, без да се замисли. Дори не успяхме да изцедим някакъв адреналин, защото и тук, извън пътя, Zafira се държеше като на магистралата и като на „Солунска“ – спокойно и достойно – като санбернар, чиято житейска задача е да опази своите хора на всяка цена. И той го прави, минавайки през всякакви терени и ситуации с типичното за едрите кучета невъзмутимо спокойствие.

PS: Истински санбернар би се чувствал много добре в този автомобил. Големите кучета, както разбира се и малките, са добре дошли, накуп с одеялата, купичките с вода, играчките, децата, техните играчки, басейнчета или шейни (според сезона), детски колички, огромни дамски сакове с десет тоалета за двудневно пътуване и рибарски принадлежности на мъжете.

 
 

Пенелопе Крус: Олеле, каква жена!

| от chronicle.bg |

Пенелопе Крус е много неща. Танцьорка, актриса, бивша съпруга на Том Круз, настояща съпруга на Хавиер Бардем, носителка на „Оскар“. И на последно, но не и по важност място, една от нааааай-сексапилните, страстни и красиви актриси в Холивуд.

Днес тя навършва 43 години и смятаме, че е съвсем в реда на нещата да й честитим както си можем – не с пост във Facebook, а с галерия, чрез която читателите ни да си спомнят добрите й роли и да ги прегледат пак.

Включили сме в тази  галерия особена компилация от филми, в които Крус играе много добре, такива, в които самите филми имат безспорни качества, и някои, които не си струват гледането като продукции и актьорска игра, но в тях Пенелопе просто е ужасно секси.

Ами това е. Без повече приказки. Придвижвайте се бързо към снимките, знаем че това чакате.

 
 

Ал Пачино отпразнува рождения си ден с 38-годишната си половинка

| от chronicle.bg |

Възрастта е просто цифра за личности като Ал Пачино. Известният актьор навърши 77 години в началото на седмицата и отпразнува деня със своята половинка  – 28-годишната Лусила Сола.

Двамата бяха забелязани на плаж в Мексико.

Пачино, облечен с тъмна тениска и шорти, се навежда и страстно целува любимата си в един от кадрите, заснети от папараци.

Двамата се срещат от близо десетилетие.

Пачино никога не е сключвал брак. Той обаче има 27-годишна дъщеря от връзката си с Джан Тарант, 16-годишни близнаци – Оливия и Антон, от дългогодишната си партньорка Бевърли Д’анджело.

 

 
 

10 мъже с по-възрастни половинки + 2 бонус

| от chronicle.bg |

В неделя изборите във Франция изведоха като фаворит в президентския вот Еманюел Макрон. Но онова, което впечатли по-силно от успеха на младия центрист, беше съпругата му – Брижит Макрон, по-голяма от него с 24 години.

Любовта между Еманюел Макрон и Бриджит пламва, когато тя е негова учителка по литература, женена, с три деца. Днес двамата продължават да са заедно, а отношенията им предизвикаха повдигане на вежда от страна на мнозина.

Затова ви предлагаме една галерия, която показва, че връзките между мъже и жени с драстична разлика във възрастта не са нещо ново, дори напротив.