“Задунайската губерния“ България

| от | |

България очевидно играе ключова роля в актуалните планове на Путин. Чрез определени икономически инструменти той се опитва да утвърди там своя стабилна зона на влияние, твърди Александър Андреев от Дойче веле.

11-06-01-60794_1

Няма какво да го увъртаме: в момента Москва се опитва да си върне „Задунайската губерния” България. Западните партньори на София вече бият тревога. Само за няколко дни три от най-авторитетните печатни издания изведоха тази обезпокоителна тенденция на челно място в международния дневен ред. В уводна статия германският „Ди Цайт” написа, че България попада все повече под прякото влияние на Русия. „Уолстрийт джърнъл” посвети на темата специална статия, където между другото се казва: „В западните столици нараства тревогата, че България, която десетилетия наред беше един от най-лоялните членове на Съветския блок, може отново да изпадне в зависимост от Москва – независимо, че още преди години беше приета в западните съюзи. Ако България кривне на изток, това ще подкопае усилията на ЕС и САЩ да сформират общ фронт срещу руския президент Владимир Путин”, пише „Уолстрийт джърнъл”. А „Файненшъл таймс” направо обявява България за „главното бойно поле” в юридическата схватка между ЕС и Русия по въпроса за газопровода „Южен поток”.

Какво цели Путин?

Няма нужда да си специалист нито по енергетика, нито по геополитика, за да се досетиш, че Москва използва „Южен поток” (поне в българския му сегмент) като остър нож, с който да разцепи и без това напуканата обща позиция на ЕС – не само в енергийната област. Очевидно за Кремъл парите играят второстепенна роля, защото залогът е много по-голям. За спечелването на този залог Русия диверсифицира тактиките си, в зависимост от близостта и статута на набелязаната географска цел. След като анексира Крим, след като мълчаливо подпомогна разпалването на гражданска война в Украйна и основа своя Евразийски съюз, в случая с България Владимир Путин иска чрез икономически инструменти да утвърди своя стабилна зона на влияние.

Пред „Уолстрийт джърнъл” анонимен западен дипломат в София го формулира съвсем недвусмислено: „Тревожим се, защото регистрираме руска експанзия в много сектори тук. Когато работата опре до санкции, България винаги е потенциалното слабо място на Европа“. Няма съмнение, че към столиците на другите държави от ЕС в момента летят тревожни грами с предупреждението: България може да суспендира евроатлантическите си ангажименти.

Прегръдката на Москва

Всеки, който има памет за живота по съветско време, знае какво означава прегръдката на Москва. (Особено пък ако е чел „Строителите на съвременна България” и е разбрал, че работата не опира само до болшевиките или КПСС.) Да, в тази прегръдка можеш евентуално да се почувстваш топло и уютно, тя може и да те накърми – с извинение за глупавата метафора. Но редом с това тя те сковава до задушаване, обрича те на вечен инфантилизъм и недееспособност, лишава те от многобройни цивилизационни достъпи, от гражданско самочуствие, от свободна воля и мнение. С две думи – закрепостява те.

А едва ли мнозинството българи мечтаят тъкмо за това – да са крепостни през 21-ви век.

 
 

Звезди от киното, изкушени от телевизията

| от chronicle.bg |

В последните години сериалите показаха, че малкият екран е достатъчно голям за всяка световна звезда, стига да се основават върху добър сценарий и качествена режисура. Затова и в последните години мнозина се насочиха към телевизията.

Когато видяхме в сериала „Истински детектив” Матю Макконъхи, това беше изненада – носителят на „Оскар” беше слязъл от нивото на големия екран, за да се снима в телевизията. Оказа се, че това е добър ход, който впоследствие мнозина негови колеги повториха.

В епохата, в която всеки може да гледа каквото си поиска дори на телефон, това да бъдеш близо до аудиторията е по-важно от всякога.

Предлагаме ви да видите в галерията ни големите актьори, носители на редица награди за ролите си в киното, осмелили се да дадат шанс на телевизията. Като бонус включваме и трима големи режисьори, изкушени от малкия екран.

 
 

Красивата дъщеря на Младия папа

| от chronicle.bg |

В последната седмица луксозната модна къща „Бърбъри” обяви за свое ново лице Айрис Лоу. Ако това име не ви говори нищо, то нека ви разкажем за 16-годишната дъщеря на Джъд Лоу и Сейди Фрост.

Модата не и е чужда – най-малкото нейна кръстница е супермоделът Кейт Мос.

Преди година дъщерята на Джъд Лоу, който влезе в ролята на глава на римокатолическата църква в сериала „Младият папа“, се снима за корицата на тинейджърския вариант на Vogue. Тази година тя ще бъде лице на червило на „Бърбъри” – каквито в предишни години са били Кейт Мос, Кара Делевин и Лили Джеймс. Това е първата модна рекламна кампания, в която Лоу се снима.

„Бърбъри” и друг път са се оглеждали сред поколенията на световни звезди за кампаниите си. Преди две години Ромео Бекам участва заедно с Наоми Кембъл в реклама на марката, а миналото лято брат му Бруклин стана лице на британска кампания на „Бърбъри”.

Със сигурност кампанията ще отвори много врати и пред дъщерята на Джъд Лоу.

Вижте в галерията няколко факта от живота й.

 
 

Рон Уизли в трейлъра на сериалa „Гепи“

| от chronicle.bg |

Култовият филм „Гепи“ на режисьора Гай Ричи, с Брад Пит и Джейсън Стейтъм, ще бъде адаптиран в сериал. Дистрибутор е сайтът Crackle.

Мнозина са скептични по въпроса дали филмът би могъл да стане на сериал и действително – новите актьори не са коравите мъже, които бихме очаквали.

В ролите ще видим Люк Паскуалино от „Скинс“ и „Снежен снаряд“, Ед Уестуик от „Клюкарката“ и… Рупърт Гринт, който разбира се играе Рон Уизли във филмите за Хари Потър. Сериалът има 10 епизода, създадени от Алекс Де Раков, който обещава да запази хумористичното настроение на оригиналния филм от началото на века.

Гринт играе Чарли, двадесет-и-нещо-годишен лидер на банда от малки натегачи. Можем да очакваме бус пълен със златни кюлчета, уговорени боксови мачове и неадекватна престрелка с мъж в халат на цветя.

Трейлърът ни дава достатъчно, за да се закачим, въпреки че по-радикалните фенове може и да не са доволни от променения актьорски колектив и сюжет.

Сериалът излиза на 16 март.

 

 

 
 

Варненска компания за изкуствени рифове се бори за 1 млн. долара

| от chronicle.bg |

Варненската компания Sea Harmony, която е разработила свой патент за изкуствени рифове, е българският финалист в надпреварата за част от наградния фонд от 1 млн. долара в конкурса Chivas The Venture.

Компанията започва работа по развиването на вертикални ферми за миди Pisa Reef. За разлика от съществуващите, тяхната разработка дава възможност за инсталиране и извън заливите. Pisa Reef е цяла подводна къща, която бързо се заселва с екологична система – миди, скариди и риби. Хранейки се със свръхпопулациите от зелени водорасли, развили се вследствие на битово замърсяване на водата, ерозия и използване на химикали, новите обитатели на вертикалните ферми пречистват водата. Освен това, създават и добър добив.

Sea Harmony е избрана да продължи към световния финал след няколко етапа, като в последния се състезаваше с още отличени стартиращи бизнеси с кауза. Компаниите-полуфиналисти в Chivas The Venture са три.

Stackport се класираха със системата за незрящи VAST, която използва очила с камера и приложение за смартфон, за да ориентира хората с нарушено зрение във всекидневни ситуации. Създателите на идеята очакват продуктът им да върне на работните места 15% от незрящите. VAST ще им дава възможност да се ориентират по-добре в непознати пространства, да подобрят възможностите си за четене, пазаруване, придвижване.

Cupffee е компания, създател на вафлена чашка за кафе – тя е вкусна, ядлива, биоразградима и не променя вкуса на кафето. Замърсяването с опаковки за еднократна употреба е огромен световен проблем. Cupffee е много добро решение както за любителите на бисквитката към кафето, така и за околната среда – дори и да изхвърлите чашката, тя се разгражда за няколко дни.

Изкуствената фотосинтеза е в основата на проекта на Wasabi Innovations – третият полуфиналист. Чрез специални сапунени молекули и сапунен мехур, се преработва въглероден двуокис във възобновима енергия с помощта на слънчевата светлина. В резултат на това бизнес начинание може да бъде революционизирана световната енергийна практика и предоставена възможност за обръщане на климатичните промени в света.

Sea Harmony, заедно с финалистите от другите 31 страни, ще участват и в едноседмично обучение за управление на бизнес в Оксфорд. През юли финалистът ни ще представи България на глобалния финал на Chivas The Venture в Лос Анжелис и ще се състезава за дял от милионния награден фонд. Sea Harmony ще презентира идеята си пред световни бизнес лидери и международното жури на Chivas The Venture.

Наградният фонд от 1 000 000 долара ще бъде разпределен на два етапа – 250 000 долара чрез 5-седмично онлайн гласуване, 750 000 долара – от глобално жури между един или повече екипи.

Състезанието за стартиращи компании с кауза Chivas The Venture вече трета година дава възможност на български участници да представят своя бизнес пред общност от инвеститори и да се състезават за част от наградния фонд от 1 млн долара. Тази година в The Venture се включват бизнеси с кауза от 32 държави на шест континента.