Воюва ли Израел?

| от |

Споровете по въпроса колко далеч може да стигне Израел, отбранявайки се срещу ракетния обстрел от Газа, продължават. Но къде свършва легитимната самоотбрана и започва агресивната военна намеса? Единство по темата няма, коментира Дойче веле.

israel-gaza-rocket_2399203b

В случая с войната в Газа не става дума само за военни и политически цели – големият брой жертви извежда на преден план международноправния аспект на нещата. Как и до каква степен има право Израел да се отбранява от ракетните атаки на Хамас? Дали израелските бомбардировки на цели в ивицата Газа представляват нарушение на човешките права?

Съветът на ООН по правата на човека е на мнението, че нарушението е факт. В сряда съветът осъди остро израелската военна офанзива, освен това иска да разследва дали Израел извършва военни престъпления.

Самоотбрана или военно престъпление?

Израелският посланик в ООН Евитар Манор отхвърли обвиненията и заяви, че Израел има правото да се защитава като всяка друга държава по света. А и израелската армия прави всичко възможно, за да избегне жертвите сред цивилното население, подчерта посланикът, който обвини в извършването на военни престъпления групировката Хамас.

Съветът по правата на човека гласува да започне независимо разследване на израелската офанзива в Газа. Гласуването беше проведено часове след като върховният представител на ООН за правата на човека Нави Пилай заяви, че военните действия на Израел могат да представляват военни престъпления. Всички европейски страни, участващи в Съвета, включително Германия, Франция и Великобритания, се въздържаха. САЩ гласуваха против резолюцията, която в крайна сметка бе приета с мнозинство от гласовете предимно на арабски, мюсюлмански и развиващи се страни.

Наблюдателите ни най-малко не са единни в мненията си по правната страна на войната, в която вече загинаха над 700 палестинци и 34 израелци. Експертът по международно право от Бохум Ханс-Йоахим Хайнце твърди, че Израел безспорно има право да се защитава от подобни военни нападения. „Съгласно член 51 от Хартата на ООН, Израел не се нуждае от разрешение от която и да било институция, за да се отбранява“, обяснява юристът в разговор с Дойче Веле. След началото на боевете обаче, Израел е трябвало да се обърне към Съвета за сигурност на ООН, който да вземе решение за по-нататъшните действия.

Смъртоносните израелски атаки

Професорът по право Норман Пех разглежда ситуацията другояче. „Тази война е насочена изключително срещу цивилното население в ивицата Газа, а това е несъвместимо с международното хуманитарно право. В момента се води война в много гъстонаселен регион“, подчертава той. Пех смята, че Израел няма право да защитава собственото си население от ракетните нападения на Хамас точно по този начин. Той се позовава на системата за противовъздушна отбрана „Iron Dome“ /“Железен купол“/, която действа ефикасно. Според него израелските атаки срещу граждански обекти са напълно неадекватни. От гледна точка на международното право обаче не е напълно ясно какво може да бъде смятано за адекватно.

Ханс-Йоахим Хайнце също се позовава на принципа на адекватността при използваните средства и посочва, че би трябвало да се провери колко голям е броят на загиналите цивилни граждани. Израел постоянно предупреждава цивилното население за предстоящите нападения, „но в гъстонаселената ивица Газа трудно може да се направи оценка на адекватността“, казва експертът.

Чрез средствата на международното право е трудно да се установи дали Хамас преследва определена стратегия и оперира целенасочено. По думите на израелския посланик в ООН, Хамас изстрелва ракетите си от училища, болници и жилищни комплекси. И жертвите сред цивилното население не могат да бъдат предотвратени, когато израелската армия обстрелва стрелковите позиции или ракетните установки. Освен това съществува подозрението, че Хамас съзнателно се опитва да извлича дивиденти от палестинските жертви.

Далеч по-категорична е юридическата оценка за ракетните нападения на Хамас срещу израелски градове. Норман Пех твърди, че палестниците също имат право да се отбраняват, но настоява групировката Хамас да защитава цивилното израелско население. „Ракетните нападения срещу израелски градове са недопустими от международноправна гледна точка“, казва той.

Теорията е едно, практиката – друго

Не е ясно дали двете страни в конфликта някога ще се изправят пред трибунал и ще отговарят за начина на водене на войната. Хайнц-Йоахим Хайнце твърди, че принципно както държави, така и недържавни организации като Хамас могат да бъдат изправени пред съда за военни престъпления. Но като начало казусът е в компетенциите на националните съдилища. „В Израел националните съдилища вече са разглеждали дела по военни операции“, казва той.

Казусът обаче не е в компетенциите на международни трибунали, защото нито Израел, нито Хамас признават тяхната легитимност. Норман Пех смята, че Съветът за сигурност на ООН може да разпореди на Международния наказателен съд да започне съдебно производство, въпреки че засегнатата държава не е ратифицирала съответното споразумение. Хайнц-Йоахим Хайнце съзира и друга възможност – военните престъпления могат да бъдат обект на съдебна процедура и в други държави, ако обвиняемите се намират на тяхна територия. Именно по този начин в Германия, например, бяха осъдени военни престъпници от бивша Югославия. „Чисто теоретично това може да стане. Друг въпрос е дали е вероятно да стане“, заключава юристът.

 
 

Норвегия строи единствения в света корабен тунел

| от chronicle.bg |

През последните години десетки моряци са изгубили живота си във водите, където се срещат Норвежко и Северно море.

Заради това крайбрежната агенция на Норвегия е решила да изкопае „корабен тунел“ – за да  създаде едно по-сигурно преминаване на търговските плавателни съдове.

По план съоръжението ще струва 272 милиона щатски долара.

Тунелът ще бъде с височина от 46 метра, 36 метра широк и дълъг една миля (1,6км). Норвежкият парламент е отделил един милиард норвежки крона за проекта „Национален план за транспорта за 2014-2023″. Очаква се строителство да започне през 2018г.

Корабите ще осъществяват достъп до тунела от север в Селе, с южен достъп чрез Молдфйорд. Това е най-тясното място на полуостров Стад. Настоящото предложение за тунела включва и мост в близост до южния достъп, така че пешеходците да могат да виждат корабите, които преминават.

Източник: The Verge

 
 

Opel OnStar с над 21 000 спешни обаждания

| от chronicle.bg |

Автомобилите на Opel със система OnStar на борда се движат по пътищата вече от около 18 месеца.

В момента всеки втори нов Opel в Европа е оборудван с тази новост. Системата за персонална комуникация и мобилни услуги предлага функции като автоматично повикване при катастрофа, автомобилна диагностика, помощ при откраднат автомобил и Wi-Fi точка за достъп, осигуряваща великолепна свързаност. През последните 18 месеца Opel OnStar вече регистрира над девет милиона осъществени контакти и взаимодействия, около половината от които чрез смартфони или с приложението myOpel.
Сега абонатите на системата Opel OnStar могат да очакват и допълнителни услуги като хотелски резервации1 или търсене на свободни места за паркиране2 с помощта на служител на OnStar.

Към края на годината, Opel планира да предлага услугите на системата OnStar в 33 държави в Европа и на 23 езика. Двама потребители на системата, които са изпитали предимствата на ангела-хранител OnStar и могат да споделят своите впечатления от първа ръка са Пола и Джон от Англия.

opel
Нещо, което започва като най-нормално пътуване за Пола и Джон изведнъж се превръща в кошмар. На връщане от екскурзия до Корнуол, Пола разбира, че всички главни пътища са затворени и тя не успява да открие алтернативен маршрут. В същото време Пола и Джон трябва да се върнат вкъщи бързо, тъй като Джон трябва да вземе лекарството си. Когато Джон получава епилептична криза, Пола натиска бутона за спешно повикване и служителят на OnStar Кевин Борбидж веднага уведомява службите за спешна помощ. “Никога не съм получавала толкова добро обслужване от някого на другия край на телефонната линия. Личното им отношение беше блестящо, просто фантастично,” споделя Пола.
От лятото на 2015 година, централата на Opel OnStar е получила над 21 000 спешни обаждания като направеното от Пола.
Но реакцията при спешни случаи е само една от многобройните новаторски функции, които правят шофирането по-безопасно и комфортно. Сега служителите на OnStar вече могат да помогнат и с намирането и резервацията на хотел или с откриването на най-подходящото място за паркиране на автомобила. И двете услуги, които бяха стартирани с премиерата на новия Opel Insignia, ще се предлагат и за всички останали модели на марката – от ADAM дo Zafira и ще разширят богатата гама от услуги на системата за персонална комуникация и мобилни услуги с високоскоростна точка за Wi-Fi достъп до интернет с 4G/LTE връзка3.

В допълнение към това OnStar ще предложи и още една нова услуга за ограничаване на стреса, свързан често с търсенето на подходящо място за паркиране.

Потребителите на OnStar имат възможност да се свържат със служител на системата, който да ги насочи към най-подходящото за тях място за паркиране, като точното му разположение ще бъде изпратено директно в навигационната система. Tази услуга се извършва чрез Parkopedia – един от основните доставчици на услуги за паркиране.

 
 

TUBORG разкрива нова визуална идентичност на глобално ниво

| от chronicle.bg |

Датският бранд Tuborg разкри нова глобална маркетинг кампания под мотото „Open for more”.

Кампанията предлага на младите потребители редица нови елементи, създадени да вдъхновят различни културни общности на различни пазари – в Източна Европа, Русия и Азия. Двете основни теми в кампания 2017 ще бъдат „музика“ и „традиции – от 1880 досега“.

Tuborg_5

Нова комуникация на всички нива (електронна, дигитална, външна, в търговските обекти) следва освежаването на марката, което започна с промяна във визията на всички видове опаковки на Tuborg (малка и голяма стъклена бутилка, кен, PET).

Тази промяна е първата от 2012 година насам и представлява изцяло нова иконография на бранда с нова цветна схема на логото, включваща сини елементи, които да отличат Tuborg пред повечето „зелени“ брандове. Дело е на дизайнера Turner Duckworth, който е запазил и обновил и някои съществуващи елементи – в един по-динамичен и младежки дух.

Вече е активен и новият сайт на марката. 

 
 

Моделки, които смениха имената си

| от chronicle.bg |

Точно, когато си мислиш, че познаваш някого напълно. Точно, когато си мислиш, че си изследвал всеки сантиметър от нейната личност и хоп! Името й не било точно така!

Животът на тези моделки до голяма степен е ходене и в още по-голяма степен дисциплина. Това не означава, че не можеш да имаш творчески псевдоним. Или поне да си преправиш името на „по-удобно за известен“.

Моделките в галерията ни днес са направи именно това. Вие може би не познавате някои от тях, сега е моментът да се запознаете напълно.