Южна Африка – следващият Холивуд?

| от | |
Южна Африка привлича все повече холивудски продуценти и режисьори, желаещи да снимат в страната, а освен това тази година може да има за първи път от три десетилетия свой боксофис успех с филм, посветен на легендарния Нелсън Мандела.
Съзнавайки потенциалния принос на тази индустрия за икономическия растеж, правителството предлага намаления на разходите, които, съчетани със слабия ранд, правят страната по-евтино място за снимки, отколкото други доказали се конкурентни места като Австралия.
Последният южноафрикански филм със световен успех бе „Боговете сигурно са полудели“. Комедията за бушмен от пустинята Калахари, непознаващ външния свят, завладя публиката през 1980 година.
bogovete
Благодарение на Мандела страната може да се окаже самостоятелен продуцент, а не само привлекателно място за другите да снимат на филми.
Четири години след пускането на добре приетия филм „Несломим“ на американския режисьор Клинт Истууд през 2009 година, в който се проследява как Мандела вдъхновява националния отбор по ръгби за победа на световния шампионат, биографичният филм „Мандела: дългият път към свободата“ ще се появи по екраните през ноември.
Филмът представя продължилата десетилетия борба на Мандела срещу деспотичното управление на бялото малцинство. Заради тази борба той е хвърлен в затвора за 27 години. Лентата е заснета в
Cape Town Film Studios – първия по рода си в Африка специално построен филмов комплекс  в холивудски стил. Студиото е разположено в туристическата столица на Южна Африка и предлага
лесен достъп до широк спектър от места, включително пясъчни плажове, модерни градове, гори и равнини, лозя, савана, водопади, сафари и пустиня.
CPT
От откриването си през 2010 година то е място за качествени филми и телевизионни сериали, донесли значителни печалби, включително „Хроника“ на 20th Century Fox, който се развива в Сиатъл, но е заснет предимно   в Кейптаун. Създаването на филма струва малко над 10 милиона долара, но брутната печалта от продажбата на билети е донесла почти 130 милиона долара. Данни
от министерството на търговията и промишлеността на Южна Африка сочат, че за двете години и половина от съществуването на студиото филмовите продукции са наели 29 000 души и пряко са
инвестирали 1,4 милиарда ранда (141 милиона долара).
Това отговаря на фактор на икономическо влияние 3, т.е. на всеки похарчен ранд при продукцията, други 3 ранда са изхарчени в икономиката.
„Тази индустрия определено е ключов двигател за растежа, защото международните филмови продукции, идвайки в страната и работейки с местен персонал и местни екипи за производство,
вкарват огромно количество пари в страната,“ посочи пред Ройтерс главният изпълнителен директор на Cape Town Film Studios Ник Декер.
nico-dekker-2
Сред продукциите на студиото е и американският трилър „Секретна квартира“ от 2012 с брутна печалба от 208 милиона долара. В него участват Дензъл Уошингтън и Райън Рейнълдс. Тук се нарежда и новият сериал „Черни платна“, който ще дебютира догодина. Това стабилно производство помогна на южноафриканската филмова индустрия да нарасне с 84% през последните шест години, като заема 50-то място сред 99-те основни сектора на най-голямата африканска икономика.
phoca_thumb_l_2b
Южна Африка също така произвежда доста стабилно количество местни филми, подобно на продукциите на Нолиуд („Nollywood“) в Нигерия. Само шепа от тези филми обаче печелят световно
признание, като драмата от 2004 година „Вчера“, засягаща темата СПИН, и „Цоци“, който пък  спечели през 2005 година „Оскар“ за най-добър чуждоезичен филм. Повечето имат успех само сред
местната публика.
В годишния си доклад за 2012-2013 година Националната филмова и видео фондация (National Film And Video Foundation (NFVF) съобщи, че индустрията бележи растеж от 14% за миналата
година, като е допринесла 3,5 милиарда ранда за брутния вътрешен продукт и е създала над 25 000 работни места  на пълен работен ден.
При започването на нова рамкова промишлена концепция по-рано тази година министърът на търговията  и промишлеността Роб Дейвис определи филмовата индустрия като все по-значим източник на растеж, особено като се имат предвид затрудненията в минния сектор и промишлеността, които са основни за страната. Имайки предвид това, Южна Африка подписа 8 споразумения за съвместно производство с други страни, последните от които са Ирландия и Нова Зеландия през миналата година.
„Съвместните продукции между Южна Африка и други страни продължават да бъдат важно средство за утвърждаване на статута на Южна Африка като място за снимане на филми и страна,
предлагаща необходимите за продукциите умения и условия,“ посочи председателят на Националната филмова и видео фондация Мабато Рамагоши в годишния доклад за тази година.
IMG_3074.CR2
Според договореностите през изминалата година в Южна Африка са заснети 10 пълнометражни филма и два телевизионни сериала при бюджет от почти 800 милиона ранда, като чуждестранните
партньори са участвали с над половината от сумата.
Извън споразуменията, подкрепяни от правителството, министерството на търговията и промишлеността привлича частни инвеститори в сектора с 20 % намаление на производствените
разходи за чуждестранни филмопроизводители, които работят с бюджет от 12  милиона ранда или повече.
Това, съчетано с 18% поевтиняване на ранда тази година, дава предимство на Южна Африка, превръщайки я в изгодно място за кинопроизводители, които искат да свият разходите си.
„Други страни предлагат дори повече (съоръжения), отколкото имаме ние, ако погледнете САЩ, Южна Америка, Европа, Австралия. Те всички имат големи, съществуващи индустрии, но това, което
привлича хората тук е съотношението цена – качество,“ посочи Дикер.
„Ако похарчат 10 ранда, стойността на филма на екрана често е два пъти по-голяма от изхарченото (…) затова идват при нас“, допълни той.
 
 

Бохемска рапсодия

| от Мирослав Николов |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от тази седмица, а ние ви представяме една от историите в него.

Апетитът идва с яденето – с успехите на всеки следващ свой модел Skoda набира самочувствие и демонстрира амбиции за завоюване на все по-предизвикателни пазарни територии. Първи впечатления от новия чешки SUV.

Всички знаеха, че появата на модел като Kodiaq e просто въпрос на време – в концерна Volkswagen със сигурност, а в средите на конкуренцията с опасението, че атаката на Skoda в SUV класа ще нанесе поредните трудно отстраними щети на пазарните си съперници. Затова в случая е неуместно да се говори за изненада като цяло, а новият чешки модел е на път да оправдае напълно както надеждите, така и опасенията.

Усещането зад волана на Kodiaq също не изненадва. Моделът напълно очаквано напомня поведението на своите братовчеди от VW и Seat, с които споделя технологичната платформа MQB, а в случая на Ateca дори и поточната линия. Приликите започват да избледняват още при първия поглед към внушителната физика на Kodiaq и свършват окончателно във вътрешното пространство, където моделът на Skoda превъзхожда значително Tiguan и Ateca и предлага усещане за простор, характерно за горния автомобилен клас. Но и това едва ли ще изненада тези, проследили през годините стратегията на модели като Octavia и Superb например.

Комфортна ходова част със система DCC

С дължината си от близо 4,7 метра Kodiaq излиза доста извън стандартните за компактния клас размери – Tiguan и Ateca са съответно 20 и 30 по-къси, а VW Touareg е само с 10 сантиметра по-дълъг от него. При тези дадености е напълно нормално да се очаква както гигантско багажно пространство (виж таблицата с техническите данни), така и наличие на седемместна версия на новия модел.
Внушителните размери определено се отразяват и на поведението на пътя на Kodiaq – при това в изцяло положителен смисъл по отношение на комфорта на возенето. Върховата бензинова версия със 180 к.с., DSG трансмисия и система за двойно предаване тежи около 1,7 тона и това личи в спокойния и невъзмутим маниер, с който Kodiaq се справя със завоите. В режимите Comfort и Normal на системата за контрол на окачването DCC все пак се усещат леки странични колебания на каросерията, които само засилват впечатлението за управление на голям, солиден автомобил у човека зад волана. При по-строга дисциплина върху работата на амортисьорите мекотата отстъпва, но за сметка на нея започват да се прокрадват леки сътресения при преминаване през груби неравности по платното. Кормилната уредба обаче върши работата си прецизно и невъзмутимо през цялото време. Системата за двойно предаване и серийно вградения при всички версии на модела XDS-диференциал разпределят въртящия момент по начин, който изключва негативно въздействие на силовия тракт върху управлението и едновременно с това гарантира много добро сцепление – както на път с нестабилна настилка, така и при по-динамичен стил на шофиране.

В интерес на истината, бензиновият турбоагрегат със 180 к.с. осигурява всички необходими за това предпоставки въпреки впечатляващите резмери и тегло на новия чешки модел. Голямата Skoda се ускорява без усилие до 100 км/ч в рамките на 8 секунди, реагира с желание на газта и не дразни с излишен шум и нервни изблици. И нищо чудно, защото двулитровата машина е сред най-доброто, което концернът Volkswagen може да предложи в момента. Подобно на почти идентичния като конструкция 2.0 TFSI на Audi, двигателят използва цикъла на Милър, при който съкратената чрез по-ранно затваряне на всмукателните клапани степен сгъстяване повишава ефективността на машината в режими на ниско и частично натоварване. Това на свой ред се отразява положително върху разхода на гориво – практически е напълно възможно да се движите прилично динамично с Kodiaq и да запазете средната консумация около осем литра. Принос в постигането на максимално хармонична и ефективна работа на силовия тракт определено има и седемстепенната трансмисия DSG, отличаваща се с бързи, но не и припрени действия. Синхронът между двигателя и предавателната кутия е на много високо ниво и личната намеса на водача в смяната на предавките е по-скоро въпрос на предпочитание, отколкото на необходимост.

Изобилие от електроника за подпомагане на водача

Необходимо е да се вгледате много внимателно в детайлите на интериора, за да се уверите, че тук все пак не става въпрос за представител на висшия клас – независимо от това какво ви внушават размерите на купето. Качеството на изпълнението е солидно, а използваните материали обещават да запазят добрия си вид дълго време. Ергономичната концепция на арматурното табло е близка до тази на другите актуални предложения на концерна Volkswagen. Централната роля е поверена на големия сензорен дисплей в центъра, от който могат да се управляват по-голямата част от функциите – с изключение на тези, съсредоточени върху волана и приборите в непосредственото зрително поле на водача. След първоначалния период на привикване със структурата и отделните менюта, на преден план излиза ясна логика, позволяваща на водача и неговия спътник да се справят без излишно мислене и взиране. Kodiaq предлага и друг вид облекчение в тази насока – човекът зад волана може да разчита на съдействието от страна на пълен арсенал от електронни системи от активното поддържане на лентата за движение до улесняването на маневрите с прикачен товар, а бордовата електроника включва серийно Apple Carplay, Android Auto и Mirrorlink.

В актуалния декемврийски брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще откриете:

Audi A5 Coupe, BMW 420i Coupe, Mercedes C- Coupe – Новото поколение на А5 в първо съревнование с основните си опоненти.

Skoda Kodiaq – Апетитът идва с яденето – с успехите на всеки следващ свой модел Skoda набира самочувствие и демонстрира амбиции за завоюване на все по-предизвикателни пазарни територии. Първи впечатления от новия чешки SUV.

Бъдещето на BMW – Представяме ви повече подробности около плановете, които марката от Мюнхен крои за бъдещето.

Jaguar XK8 и Mercedes CL 500 – В представения през 1999 г. CL – купе версия на S-класата, Mercedes беше вложил повече високи технологии и електроника от когато и да било преди. Може ли много по-скромният на вид Jaguar XK8 да съперничи с него?

Audi Q5 – Първи километри зад волана на произвеждания в Мексико модел.

Porsche Panamera – Подлагаме новото издание на спортно-елегантната лимузина на първи подробен тест.

Fiat Tipo срещу Ford Focus, Kia Cee`d, Skoda Rapid Spaceback – В този тест Tipo участва с бензинов турбомотор и върхово оборудване, но е много по-евтин от познатите със своята достъпност съперници Ford Focus, Kia Cee’d und Skoda Rapid Spaceback. Предстои ни да изясним дали това ще го направи победител.

Opel Mokka X – Тест на основно обновения компактен кросоувър от Рюселсхайм.

Ssangyong Tivoli XLV – Първи километри с удължената версия на Ssangyong Tivoli.

Suzuki SX4 S-Cross – Първи впечатления от обновения Suzuki SX-4 S-Cross.

Peugeot 3008 – Новото поколение на Peugeot 3008 окончателно се самоопределя като SUV и се стреми към позиции в по-висок сегмент.

Технологии от Mercedes – На своя „Ден на технологиите“ Mercedes представи изцяло новата си гама от четири-, шест- и осемцилиндрови дизелови и бензинови агрегати, която е плод на три милиарда евро инвестиции само за развойна дейност.

Opel Insignia – Дали новият модел наистина е по-добър във всичко от своя предшественик?

 
 

Най-надценените актьори на 2016 г.

| от chronicle.bg |

2016 година беше година, пълна с филми, продължения, римейк версии. Как се отрази обаче тя на актьорите? Истината е, че мнозина от тях получават повече, отколкото са си изработили. Е, това със сигурност се дължи на дългогодишния им труд в предходните десетилетия.

Все пак Forbes събира на едно място звездите, които са получили през последната година колосални суми, за участието си в незначителни роли или в слаби филми, в които се появяват в по-малко от 2000 кадъра. А

ко се съотнесе това към боксофис успеха на филма, може да се сметне колко са получили тези звезди спрямо финансовите приходи на продукцията. Сметките включват последните три роли на актьорите от до средата на тази година.

Ето и тези, които са „най-надценени“ по отношение на заплащане.

 
 

Ние тая песен сме я слушали

| от |

Стига сме се възмущавали от Гери-Никол и нейните турбохитове. Тая песен сме я слушали и не само сме я слушали, ами и сме й трошили пръсти, пили сме на нея и сме били с юмрук по масата. Гери-Никол повтаря титани на поп-шока. Титани, които не се стесняват. Къде е тръгнала 18-годишната дива с едни задни части само! Това е скромност граничеща с немотия. Отмести се, мила Гери-Никол, и направи място на хората, които откриха топлата вода.

Започваме силно с една песен на 100 кила преди с Криско да запеят че са „на хип хопа дрийм тийма, шмъркаме кока в Джим Бийма“ (Из Криско и 100 Кила – Остани за обяд). Става въпрос за песента П**ки по масата, в която можем да чуем:

„Раста крий се в храс, скришум пишим фас,
с жан тонко фас, п**ката кваз
занимавам се с п**ки мънички,
мажа се с крем против гъбички.
А ти лекувай си трипера шото тука почва припева.“

И след това наистина започва припева, където става познатото и предполагано мазало.

Рапът е ясен, нека заорем надълбоко в грешното творчество. Кой е слушал Изумруд? Емблематични мъже. Веднъж празнуваха рожден ден на своя приятелка в едно караоке в Студентки град и изпяха няколко парчета. Незабравима вечер. Една от техните песни директно минава покрай Гери-Николовата:

„В сладкарница Малинка

с тебе бяхме дваминка,

а навънка дъждът ромоли.

Аз си пия кафето,

тя ме бара за дупето

и се прави на „яж ми гъза“.

Красиво е.


Така нареченият Светльо от Хиподил с така наречените Легенди също имат хубава песен за маса. За маса, а аз бих добавил и за креват. Хайде всички заедно:

„Гъза ме боли,

боли ме гъза.

Повече няма да пия, защото

боли ме гъза.“

 


Няма да има откъс от текста на следващата песен, защото е прекалена. Става въпрос за Стоян, който докарва беля, барайки в стопанството.

 


С какво помним 1998 година? С песента на Румяна – Чук-Чук, нали.

„Чук – чука, чук, чук, чук!

Хайде, скъпи, идвай тук!

Чук – чука, чук, чук, чук!

Да не ида аз при друг!“

Между другото, Гери-Никол е родена през 1998.

 


Дано четете тази статия в прилично време, защото сега ще ви се допие.

„Що не си свалиш фланелката моряшка,

а аз ще ти покажа мойта синя прашка.

Ти и без това със поглед ми събличаш,

но да знаеш, че след мене гол ще тичаш.“

 


Последната песен е логическо продължение на предната. В нея лирическият герой задава въпрос.

 

 

Искате ли бис? Добре – последната песен в плейлиста ни „1000 песни като новата на Гери-Никол“ е авторство на най-добрия аренби изпълнител в България Върбан Тодоров – Бичето. Както би казал Тома Спространов: „Следващата песен е Ай кам фром дъ вилидж, Идем от село“

 

 
 

Рецепта за магическо греяно вино

| от Росица Гърджелийска |

Краят на годината наближава, а в студеното време има една напитка, която може и да те сгрее, и да те отпусне – греяното вино. То може да се приготвя по различни начини, но  задължителните му съставки включват освен, разбира се, виното, още черен пипер, карамфил и мед.

Представяме ви рецепта на Росица Гърджелийска, която работи във филмовата индустрия, но обича да готви и да пътува. Живее няколко години във Великобритания, преди да се завърне в България. Обича да посещава интересни места по света. В блога на Росица www.primalyum.co.uk може да намерите рецепти за интересна и здравословна храна, както и истории за пътешествия.

Роси е създала тази рецепта, докато работи в един пъб в Англия, където на посетителите толкова им харесва, че прекарва цели дни в кухнята, забърквайки тази отвара от чудни аромати и коледно настроение. Ето какво ви трябва за нея:

Нужни продукти:

1 бутилка вино
50 мл бренди
2 ч.ч. силен черен чай
2 ч.ч. портокалов сок
2 портокала
2 ябълки
боровинки
2 канелени пръчки
6 карамфила
няколко резенчета джинджифил
3 дафинови листа
1/3 ч.л. индийско орехче
5 зърна черен пипер
5 с.л. мед
ванилия

Начин на приготвяне:

В тенджера сипете чая и го загрейте заедно с меда за 5 мин. Дръжте котлона на слаб огън през цялото време, не позволявайте на течността да загрее, но и не го изключвайте.

Добавете плодовете, портокаловия сок и подправките и оставете да се грее 15 минути.

Добавете виното и брендито и го оставете на котлона за още 10 мин.

Опитайте виното и при нужда добавете още мед. Греяното вино трябва да е леко сладко.

И не забравяйте – за греяно вино няма неподходящо време.