Възходът на анти-капитализма

| от | |

Свидетели сме на парадокс в капитализма, същият който го изстреля към величието и в момента заплашва бъдещето му: динамиката, присъща на конкурентните пазари намаля цените толкова много, че много стоки и услуги стават почти безплатни, в изобилие и независими от пазарните сили. Макар и икономистите винаги да са приветствали намаляването на маргиналните разходи, те никога не са предвиждали възможността за технологична революция, която да ги сведе почти до нулата, пише Джереми Рифкин за New York Times.

16RIFKIN-master675

Първият намек за този парадокс се появява през 1999г., когато платформата за Napster дава възможност на милиони хора да споделят музика, без да плащат на продуцентите и музикантите, което всява хаос в музикалната индустрия. Подобни явления нарушиха работата на вестникарството и книгоиздаването. Потребителите започнаха сами да споделят информация чрез видео, аудио и текст почти безплатно, заобикаляйки традиционните пазари.

Огромният спад в пределните разходи разтърси тези индустрии, а вече застига и други, като производството, образованието и енергията. Въпреки, че фиксираните разходи за слънчевата и вятърната енергия са донякъде скъпи, след това улавянето на всяка единица енергия е изключително ниска. Това явление са наблюдава дори в производствения сектор. Хиляди ентусиасти вече произвеждат собствени продукти, използвайки 3D принтери, софтуер с отворен код и рециклирана пластмаса. Междувременно повече от шест милиона студента по света са записани в масивни безплатни онлайн курсове, чието разпространение е почти без разходи.

Наблюдаващите индустрията осъзнават наближаващата реалност, в която пределната цена е нулева, но твърдят, че безплатните продукти и услуги ще привлекат достатъчен брой потребители, които да плащат за по-висок клас специализирани продукти и така пазара ще продължи да се разраства. Броят на хората, които искат да доплащат за допълнителни стоки и услуги обаче е ограничен.

Сега това явление е на път да се отрази върху цялата икономика, благодарение да новата технологична инфраструктура - Интернет на Нещата. Днес повече от 11 милиарда сензори са прикрепени към природни ресурси, производствени линии, електрически мрежи, логистични мрежи, домове, офиси, магазини и превозни средства, а до 2020 се прогнозира вече да достигнат 50 милиарда. Тази нова платформа свързва всичко и всички.

Хората могат да се свържат с мрежата и да използват алгоритми и данни за ускоряването на производството, покачването на ефективността и намаляването на разходите. Така например в САЩ 37 милиона сгради са оборудвани с измервателни уреди и сензори, свързвайки ги в мрежата и предоставяйки информация за използването и промяната на цената на електричеството в реално време. Това в крайна сметка ще позволи на домакинствата и на фирмите, които произвеждат и съхраняват зелена електроенергия да се откачат от елетроразпределителната мрежа, когато цените се покачат твърде много. По този начин те ще могат да захранват съоръженията си чрез собствената си зелена енергия и да споделят излишъка със съседите си при почти нулеви пределни разходи.

Прогнозира се, че печалбите за частния сектор от свързването на всичко ще надхвърли 14 трилиона долара.

Нерешеният въпрос в случая е как ще работи тази нова икономика, ако милиони хота могат да произвеждат и споделят услуги и продукти почти безплатно. Отговорът се крие в гражданското общество, и по-точно неправителствените организации, които да взимат участие в ежедневието ни като общество. В доларово изражение НПО-тата са много силни. В периода от 2000-2010 приходите на организациите нарастват с 41%, повече от двойно на ръстежа на брутния вътрешен продукт на САЩ за същия период.

Това, което прави общите блага по-силни в наши дни е фактът, че изграждаме нова инфраструктура, която цели да оптимизира именно сътрудничеството, всеобщия достъп и присъединяването – все неща, необходими са създаването на социален капитал и споделена икономика. За първи път общите блага могат да процъфтят рамо до рамо с капиталистическият пазар.

Това сътрудничество цели споделеният достъп, а не собствеността. Например 1,7 милиона души по света използват услугата споделен автомобил. Неотдавнашно проучване показва, че след като се присъединят към услугата хората предпочитат достъпа пред собствеността. Милиони хора използват социални мрежи за наемане и споделяне не само на автомобили, но и на домове, дрехи, играчки и други предмети – и всичко това почти без разходи. Икономиката на споделянето отчита печалба от около 3,5 милиарда долара през 2013.

Феноменът на нулевите пределни разходи се вижда най-ясно в пазара на труда, където виртуалната търговия, автоматизираните фабрики и логиситични и транспортни мрежи стават все по-разпространени. Не е изненадващо, че новите възможности за заетост в тази област са най вече в организациите с идеална цел в сектори като образованието, здравеопазването, помощ за бедните и грижа за деца и възрастни хора. В САЩ броят на неправителствените организации е нарастнал с около 25 на сто в периода между 2001 и 2011, в сравнение с предприятията със стопанска цел, които отчитат ръст от едва половин процент.

Въпреки впечатляващият растеж много икономисти твърдят, че този сектор не представлява икономическа сила а е по-скоро паразит, зависим от държавното подпомагане и частните дарения. Скорошно проучване показва, че около 50% от общите приходи на нестопанския сектор идват от такси, 36% от държавна помощ и 14% от дарения.

Що се отнася за капиталистическата система – най-вероятно ще остане с нас занапред, макар и в по-опростен вариант, предимно като агрегатор на мрежовите услуги, което би и позволило да се издигне като мощен нишов играч. Ние обаче навлизаме в свят, отчасти откъснат от пазарите, в който се учим да живеем заедно, благодарение на все повечето споделени блага.

 
 

Най-известният човек в телефона на…Никола Крумов

| от chronicle.bg |

774

 

 

Ако имате Facebook, значи ви е познато името на Никола Крумов. Това е онзи забавен човек, който е способен да ви разкаже за любимата си по такъв начин, че да не можете да спрете да четете.

Той определя себе си като 30 и няколко годишен мъж от северозападните села, четвъртият най-умен на своята улица. Външно прилича на Джордж Клуни, но без лицето и тялото. Вътрешно прилича на елен. Книгата му „Дневникът на панелните блокове“ през 2015 година и отбеляза рекордни продажби още преди появата си.

Той е вторият участник в технологичния експеримент на Chronicle в партньорство със Samsung България.

Кой е последният набран номер в телефона ти?

Аз се обаждам само майка си, защото нямам ваучер. Последно ме е набирала английската кралица Елизабет II – Нейно Превъзходителство имаше казус с киселото си зеле, но успях да разреша проблема (не го беше пресякла навреме).

Най-известният човек в телефонния ти указател?

Джорж Клуни. С него сме братя близнаци от различни майки и други бащи, като той е по-възрастен от мен, поради простата причина, че моята майка беше бремена с мен 16 години. Всъщност приличам повече на неговата, ако си я представите с брада. С Джо се чуваме често – помагам му за кариерата (брат брата не храни, но тежко му, който го няма).

За какво най-често използваш мобилния си телефон?

За да увъртам пред любимата. Звъни ми през час, защото ме обичала – аз я обичам и без да я слушам. Даже я обичам и без да я виждам, но няма как – налага се.

Как реагираш, когато го забравиш вкъщи?

За цялото си житие, съм забравял телефона си само един път.  Беше ранна пролет, около 3 сутринта, свърши ми бирата. Взех точно пари и тръгнах към денонощния. За нещастие и ключовете ми били забравени, а вратата на входа е автоматична и долните звънци не работят. С две кучета спахме във високите треви до блока.

Приложението, без което не можеш?

Не знам баш за какво ме питате, но вкъщи най-често си прилагаме ракия със салата.

Коя е твоята социална медия?

Във Фейсбук публикувам лични истории. Разказвам битови случки с мен, годеницата ми Нора и котката Ивелина.

 
 

Най-добрите корици на една легенда

| от chronicle.bg |

Тя не е просто модел, а същинска икона на тази професия. Тя е изпълзяла от провинциално градче до Лондон и е покорила най-грандиозните модни сцени в света. Тя е имала ниско самочувствие в училище.

Тя е известна и с дивия си начин на живот – алкохол, наркотици, партита. Тя получава 4 млн. долара за фотосесия с Calvin Klein. Тя влиза да се лекува от депресия в психиатрична клиника след раздялата си с Джони Деп. И все пак, продължава да обича лошите момчера, втурвайки се във връзка с Пийт Дохърти.

Тя е забъркана в един от най-шумните кокаинови скандали, които историята познава.

Тя е Кейт Мос и днес навършва 44 години.

Вижте в галерията най-добрите снимки от кариерата й.

 

 
 

Брит Марлинг: Странното дете на Холивуд

| от |

Брит Марлинг е сценарист, режисьор, актриса и продуцент. Тя е странна, ръбата и доста различна от хората, които обичайно обитават привилигированата прослойка на един от най-богатите и известните райони в топлия Ел Ей.

Тя е неконвенционално изглеждаща. Има големи очи, рошава руса коса и крив нос. Тя не е холивудска красавица и същевременно е толкова запомняема, че видите ли странното й лице и разпиляната й руса коса на екран, трудно ги забравяте.

Доскоро позната на отбрана част от публиката на така нареченото фестивално кино, от края на 2016-а Брит успя да се намести по удобен начин и на по-комерсиалния пазар, след излизането на сериала на Netflix – The OA.

Покрай моменталния успех на Stranger Things, The OA някак остана в периферията на добрата телевизия, каквато всъщност той е. Освен сценарист и продуцент Брит Марлинг играе и главната роля в този свръхестествен трилър за незрящо момиче, което се завръща след изчезване от 7 години, с възстановено зрение и странна история зад гърба си, достойна за ушите само на 5 аутсайдера (побойник, бъдещо юпи-наркоман, дебела учителка, трансексуален младеж и дребно отритнато момче).

The OA беше подновен за втори сезон почти веднага след излизането си и е едно от вълнуващите, нови, доста различни и свръхинтересни неща, които може да видите по телевизията през тази година.

Брит Марлинг от друга страна пише и продуцира сериала, като на режисьорското място стои нейният приятел и партньор в правенето на кино – Зал Батманглидж.

След като завършва икономика в Джорджтаун, Брит отказва оферта за работа в офис, за да стане артист. Заминава за Холивуд и в продължение на 6 години работи всякакви неща във филмовата индустрия. В крайна сметка се изкачва до категорията „актриса“, но ролите които най-често й се предлагат за „на пищящи блондинки във филми на ужасите“, както казва самата тя. Затова Брит решава, че ще си напише роля, в която иска да се види и би участвала без да остане незабележима или с размазан писък на лицето, като от картината на Мунк, докато някой я коли в кадър.

Така, през 2011-а, след два филма – политическа история и късометражна sci-fi психария, се появява най-известното заглавие във филмографията на Марлинг – „Втората земя“.

„Втората земя“ е великолепен, фестивален, апокалиптичен филм за живота и изборите, които правим. Историята проследява появата на огледална Земя, която идва до нашата планета, и на която живеят същите нас, но направили всички онези избори, които ние не сме. Можеш да отидеш до другата Земя и да видиш другото си аз, ако пожелаеш разбира се. Марлинг е сценарист на проекта, режисьорът Майк Кахил прави дебюта си с него зад камера и разбира се, Брит играе двете главни роли – на аз и другото ми аз.

Докато работи по „Втората земя“ Марлинг пише и отново участва в друг свой независим проект, този път под режисурата на Зал Батманглидж. Филмът е Sound of My Voice и заедно с „Втората земя“ прави дебют на фестивала Сънданс. Sound of My Voice остава някак на заден план, но за сметка на това „Втората земя“ е номиниран за три награди и печели Alfred P. Sloan Feature Film Prize на Сънданс за Майк Кахил.

Оттам нататък кариерата на Брит някак поема свой собствен път. Тя пише, продуцира и играе във всичките си филми. Може да сте я гледали в „Изтокът“, където си партнира с Александър Скарсгард и Елън Пейдж. Покрай тяхната така наречена „афера“, която се раздуха по време на снимките на филма, Брит остава някак настрана. Тя обаче играе една от главните роли и е сценарист и продуцент на проекта. Междувременно се появява във филма на Робърт Редфорд The Company You Keep с Шая Лебьоф, „Арбитраж“ с Ричард Гиър и Тим Рот и I Origins – вторият режисьорски проект на Майк Кахил.

Някъде там започва и работа й по сценария на The OA, докато паралелно снима британската драма Babylon, която е мини-сериал. Веднага след финала му The OA взима цялото й внимание и тя довършва внимателно осемте епизода на първи сезон.

Днес Брит Марлинг може да каже, че е една неконвенционална звезда в една иначе стандартна индустрия. Тя е различна в свят, който иначе предпочита еднаквости. А ние пък предпочитаме нея.

В галерията горе може да видите част от ролите й, а после спокойно си пуснете The OA. Няма да съжалявате и за двете.

 
 

2 CELLOS готвят грандиозно шоу в Арена Армеец

| от chronicle.bg |

Супер доброто инструментално дуо 2CELLOS са готови с новия си албум SCORE, който е посветен на филмовата музика. С иновативния си звук и някои от най-популярните мелодии, създавани за класически и съвременни филми, албумът ще е подкрепен с грандиозно шоу и със световно турне, което ще стартира през лятото на 2017.

В България, талантливите музиканти ще видим на 4 декември в зала Арена Армеец с концерт, разделен на две части. В първата 2 Cellos ще бъдат на сцената със струнен оркестър, заедно с който ще ни поведат на пътешествие из филми и сериали като Gladiator, Lord of the Rings, Game of Thrones, The Godfather, Titanic и др. Във втората част компания на сцената ще им прави известен барабанист, заедно с който ще изпълнят всички хитове, с които 2 Cellos станаха популярни у нас – Thunderstruck на AC/DC, Smooth Criminal на Michael Jackson и др.

robe_2cellos_verona_2016_photo_by_sven_kucinic_21

Капацитетът на зала Арена Армеец ще бъде ограничен за това шоу, заради спецификата на продукцията. Всички категории ще предлагат запазено седящо място, а първите 300 билета от най-скъпите две категории, закупени от мрежата на EVENTIM, ще гарантират и запазено място на паркинга на Арена Армеец до 20 минути преди старта на концерта, който е с начален час 20:00 часа.

Продажбата на билети за България стартира на 20 януари 2017 г. на цени от 50 до 110 лева. От 17 януари ще е активна специална предварителна продажба на билети на сайта 2Cellos.com

2 Cellos са сензация още от създаването на видео версията на Smooth Criminal от Michael Jackson, която имаше милиони гледания в YouTube през 2011 г. Хърватските челисти Luka Sulic и Stjepan Hauser са създали общо три високо енергични албума за Sony Music Masterworks. Новият албум ги представя в една различна и по-традиционна светлина. За да е осигурен идеалният звуков фон за тяхната виртуозност, към тях се присъединява и Лондонският симфоничен оркестър с диригент Робин Смит.

Албумът започва с аранжимент от мелодии на Ramin Djawadi, представяйки „Игра на Тронове“, чията кулминация е дръзката и героична главна тема на сериала – https://www.youtube.com/watch?v=DcFpvolRN3w

Темите, които звучат по време на някои от най-епичните моменти във филмовата история също са включени в нови преработки. Някои от тях са: „Титаник“ от Джеймс Хорнър („My hearth will go on“); темата от „Списъкът на Шиндлер“ на Джон Уилямс, както и тази от „Огнените Колесници“, написана от Вангелис; „За любовта на една принцеса“ от „Смело Сърце“, отново на Джеймс Хорнър; „May it be“ от „Властелинът на пръстените: Задругата на пръстена“, както и „Now we are free“ от филма Гладиатор, композирана от Ханс Цимер.

От друга страна, вокалната красота от звука на челата, пасва идеално на романтични теми като “Лунна река“ от „Закуска в Тифани“; красиви теми от филми като „Кино Парадисо“ и „Малена“; любовната тема на Нино Рота от „Кръстникът“, спечелилата Оскар тема от филма „Любовна история“ от Франсис Ле, завладяващата песен „Каватина“, която може да бъде чута в „Ловецът на елени“.

Билети за 2CELLOS @ ARENA ARMEEC ще намерите в бензиностанции OMV, The Mall, билетен център НДК, мрежата на Ивентим в цялата страна и онлайн на Eventim.bg