За Левски, Стамболов и …

| от | |

Катеря се до покрива на света. Не, не се катеря в Тибет – в Павлово съм. И етажа е седми. Само дето стъпалата все едно са 7777 и се намират в подножието на Лхаса.

000_Alex_foto

Бързам усърдно, с тегобата на астматик супер герой. Отивам при един скулптор. Не съм го виждал поне от сто, сто и малко години. И знам, че ще чуя някои от най-невероятните истории за Апостола на Свободата. Откак го знам, освен че рисува и моделира – все се занимава с издирване на факти за Левски. И обикновено историите му са подплатени с документи.

И хоп – ето ме, добрах се до покрива на света. И се добрах до посрещача, който е неизменната си цигара в уста. Мърмори нещо за времето, нарежда нещо и за несериозността. Боботи там нещо под мустак. Влизайки в хаотичното му царство, носа ми на ловджийска хрътка долавя вкуса на метал с гипс, миризма на мастило и пресен печат, разтворител. Като един истински моделиер долавям нюанса от съхнещото някъде там, покрито с вестник грундирано платно. Сядам в компанията на две саксии с изсъхнали още от лятото цветя.

DSC_8652_800x536

След три минути сърбам вряло кафе направо от джезвето. И държа в ръцете си работния проект на нова, дебела книга за Левски. Работен проект, плод е на кажи – речи 50-годишен труд на Теренти.

– Саше, кажи какво НЕ си събрал в тази книга? Като гледам колко е дебела – има ли нещо, което си пропуснал?

– Бе има нови неща, които разбрах в Белград. Ей сега ще ти покажа и един рядък документ, както и бележки  от собствените ми детективски разкрития.  Става въпрос за небезизвестния поп Кръстю – предателя на Васил Левски.  Да знаеш – всичко съм разчовъркал. Лъснаха нови исторически факти.

- Давай!

– Заврях се в Белградските архиви, поисках всичко там от 19-век. Та, като прегледах всичко посветено на Легията – изнамериха се и съдебните дела, образувани срещу „оневинения“ тук предател. Ето, виж – попа е бил крадец на комитски пари (и честно – сега ме е срам да пиша името на попа с  главни букви).

0_POP_Belgrad_516x600

– Тааа, попчетоо е обрало както Раковски, на който е бил близък съратник-  продължава Сашо и без да гледа, изтръсква цигарата си почти върху ръба на джезвето с кафе –  така и впоследствие пипа парите от хазната на Легията. Ама цели два пъти бе. И все много пари липсват. Възмутителни деяния за свещенослужител, какво ще кажеш?!  Ето го и документа, виж най – отдолу – Теренти вади едно ксеро копие, справка от сръбски архив.

- Саше, кажи ми – знам, че  Апостола, въпреки болежките заради операцията в Сърбия изобщо не е спирал, а е бил в непрекъснато в движение? Така е, нали? Не е ли почивал някъде, този човек, някъде където може да се скрие поне за кратко – за месец нещо?

– Той точно с това е велик Левски –  ние ще полегнем, ще поседнем, щото все сме изморени. А той не.
НЕПРЕКЪСНАТО (натъртва Сашо) е вървял или яздил горкия. Въпреки раната. Нали знаеш, там са го оперирали от апандисит.

– Не, не знам.

– Значи, в Легията той заболява. И не могат да намерят лекар сред сърбите. Явява се там някакъв лечител ли е, фелдшер ли е бил. И тия нашите, комитите легионери му викат  – „Можеш ли ти, байно, да оперираш?! Ще можеш ли да го оправиш?!“

И докато доктора се окопити и им отговори – тия му слагат ножа на гърлото и викат:  „Внимавай докторе, умре ли този – умираш и ти след това, разбра ли?!“
Да, ама лекаря изглежда успява въпреки всички препятствия да го оперира успешно. Апостола някак оживява. Но, не се оказва баш успешната тая операция, защото раната му непрекъснато се е отваряла впоследствие. С години. Освен това, Левски просто се е притеснявал – и той е човек, нали. А пък примерно това – някъде да се преоблича или съблича с тия бинтове, с тая рана, дето непрекъснато е гнояла? Представяш ли си – там е превързан ли, увързан ли – с кървяща рана.

DSC_8651_800x536

Представяш си нали?

Обаче, ако Левски можеше сега да се бори – пак нямаше да се спре – пак щеше върви, да върви! И отново да обикаля по друмищата на България. Къде с кон, къде да е пешак. Пък ако искаш  – нека е по-модерен, с колело, с кола – както щеш. Както може, така ще се придвижва. Сигурен съм – щеше да броди отново, така да знаеш!

Някой му звънна по телефона и Теренти захапа слушалката.

Нека да използвам момента, и да кажа накратко какво е сътворил в близките години: Сашо е от екипа, направил паметника на Стефан Стамболов в градинката на Кристал през юли 1995 година. Малко известен факт е, че монумента се намира почти реално на мястото, където министър-председателя е съсечен от безпощадните си убийци. Друг автор от екипа е Иван Славов. Върху постамента са поставени плоча с информация, както и подписа на бележития български държавник. Същия подпис, който е скрепил много важни документи. Наистина важни за България, модернизиращи  Стамболови  закони и прочее държавни документи.

22_449x600

Телефонният му разговор приключи и отново се връщаме към Левски.
– Знаеш ли кой ми звъня – пита ме Теренти, ама аз няма как да знам – тия от Столична Община.

- Каква е крамолата там, какво пак си забъркал?!

– Ааа, гледай сега – ей тоя канал виждаш ли го тука? – посочва ми с ръка канала, минаващ под блока му – виждаш го нали?

- Виждам го.
– Улицата как мислиш, че се казва?

- Не се сещам Саше…

– „Гина Кунева“ се казва, ето как се казва. А трябва да е   Гина Кунчева освен това .  И гледай сега – тече си канала, безгрижно си тече. А това е майката на Апостола. И тук ли трябва да и е мястото на тази улица, как мислиш?

- !!!

– А моето предложение е да се преименува една част до паметника на Левски. Там – от крайчето на ул. Московска, където е Факултета по Журналистика. Какво им струва бе, на тия общинари? Нито има там двайсе хиляди човека, които да си сменят личните карти, нито нищо. Дори ако някой пише писмо до Факултета, може само да драсне “ Факултета по Журналистика“, София, 1000. Нито адрес ти трябва по-точен, нито нищо друго. Ама нищо!
Не искат общинарите и това си е. А иначе нали – вървиш с едно цвете по улица „Гина Кунчева“ и отиваш до паметника и го поставяш на гроба на сина и. Апостол е това ей!
А тука: къде живееш? Еми, на Гина Кунчева. Ама това канала ли е? Да. Ама така кажи де, да те разберем, а не да се лутаме ….Простотия братче, простотия. Прости ще си умрем.

11_509x600

Сашо пали поредната, вероятно 50-та цигара откакто съм му на гости. Докато си бърше очилата, се откъсва едно голямо парче пепел от цигарата му. Пепелта пада върху една месингова ръка, която едва се различава от другите предмети по масата. Ако не беше тая пепел, нямаше да я забележа изобщо.

0_733_800x600
- Саше, тази ръка ми е позната, не беше ли на Люси Янков – алпиниста, дето се опита да спаси Христо Проданов на Еверест?

– Да Коко, (това пък е мойто партизанско име), това е от паметника му в Кюстендил. По-точно – това остана от мемориала. Еми ония мургавите, дето „бират желязо“ му отрязаха главата и изскубаха ръцете. Една обаче им се опънала или някой е дошъл, та са побягнали. Ама не, запънала се е, това си беше типично за Людмата. Това беше през 1993, той падна от първите жертви, отиде за претопяване. (Мемориала представляваше глава – портрет на алпиниста Людмил Янков, близък приятел на Сашо, а над месинговата отливка – няколко катерещи се китки, изляти от ръцете на трагично загиналия алпинист.  Еми за няколко сребърника – претопяване).

Следва продължение:
– за джанката на Фандъкова
– за тайното отделение в паметника на Левски
– за Докторската градина и гробницата в нея
– за тибетските питки

Николай Крижитски

 
 

Те участваха в култови сериали, преди да станат известни

| от chronicle.bg |

Ема Стоун спечели наградата за най-добра актриса на тазгодишните „Оскар“-и.

Вероятно мнозина са забравили откъде тръгва кариерата й. Момичето, което застава редом с Райън Гослинг в най-обсъждания филм на годината всъщност имаше епизодична роля в сериала „Малкълм“. Там героинята й се казваше Даян.

Предлагаме ви да видите и кои са другите актьори и актриси, които днес са на върха на славата си, но някога са се снимали с малки роли в известни сериали.

 

 
 

Зелда Сейър: Великата жена зад Скот Фицджералд

| от chronicle.bg |

Тя е твърде модерна, твърде смела и твърде остроумна, за да живее затворена в малкото градче Монгомъри в Алабама, където всеки ден прилича на предишния, а на разкрепостеното поведение не се гледа с добро око. Зелда Сейър е емблема на джаз епохата, която превръща всичко около себе си в ураган от чувства и събития. Заедно с Ф. Скот Фицджералд се оказват една от най-великите двойки в историята, чиято връзка е изпълнена със страст, недоверие, изневери, пиянство и психични проблеми.

Именно тази история се захващат да разкажат авторите на сериала на Amazon „Z: The Beginning of Everything“, който показва всичко през погледа на Зелда. На 17 тя среща бъдещия си съпруг и 30 години по-късно загива ужасяващо при пожар в санаториума, в който е настанена за лечение. Сериалът показва трудността на два силни характера със собствени мечти и амбиции да обитават едновременно тялото на една връзка, а Кристина Ричи успява да улови с невероятна точност смесицата между енергия и меланхолия, които въплъщава Зелда Фицджералд.

Продукцията е базирана на книгата на Терез Ан Фаулър – „Романът на Зелда Фицджералд“ (изд. „Обсидиан“, 2013), в който се проследява историята през погледа на Зелда – запознанството с автора на „Великият Гетсби“, връзката им, лудостта.

z: the beginning of everything

Времето, в което няма правилник за движение по пътищата

Действието се развива в една специфична епоха, в която момичетата не трябва да обличат твърде къси поли, да остават до късно с мъже, а автомобилите са без гюрук и освен това се движат, където им падне. Това е време, в което е логично навсякъде да звучи джаз, цигарите да се палят една от друга, а алкохолът е верен спътник на всяко изживяване.

На този фон едно 17-годишно момиче се опитва да пасне в свят, твърде тесен за духа й. Монгомъри, щата Алабама е родното място на Зелда Фицджералд. Именно там тя среща бъдещия си съпруг Скот, но решава да се омъжи за него едва след като стане известен и успял писател. Погледнато от този ъгъл, решението й не изглежда никак романтично. За щастие, сериалът гледа от друг ъгъл, за да оцени отношенията им – той разкрива мотивацията за всяко действие на своята главна героиня.

Момичето, за което няма граници

Кристина Ричи влиза в ролята на Зелда, след като е прочела романа за живота й. Тя е впечатлена до такава степен, че се превръща в един от продуцентите на сериала и се бори да го реализира. Самата Ричи разказва, че за нея е било трудно да бъде актриса и продуцент едновременно, защото ако играейки излиза напълно от реалността, то продуцентската позиция е изисквала да бъде здраво стъпила на земята и да преценява внимателно всяко действие.

В първия епизод южняшкия акцент удря неприятно слуха – звучи неестествено в устата на Кристина Ричи, което създава известен дисонанс. Оказва се, че снимайки пилотния епизод, екипът на сериала също е усетил проблем с акцента – много странен за ухото на съвременния зрител. Затова изменят леко говора, за да го вкарат по-позната за модерния човек рамка, в която именно го виждаме. Въпреки това в началото акцентът изважда Кристина Ричи от ролята и я кара да изглежда недостоверна. Впоследствие обаче актьорските й умения успяват напълно да заглуши този недостатък.

z: the beginning of everything

И ако Зелда изглежда пълнокръвна и аргументира действията си само с поглед, то Ф. Скот Фицджералд не е толкова естествен. Това се дължи на по-скованата игра на Дейвид Хофлин. Роденият в Швеция австралийски актьор сякаш е отстранен от ролята си. За да се подготви, Хофлин казва, че е чел книгите на американския писател с цел да вникне по-добре в персонажа му. Посветил е много време на „Отсам рая“ – книгата, която прави Фицджералд известен. Явно обаче това не е било достатъчно.

Въпреки че не писателят е главният герой на тази история, от екрана се усеща липсата на химия между Хофлин и Ричи, докато всъщност логиката изисква цялата история на персонажите им е да изградена върху бурната любов. Първият сезон на сериала не успява да разкаже за страстта в отношенията им и това е големият му недостатък.

Писателят в сянка

Епизодите представят Зелда не просто като муза, а като основен двигател в творчеството на Ф. Скот Фицджералд. Не е изненада и че персонажът на Ричи толкова напомня за Дейзи от „Великият Гетсби“ – тя е важен градивен елемент от всички книги на писателя.

Именно нейният талант е и един от въпросите, върху които набляга сериалът. Тя е добра половинка на съпруга си, склонна да вгради себе си в успеха му, вместо да постигне свои върхове. Това е и един от водещите конфликти, които епизодите успяват да уловят – страстта за живот на Зелда, нейните ум, способности и таланти, потиснати от известността на талантливия й съпруг.

Кристина Ричи прави невероятна роля, чрез която успява да запознае света с невероятната личност на Зелда, която е много повече от съпруга на един от най-големите писатели в света. Тя е звезда със собствен ярък пламък, който с времето не просто не изгасва, а се разгаря по-силно в десетилетията след смъртта й.

Източник: Webcafe.bg

 
 

Лора Палмър и агент Купър в тийзър плакати на новия сезон на Twin Peaks

| от chronicle.bg |

Ако сте истински Twin Peaks фенове, вероятно знаете кой е денят на Twin Peaks. 24 февруари. Именно тогава агент Дейл Купър пристига в градчето Twin Peaks.

По този повод Showtime пуснаха два нови плаката на предстоящия трети сезон на сериала, който чакаме вече 20 години и се надяваме да дочакаме до 21 май.

Имаме и две промота, които представляват motion версия на постерите.

Вижте ги:

twin-peaks-poster-lora-20170226-790x1074

twin-peaks-poster-20170226-790x1074

 
 

Hyundai Motor върви нагоре в класацията на най-надеждните автомобили за 2017 г.

| от chronicle.bg |

Hyundai подобрява значително позициите си в изследването за най-надеждните автомобили Vehicle Dependability Study (VDS)) за 2017 г. на J.D. Power с водещо в бранша намаляване на проблемите, съобщавани от собствениците, като се нарежда на шесто място сред всички марки.

Проблемите на база 100 автомобила Hyundai намаляват с 25 точки или 16 процента и Hyundai се изкачва с 13 позиции в класацията на марките спрямо 2016 г., отбелязвайки най-доброто представяне на компанията досега.

Hyundai Sonata също получи признание от J.D. Power като автомобила, заел второто място в сегмента на средноразмерните автомобили.

Hyundai постигна тези резултати, докато средните стойности в бранша се увеличиха с четири проблема на 100 автомобила.

VDS и IQS са две от ключовите качествени изследвания на J.D. Power.

VDS измерва проблемите при тригодишните автомобили, основно в категории като двигател/трансмисия, изживяване при шофиране и Аудио/Комуникации/Забавление/ Навигация. По-нисък резултат означава по-голямо качество.

IQS измерва качеството след 90 дни на притежание. Изследването Automotive Performance, Execution and Layout (APEAL) измерва възприятието на клиентите относно дизайна, съдържанието, разпределението и динамиката на техните нови автомобили, а новото изследване Tech-Experience Index Study измерва цялостното изживяване на клиентите, свързано с автомобилните технологии.