Време за градеж – времето на младите

| от | |

Събота, 16:30 по БНТ1

В 125 минути екип от студенти на Университетската телевизия “Алма матер” разказва историята на българското образование . ВРЕМЕ ЗА ГРАДЕЖ е четвъртият от петте епизода, които се излъчват всяка събота от 16:30 по БНТ1. В него разказваме за най-новото в най-стария университет в България.

Автор : Камелия Петрова. Снимки : Алма матер тв

907058_10202229829416727_932401268_n

Потайностите на Университета не се изчерпват с непознатите истории от миналото. Малцина знаят с какво разполага Софийският университет „Св. Климент Охридски” днес и какво предлага не само на студентите и преподавателите си, а на много по-широк кръг от хора. Какво правят научните работници в лабораториите на Физическия факултет? С какво се занимават математиците от Факултета по математика и информатика? Какъв е резултатът от труда на биолозите в Ботаническите градини? Какво разказват филмите и предаванията на Университетската телевизия и програмите на Университетското и студентското радио на хората извън аудиториите, извън учебните студиа, извън академичната общност? Какво градят студентите и младите учени – на това е посветен четвъртият филм от поредицата “125”.

Sequence-3

Ето защо разходката ни започва от Ботаническите градини. Те не са залесена площ, предназначена единствено и само за туристически наслади, още по-малко са предназначени за забавления, дребна търговия и кулинария. Те са пространство за наука и образование, място, където се изучават биологични видове, база за студентски практики. Ботаническите градини на Университета са водещи не само в национален, но и в световен мащаб с редките си колекции от кактуси и други растителни видове. Тук чисто научната работа става видима и достъпна за всички, а с това и привлекателна за младите хора.

Медиите на Софийския университет винаги са говорили с различен глас за темите, които останалите премълчават. Университетското радио „Алма Матер Класик ФМ” поставя началото на полезната практика студентите по журналистика да работят в реално действащи медии по време на образованието си. Най-младата и вечно младата телевизия „Алма Матер” продължава същата традиция. Студентските мултикултурни филми от Франция, Великобритания и Италия, поредицата за изкуство и култура “Ателие” и предаването за наука и образование “ПроАктивно” променят българската медийна среда, като извеждат на преден план младите хора и техните проблеми. Подобна е и каузата на студентското независимо радио “Реакция”, създадено и ръководено изцяло от студентски екип.

А какво могат студентите, когато излязат от Университета? Могат да направят оптичен вълновод. Да направят разклонител. Да използват фантастични понятия за време като фентосекунда. Да разработват компютърни програми, с които да улеснят администрацията на собствения си факултет. Могат да се състезават с най-добрите в света.

Най-важното е, че могат да променят света, защото сега е тяхното време. Време за градеж.

 

 
 

Патриоти от всички магазини! На хорото!

| от |

Хората са страдали от всякакви моди – като започнем с мъжките чарлстони, през тамагочитата, до айфоните и Ледената кофа.

Днес на мода е да си патриот и съответно всички вече са патриоти. „Била“ организират уроци по хоро пред магазините си. Това няма да е един път, усещам.

Скоро всички магазини ще имат свои патриотични ивенти и хепънинги. Ние дори подозираме как ще изглеждат те. То е лесно.

Била

Безплатно хоро. Понеделник – право, вторник – дунавско, сряда пайдушко, четвъртък – лютеница „Хорце“ от Първомай и така до понеделник.

Също така има идеи и планове за ММА турнир – нещо като Мъжко хоро, без да е Йордановден и без ледени води. Победителят печели наденица. Сега заради наденицата ще се утрепат!

Фантастико

Фантастико преоткриват и модернизират застоялите тропи на патриотизма. Те превръщат „бащино ми огнище“ в „топлата ми витрина“. Продуктите има вкус на детство – компот, лютеница, бой, хляб със сирене. Две праскови и две кюфтета.

Лидл 

Когато си толкова беден, че си стигнал до просешка тояга, Лидл е мястото, откъдето си купуваш въпросната тояга. От тях ще може да си купите и двата края на цената на един. Ако си правите сметката обаче, че новата „Родна стряха“ ще ви подслони – не. Там положението е Блажиш ли, блажиш ли, дядо Попе, просто с друго име. Междувременно точно в духа на едно време в Лидл „пуснаха“ крем „Каро“, бонбони „Амфора“ и лимонови резенки. А дори не е Коледа.

Кауфланд

Кауфланд се опитаха се да направят нещо вносно ексклузивно и премиум, но не му е сега моментът. За съжаление цените на продуктите, които българите консумират най-много, са фиксирани на бандерола. Остава само Графа да се погрижи за настроението.

Икеа

В Икеа се появява нов продукт – той се казва Дървö. Този продукт служи, за да го ‘земете, когато някой ви ядоса и искате „да ‘земете едно дърво“. При покупка на повече дървета, получавате безплатно камъни.

И докато другите се занимават с глупости, в кварталното магазинче бай Иван дава на борч хлябове и кисели млека на бабите. Бай Иван знае, че бабите гласуват за хора, които после позволяват на големите вериги магазини да си правят каквото искат и това влияе на бизнеса му, но въпреки това бай Иван дава на бабите безплатно неща и ги записва на едно картонче.

 
 

И Тя е със сини очи

| от Кристина Димитрова |

Тя и той са телата, които линеят за една изгубена любов.

Те са със сини очи и черни коси. Знаят, че когато настъпи последната нощ, ще последва раздялата. Той й разказва една и съща история отново и отново. В стаята времето е спряло и сякаш героите са попаднали във вакуума на живота.

Тази типична любовна история на френската писателка Маргьорит Дюрас ще оживее на сцената на театър „Възраждане“, за да ви разкаже историята на двама души, сключили договор за обичане за 23 нощи.

„Очи сини, коси черни“ е театралната адаптация на едноименния роман на Дюрас, която е направена от писателката Ирена Иванова, вече позната като момичето с няколко спечелени престижни награди за ролята си във филма „Безбог“.

Освен че самата тя е със сини очи, е силно повлияна от Дюрас през последните няколко години от живота си.

Франция се стича като Рейн в творчеството на Ирена, а да посегне към адаптацията на „Очи сини, коси черни“ е едно от най-смелите й предизвикателства през последните месеци. Една от концепциите, които самата Дюрас залага в пиесата, е отчуждението на героите не само помежду им, а и от самите себе си.

Тя и Той са затворени в стаята на миналото, но търсят една друга стая, в която любовта е възможна. В тази стая може да влезете и вие на 31-ви март и 3-ти април и да станете свидетели на раждането на една повече-от-любов.

Всичко започва във фоайето на хотел Рош във френска морска провинция.

Никой в историята няма име. Мъжът от историята се приближава до прозорците на фоайето и вижда Странник с черна коса и сини очи, чиито очи не може да забрави и изгубва завинаги. Появява се жената от историята и отвежда Странника. Мъжът обикаля плажа с надеждата го срещне отново. Среща същата жена в кафене на брега на морето, но не я разпознава като жената отвела странника. Предлага й да прекара следващите вечери с него срещу заплащане, защото много прилича на изгубения Странник. Тя приема. Следват двадесет и три безсънни нощи…

Адаптацията на Ирена Иванова запазва характерната за Дюрас символика, залегнала в романа, а това е морето, корабът и стаята – интимното място за срещи, където се ражда невъзможната-възможна любов.

Прочитът на романа, на Ирена Иванова е многопластов и може да бъде разбран на повече от едно ниво.

Той се гмурка в дълбокото, после изплува, за да си поеме въздух и пак се гмурка. Залата на театър „Възраждане“ ще бъде озвучена от дълбокия и запомнящ се глас на актьора Велизар Бинев, за който това е завръщане на сцената след дългогодишните му актьорски появи на големия екран в над 80 чужди продукции. Зрителите ще чуят и въздействащия текст на поета Владислав Христов – „Писма до Лазар“.

Именно тази негова творба отразява историята по поетичен и абстрактен начин, прорязвайки я по цялото й протежение до края. Постановката е в характерния експериментален стил на Ирена Иванова, а на сцената ще излязат актрисата Дария Митушева в ролята на Жената и Николай Марков в ролята на Мъжа. Под звуците на традиционна индонезийска музика актьорите ще разкажат историята, чрез своите телата. Ирена очевидно не изневерява на Дюрасовия любовник, който често е с Азиатски произход.

Спектакълът е проект на Театрално ателие „Експериментика“ и е реализиран с подкрепата на Френския културен институт, Посолството на Република Индонезия, Нов български университет и Voice Academy.

 
 

Посрещаме лятото с цялостен аутфит от магазин Fusion

| от Рада Копрева |

Сега имаш възможността да посрещнеш лятото с цялостен аутфит по свое желание, осигурен от магазин Fusion! В периода 22 март – 05 април 2017 година можеш да се запознаеш с най-новите тенденции от световноизвестни марки като Pepe Jeans, GAS, Lacoste, Diesel, Converse и Superdry в магазин Fusion в Serdika Center, да развихриш въображението си и да спечелиш нови дрехи за страхотни летни моменти.

За кампанията говори Рада Копрева – млада Instagram звезда, която разбира от дрехи и не се страхува да пробва.

Ето и нейните впечатления от #Fusionable:

То е ясно, че съм от обичащите да пазаруват дрехи, но пък не ми се беше случвало истински да се развълнувам от шопинг кампания.

#Fusionable на магазин Fusion обаче истински ме вдъхнови. Не се случва често магазин, представител на световно известни марки като Pepe Jeans, GAS, Lacoste, Converse и Superdry, да стартира подобна кампания, която дава шанс на всеки да изглежда страхотно, носейки цялостен аутфит по собствен избор. Ето в какво се състои тя – Fusion ще раздаде три ваучера на свои клиенти. Всеки един от тях носи стойност достатъчна за да може човек да се облече от глава до пети в магазина така, както му харесва.

Истината е, че досега не бях чувала или участвала в подобна кампания – поне не и такава като #Fusionable, която да предоставя наистина уникална възможност на всеки, който обича облеклото и му е важно да изглежда добре. Като мен…

фешън, кифла

Е, сега вече можете да разберете как тръпнех от желание да разгледам абсолютно всичко в магазина и припках бодро по етажите на мола. Когато влязох във Fusion, положих всички налични усилия да се представя „професионално“ като истински фешън маниак, но въпреки това момчето, което ме обслужваше, усети вълнението ми. И нямаше как да е другояче – пред себе си имах цял магазин с всичко, за което съм си мечтала. Дрехите и обувките съчетаваха не само страхотни, свежи цветове, а и бяха в крак с всички модни тенденции за идния сезон. Fusion предлага не само ежедневни дрехи и обувки, но и по-спортни, а и вече плажни артикули.

фешън, кифла

Влюбих се главно в дрехи с лека и проветрива материя, както и вечните дънки. И по навик плахо попитах за по-малки размерчета, защото като структура на тялото не съм особено значителна.

И представете си – имаше! Рокли, блузи, дори къси панталони! Естествено, хукнах към пробните, а там ме очакваше всичко, което щях да пробвам- две рокли (Superdy), два чифта къси панталони (Pepe Jeans и Superdy), две блузи (Pepe jeans и Superdry) и един абсолютно необходим, да не кажа наложителен, за всеки пролетен и летен сезон чифт бели маратонки на завинаги любимата Pepe Jeans.

фешън, кифла

Честно казано, имах леки съмнения, че нещо друго, освен роклите и обувките, ще ми стои така, че да се харесам веднага, но отново останах приятно изненадана. С всеки от четирите комплекта, които си бях избрала, се чувствах не само стилна, но и себе си – беше ми супер удобно! Дори си се представих да си ги нося в най-различни варианти чак до октомври. Точно това беше и причината да се забавя толкова дълго и в самия магазин – просто не ми се искаше да ги сваля от себе си. А това да си правя по сто снимки с всичко, което си бях избрала, се оказа дефиницията на истинското ми петъчно удоволствие.

Благодарение на кампанията #Fusionable, един от тези…всъщност дори всички комплекти дрехи (разбира се, и обувките!) могат да си останат мои и занапред. А да бъда част от магазин Fusion и преживяването там беше не само развлечение, но и възможност да се сдобия с чисто нова мини-колекция от дрехи! Определено си струва.

Правилата на играта са прости: избери най-готините дрехи от магазин Fusion, Serdika Center, снимай се с тях и качи снимката в Instagram или Facebook с хаштаг #Fusionable и хаштагове на марките, с които си облечен, и се тагни от магазина. На 07 април ще бъдат избрани 3-ма късметлии, които ще спечелят награда, с която да обновят изцяло гардероба си!

 
 

Норвегия строи единствения в света корабен тунел

| от chronicle.bg |

През последните години десетки моряци са изгубили живота си във водите, където се срещат Норвежко и Северно море.

Заради това крайбрежната агенция на Норвегия е решила да изкопае „корабен тунел“ – за да  създаде едно по-сигурно преминаване на търговските плавателни съдове.

По план съоръжението ще струва 272 милиона щатски долара.

Тунелът ще бъде с височина от 46 метра, 36 метра широк и дълъг една миля (1,6км). Норвежкият парламент е отделил един милиард норвежки крона за проекта „Национален план за транспорта за 2014-2023″. Очаква се строителство да започне през 2018г.

Корабите ще осъществяват достъп до тунела от север в Селе, с южен достъп чрез Молдфйорд. Това е най-тясното място на полуостров Стад. Настоящото предложение за тунела включва и мост в близост до южния достъп, така че пешеходците да могат да виждат корабите, които преминават.

Източник: The Verge