В САЩ има много Фъргюсън-и

| от |

САЩ имат проблеми с расизма. За мнозина това би била странна констатация, но с безредиците във Фъргюсън, се забвлязва, че  най-демократичната държава не се е освободила от духа на миналото. Когато Барак Обама бе избран за президент на САЩ, цялата страна се носеше в сладката утопия за след расистка Америка.

Сега се разкрива жестоката реалност, в която Фъргюсън не е специален случай, само част от фактите, които се изнасят от американските правозащитни организации по повод протестите във Фъргюсън. Позицията се основава на факта, че полицията и в други места в САЩ използва непропорционална сила срещу чернокожите граждани.

Kолко Фъргюсън-и има в Америка?

Непропорционалността в покрайнините на Сейнт Луис е изключителна. От около 21 000 жители 67,4 на сто са афроамериканци, а кметът е бял, както и пет от шест градски наместници. В полицията работят 50 бели от общо 53 служители.

Безредиците, които избухнаха заради това, че полицай уби тийнейджъра Майкъл Браун отразяват много точно ситуацията според мнозина. “Делът на афроамериканците в институциите на Фъргюсън е малък във всички области’‘, казва социологът Дарнел Хънт, директор на Центъра за афроамерикански изследвания в университета в Kалифорния.

Той добавя, че ситуацията изглежда, като през четиридесетте години на миналия век, от периода преди борбата за граждански права. Тогава, дали Фъргюсън е специален случай? Не, ако се съди по социологическите проучвания – 80 процента от афроамериканците смятат, че случая Браун е на расова основа.

37 процента от респондентите с бяла кожа смятат по същия начин. “Фъргюсън е пример за това, че последните години и десетилетия непрекъснато ставаме свидетели на такива репресии в САЩ“, казва Лексер Kейми, говорител на „Водещата конференция за гражданските и човешките права“, която обединява най-влиятелните организации за борба за човешките права. Kейми показва случаи, в които полицаите стрелят по невъоръжени афроамериканци.

Това, което тогава пълнеше първите страници на вестниците по целия свят е убийството на 17-годишния Трейвън Мартин. Трейвън попада случайно на мушката на Джордж Зимермън. Младежът му се сторил „подозрителен“ и след кратък напрегнат разговор Зимермън вади пистолета си и застрелва ТрейвънПред пристигналия полицейски патрул Зимермън заявява, че е действал при самоотбрана и полицията го пуска.

“Можех и аз да бъда Трейвънн Мартин“ - каза тогава американският президент Барак Обама. Няма сигурна статистика за това колко често полицаи използват оръжия, но през последните години наяве непрекъснато излизат отделни случаи. Според съобщения в ляволибералното списание “Mother Jones“, само от средата на юли са убити четирима невъоръжени с черен цвят на кожата.

“Не се чува, обаче, нито за един случай, в който е убит някой тийнейджър – бял – отбелязва социологът Хънт и добавя, че „това не е случайно.“ “Има мнение, че чернокожите мъже представляват опасност и те трябва да се държат „изкъсо“ - казва той. Факт е, че черните и белите американци имат съвсем различни преживявания в отношенията с полицията.

Мит за равенство

Във Фъргюсън, например, миналата година, от всички водени разследвания, 92 на сто са били срещу афроамериканци. 93 процента от задържаните шофьори са били чернокожи, въпреки че полицията много често хваща белите в незаконни действия (37 процента), отколкото афроамериканците (22 на сто). Това не е характерно само за Фъргюсън.

И в Ню Йорк, в рутинните проверки на пешеходците, преди всичко, се прави, за да се контролират латиносите и афроамериканците. В така наречената практика Stop – and – Frisk от около 200 000 случая са били констатирани само 11 процента от хората с бял цвят на кожата. “Майките и бащите на чернокожите деца не могат да бъдат сигурни, че децата им няма да бъдат малтретирани, бити или арестувани от полицията“ - подчертава Лексер Kейми.

Техните сдружения изискват редица промени, сред които и забрани за полицейски контрол въз основа на цвета на кожата, по-голям контрол на местните полицейски сили от Министерството на правосъдието, както и увеличаването на представителството на членовете на тези общности и в полицията. За социологът Хънт, известните случаи на полицейско насилие са симптом на дълбоко вкоренен проблем. “Ние имаме чернокож президент, а на много афроамериканци положението, в икономически смисъл, е по-лошо  отколкото преди 20 години’‘ – добавя Хънт.

Тук нещо не е наред

Чернокожите в САЩ в почти всички области на живота са в неравностойно положение: безработицата при чернокожите се е удвоила през последното десетилетие, семейните доходи са с една трета по-малки отколкото средното за страната.

Чернокожите живеят в постоянна бедност и са осъждани четирикратно повече. “Постоянно се говори, че САЩ са оставили проблема на расовата равнопоставеност. И тогава, когато се случи нещо като това във Фъргюсън, си казващ – Чакай малко, тук нещо не е наред“ – казва Хънт.

 

 
 

Дейвид Боуи взе посмъртно две награди БРИТ за 2017 г.

| от chronicle.bg |

Британският поп изпълнител Дейвид Боуи спечели посмъртно две от годишните музикални награди БРИТ на церемонията в лондонската концертната зала О2 (Оу ту) Арена снощи, предаде Асошиейтед прес.

Той бе обявен за най-добър британски соло изпълнител за годината, а неговата тава Blackstar, издадена броени дни преди смъртта му от рак през януари м.г., спечели и наградата за британски албум на годината.

Боуи, който си отиде от този свят на 69 г., печели за трети път соло наградата на Британската асоциация на звукозаписната индустрия, учредена през 1977 г. Тя се смята за британски аналог на американската награда „Грами“.

Наградата за най-добър албум снощи вместо него получи синът му – филмовия режисьор Дънкан Джоунс, който отбеляза, че баща му е починал в годината, когато самият Джоунс е станал баща. Посмъртната награда за соло изпълнител на Боуи вместо него получи актьорът Майкъл Хол.

Наградата БРИТ за най-добра соло изпълнителка отиде при Емели Санд, която през годината издаде соло албумa Long Live the Angels, включващ и популярния й сингъл Hurts.

За най-добър британски сингъл за миналата година бе избрана песента Shout Out to My Ex на британската дамска група Little Mix. Това бе групата, която откри снощният спектакъл с феерично изпълнение, включващо танцьори, облети със сребриста боя.

За най-добра британска поп група за годината бе обявена бандата от Манчестър The 1975, чийто последен албум имаше дългото название I Like It When You Sleep, for You Are so Beautiful Yet so Unaware of It, който включваше и популярната им песен Somebody Else.

Наградата за пробив през годината спечели изпълнителят Rag’n’Bone Man, британец с мощен глас, чието истинско име е Рори Греъм. Той е започнал кариерата си с хип-хоп, преди да започне да пее блус и соул. Неговият сингъл Human стана популярен от двете страни на Атлантика.

За най-добра международна изпълнителка бе обявена американската попзвезда Бионсе, която надделя над сестра си Соланж Ноулс, над Риана, Кристин енд дъ Куинс и Сиа. Същата награда при мъжете грабна Дрейк, а за най-добра международна попгрупа бе обявена A Tribe Called West. Нито Бионсе, нито Дрейк обаче не дойдоха, за да получат трофеите си.

Може би най-популярната в момента британска попзвезда Адел, която миналата седмица спечели четири американски награди „Грами“, не бе в категориите на номинациите за тази година, след като последният й популярен албум 25 обра 4 награди БРИТ миналата година. Тя обаче взе тазгодишната обща награда за Глобален успех, връчвана за най-много продадени плочи по света.

 
 

Ще пращаме пари през Facebook

| от chronicle.bg |

Компанията за трансфер на пари TransferWise ще пусне нова услуга, която позволява потребителите на Facebook да изпращат пари през Messenger.

Лондонският стартъп заяви, че програмата вече е готова и че тя ще позволи по-лесна комуникация с бизнеса, както и по-лесно пазаруване.

За сега услугата работи в САЩ, Великобритания, Канада, Австралия и Европа. Facebook има такава опция, но тя работи само в САЩ. TransferWise ще разшири тази възможност за цялото земно кълбо.

Социалната мрежа „отвори“ Messenger за външни програмисти, които да правят т. нар. чатботове (каквато е и въпросната услуга) с идеята да достигне до още повече хора по света. С напредъка на изкуствения интелект много фирми, включително и банки, се надяват скоро да подобрят обслужването на клиенти именно по този начин.

TransferWise е основана през 2011 година от двама приятели естонци Таавет Хинрикус и Кристо Каарман (Taavet Hinrikus и Kristo Käärmann), на които им писнало от високите такси, които искали банките, за финансови трансфери. Днес компанията е оценена на над 1 милиард долара и е подкрепена от няколко огромни инвеститори от Силиконовата долина.

 
 

Новото MINI Countryman с нестандартна арт премиера в България

| от chronicle.bg |

Новото поколение на MINI Countryman беше представено с нестандартна арт изложба във PhotoSynthesis Art Center, с което моделът отбеляза официалната си премиера в страната.

Второто поколение MINI Countryman е с нова конструкция, която предлага разточително интериорно пространство, благодарение на увеличените си пропорции и дава възможност за пет пълноценни места за седене. Автомобилът е пригоден за всякакви пътни условия, благодарение на интелигентната система за задвижване на всички колела ALL4, а моделът се предлага с ново поколение двигатели и трансмисии. Централният уред за пръв път е с тъчскрийн функция и с увеличени размери на екрана до 8.8-инча. По-късно през годината се очаква и Plug-in хибридната версия на модела – MINI Cooper S E Countryman ALL4.

mini

Развивайки глобалната комуникационна концепция „Добавете истории“, която е фокусирана върху изживяванията, MINI Countryman е в центъра на арт проекта в ролята на авантюрист, готов за приключения и нови споделени моменти с близки и приятели.

mini

Специално разработената среда в галерията поставя не само новото MINI в центъра на преживяванията, но и развива автентичен сторителинг в три отделни арт инсталации.

В първата част на изложбата, наречена „Пътищата на другите“, са представени вълнуващи разкази на екстремни приключенци, обичащи природата и добрите истории.

mini

Сред разказвачите на истории са Янина Танева, основателка на „Фабрика за идеи“, фотографът Виктор Троянов, планинарят Йордан Георгиев и други. „Рецепти за приключения“ е вторият арт проект, който отвежда посетителите в атмосферата на българските села чрез интересни рецепти. Инсталацията е вдъхновена от книгата „Вкусна география“ на издателство „Точица“ и реализирана от колектив ЧАРК. Третият елемент на нестандартната изложба с името „Планината зове“ пренася посетителите чрез lifestream връзка на ски писти от целия свят, подбрани и аранжирани от студио Phormatik Visual Lab.

P90249106_highRes_the-new-mini-country

В проекта взимат участие колектив ЧАРК и Phormatic Visual Lab, които разработват визуалното оформление, сценографията на изложбата е поверена на Ева Вентова, а за куратори са поканени студио Комплект. Изложбата е първата по рода си нестандартна автомобилна премиера в сътрудничество с творчески екипи от различни области.

 
 

Риана: от „Pon de Replay“ до „Sledgehammer“

| от chronicle.bg |

Да пишем за Риана не е твърде смислено. Тя трябва да се гледа и да се слуша. По случай нейния рожден ден сме подготвили галерия с нейни снимки, на които „барбадоската перла“ е неустоима. И няколко клипа, които никога не ни омръзва да гледаме.

Но все пак, преди да се посветите на визуално попиване на чара на Риана, разберете малко за нея.

Риана е родена на днешния ден в Сейнт Майкъл, Барбадос. Баща й е от Барбадос, а майка й от Гвиана. Има двама по-малки братя. Повратен момент в живота на Риана е семейната визита на продуцента Ивън Роджърс, който забелязва таланта й. Ивън й помага да запише демо материал заедно с Карл Стъркен. Пак под негово ръководство, когато е на 16 години Риана се премества в САЩ, за да преследва музикалната си кариера и по-късно подписва с компанията Def Jam, чийто управител тогава е Джей Зи. В резултат на това на 21 години тя вече има 4 издадени албума.

През 2005 г. Риана издава своя дебютен албум „Music Of The Sun“, който се изкачва до топ 10 в класацията „Билборд 200“ и включва хит сингъла „Pon De Replay“, който достига топ 5 в „Билборд горещите 100″.

По-малко от година по-късно, тя издава втория си студиен албум, „A Girl Like Me“ (2006), който попада сред петте най-добри албуми в САЩ. Издава и първия си хит достигнал номер 1 в „Билборд Горещите 100″  – „SOS“. В топ 10 на класацията я изпращат и песните „Unfaithful“ и „Break It Off“.

През 2007 г. третият студиен албум на Риана – „Good Girl Gone Bad“ (2007), е номер 2 в „Билборд 200“, като включва пет от десетте най-големи хитове, включително три хит сингли в САЩ – „Umbrella“, „Take a Bow“, „Disturbia“, както и „Don’t stop the music“.

Албумът е номиниран за девет награди Грами, а освен че печели наградата за най-добра рап/суинг песен, песента Umbrella, в която участва и Джей-Зи се превръща в световен хит. Четвъртият ѝ студиен албум, „Rated R“ е издаден през ноември 2009 г. и достига номер четири на „Билборд 200“. Първите три сингъла „Russian Roulette“, „Hard“ и „Rude Boy“ достигат топ десет на „Билборд Горещите 100“, като „Rude Boy“ става номер 1.

Риана е печелила много награди, включително Грами, People’s choice awards, Teen Choice Awards, NRJ Awards, „Най-добър нов изпълнител“ в музикалните награди на MTV през 2006, „Най-добър международен изпълнител на MuchMusic“ наградите през 2006 както и няколко отличия от Световните музикални награди (2007) – за най-добре продаваната поп изпълнителка в света, и от Американските музикални награди (2008) – за любим Soul/ R & B изпълнител и любима поп/рок изпълнителка. Тя служи като един от почетните посланици на културата на Барбадос.

През януари 2010 г., Риана получава две награди „Грами“ за 2009 г. заедно с Джей-Зи и Кени Уест за „Run This Town“, с което общия брой спечелени Грами стават три.

Толкова с биографичните данни. В галерията горе ви чакат обещаните снимки.