„Вестникът“ Фейсбук – тревожна перспектива за печата

| от |

Амбицията на Фейсбук да стане персонализиран информационен вестник, нагоден към интересите на всеки от членовете си – повече от един милиард души сега, създава опасност за и без това изпитващите трудности традиционни медии.

Социалната мрежа вече се е превърнала в главно средство да се информират за многобройните потребители, което е признак да преминаването на обществото към цифровата ера.

Основателят на Фейсбук Марк Зукърбъргър заяви на форум в началото на ноември, че целта му е да доставя благодарение на Фейсбук „идеалния персонализиран вестник за всеки по света“.

Той отбеляза, че традиционните вестници доставят една и съща информация на многобройни читатели, докато Фейсбук може да организира своя поток около интересите на всеки индивид, представяйки смесица от актуална информация, съобщения за събития интересуващи дадена общност и новини от семейството и приятели.

Това е различен подход от информацията на хартия – обяснява Кен Полсън, бивш главен редактор на американския национален всекидневник „Ю Ес Ей Тудей“ , а сега декан на факултета по масова комуникация на Мидъл Тенеси Стейт Юнивърсити.

Това не е нито добре, нито зле, но е нещо, което традиционните вестници не са в състояние да правят, добавя той.

В случая с Фейсбук издателските решения не зависят от един журналист, а от алгоритъм, който определя сюжетите, които може да заинтересуват всеки човек, което безпокои журналистическата общност.

Някои медийни експерти признават обаче, че Фейсбук като че ли е в по-голяма степен в състояние да достави онова, което хората желаят и по по-ефикасен начин.

Това е персонално, съобразено и извънредно подходящо и ви засяга. Това е нещо повече отколкото който и да било вестник може да направи – коментира Алан Мутър, бивш главен редактор на регионален всекидневник, а сега консултант в областта на цифровите медии.

Според него вестниците се вкопчват в техния „стар“ икономически модел, докато организации като Фейсбук персонализират информацията. Той смята, че тази тенденция ще се задълбочава, тъй като младите читатели предпочитат мобилните услуги и цифровите приложения пред печата.

Причината поради която Фейсбук използва толкова инженери и специалисти за обработка на данни е да се подобрява непрекъснато алгоритъмът. Алгоритъмът става все по-успешен, когато хората го използват, смята Ники Ъшър, преподавател по специализирана журналистика в новите медии в университета Джордж Вашингтон.

Фейсбук е източник на информация за поне 30% от американците и генерира голям трафик към информационните сайтове на традиционните медии – показва проучване на изследователския институт Пю. А това му дава голяма власт над тези медии, които са все по-зависими от социалните мрежи.

Фейсбук, както и Гугъл и техните събратя ревниво пазят тайната на техните алгоритми. Според експертите малка модификация може да има тежки последици за медиите.

Медиите се опитват да изградят стратегията си като се стараят да отгатнат използвания алгоритъм и в крайна сметка това е губеща стратегия, смята Ники Ъшър. Ала в условията на криза на традиционните медии ще успеят ли алгоритмите да подкрепят историческата мисия на журналистиката да информира гражданите?

Според Алан Мутър онова, което хората четат, може да се промени в полза на съдържания, финансирани от рекламата, спонсорирани или поръчителствани по повече или по-малко прозрачен начин. Това няма да е непременно истинска журналистика, но би било съдържание.

Полсън добавя, че ще е трудно да се възпроизведе душата на писмения печат.

Свободата на печата бе гарантирана, за да контролира управляващите и за да информира. Има един важен елемент от общ интерес, който не може да се улови от алгоритъм, подчертава той.

Изследователят си задава въпроса как ще се финансирана разследващата журналистика. Ние имаме информацията, която заслужаваме и за която сме готови да платим, изтъква той. /АФП/БГНЕС

 
 

Всички обичат Дакота

| от chronicle.bg |

Хана Дакота Фанинг е едно от златните деца на Холивуд, на чието израстване е станал свидетел целият кино свят.

Дакота, която навършва 23 днес, е родена в семейството на Стивън Фанинг – бивш бейзболист и Джой Фанинг, професионална тенинстка. Майка й искала да я кръстят Хана, а баща й държал на Дакота. Така на бял свят се появява Хана Дакота, наричана от приятелите си и известна в киното като Дакота.

Фанинг става актриса на петгодишна възраст, когато се появява в телевизионна реклама на лотарията в щата Джорджия, заедно със знаменития музикант Рей Чарлс. След това е избрана за реклама на прах за пране.

Следва участие в касови фирми като „Мъж под прицел“ с Дензъл Уошингтън, „Криеница“ с Робърт де Ниро, „Война на световете“ с Том Круз, тийн вамп сагата „Здрач“ др.

Фанинг е една от най-богатите тийнейджърки и една от най-добре облечените звезди на червения килим.

Черпим ви с ултра доза сладост и красота в галерията, показваща различни моменти от кариерата й.

 
 

Моника Белучи открива белградския филмов фестивал

| от chronicle.bg, по БТА |

Актрисата Моника Белучи и филмът на Емир Кустурица „На млечния път“ ще открият днес 45-ия Международен филмов фестивал ФЕСТ в Белград, на който ще бъдат представени 95 филма, съобщи белградската агенция Бета.

В главната програма са 15 филма от 12 страни. До 5 март, когато на тържественото закриване на фестивала ще бъде показан филмът на американския режисьор Мартин Скорсезе „Тишина“, ще могат да се видят най-добрите филми от световните фестивали и почти всички фаворити за Оскар.

Днес сръбският премиер Александър Вучич ще приеме в сградата на правителството италианската актриса Моника Белучи и режисьора Емир Кустурица, съобщи Танюг.

 
 

Изследване: Kои професии са най-склонни да изневеряват?

| от chronicle.bg, по БТА |

Много хора свързват професията на медицинската сестра с дълги работни часове и грижа за пациентите. В мъжките представи униформената дама е обект на сексуални фантазии. Резултатите от ново проучване, направено във Великобритания, показват, че жените с тази професия са сред най-големите кръшкачки сред трудещите се дами, пише в. „Дейли експрес“.

Допитването, обхванало над 5000 потребителки на сайта за извънбрачни запознанства Victoria Milan показва, че жените, упражняващи определени професии, са по-склонни да изневеряват. Най-често рога на съпрузите или приятелите си слагат дамите, заети във финансовата сфера – банкерки, брокерки, анализаторки. На второ място са дамите, изявяващи се в сферата на авиацията – жени пилоти и стюардеси. На трето място са медицинските сестри и останалите професионалистки, работещи в здравеопазването.

В Топ 10 на кръшкачките намират място също служителките в сферите на бизнеса (изпълнителни директорки, мениджърки, секретарки), спорта (атлетки, инструкторки, служебни лица), изкуствата (музикантки, модели, актриси, фотографки), нощния живот (жени диджеи, танцьорки, сервитьорки), правото (адвокатки, секретарки, прокурорки, съдийки), комуникациите (журналистки, пиарки) и в други сектори.

Анкетата показва също, че две трети от неверните дами се възползват от възможностите, които им се предоставят на работното място, за да слагат рога на партньорите си.

 
 

Най-срамните моменти от „Оскар“-ите

| от chronicle.bg |

Преди 16 години на червения килим за раздаването на наградите „Оскар” певицата Бьорк се появи в меко казано нестандартно облекло – цялото й тяло беше обхванато от пера, а около врата й извиваше шия…лебед. Това, разбира се, не е най-шокиращият момент в историята на наградите „Оскар”.

Подготвили сме ви галерия с много, много срамни моменти, за които да се сещате в най-тежкия си ден и да знаете, че на тези звезди тогава им е било по-тежко. Спъване на сцената, извикване на грешно име или качване на сцената, без да разбереш, че наградата всъщност е за друг…

Унизителни моменти са съпътствали различни звезди през всяка от годините и ние сме ви подготвили само малка част от тях.

След като разгледате галерията, в главата ви е звучат следните реплики от  „Game of Thrones”: “Shame! Shame! Shame!” (превод: „Срам! Срам! Срам!”)