Възходът на анти-капитализма

| от | |

Свидетели сме на парадокс в капитализма, същият който го изстреля към величието и в момента заплашва бъдещето му: динамиката, присъща на конкурентните пазари намаля цените толкова много, че много стоки и услуги стават почти безплатни, в изобилие и независими от пазарните сили. Макар и икономистите винаги да са приветствали намаляването на маргиналните разходи, те никога не са предвиждали възможността за технологична революция, която да ги сведе почти до нулата, пише Джереми Рифкин за New York Times.

16RIFKIN-master675

Първият намек за този парадокс се появява през 1999г., когато платформата за Napster дава възможност на милиони хора да споделят музика, без да плащат на продуцентите и музикантите, което всява хаос в музикалната индустрия. Подобни явления нарушиха работата на вестникарството и книгоиздаването. Потребителите започнаха сами да споделят информация чрез видео, аудио и текст почти безплатно, заобикаляйки традиционните пазари.

Огромният спад в пределните разходи разтърси тези индустрии, а вече застига и други, като производството, образованието и енергията. Въпреки, че фиксираните разходи за слънчевата и вятърната енергия са донякъде скъпи, след това улавянето на всяка единица енергия е изключително ниска. Това явление са наблюдава дори в производствения сектор. Хиляди ентусиасти вече произвеждат собствени продукти, използвайки 3D принтери, софтуер с отворен код и рециклирана пластмаса. Междувременно повече от шест милиона студента по света са записани в масивни безплатни онлайн курсове, чието разпространение е почти без разходи.

Наблюдаващите индустрията осъзнават наближаващата реалност, в която пределната цена е нулева, но твърдят, че безплатните продукти и услуги ще привлекат достатъчен брой потребители, които да плащат за по-висок клас специализирани продукти и така пазара ще продължи да се разраства. Броят на хората, които искат да доплащат за допълнителни стоки и услуги обаче е ограничен.

Сега това явление е на път да се отрази върху цялата икономика, благодарение да новата технологична инфраструктура - Интернет на Нещата. Днес повече от 11 милиарда сензори са прикрепени към природни ресурси, производствени линии, електрически мрежи, логистични мрежи, домове, офиси, магазини и превозни средства, а до 2020 се прогнозира вече да достигнат 50 милиарда. Тази нова платформа свързва всичко и всички.

Хората могат да се свържат с мрежата и да използват алгоритми и данни за ускоряването на производството, покачването на ефективността и намаляването на разходите. Така например в САЩ 37 милиона сгради са оборудвани с измервателни уреди и сензори, свързвайки ги в мрежата и предоставяйки информация за използването и промяната на цената на електричеството в реално време. Това в крайна сметка ще позволи на домакинствата и на фирмите, които произвеждат и съхраняват зелена електроенергия да се откачат от елетроразпределителната мрежа, когато цените се покачат твърде много. По този начин те ще могат да захранват съоръженията си чрез собствената си зелена енергия и да споделят излишъка със съседите си при почти нулеви пределни разходи.

Прогнозира се, че печалбите за частния сектор от свързването на всичко ще надхвърли 14 трилиона долара.

Нерешеният въпрос в случая е как ще работи тази нова икономика, ако милиони хота могат да произвеждат и споделят услуги и продукти почти безплатно. Отговорът се крие в гражданското общество, и по-точно неправителствените организации, които да взимат участие в ежедневието ни като общество. В доларово изражение НПО-тата са много силни. В периода от 2000-2010 приходите на организациите нарастват с 41%, повече от двойно на ръстежа на брутния вътрешен продукт на САЩ за същия период.

Това, което прави общите блага по-силни в наши дни е фактът, че изграждаме нова инфраструктура, която цели да оптимизира именно сътрудничеството, всеобщия достъп и присъединяването – все неща, необходими са създаването на социален капитал и споделена икономика. За първи път общите блага могат да процъфтят рамо до рамо с капиталистическият пазар.

Това сътрудничество цели споделеният достъп, а не собствеността. Например 1,7 милиона души по света използват услугата споделен автомобил. Неотдавнашно проучване показва, че след като се присъединят към услугата хората предпочитат достъпа пред собствеността. Милиони хора използват социални мрежи за наемане и споделяне не само на автомобили, но и на домове, дрехи, играчки и други предмети – и всичко това почти без разходи. Икономиката на споделянето отчита печалба от около 3,5 милиарда долара през 2013.

Феноменът на нулевите пределни разходи се вижда най-ясно в пазара на труда, където виртуалната търговия, автоматизираните фабрики и логиситични и транспортни мрежи стават все по-разпространени. Не е изненадващо, че новите възможности за заетост в тази област са най вече в организациите с идеална цел в сектори като образованието, здравеопазването, помощ за бедните и грижа за деца и възрастни хора. В САЩ броят на неправителствените организации е нарастнал с около 25 на сто в периода между 2001 и 2011, в сравнение с предприятията със стопанска цел, които отчитат ръст от едва половин процент.

Въпреки впечатляващият растеж много икономисти твърдят, че този сектор не представлява икономическа сила а е по-скоро паразит, зависим от държавното подпомагане и частните дарения. Скорошно проучване показва, че около 50% от общите приходи на нестопанския сектор идват от такси, 36% от държавна помощ и 14% от дарения.

Що се отнася за капиталистическата система – най-вероятно ще остане с нас занапред, макар и в по-опростен вариант, предимно като агрегатор на мрежовите услуги, което би и позволило да се издигне като мощен нишов играч. Ние обаче навлизаме в свят, отчасти откъснат от пазарите, в който се учим да живеем заедно, благодарение на все повечето споделени блага.

 
 

Този път „Оскар“-ите дискриминират актьорите по възраст

| от chronicle.bg, по БТА |

Американската киноакадемия, учредила „Оскар“-ите, беше обвинена за това, че дискриминира актьорите по възраст, като звездите над 60-годишна възраст рядко са удостоявани със златните статуетки.

Порталът се позовава на най-ново изследване на сътрудниците на университета в Южна Калифорния. Те установили, че от 25-те номинирани филма за „Оскар“-и през последните три години, главният актьор в тях е бил над 60-годишен само два пъти. И в двата случая номинации получил Майкъл Кийтън.

По данни на изследването едва в 22,3 процента от споменатите филми играели и в главни роли възрастни жени.

През месец януари тази година световноизвестният режисьор Джеймс Камерън разкритикува Американската киноакадемия заради нейното предубеждение към масовата култура, припомня сайтът Дедлайн.

 
 

„Space X“ подновява мисиите до МКС

| от chronicle.bg, по БТА |

Частната компания „Спейс екс“ е в готовност да поднови мисиите си до МКС чрез възвръщаемия си космически кораб „Дракон“, който трябва да бъде изстрелян в събота с ракетата-носител „Фалкон 9″, съобщават Асошиейтед прес и Франс прес.

„Фалкон“ осъществи успешен старт на 14 февруари, като изведе в орбита десет малки спътника, след като миналия септември ракета от същия вид се взриви преди да бъде изстреляна.

„Дракон“ ще стартира от историческата площадка 39А от космическия център „Джон Кенеди“ близо до Кейп Канаверал в щата Флорида. Оттук тръгнаха мисиите на Аполо към Луната, както и космическите совалки в периода 1981-2011 година.

Товарният кораб ще пренесе до МКС над 2,2 тона товари и оборудване, като стартът е предвиден за 15:01 часа по Гринуич. Капсулата ще достигне до орбиталната станция в понеделник. При отлагане на изстрелването, нов опит може да бъде направен в неделя сутринта. Метеорологичната прогноза предвижда 70 процента благоприятни условия за полет в събота, когато е предвиден стартът

 
 

Видяхте ли тийзъра на „Castle rock“ на Стивън Кинг?

| от chronicle.bg |

Нов проект на Стивън Кинг, съвместно с Джей Джей Ейбрамс, ще радва феновете на Краля.

Той се казва „Castle Rock” и това, което се знае към момента е, че става дума за антология, която ще включва герои и теми от всички творби на Кинг, които се развиват в Касъл Рок.

Знае се още, че  всеки сезон ще следва отделна група герои и сюжетни линии, но част от тях ще се появяват и в следващите сезони.

Ето го и тийзъра, който според нас изглежда доста обещаващо:

 
 

Мат Дилън: Носталгия по 90-те

| от |

В средата на 90-те години седмото изкуство показва на света един от любимите си за онова време секс символи. Висок близо 2 метра, със специфично лице и плътен глас Мат Дилън е всичко онова, от което може да те е страх и същевременно да искаш да гледаш на голям екран. Той е харизматичен, талантлив и по един грубоват начин секси.

Най-големият си удар Дилън прави с тийн-класиката „Лудории“, която излиза през 1998 година. Той е на върха на славата в този момент. А там играе сексапилен учител, замесен в афера с млада, секси ученичка, която решава да го съди за изнасилване. Нищо в „Лудории“ не е такова, каквото изглежда. Филмът е чувствено лятно удоволствие, с привкус на мистерия, секс и топло време. А към Мат Дилън добавяме сексапилната компания на Денис Ричардс и Нев Кембъл. „Лудории“ също така може да се похвали и с една от най-приятните голи сцени, включващи гол мъжки член. И той принадлежи на Кевин Бейкън.

Година преди това излиза комедията „Няма скрито покрито“, в която Дилън има по-малка, но доста приятна роля. А година след това го гледаме в чудесната комедия „Ах, тази Мери“ на братята Фарели.

Чак през новото хилядолетие Мат Дилън прави и ролята, която се смята за най-добра в неговата кариера до момента – тази в „Сблъсъци“. Полицай Райън му носи номинация за „Оскар“, „Златен глобус“ и награда на БАФТА. Не пелечи нито една от тях, но нарежда името си до най-добрите за 2004 година.

Междувременно Дилън снима първия си режисьорски проект – Ghost Town, държи личния си живот настрана и леко се оттегля от киното. Мат се заравя в малки роли в сериали и по-треторазрядни продукции, докато брат му – Кевин Дилън започва да изпъква в ролята на Драма в продукцията на НВО „Антураж“.

Кевин замества Мат в светлината на прожекторите, но не може да го бие нито по осанка, нито по сексапил.

2015-а е годината, в която Дилън се завръща към комерсиалното и успешно седмо изкуство, но с телевизионен сериал. „Уейуърд Пайнс“ и неговият първи сезон бяха едно от добрите неща, които можеше да гледате на малък екран в тв сезона преди две години и Мат Дилън е една от причините това да е така.

Догодина този снажен мъж прави една от най-амбициозните си роли. Той ще е Джак Изкормвача. Но режисиран от датчанина Ларс фон Триер. Нищо, което Триер е направил не е оставило зрителите безразлични, а проектът The House That Jack Built е едно от заглавията, които е редно да очаквате през 2018-а. Дотогава, ви предлагаме приятна доза Мат Дилън, който вчера направи 53 години и е все така секси. В галерията горе.