„Война по разписание“ или внезапна катастрофа?

| от |

Преди 100 години, на 28 юни 1914 година, в босненския град Сараево беше убит австрийския ерцхерцог Франц Фердинанд. След малко повече от един месец започна Първата световна война, в която загинаха трите главни империи на онова време – Руската, Австро-Унгарската и Османската.


 

По каква ли причина едно такова на пръв поглед обикновено покушение стана причина на толкова глобални последици? – пише нашият наблюдател Пьотър Искендеров. През последните години зачестиха опиите да се представи Сърбия и стоящата зад гърба й Русия като главни виновници за военния конфликт, като с това се засенчат плановете на Берлин, Виена, Лондон, Париж и други световни играчи за преразпределяне сферите на влияние, получаване на източници на суровина, въвеждане на контрол върху транспортните коридори.

Опитите за стоварване на главната отговорност за избухването на Първата световна война върху Сърбия и Русия поразително съвпадат с процеса на новото засилване на икономическата мощ и геополитическите претенции на Германия. През последните две десетилетия в Германия се наблюдава ясната тенденция към отказ от наследството на „школата на Фишер“, която съществува там от 1960-те години. Фриц Фишер – един от големите германски историци – убедително доказа, че именно Германия е тласнала човечеството във водовъртежа на Първата световна война заради преразпределяне сферите за влияние. Превземане на колонии и източници за суровина.

Никакви нови документи, позволяващи да се свали от Берлин отговорността за развързването на Първата световна война, така и не са открити. Затова пък активно се използват повече от съмнителни исторически паралели с днешни събития. Например, британският учен Крис Кларк смята, че трагичните събития в Сребреница през лятото на 1995 изискват кардинално преразглеждане на историческата роля в Европа на Сърбия и нейната съюзничка Русия.

Тук е уместно да се върнем към документите. Генералният щаб на Австро-Унгария имаше подробно изработени планове за превантивно едновременно нападение срещу Сърбия и Русия още през октомври 1912 година – т.е. почти 2 години преди сараевското убийство. А за оправдаване на подобна операция бдеше нужен предлог, който прави Русия и Сърбия отговорни за войната. Началник Генералния щаб на германската армия Хелмут фон Молтке беше писал на своя австро-унгарски колега: „Необходимо е да се изнамери предлог за война, трябва поводът да идва от славяните“. Такъв повод (а не причина!) станаха юнските изстрели на босненския националист Гаврило Принцип.

Ако пък се говори за причините на Първата световна война, тук продължава спорът между две основни концепции. Първата говори за „война по разписание“ – понятие, въведено през 1969 година от историка Тейлър. Неговите опоненти пък настояват, че до общоевропейския конфликт са довери верига от трагични случайности, недоверие между държавите и отсъствие на координация между монарсите. Но и двете концепции са единни, че тогавашните противоречия между великите държави едва ли са могли да бъдат уредени по мирен начин. И опитите да се обвиняват във всичко Русия и Сърбия означават да се отрича обективността на историческия процес.
Гласът на Русия

 
 

#Bookclub: Да мислиш шантаво като Туве Янсон

| от chronicle.bg |

Кой е измислил мумините?
Една жена – Туве Янсон.
А кой е измислил Филифьонката, Мисата, Малката Мю…? – пръстът се разхожда по листа.
Пак тя.
Е! И аз искам да мисля така шантаво!

Гого тъкмо е прочел комикса „Прислужницата на мама Муминка“. Книжката продължава да ни разкрива фрагменти от живота на мумините, допълнени със страхотните изображения на Туве Янсон. Заглавието звучи странно, защото „прислужница“ някак не се вписва в света на мумините. Това представлява и ситуацията – един неуспешен и не много желан опит за промяна във всекидневието.

Всъщност причината за всичко е новата съседка на мумините – Филифьонката, която е образцова домакиня и майка. Шокирана от състоянието на дома на своите съседи, тя ги засрамва толкова много, че те си наемат домашна помощница. Още с пристигането на Мисата, става ясно, е тя се нуждае от разведряване. Прислужницата е самото олицетворение на тъгата, дълга и страха. Междувременно Филифьонката мистериозно изчезва, а в отсъствието й мумините започват да учат Мисата как да се радва на живота.

Това е четвъртата книжка от поредицата с комикси на Туве Янсон, издавани за първи път в България от издателство „Пурко“. Целта е почитателите на Туве в България да могат да се докоснат и до тази по-малко известна част от творчеството на финландската писателка. Тук можете да видите и как изглежда комиксът.

 
 

Защо лентите на adidas са вертикални на панталоните, а тези на обувките са под ъгъл?

| от chronicle.bg |

Е, ето ви още една разбулена мистерия, благодарение на интернет.

Замисляли ли сте се защо панталоните adidas имат вертикални ленти, а тези на обувките са под ъгъл?

Явно някой го е направил и благодарение на дискусии в социални мрежи като reddit и imgur, една теория изплува като най-често срещаната.

Както може да се види от снимката, когато човек е клекнал, линиите от панталона биват перфектно продължени от тези на обувките.

Но това не е всичко.

Други забелязаха, че долната част на горнищата adidas също имат ленти. Но те са хоризонтални. И точно в тази поза изглеждат като началото на тази изключително интересна конфигурация.

Разбира се, теорията не е официално потвърдена от спортния гигант, но има смисъл, нали?

Имате да допълните нещо? Направете го в секцията за коментари.

 
 

Ед Шийрън остава номер 1

| от chronicle.bg |

Британският изпълнител Ед Шийран продължава да доминира в британската класация за сингли, като зае първото място за седма седмица с „Shape of You“, съобщи БТА.

Певецът заемаше двете първи места в класацията за сингли пет седмици, но през миналия уикенд песента „Castle on the Hill“ слезе от второ на трето място. Сега той си върна второто място с „How Would You Feel“, измествайки „Human“ на Раг ен Боун Ман на трето място. „Castle on the Hill“ вече е на четвърто място.
„Chained to the Rhythm“ на Кейти Пери е на пето място.

В класацията за сингли певецът Раг ен Боун Ман е на първо място втора седмица след двойната си победа на наградите БРИТ, на които той спечели отличията за пробив и „Изборът на критиците“. На второ място е Ейми Макдоналд с „Under Stars“. Трети е Райън Адамс с „Prisoner“.

Челната петица в британската класация за албуми се допълва от „Divide“ Ед Шийран и „25“ на Адел.

 
 

Омари, хайвер и макарони със сирене са в менюто след наградите „Оскар“

| от chronicle.bg, по БТА |

След като 89-ите награди „Оскар“ вече са раздадени, победители и победени ще се почерпят на Бала на губерантора. За менюто му отговаря отново майстор-готвачът Волфганг Пук, съобщи сп. „Пийпъл“.

За 22-ия си Бал на на губернатора Волфганг Пук е създал над 50 ексцентрични ястия на тема класическия и съвременен Холивуд. Помага му екип от 350 професионалисти.

Само морските деликатеси за бала тежат 1300 кг. Освен рибите ще има щипки от раци, скариди, омари от Мейн, стриди. Оскарите тук са от сьомга, гарнирани с черен хайвер.

След като от години гъделичка вкусовите рецептори на звездите, Волфганг Пук държи на традиционните си рецепти – пилешки пай, макарони със сирене, ребърца, гарнирани с полента с трюфели, омари. Новостите в менюто са кралски рак от Аляска с джинджифил и черен боб, сашими с жълтоопашата риба, хавайска салата от сурова риба тон. Волфганг Пук обещава да има по нещо за всеки вкус.

Обикновено Волфганг Пук не планира ястия, свързани с номинираните, но тази година е изключение. Той се е вдъхновил от филма „Марсианецът“ за зеленчукова градина.

Когато шевовете на елегантните рокли и смокинги започнат да се пръскат, идва ред на шоколадовия бюфет. За почитателите на сладкото ще има шоколадов фонтан, кула от целувки-макарони, шоколадови бонбони, петифури и шампанско.