Възходът на анти-капитализма

| от | |

Свидетели сме на парадокс в капитализма, същият който го изстреля към величието и в момента заплашва бъдещето му: динамиката, присъща на конкурентните пазари намаля цените толкова много, че много стоки и услуги стават почти безплатни, в изобилие и независими от пазарните сили. Макар и икономистите винаги да са приветствали намаляването на маргиналните разходи, те никога не са предвиждали възможността за технологична революция, която да ги сведе почти до нулата, пише Джереми Рифкин за New York Times.

16RIFKIN-master675

Първият намек за този парадокс се появява през 1999г., когато платформата за Napster дава възможност на милиони хора да споделят музика, без да плащат на продуцентите и музикантите, което всява хаос в музикалната индустрия. Подобни явления нарушиха работата на вестникарството и книгоиздаването. Потребителите започнаха сами да споделят информация чрез видео, аудио и текст почти безплатно, заобикаляйки традиционните пазари.

Огромният спад в пределните разходи разтърси тези индустрии, а вече застига и други, като производството, образованието и енергията. Въпреки, че фиксираните разходи за слънчевата и вятърната енергия са донякъде скъпи, след това улавянето на всяка единица енергия е изключително ниска. Това явление са наблюдава дори в производствения сектор. Хиляди ентусиасти вече произвеждат собствени продукти, използвайки 3D принтери, софтуер с отворен код и рециклирана пластмаса. Междувременно повече от шест милиона студента по света са записани в масивни безплатни онлайн курсове, чието разпространение е почти без разходи.

Наблюдаващите индустрията осъзнават наближаващата реалност, в която пределната цена е нулева, но твърдят, че безплатните продукти и услуги ще привлекат достатъчен брой потребители, които да плащат за по-висок клас специализирани продукти и така пазара ще продължи да се разраства. Броят на хората, които искат да доплащат за допълнителни стоки и услуги обаче е ограничен.

Сега това явление е на път да се отрази върху цялата икономика, благодарение да новата технологична инфраструктура - Интернет на Нещата. Днес повече от 11 милиарда сензори са прикрепени към природни ресурси, производствени линии, електрически мрежи, логистични мрежи, домове, офиси, магазини и превозни средства, а до 2020 се прогнозира вече да достигнат 50 милиарда. Тази нова платформа свързва всичко и всички.

Хората могат да се свържат с мрежата и да използват алгоритми и данни за ускоряването на производството, покачването на ефективността и намаляването на разходите. Така например в САЩ 37 милиона сгради са оборудвани с измервателни уреди и сензори, свързвайки ги в мрежата и предоставяйки информация за използването и промяната на цената на електричеството в реално време. Това в крайна сметка ще позволи на домакинствата и на фирмите, които произвеждат и съхраняват зелена електроенергия да се откачат от елетроразпределителната мрежа, когато цените се покачат твърде много. По този начин те ще могат да захранват съоръженията си чрез собствената си зелена енергия и да споделят излишъка със съседите си при почти нулеви пределни разходи.

Прогнозира се, че печалбите за частния сектор от свързването на всичко ще надхвърли 14 трилиона долара.

Нерешеният въпрос в случая е как ще работи тази нова икономика, ако милиони хота могат да произвеждат и споделят услуги и продукти почти безплатно. Отговорът се крие в гражданското общество, и по-точно неправителствените организации, които да взимат участие в ежедневието ни като общество. В доларово изражение НПО-тата са много силни. В периода от 2000-2010 приходите на организациите нарастват с 41%, повече от двойно на ръстежа на брутния вътрешен продукт на САЩ за същия период.

Това, което прави общите блага по-силни в наши дни е фактът, че изграждаме нова инфраструктура, която цели да оптимизира именно сътрудничеството, всеобщия достъп и присъединяването – все неща, необходими са създаването на социален капитал и споделена икономика. За първи път общите блага могат да процъфтят рамо до рамо с капиталистическият пазар.

Това сътрудничество цели споделеният достъп, а не собствеността. Например 1,7 милиона души по света използват услугата споделен автомобил. Неотдавнашно проучване показва, че след като се присъединят към услугата хората предпочитат достъпа пред собствеността. Милиони хора използват социални мрежи за наемане и споделяне не само на автомобили, но и на домове, дрехи, играчки и други предмети – и всичко това почти без разходи. Икономиката на споделянето отчита печалба от около 3,5 милиарда долара през 2013.

Феноменът на нулевите пределни разходи се вижда най-ясно в пазара на труда, където виртуалната търговия, автоматизираните фабрики и логиситични и транспортни мрежи стават все по-разпространени. Не е изненадващо, че новите възможности за заетост в тази област са най вече в организациите с идеална цел в сектори като образованието, здравеопазването, помощ за бедните и грижа за деца и възрастни хора. В САЩ броят на неправителствените организации е нарастнал с около 25 на сто в периода между 2001 и 2011, в сравнение с предприятията със стопанска цел, които отчитат ръст от едва половин процент.

Въпреки впечатляващият растеж много икономисти твърдят, че този сектор не представлява икономическа сила а е по-скоро паразит, зависим от държавното подпомагане и частните дарения. Скорошно проучване показва, че около 50% от общите приходи на нестопанския сектор идват от такси, 36% от държавна помощ и 14% от дарения.

Що се отнася за капиталистическата система – най-вероятно ще остане с нас занапред, макар и в по-опростен вариант, предимно като агрегатор на мрежовите услуги, което би и позволило да се издигне като мощен нишов играч. Ние обаче навлизаме в свят, отчасти откъснат от пазарите, в който се учим да живеем заедно, благодарение на все повечето споделени блага.

 
 

Opel OnStar с над 21 000 спешни обаждания

| от chronicle.bg |

Автомобилите на Opel със система OnStar на борда се движат по пътищата вече от около 18 месеца.

В момента всеки втори нов Opel в Европа е оборудван с тази новост. Системата за персонална комуникация и мобилни услуги предлага функции като автоматично повикване при катастрофа, автомобилна диагностика, помощ при откраднат автомобил и Wi-Fi точка за достъп, осигуряваща великолепна свързаност. През последните 18 месеца Opel OnStar вече регистрира над девет милиона осъществени контакти и взаимодействия, около половината от които чрез смартфони или с приложението myOpel.
Сега абонатите на системата Opel OnStar могат да очакват и допълнителни услуги като хотелски резервации1 или търсене на свободни места за паркиране2 с помощта на служител на OnStar.

Към края на годината, Opel планира да предлага услугите на системата OnStar в 33 държави в Европа и на 23 езика. Двама потребители на системата, които са изпитали предимствата на ангела-хранител OnStar и могат да споделят своите впечатления от първа ръка са Пола и Джон от Англия.

opel
Нещо, което започва като най-нормално пътуване за Пола и Джон изведнъж се превръща в кошмар. На връщане от екскурзия до Корнуол, Пола разбира, че всички главни пътища са затворени и тя не успява да открие алтернативен маршрут. В същото време Пола и Джон трябва да се върнат вкъщи бързо, тъй като Джон трябва да вземе лекарството си. Когато Джон получава епилептична криза, Пола натиска бутона за спешно повикване и служителят на OnStar Кевин Борбидж веднага уведомява службите за спешна помощ. “Никога не съм получавала толкова добро обслужване от някого на другия край на телефонната линия. Личното им отношение беше блестящо, просто фантастично,” споделя Пола.
От лятото на 2015 година, централата на Opel OnStar е получила над 21 000 спешни обаждания като направеното от Пола.
Но реакцията при спешни случаи е само една от многобройните новаторски функции, които правят шофирането по-безопасно и комфортно. Сега служителите на OnStar вече могат да помогнат и с намирането и резервацията на хотел или с откриването на най-подходящото място за паркиране на автомобила. И двете услуги, които бяха стартирани с премиерата на новия Opel Insignia, ще се предлагат и за всички останали модели на марката – от ADAM дo Zafira и ще разширят богатата гама от услуги на системата за персонална комуникация и мобилни услуги с високоскоростна точка за Wi-Fi достъп до интернет с 4G/LTE връзка3.

В допълнение към това OnStar ще предложи и още една нова услуга за ограничаване на стреса, свързан често с търсенето на подходящо място за паркиране.

Потребителите на OnStar имат възможност да се свържат със служител на системата, който да ги насочи към най-подходящото за тях място за паркиране, като точното му разположение ще бъде изпратено директно в навигационната система. Tази услуга се извършва чрез Parkopedia – един от основните доставчици на услуги за паркиране.

 
 

Цен*ура

| от |

Вие имате магазин за плодове и зеленчуци, аз имам 10 реда фиданки. Правим договор аз да продавам на вашия плод-зеленчук и да правим бизнес.

Идвам, 5-6 години продавам много готина продукция, но днес ето че вече продавам каквото си искам, защото имам тази свобода и по закон, и по договора ми с вас.

Вие ми казвате: „Днес магазинът е затворен, защото прекаляваш“. Аз ви казвам: „Черните ми дрехи крият от вас колко са бели душите ми.“ И съм прав, защото така сме се разбрали. Само дето не съм прав…

Не съм прав по същия начин, по който не съм прав, когато момичето предложи да плати на първа среща, аз да кажа „Ми окей“. Това, което ще стане, когато тя си плати, няма да е неморално или незаконно. Ще е тъпо.

На магазина пише “Плод-зеленчук”, хората очакват ако не само плодове и зеленчуци, то поне предимно това. Затова влизат. Като влязат обаче единственото плодово в магазина е презервативи с вкус на лимон. Често нямам и от тях.

Поне да продавах добре, но не продавам особено добре. София-Ден-и-нощният отсреща продава 2 пъти колкото мен. А дори не продават от магазин, а от багажник на кола. Нормално е да затворите магазина, нормално е да направите нещо.

От една страна така. От друга страна…

Това е Слави Трифонов и историята му на екран доказва, че той е поставял ултиматуми, чупил е телевизори, изхвърлял е боклуци. бТВ би трябвало добре да знаят за какво става въпрос. Какво да очакваш от Слави Трифонов?

Да добавим и това, че преди записа на всяко предаване сценарий получават не само режисьорите, Ку-ку бенд и т.н. Сценарият стига и до един човек, който се нарича делегиран продуцент. Той (или тя) е от страната на телевизията и следи “да не стане нещо”. Съответно – бТВ знаят какво ще става във всяко предаване. Естествено, едва ли са знаели, че Филип Станев ще къса снимка на президента, но това е частен случай.

В този смисъл в спора си със Слави Трифонов те са в ролята на момичето, което на първа среща каже: „Ти ще платиш“. Нито е неморално, нито е незаконно. Тъпо е.

Двете страни са заедно в тази работа, а работата е ясна.

В крайна сметка след цялата разправия с „Шоуто на Слави“, довечера всички ще са пред телевизора, за да видят какво ще стане. Излъчва се, рейтингът се вдига, Слави се чува, а новият изпълнителен директор на бТВ Флориан Скала оправдава доверието – всички са щастливи.

Преди 2-3 годни в едно интервю питаха DJ Станчо още ли има вражда между „Снайпер Рекъдрс“ и „Аренби Рекърдс“ и той каза: „А-а-а, не, то това беше само за да продаваме касетки.“

А ако случайно бТВ реши и тази вечер да пуска стари записи, то шоуто така или иначе ще продължи. С малко повече шум на улицата.

 
 

Норвегия строи единствения в света корабен тунел

| от chronicle.bg |

През последните години десетки моряци са изгубили живота си във водите, където се срещат Норвежко и Северно море.

Заради това крайбрежната агенция на Норвегия е решила да изкопае „корабен тунел“ – за да  създаде едно по-сигурно преминаване на търговските плавателни съдове.

По план съоръжението ще струва 272 милиона щатски долара.

Тунелът ще бъде с височина от 46 метра, 36 метра широк и дълъг една миля (1,6км). Норвежкият парламент е отделил един милиард норвежки крона за проекта „Национален план за транспорта за 2014-2023″. Очаква се строителство да започне през 2018г.

Корабите ще осъществяват достъп до тунела от север в Селе, с южен достъп чрез Молдфйорд. Това е най-тясното място на полуостров Стад. Настоящото предложение за тунела включва и мост в близост до южния достъп, така че пешеходците да могат да виждат корабите, които преминават.

Източник: The Verge

 
 

Снимат Peaky Blinders сезон 4

| от chronicle.bg |

Сезон 3 приключи преди 8 месеца. Сега сезон 4 вече се снима, а 5 се пише. Трейлъри, актьори и други детайли ще разгледаме тук.

Последното което знам: сезон 4 се очаква някъде през октомври. Том Харди се завръща. Сезон 5 се пише.

Записите започнаха съвсем скоро и затова все още няма трелър. За една нощ улиците на Ливърпул се състариха с 90 години. Имаме снимки на сета от няколко източника.

 

 

 

 

 

Ще има 6 епизода като във всеки сезон досега. Килиън Мърфи, разбира се, ще играе и в двата предстоящи сезона. Останалите основни герои също се очаква да се завърнат, но това предстои да бъде обявено. Създателят на сериала Стивън Найт потвърди завръшането на Том Харди, с когото работи през януари в „Табу“. „Не можем без Алфи (персонажът на Том). Том Харди е много желан актьор, но се постара да се освободи за снимките на сериала ни.“