Успяваме въпреки системата, а не благодарение на нея

| от |

Автор: Сузана Теофилова, www.oib.bg

Екип “Образование” срещна млади и креативни хора, интересуващи се от случващото се у нас, макар че повечето от тях учат в чужбина, с двама представители от екипа на фондация “Заедно в час” – Ивелина Пашова и Жаклин Мисирян. Комуникацията в екипа се развиваше изключително успешно и плодородно, за разлика от тази в образователната ни система, както заключиха задружно всички.

Активно бяха дискутирани проблемите в образователната система, а благодарение на менторите от “Заедно в час” бяха и разнищени. Основно всички се съгласиха, че днес липсва ефективна комуникация между учители и ученици, липсва тази емоционална връзка, чрез която учениците да усетят, че някой се интересува от тях, че се стреми да задоволи интересите им. Дали обаче само тези две страни участват в комуникацията? Всъщност не – в системата са засегнати и родителите и работодателите. В цифри казано, най-пряко засегнати от образователната системата са 19% или всеки 5 човек у нас. В тях се включват 605 000 ученици, 284 000 студенти, 102 000 преподаватели. Тези данни бяха включили в презентацията си от фондация “Заедно в час”. Те обърнаха внимание и на абсурдната ситуация, в която има толкова много безработни млади хора, а същевременно и толкова незаети работни места. Но когато системата не е ефективна, от нея излизат недобре подготвени ученици, които не могат да отговорят на изискванията на работодателите.

Разкритикувани бяха и някои на пръв поглед успешни практики. Като например делегираните бюджети на брой ученици. Целта на тази практика е да стимулира конкуренцията и да повиши качеството, но всъщност ефектът при повечето от малките и недобре поддържани училища, е точно обратният. Директор от една гимназия звъни на друг от основно училище, за да се сдобие с ЕГН-та на седмокласници, които фиктивно да запише в своя 8. клас и да получи съответното финансиране. Програмата “Успех”, която стимулира формирането на клубове към училищата цели да рамкира това до колко успешно се справят училищата, но пропуска следващата стъпка – какви мерки да се вземат за училищата, които нямат успеваемост. Защо някои се дънят, а други не?

Абсурдите са много и никой не се наема да осъществява реформи на държавно ниво, защото резултатът от тях няма да дойде в рамките на 4-годишния мандат на правителството, а поне след 8-12 години.

Има много проблеми и то на всякакви нива-демотивирани учители, неефективна система, липса на диалог. Но витае една груба генерализация,че всичко в образованието зависи от държавата. Пример за успешна училищна стратегия, е тази, чиято цел е 90% от учениците да са доволни. Това се следи и резултатите няма как да не са добри. Няма универсална рецепта как да се случи това. Тя се променя според училището, методите са гъвкави, но целта е идеална – учениците да са доволни. Спомена се такова училище в Норвегия, където не само, че учениците отиват с удоволствие, а дори не искат да си тръгват. Грешката у нас е, че институциите лекуват симптомите, а не проблема. Трябва да се комуникира многостранно между институции, ученици, учители и държава. Например чрез кръгли маси, както предложи един от участниците.

Проблемите бяха изяснени и разнищени от нахъсания екип, а сега предстоят решенията, които да доведат до един успешен и работещ проект.

На гости на екипа беше Пол Джонсън, директор на Американският колеж в София. Той направи паралел между българското и американското образование и каза, че в България вижда много потенциал в младите хора. Те са умни, амбициозни и талантливи, добави той. Американският колеж цели завършилите да имат възможността да отидат в най-добрите университети в света и да се върнат квалифицирани лидери, носещи качествена промяна за България.

Вторият гост на екипа беше Давид Джамбазов, който се занимава с кино. Той направи ясно сравнение между подготовката и екипа по заснемането на един филм с екипът, разработващ една идея. Всеки трябва да има ясна сфера на отговорност и свобода, за да бъде абсолютния експерт в това, което прави и да знае, че без неговия детайл нещото няма да се случи. Следващата стъпка е проектът да се раздели на малки подзадачи, времево разпределени. Така усилията на всеки един човек ще бъдат умножени по усилията на другите от екипа, добави още той.

 
 

„Красавицата и Звяра“ е най-гледаният филм у нас

| от chronicle.bg |

Очаквано игралната версия на една от най-популярните приказни истории на „Дисни“ – „Красавицата и Звяра“ – застана на първа позиция по зрителски интерес след миналия уикенд, сочат обобщените данни от киносалоните.

Филмът, показван у нас на 69 екрана едновременно, създаден по приказката на Габриел-Сюзан дьо Вилньов от 1740 г., е гледан вече от 57 751 зрители и има 586 911 лева приходи за първите три дни у нас. В световен мащаб лентата е реализирала общо 174,8 милиона долара в седмицата на дебюта си.

С това постижение филмът на Бил Кондън с участието на Ема Уотсън и Дан Стивънс подобрява няколко рекорда.

Той е най-големият хит за 2017-а досега, най-добрият дебют за семейна лента и се нареди сред 10-те най-доходоносни премиери в историята на киното. Специалистите очакват „Красавицата и звяра“ да събере глобални приходи от порядъка на 1 милиард долара.

На втора позиция е „Конг: Островът на черепа“, сниман на Хаваите, в Австралия и в Азия.

Приключенската история за неизследван остров, на който живеят митични зверове и огромната маймуна, и на който попада екип от авантюристи и военни, за да го изследват, е вече 10 дни на екраните у нас и е гледана от 48 736 зрители и има 505 162 лева приходи от тях.

Трето място е за китайската анимация „Рок Дог“. Случващото се с тибетския мастиф Боди, след падането на радиоапарат от небето и влюбването му в рок-музиката, е гледано от 21 485 зрители и е събрало 195 348 лева приходи за 17-те дни на екраните у нас.

Четвърто място сред най-гледаните филми у нас е за „Логан: Върколакът“. За почти трите седмици на екран разказът за познатият герой Х-24, в чиято роля е Хю Джакмън, е гледан от 51 603 зрители и има общо 456 296 лева приходи.

Пето място е за продължението на историята на наемния убиец, решил да се оттегли и заживее спокойно – „Джон Уик 2″. Екшънът с Кеану Рийвс в главната роля, е вече месец по екраните у нас и е гледан от 34 207 души и има 287 483 лева приходи.

На шесто място е приключенският 3D екшън „Великата стена“. Филмовият разказ за търсенето на барута от двама европейски авантюристи в далечен Китай през 12-ти век и сблъсъкът им с чудовищни същества, е вече втори месец по екраните у нас и за това време е видян от 97 196 зрители и има 1 047 480 лева приходи.

Седмо място е за анимацията „Lego филмът: Батман“. Приключенията на създадения като лего-играчка герой и на неговият син, са гледани от 33 990 зрители и са събрали 309 820 лева приходи за месец и половина у нас.

На осма позиция е носителят на „Оскар“ за най-добър филм за миналата година – „Лунна светлина“. Филмът, създаден по училищния драматичен проект на Тарел Алвин Маккрейни за израстването на чернокожо момче с хомосексуална ориентация, е гледан от 1 074 зрители и има 7 142 лева приходи за първите три дни от премиерата му у нас.

Девета позиция е за комедията с Айс Кюб и Чарли Дей – „Между шамарите“. Схватката между двамата учители в общинска гимназия, която ги връща отново на работа, е гледана от 21 416 души и има 170 506 лева приходи за месец на екраните у нас.

На десето място е „Петдесет нюанса по-тъмно“. Еротичният разказ, създаден по мотиви от бестселъра на Е. Л. Джеймс и сценария на Ниъл Ленард, е месец и половина на екраните у нас и за това време е гледан от 134 925 зрители и има 1 129 719 лева приходи от тях.

Източник: БТА

 
 

Новият албум на Алекс Клер – пътят от Лондон до Йерусалим

| от chronicle.bg |

Алекс Клер идва в България, за да представи на живо последния си албум  „Tail of Lions”.

Концертът на Алекс Клер ще се състои на 24 април в Студио Орфей .

Заглавието на албума идва от еврейска поговорка, а парчетата са отражение на всичко, през което артистът минава в последните години. В него се преплитат лични емоции и истории, свързани с преместването му в Йерусалим и ролята му на съпруг и баща. „Tail of Lions” хвърля светлина и върху наболели общественозначими теми, но най-вече проповядва вяра, смелост и упоритост.

Албумът е записан миналото лято на лодка в източен Лондон, заедно с неговия добър приятел от Submotion Orchestra – Chris Hargreaves.

Alex_Clare Visual

За няколко седмици те успяват да създадат „Tail of Lions” – албумът, който показва един различен Алекс Клер. Името на албума идва от еврейската поговорка „По-добре да бъдеш опашка на лъв, отколкото глава на лисица“ и синтезира онова, към което се стреми лондончанинът, приел юдаизма.

Третият албум на Алекс Клер включва 10 парчета, които разказват една история.

Всяка песен носи послание и специфично звучене. „Tail of Lions” изненадва с електронни, дъбстеп, соул и рок елементи, но запазва характерния музикален стил на Алекс. Албумът започва с вълнуващото „Tell me what you need”, трип-хоп извиращото„Get real”, минава през експлозивното фънк звучене на „Surviving Ain’t Living“, драматичното „Basic”, за да потуши страстите с „Tired from the fire” и „You`ll be fine” и да завърши с агресивното и силно „Open my eyes”.

Всички тези парчета, както и най-големите и добре познати хитове на Алекс Клер, като „Тоо Close”, ще чуем на живо на 24 април в Студио Орфей. Билети за концерта могат да бъдат закупени на цена от 50 лв. в OMV, The Mall и мрежата на Eventim.bg.

 
 

Ето го първия трейлър на „Churchill“ с Брайън Кокс

| от chronicle.bg |

Новият Чърчил ще бъде Брайън Кокс във филма„Churchill” на Джонатан Теплицки.

Действието на филма се развива непосредствено преди D-Day през 1944 година, когато едно от най-големите предизвикателства пред силите на Съюзниците е самият Чърчил, който се страхува, че катастрофалните събития от Галиполи през 1915-та, когато загиват над 500 хил. войници, могат да се случат отново.

Лентата е по сценарий на британската историчка Алекс фон Тънзелман, която прави своя дебют в киното.

Премиерата е на 2 юни в Съединените щати и на 6 юни във Великобритания.

А ето го и трейлъра:

 
 

Пенелопе Крус ще играе Донатела Версаче в тв сериал

| от chronicle.bg, по БТА |

Холивудската прима и носителка на „Оскар“ Пенелопе Крус ще се превъплъти в Донатела Версаче. Можем да я видим в новия сезон на популярния сериал „Американска криминална история“.

Телевизионният сериал ще бъде посветен на загадъчното убийство на брата на Донатела Версаче. Джани Версаче е и основател на легендарната модна къща . Той ще бъде озаглавен „Версаче: Американска криминална история“.

Десет серийната поредица под режисурата на Райън Мърфи ще излезе на екран през следващата година. Мърфи вече засне един сезон на сериала, посветен на спортиста О’ Джей Симпсън. Тази продукция беше удостоена с награда „Еми“ в категорията най-добър мини-сериал.