„Вестникът“ Фейсбук – тревожна перспектива за печата

| от |

Амбицията на Фейсбук да стане персонализиран информационен вестник, нагоден към интересите на всеки от членовете си – повече от един милиард души сега, създава опасност за и без това изпитващите трудности традиционни медии.

Социалната мрежа вече се е превърнала в главно средство да се информират за многобройните потребители, което е признак да преминаването на обществото към цифровата ера.

Основателят на Фейсбук Марк Зукърбъргър заяви на форум в началото на ноември, че целта му е да доставя благодарение на Фейсбук „идеалния персонализиран вестник за всеки по света“.

Той отбеляза, че традиционните вестници доставят една и съща информация на многобройни читатели, докато Фейсбук може да организира своя поток около интересите на всеки индивид, представяйки смесица от актуална информация, съобщения за събития интересуващи дадена общност и новини от семейството и приятели.

Това е различен подход от информацията на хартия – обяснява Кен Полсън, бивш главен редактор на американския национален всекидневник „Ю Ес Ей Тудей“ , а сега декан на факултета по масова комуникация на Мидъл Тенеси Стейт Юнивърсити.

Това не е нито добре, нито зле, но е нещо, което традиционните вестници не са в състояние да правят, добавя той.

В случая с Фейсбук издателските решения не зависят от един журналист, а от алгоритъм, който определя сюжетите, които може да заинтересуват всеки човек, което безпокои журналистическата общност.

Някои медийни експерти признават обаче, че Фейсбук като че ли е в по-голяма степен в състояние да достави онова, което хората желаят и по по-ефикасен начин.

Това е персонално, съобразено и извънредно подходящо и ви засяга. Това е нещо повече отколкото който и да било вестник може да направи – коментира Алан Мутър, бивш главен редактор на регионален всекидневник, а сега консултант в областта на цифровите медии.

Според него вестниците се вкопчват в техния „стар“ икономически модел, докато организации като Фейсбук персонализират информацията. Той смята, че тази тенденция ще се задълбочава, тъй като младите читатели предпочитат мобилните услуги и цифровите приложения пред печата.

Причината поради която Фейсбук използва толкова инженери и специалисти за обработка на данни е да се подобрява непрекъснато алгоритъмът. Алгоритъмът става все по-успешен, когато хората го използват, смята Ники Ъшър, преподавател по специализирана журналистика в новите медии в университета Джордж Вашингтон.

Фейсбук е източник на информация за поне 30% от американците и генерира голям трафик към информационните сайтове на традиционните медии – показва проучване на изследователския институт Пю. А това му дава голяма власт над тези медии, които са все по-зависими от социалните мрежи.

Фейсбук, както и Гугъл и техните събратя ревниво пазят тайната на техните алгоритми. Според експертите малка модификация може да има тежки последици за медиите.

Медиите се опитват да изградят стратегията си като се стараят да отгатнат използвания алгоритъм и в крайна сметка това е губеща стратегия, смята Ники Ъшър. Ала в условията на криза на традиционните медии ще успеят ли алгоритмите да подкрепят историческата мисия на журналистиката да информира гражданите?

Според Алан Мутър онова, което хората четат, може да се промени в полза на съдържания, финансирани от рекламата, спонсорирани или поръчителствани по повече или по-малко прозрачен начин. Това няма да е непременно истинска журналистика, но би било съдържание.

Полсън добавя, че ще е трудно да се възпроизведе душата на писмения печат.

Свободата на печата бе гарантирана, за да контролира управляващите и за да информира. Има един важен елемент от общ интерес, който не може да се улови от алгоритъм, подчертава той.

Изследователят си задава въпроса как ще се финансирана разследващата журналистика. Ние имаме информацията, която заслужаваме и за която сме готови да платим, изтъква той. /АФП/БГНЕС

 
 

Адел посвети изпълнение на жертвите в Лондон

| от chronicle.bg, БТА |

Адел посвети песента си „Make You Feel My Love“ на жертвите от терористичната атака в Лондон.

По време на свой концерт в Окланд, Нова Зеландия, на 22 март тя изпя парчето в памет на загиналите.

„Днес имаше терористична атака в родния ми град Лондон – заяви пред зрителите 28-годишната певица преди началото на концерта. – Аз съм буквално на другия край на света и искам хората да видят запалените тук свещи и да ни чуят. Странно е, че не съм вкъщи. Всичко, което искам, е да бъде у дома заедно с приятелите и семейството си. Всички те са добре, но искам да посветя изпълненията си тази вечер на жертвите на терористичната атака и на родния си град.“

45 000 зрители на стадиона „Маунт Смарт“ в Окланд запалиха свещи, докато носителката на „Грами“ изпълняваше хита си.

Адел в момента изнася концерти в Австралия и Нова Зеландия в рамките на световното си турне. То ще приключи с нейни шоута на стадион „Уембли“ в Лондон през юни и юли.

 
 

Документален филм разкрива тайни за живота на Хийт Леджър

| от chronicle.bg |

Документален филм за Хийт Леджър ще разкрие неизвестни факти за личния му живот.

Актьорът почина през 2008 година на 28 години.

„I Am: Heath Ledger“ ще разказва за живота на звездата, като ще включва и интервюта на важни за него хора. Ще има нови детайли около кариерата на актьора и личния му живот. Все още не е обявено кои са ключовите лица, интервюирани във филма.

Хийт Леджър спечели сърцата на зрителите с „10 неща, които мразя в теб“, „Планината Броубек“, „Като рицарите“ и други. Превърна се в легенда с ролята си на Жокера в „Черният рицар“, което посмъртно му спечели награда на Академията.

хийт леджър

Филмът ще съдържа информация и за още един въпрос – причината за смъртта му. Официално става дума за инцидентна свръхдоза. Според някои обаче Хийт Леджър е станал жертва на мрачния си персонаж в „Черният рицар“.

Актьорът има дъщеря от актрисата Мишел Уилямс – Матилда. Момичето днес е на 11, но Уилямс много добре пази личния й живот.
„I Am: Heath Ledger“ ще се появи на екран по телевизионната мрежа Spike през май.

 
 

Сиа без перука

| от chronicle.bg |

От Мадона до Лейди Гага, звездите са известни с всякакви екстравагантности.

Машината за хитове Сиа, която ни даде хитове като „Cheap Thrills“, е известна с това, че се появява на публични места с характерна перука.

сиа

 

Сиа обяснява перуката си така: „Нося я, за да мога да отида до магазина и да си купя маркуч, ако искам. Или ако ми се ходи до тоалетна, а не мога да намеря, мога просто да отбия от пътя, без хората да идват и да ме снимат.“

Певицата беше засечена на международното летище в Лос Анджелис без маскировката си. И разбира се, се случи точно това – дойдоха хора и я снимаха.

 
 

Плажовете, за които си мечтаем

| от chronicle.bg |

Преди няколко дни настъпи астрономическата пролет, а след броени часове ще преминем към лятното часово време. Всичко това просто ни подсказва едно – сезонът „Отслабвам за лятото“ е приключен и отстъпва място на „Отслабвам за Коледа“.

Започваме да броим дните до момента, в който ще легнем на шезлонга с коктейл в ръка, пред нас прозрачно синьото море ще се слива с небето, а горещ бял пясък ще гали стъпалата ни.

Тъй и тъй е ден за размисъл, защо пък да не изберем плажа – мечта за следващата морска ваканция. Нашите предложения – в галерията горе.