В Турция бушува война на подслушвания, която заплашва Ердоган

| от |

Бурак Акънджъ / АФП Анкара

Турция се превърна в арена на безмилостна „война на подслушвания“ между правителството и неговите бивши съюзници от движението на Гюлен, която има от понеделник вечерта нова елитна жертва – самият премиер Реджеп Тайип Ердоган. Макар автентичността му да се оспорва от управляващите, телефонният разговор, разпространен във видеопортала Ютюб, за първи път от избухването в средата на декември на политико-финансовия скандал, разтърсващ страната, лично засегна Ердоган и поднови критиките на неговите противници.

_73216736_erdogan

Както подчерта в сряда един от анализаторите от в.“Хюриет дейли нюз“ Мустафа Акьол, думите, които са си разменили на 17 декември премиерът и неговият по-голям син Билял, представляват в пълния смисъл „атомна бомба“. Два часа след първата операция на полицията срещу десетки лица,  приближени до режима, заподозрени за корупция, Ердоган нарежда в разговора на сина си с едва завоалирани думи да махне от дома си „30 милиона евро“. „Това, което ти казвам, е да изнесеш всичко, което имаш у дома, ОК?“, казва на записа гласът, приписван на премиера. Следват други три телефонни обаждания, в които Билял Ердоган споменава трудностите си да „премахне“ тази сума.

Тези разговори бързо взривиха социалните мрежи. В сряда сутринта над 3 милиона души ги бяха прослушали в различни сайтове. Самият премиер остро осъди във вторник „неморален монтаж“ и „долна атака“ на организацията на Гюлен, която той обвинява в желание да го дестабилизира преди местните избори на 30 март и президентските през август 2014 г.

Разигравана открито от началото на скандала, борбата, която рязко разделя правителството и „гюленистите“, се води вече от няколко седмици чрез телефонни разкрития според свидетелствата на разговори, записани при неясни условия. Ердоган вече бе звездата на първите откъси, навреме подети от опозицията, за да изобличи авторитарния му уклон и натиска му върху медиите. Например този, изваден от негов разговор с един от ръководителите на частната телевизия Хабертюрк, Фатих Сарач, пред когото премиерът се оплакал от излъчването на изявление на лидера на Партията на националистическото действие Девлет Бахчели през юни 2013 г. в разгара на антиправителствените демонстрации.

„Надписите, виждаш ли ги? Те ни обиждат. Трябва да се направи необходимото, Фатих, разбрано?“, осъжда Ердоган. „Разбира се, господин премиер“, подчинява се Сарач.

Запазвайки решителността си, премиерът дори не отрече. „Понякога трябва да бъдат поучавани“, коментира той по повод на това телефонно обаждане. Няколко други разговора от същия род последваха през последните дни, в които той препоръчва уволняване на на журналисти, преценени като враждебно настроени. Режимът отговори, като разкри в понеделник чрез два близки до него вестника, че магистрати, свързани с движението на Гюлен, са разрешили подслушването на повече от 2000 души от 2011 г. насам, според данни на истанбулския прокурор.

Сред тях фигурира Ердоган, но и министри, техни съветници, ръководителят на Националната разузнавателна организация Хакан Фидан, депутати, както от опозицията, така и от мнозинството, но и ръководни представители на неправителстевни организации и журналисти. Тези разкрития, опровергани от прокурора, който се предполага, че е наредил записванията, възмутиха режима, който се опитва да постигне приемане на закон, засилващ правомощията на Националната разузнавателна организация в областта на телефонните подслушвания.

Според анализаторите от либералния печат разговорът, публикуван в понеделник вечерта, няколко часа след контраатаката на режима, може да засегне сериозно имиджа на Ердоган едва месец преди общинските избори. „Краят“, пише в заглавие Дженгиз Джандар в своята рубрика във в.“Радикал“. „Ако Турция желае да бъде правова държава, мандатът на Ердоган трябва да се прекрати в кратки срокове по законни пътища“, добави неговият многоуважаван колега Хасан Джемал.

 
 

Ще пращаме пари през Facebook

| от chronicle.bg |

Компанията за трансфер на пари TransferWise ще пусне нова услуга, която позволява потребителите на Facebook да изпращат пари през Messenger.

Лондонският стартъп заяви, че програмата вече е готова и че тя ще позволи по-лесна комуникация с бизнеса, както и по-лесно пазаруване.

За сега услугата работи в САЩ, Великобритания, Канада, Австралия и Европа. Facebook има такава опция, но тя работи само в САЩ. TransferWise ще разшири тази възможност за цялото земно кълбо.

Социалната мрежа „отвори“ Messenger за външни програмисти, които да правят т. нар. чатботове (каквато е и въпросната услуга) с идеята да достигне до още повече хора по света. С напредъка на изкуствения интелект много фирми, включително и банки, се надяват скоро да подобрят обслужването на клиенти именно по този начин.

TransferWise е основана през 2011 година от двама приятели естонци Таавет Хинрикус и Кристо Каарман (Taavet Hinrikus и Kristo Käärmann), на които им писнало от високите такси, които искали банките, за финансови трансфери. Днес компанията е оценена на над 1 милиард долара и е подкрепена от няколко огромни инвеститори от Силиконовата долина.

 
 

Дейвид Боуи взе посмъртно две награди БРИТ за 2017 г.

| от chronicle.bg |

Британският поп изпълнител Дейвид Боуи спечели посмъртно две от годишните музикални награди БРИТ на церемонията в лондонската концертната зала О2 (Оу ту) Арена снощи, предаде Асошиейтед прес.

Той бе обявен за най-добър британски соло изпълнител за годината, а неговата тава Blackstar, издадена броени дни преди смъртта му от рак през януари м.г., спечели и наградата за британски албум на годината.

Боуи, който си отиде от този свят на 69 г., печели за трети път соло наградата на Британската асоциация на звукозаписната индустрия, учредена през 1977 г. Тя се смята за британски аналог на американската награда „Грами“.

Наградата за най-добър албум снощи вместо него получи синът му – филмовия режисьор Дънкан Джоунс, който отбеляза, че баща му е починал в годината, когато самият Джоунс е станал баща. Посмъртната награда за соло изпълнител на Боуи вместо него получи актьорът Майкъл Хол.

Наградата БРИТ за най-добра соло изпълнителка отиде при Емели Санд, която през годината издаде соло албумa Long Live the Angels, включващ и популярния й сингъл Hurts.

За най-добър британски сингъл за миналата година бе избрана песента Shout Out to My Ex на британската дамска група Little Mix. Това бе групата, която откри снощният спектакъл с феерично изпълнение, включващо танцьори, облети със сребриста боя.

За най-добра британска поп група за годината бе обявена бандата от Манчестър The 1975, чийто последен албум имаше дългото название I Like It When You Sleep, for You Are so Beautiful Yet so Unaware of It, който включваше и популярната им песен Somebody Else.

Наградата за пробив през годината спечели изпълнителят Rag’n’Bone Man, британец с мощен глас, чието истинско име е Рори Греъм. Той е започнал кариерата си с хип-хоп, преди да започне да пее блус и соул. Неговият сингъл Human стана популярен от двете страни на Атлантика.

За най-добра международна изпълнителка бе обявена американската попзвезда Бионсе, която надделя над сестра си Соланж Ноулс, над Риана, Кристин енд дъ Куинс и Сиа. Същата награда при мъжете грабна Дрейк, а за най-добра международна попгрупа бе обявена A Tribe Called West. Нито Бионсе, нито Дрейк обаче не дойдоха, за да получат трофеите си.

Може би най-популярната в момента британска попзвезда Адел, която миналата седмица спечели четири американски награди „Грами“, не бе в категориите на номинациите за тази година, след като последният й популярен албум 25 обра 4 награди БРИТ миналата година. Тя обаче взе тазгодишната обща награда за Глобален успех, връчвана за най-много продадени плочи по света.

 
 

Четири сериала: гледахме ги вместо вас, ето какво мислим

| от chronicle.bg |

Все повече наградите „Еми“ изглеждат по-интересни от „Оскар“-ите заради множеството добри сериали, които се появяват на малкия екран с качествена режисура, добър сценарий и блестящ актьорски състав.

Затова и мнозина застават все по-често пред екрана, за да следят новите продукции на Netflix, FOX и HBO. Пролетта приближава с няколко нови сериала, за които много се говори – предимно в САЩ и във форумите.

Ние вече се запознахме отблизо с четири от тях и ето какво мислим за тях.

 
 

Началото на „La La Land“ през iPhone-a на Деймиън Шазел

| от chronicle.bg |

„La La Land“ обира награди като стой и гледай, а в събота предстоят и Оскарите.

Филмът, естествено, получи и известно количество критики. Лайтмотивът в тях е, че Райън Гослинг и Ема Стоун не танцуват и пеят като истински актьори в мюзикъл. Разбира се, възможно е играта на Гослинг и Стоун нарочно да е такава. Със сигурност обаче режисьорът Деймиън Шазел не е подценил мюзикъл мотивите във филма си.

Появи се видео от репетициите на началната сцена на филма, което Шазел заснема със своя iPhone. То показва усърдната репетиционна работа по парчето на магистралата в Лос Анджелис. На пресъздадена снимачна площадка актьорите изиграват сцената, а ние можем я да видим редом с оригинала.