Взрив унищожи завод в Горни Лом

| от |

14 часа след взрива няма никаква следа от работещите в оръжейната фабрика край село Горни Лом. В момента на експлозията в завода е имало поне 15 души, предаде репортер на БГНЕС.

Все още няма данни за наличие на живот в района на взрива в село Горни Лом. Това каза тази нощ директорът на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ главен комисар Николай Николов. „Имаме трима души доброволци, които са готови при най-малкия признак на живот там да влязат незабавно. Чакаме робот. Чакаме и така наречената „котка“ на българската армия, която е за сапьорски цели и допълнително безпилотен самолет. Всички специалисти, с които се консултирахме, и щабът взехме решение да не провеждаме евакуация на населението поради обстоятелството, че няма непосредствена заплаха за него“, каза още Николов.

Последният взрив бе чут снощи около 21 часа. Неофициално се твърди за над 10 загинали. Очакванията на властите са, че броят на жертвите може да бъде и по-голям. На мястото на взрива се е образувал кратер. Спасителни екипи ще влязат във фабриката за боеприпаси не по-рано от 24 часа, след като бъде регистриран последния взрив.

Експлозията избухна в един от цеховете в 17.05 часа вчера. В него са работили 15 или 16 души. Тяхната съдба остава неизвестна. Достъп до цеха в момента няма. По първоначални данни няма опасност за жителите на село Горни Лом. Районът около фабриката е отцепен на 3 км. Оръжейният завод е бил специализиран и в утилизацията на боеприпаси, в двора му е имало около 11 000 пехотни мини от Гърция.

Има три пострадали жени, едната от които е съпругата на кмета на селото. Но те са пострадали на излизане от завода, т.е. на около 400 метра от мястото на взрива. Д-р Виделов от спешния център във Видин уточни, че за трите пострадали жени няма пряка опасност за живота. Той каза, че не може да каже какво става с хората, които са били в цеха по време на взрива, тъй като екипите нямат достъп до тях. На място има 5 реанимационни екипа – от Монтана, Чипровци, Белоградчик и от Димово.

Веселин Нинов, медийният съветник на служебния премиер заяви за БГНЕС, че властите са готови за всякакъв вариант на развитие на ситуацията.

На мястото на инцидента пристигна бившият председател на парламента Михаил Миков.

Районът около фабриката за боеприпаси продължава да бъде отцепен. На място има разположени екипи на пожарната, полицията и Бърза помощ. Днес ще бъде извършено разузнаване на терена чрез използването на безпилотни самолети и специализирана техника.

В ГД „Пожарна безопасност и защита на населението“ заседава оперативен щаб, който анализира ситуацията и набелязва конкретни действия за обезопасяване на района и гарантиране сигурността на гражданите и спасителните екипи. Към момента не е постъпила достоверна и потвърдена информация за броя на хората, които са били на смяна по време на инцидента, уточняват от пресцентъра на МВР. В района вече са пристигнали главният секретар на МВР Светлозар Лазаров и директорът на ГДПБЗН инж. Николай Николов. Съобщено бе,че към мястото се транспортира роботизирана техника за оглед.

Министър Йордан Бакалов по-рано съобщи, че преди 15 дни във въпросната фабрика е направена цялостна проверка. Констатирани са нарушения и са издадени актове. Служебният министър на вътрешните работи припомни, че такова произшествие в същата фирмата се е случило и през 2010 г. Тогава са били тежко ранени четирима души. БНР съобщи,че подобен инцидент е имало и през 2007 г., когато са пострадали тежко двама души.

За инцидента информираха АФП и ИТАР-ТАСС, които, позовавайки се на български медии, съобщават за „най-малко 10 жертви“. Цитира се главния секретар на МВР, който каза по националното радио, че „очакваме да има жертви“, без да уточни броят им. Никой от намиращите се в завода по време на инцидента 15 работници не отговаря на мобилния си телефон, каза министърът на вътрешните работи Йордан Бакалов, цитиран от двете агенции. Ръководителят на общинската администрация на община Чупрене потвърди информацията, като каза, че в момента на инцидента там са се намирали 16 работници, пише ИТАР-ТАСС. /БГНЕС

 
 

Рецепта за магическо греяно вино

| от Росица Гърджелийска |

Краят на годината наближава, а в студеното време има една напитка, която може и да те сгрее, и да те отпусне – греяното вино. То може да се приготвя по различни начини, но  задължителните му съставки включват освен, разбира се, виното, още черен пипер, карамфил и мед.

Представяме ви рецепта на Росица Гърджелийска, която работи във филмовата индустрия, но обича да готви и да пътува. Живее няколко години във Великобритания, преди да се завърне в България. Обича да посещава интересни места по света. В блога на Росица www.primalyum.co.uk може да намерите рецепти за интересна и здравословна храна, както и истории за пътешествия.

Роси е създала тази рецепта, докато работи в един пъб в Англия, където на посетителите толкова им харесва, че прекарва цели дни в кухнята, забърквайки тази отвара от чудни аромати и коледно настроение. Ето какво ви трябва за нея:

Нужни продукти:

1 бутилка вино
50 мл бренди
2 ч.ч. силен черен чай
2 ч.ч. портокалов сок
2 портокала
2 ябълки
боровинки
2 канелени пръчки
6 карамфила
няколко резенчета джинджифил
3 дафинови листа
1/3 ч.л. индийско орехче
5 зърна черен пипер
5 с.л. мед
ванилия

Начин на приготвяне:

В тенджера сипете чая и го загрейте заедно с меда за 5 мин. Дръжте котлона на слаб огън през цялото време, не позволявайте на течността да загрее, но и не го изключвайте.

Добавете плодовете, портокаловия сок и подправките и оставете да се грее 15 минути.

Добавете виното и брендито и го оставете на котлона за още 10 мин.

Опитайте виното и при нужда добавете още мед. Греяното вино трябва да е леко сладко.

И не забравяйте – за греяно вино няма неподходящо време.

 
 

Господин Брана, черпим те!

| от |

Известен като един от най-големите почитатели на Шекспир в наши дни, като един от мъжете, които могат да играят еднакво добре на сцена, на екран и в живота, Кенет Брана е много неща.

Роден в студена Ирландия, този прекрасен представител на седмото изкуство, има пет номинации за „Оскар“, включително по една за режисура и сценарий, пет за „Златен глобус“ и има в джоба си едно Еми и цели 4 награди БАФТА.

Когато е на 23 години, подобно на много хора на Острова, влюбени в Шекспир, Брана се присъединява към Royal Shakespeare Company, където участва в първата си главна роля – тази на Хенри V. А после прави и класиката – „Ромео и Жулиета“.

Благодарение на многообразните вариации и интерпретации на шекспировото творчество Кенет Брана е обявен за патрон на театъра от принц Чарлз, а няколко години по-късно пренася любовта си към британския драматург и на голям екран, като прави киноадаптация на „Много шум за нищо“. Което пък му носи първа номинация за „Златен глобус“, макар и не лична и поименна, в категория „най-добър комедия и мюзикъл“.

Оттам насетне Брана сигурно е един от малкото британски актьори и режисьори, които могат да се похвалят, че са адаптирали огромна част от творчеството на Шекспир, както на сцената, така и на екран. От „Хенри V“, през „Макбет“, до „Както ви харесва“, в богата му биография ще откриете почти всяко известно заглавие на драматурга, направено по различен начин на екран или сцена.

Кенет Брана работи в киното от 1981 година, като режисьорския си дебют прави 8 години по-късно и оттогава не се спира. Освен любимия му Шекспир е правил както комерсиални, така и по-бутикови филми. Някои добри, други лоши, но всички с отличителен белег на лека мелодраматичност, каквато всеки почитател на класическия театър носи в себе си.

Последно гледахме Кенет Брана в „Джак Райън: Теория на хаоса“, където освен, че играе основния злодей и режисира. А скоро очакваме и негова адаптация на „Убийство в Ориент Експрес“ по творба на друго известно британско бижу – мадам Агата Кристи. Там Брана режисира и играе основната роля – тази на известния Еркюл Поаро.

Кенет Брана е един от актьорите, които могат да правят еднакво добре кино, телевизия и театър и затова говорят част от последните му роли – в „Моята седмица с Мерилин“, „Операция Валкирия“ и „Рок радио“, както и режисьорските му неща – като последната „Пепеляшка“. В телевизията може да видите Брана в една доста различна светлина – като нещастния, затворен и тъжен инспектор Валандър в британската адаптация на шведското шоу. Там ви го препоръчваме горещо.

Както казахме в началото Кенет Брана е много неща. Освен това днес е рожденик, защото прави 56 години. А ние се черпим в негова чест с част от прекрасните му роли. Те са в галерията горе.  

 
 

Страх ни е повече от змии, отколкото от катастрофи

| от Спонсорирано съдържание |

Кампанията „Алкохолът е лош шофьор” е част от дългосрочната корпоративна политика на „Каменица” АД, която има за цел създаването на положителна промяна в поведението на пътя и безопасното шофиране. Деветото издание на кампанията протича под посланието „Петък вечер. Има само едно правило, което важи за всички – не карай пил!“, като призовава към разумно поведение и отговорност да не сядаме зад волана след употреба на алкохол.

Всяка година, като част от активностите по кампанията, „Каменица“ АД провежда национално представително проучване за навиците и нагласите на българските шофьори. Проучването тази година е реализирано през октомври с подкрепата на Gemius.

Основен фокус тазгодишната кампания „Алкохолът е лош шофьор“ поставя върху отношението на околните към водачите, които се качват в колата след употреба на алкохол. Близо 80% от българите приемат шофирането в нетрезво състояние за недопустимо, но въпреки това повечето участници в проучването биха запазили известен неутралитет, ако техен познат иска да кара, след като е консумирал алкохол.

Резултатите от проучването и нагласите на хората към употребата на алкохол и шофирането коментира Росен Йорданов, психолог и консултант на кампанията.

ABD2016_Poster

1. Всички знаем че не трябва да се качваме на колата след употреба на алкохол. Осъзнаваме рисковете, всеки ден слушаме за новите жертви на пътя и въпреки това много хора продължават да го правят. Резултатите са категорични. Защо според Вас се случва това?

Причините са много, ако щете дори еволюционни. Може да ви се стори странно, но ако направим анкетно проучване за най-силните страхове сред хора, които живеят в градовете, ще видите, убеден съм, че много повече от тях ще отговорят, че се страхуват повече от змии или паяци например, отколкото от катастрофи и пътни произшествия, а още по-малко от ПТП-та свързани с употреба на алкохол. Парадоксално, но факт е, че ние, въпреки вековете социализация и урбанизация, не сме развили достатъчно инстинктите си за градската „джунгла“. От друга страна осъзнатостта не е достатъчна, за съжаление. За да работи осъзнатостта, за да има онова необходимо възпиращо въздействие, тя трябва да се интегрира в психиката на човека в онези най-ранни години, които не помним, или да почерпим от личен горчив опит. Вие обаче виждате, че в днешни дни възрастните отделяме много повече време на образованието на децата ни и много по-малко на възпитанието им, включително и на културата на поведение на пътя.

2. Вие имате поглед върху кампанията „Алкохолът е лош шофьор“ и от предишни години. Може ли най-общо да споделите своите впечатления от тазгодишните резултати от проучването – наблюдавате ли някакви значими промени в нагласите към хората шофирането в нетрезво състояние? Какви са вашите ключови изводи?

Тазгодишното изследване дава някои поводи за оптимизъм, особено когато бъдат сравнени данните с данните от предходни кампании. Видно е, че в осезаемо по-висока степен хората показват по-добра осведоменост за законовите ограничения, свързани с шофиране след употреба на алкохол, както и за влиянието на алкохола върху преценките и реакциите на шофьорите. Също така нараства категоричността на нетърпимост към този проблем. Това показва безспорно, че кампаниите имат смисъл и си струват усилията. Въпреки че много от анкетираните вероятно имат „едно наум“ в провеждането на подобни кампании, отчитайки корпоративния елемент, бих казал, че промяната дори на 1 човек към това да бъде по-отговорен и като шофьор и като спътник, си струва.

3. Имайки предвид резултатите от проучването, според Вас коя е по-рисковата група шофьори – младите, които са безразсъдни и самоуверени или по-опитните, които се осланят на опита си зад волана и смятат, че могат да се справят с всяка ситуация на пътя? Коя от двете групи е по-склонна да шофира след употребата на алкохол?

Категорично и двете групи, но с различни мотиви. При младите „обичайният заподозрян“ е надценяването на възможностите и безразсъдството, при опитните – надценяването на опита. Аз обаче бих бил по-критичен към групата на по-опитните водачи, защото освен лична отговорност, те носят и отговорността на стожери на културата на безопасно шофиране. В много случаи именно техните погрешни действия дават „заразния“ пример, който има по-широки последствия. Както и изследването показа децата са силен възпиращ фактор срещу безумието на пийналите водачи. Трябва ли обаче техните бащи, майки, батковци и т.н да прехвърлят тежестта на тази отговорност върху техните „рамене“?!

4.    Тази година кампанията на „Каменица“ АД поставя акцент върху солидарната отговорност на спътниците на шофьори употребили алкохол – склонни ли сме да се качим при такъв водач, защо, намесваме ли се да го спрем и т.н. Резултатите показват, че едва 24% твърдят, че биха направили всичко възможно да спрат шофьора, като по-голямата част от хората заявяват, че избягват да се намесват в личния му избор. Защо, според Вас, хората не са склонни да се намесват в такава ситуация?

Резултатите дават повод за тревога, защото, виждаме немалък процент на пасивност и неангажираност в поведението на хората, когато става дума за разубеждаване на шофьори, които са консумирали алкохол. Още повече водещите причини за пасивното поведение на хората в ситуациите с нетрезви водачи, независимо дали са прикрито или директно афиширани, в отговорите са свързани с личната воля. т.е дължащи се на себесъхранителни мотиви, а не толкова на незнание за проблемите и тежките последствия, които шофирането в нетрезво състояние може да причини. С други думи въпрос на отговорна солидарност към човека до теб, независимо от цената на личния дискомфорт, особено когато става дума за здравето и живота.

А иначе, половината анкетирани са убедени, че усилията да се разубеди водач, понечил да кара пил, биха спестили 2/3 от произшествията, свързани с употреба на алкохол. Простата аритметика показва, че ако хората са по-съпричастни към проблема, би могло всяка година да се спасяват около 100 човешки живота, да не говорим за физическите травми, ако съпоставим тези резултати със статистиката на КАТ.

5. Какво бихте посъветвали хората – как да реагираме, за да спрем наш близък, приятел познат, ако реши да шофира след употребата на алкохол?

Както се казва, човешкото поведение (вкл. и шофирането след употреба на алкохол) може и да е резултат от борбата на много и различни мотиви и преценки, но то винаги се разиграва на „шахматната дъска“ на възможностите и ограниченията, определени от действията на околните. Нека не пропускаме тези „шахматни“ партии, когато нашите близки и приятели искат да шофират нетрезви! Цената на нашето участие е живот! Не играйте хазарт с живота!

6. А какво можем да направим, ако е непознат? Вариант ли е директно да се обадим в полицията или по-добре да поговорим с него?

Според мен е силно препоръчително! Условности разбира се има и то главно да не се злоупотребява с тези сигнали. Да го правим от загриженост, а не от други користни мотиви. Въпросът е жизненоважен, защото ако допуснем един човек в нетрезво състояние да шофира, ние ставаме безмълвни съучастници в ситуация с възможни непоправими последствия.

7. С оглед на предстоящите празници, в които хората ще пътуват и определено ще употребяват алкохол, какво бихте посъветвали и шофьорите и техните близки и приятели?

За шофьорите мога да кажа простичко – не се качвайте зад волана, ако сте пили дори и по-малко. Накратко „Не карай пил“.
За спътниците посланието ми е следното: нека се замислят дали попадайки пред избора – да се намеся или не – когато видят техни близки да се качват в колата с намерение да шофират след като са консумирали алкохол, дали трябва ли да се дистанцират, измисляйки си лицемерни обяснения за личната отговорност, дали си струва да мълчат, „за да не си развалят кефа“ или обратно – да се ангажират, да положат усилие, да бъдат неотстъпчиви в разубеждаването на тези хора ако трябва, но да запазим здравето и/или живота на нашите приятели и близки?

 
 

Tui одобри плановете за съвместна leisure авиокомпания с Etihad

| от CHR Aero |

Директорският борд на Tui даде зелена светлина на плановете за формирането на нова leisure авиокомпания в патньорство с Etihad Aviation Group.

Надзорния съвет на Tui се съгласи да продължи да работи по съвместното предприятие с Etihad и дъщерната нискотарифна компания на Air Berlin – Niki.

Седалището на новата авиокомпания ще бъде във Виена и ще работи с 60 самолета, притежание на Tuifly и Niki. Kомпанията ще обслужва дестинации от летища в Германия, Австрия и Швейцария и 24,8% от нея ще бъдат притежавани от Tui, a 25% от Etihad. Останалите 50,2% ще бъдат под контрола на съществуващата частна оргнизация Niki Privatstiftung, предаде Ройтерс.

В изявление от Tui казаха:

„Etihad е в преговори с Air Berlin, за да придобие нейните туристически опрерации предимно в Южна Европа и Северна Африка, включително участието на Air Berlin в Niki, с цел да допринесе за съвместното предприятие.“

„Новата авиокомпания, представлявящя съвместно предприятие и базирана във Виена, е планирано да обслужва широка маршрутна мрежа със своите две авиокомпании, Tuifly и Niki. С набор от 60 самолета и капацитет от 15 милиона места за година, опрерираща от ключови летища в Германия, Австрия и Швейцария.“

„Ангажиметите, поети към служителите на Tuifly остават в сила и към момента се се договарият и уточняват допълнително. Това включва и ангажиментите, поети към локацията в Хановер.“

„Преговорите по договора се очаква да бъдат приключени в следващите няколко седмици. Детайлите относно бъдещото предприятие ще бъдат съвместно представени от Etihad и Tui след успешното завършване на преговорите.“