Успехите на македонските президенти

| от |

Откакто обяви независимостта си, Република Македония е била ръководена от четирима президенти. Кои са техните успехи и разочарования, възходи и падения? Един обзор на македонската редакция на Дойче веле.

Kiro-Gligorov

Първият президент на независима Македония Киро Глигоров (1917-2012) встъпи в длъжност на 27 януари 1991. Тогава той бе на 73 години и имаше зад гърба си половин век на отговорни постове в бивша Югославия, а пред себе си – голямо предизвикателство: да изгради институционалните основи на независимата македонска държава. Живко Кондев, дългогодишен началник на кабинета на Глигоров, смята, че този президент ще остане в историята с няколко постижения: референдума за независимост, приемането на новата конституция, усилията му за демократичен преход и вътрешна консолидация на страната и нейното международно утвърждаване.

Кондев хвали Глигоров за неговите държавнически умения, за мъдростта и дипломатическия му такт, които укрепили етническия мир в страната. По време на неговото управление Югославската народна армия се изтегли от Македония въз основа на подписан договор и без никакви кръвопролития – за разлика от случилото се в другите бивши югославски републики. По същото време Македония влезе в ООН, макар и под името БЮРОМ, което и до днес не задоволява македонците. Но без този компромис страната навярно и досега щеше да чака в преддверието на световната организация. През 1995 година Глигоров оцеля след атентат, който и до днес крие много тайни. Три години по-късно беше атакуван с обвинения за любовна афера.

Киро Глигоров остана на президентския пост до 19 ноември 1999-та, а през 2000-та година влезе в книгата на рекордите „Гинес“ като част от двойката „най-възрастен президент и най-млад премиер“.

Успехите на Трайковски

През декември 1999 президент на Република Македония стана Борис Трайковски (1956-2004). Първоначално изглеждаше, че той ще има по-малко работа от своя предшественик, след като редица държави признаха Македония. Тогава обаче дойде кризата от 2001 година.

trajkovski

През първите две години от мандата си Трайковски успя да преодолее два свои недостатъка: липсата на политически опит и липсата на подкрепа от своята партия за важните политически проекти. Неговият съветник по националната сигурност Стево Пендаровски казва, че най-голямото постижение на Трайковски е потушаването на етническата криза от 2001 година, когато страната беше на ръба на гражданска война. С участието в мисиите в Ирак и Афганистан президентът освен това успя да позиционира Македония близо до големите сили. По време на неговия мандат САЩ практически признаха конституционното име на страната, доколкото термините „Македония“ и „македонско правителство“ се споменават в документ, подписан включително и от Колин Пауъл. Трайковски беше първият президент, публично влязъл в джамия и отправил официално обръщение на албански език. Медиите и съпартийците му понякога му се подиграваха заради струмишкия диалект и заради модела на обувките, които носеше, но международната общност много добре разбра неговия речник, насочен към мир, толерантност и готовност за големи политически стъпки.

Z3-BAB-1

Трайковски загина в самолетна катастрофа през февруари 2004-та година, а извънредните президентски избори след смъртта му бяха спечелени от Бранко Цървенковски – дотогава премиер.

Мандатът на Цървенковски

Рената Тренеска-Дескоска, тогавашна съветничка на Цървенковски, казва: „Цървенковски беше силен президент с ключова роля както във външната, така и във вътрешната политика. По време на неговия мандат (2004-2009) САЩ признаха страната с конституционното ѝ име, а ЕС ѝ даде статут на кандидат за членство.“

Macedonia's President Crvenkovski speaks during an interview with Reuters in Skopje

На срещата на върха на НАТО в Букурещ Гърция блокира кандидатурата на Скопие за членство в Пакта. Тогава Цървенковски каза: „Най-голямата грешка, която една държава може да направи, е заради един такъв провал да се откаже от историческата си визия. Ако иска да бъде стабилна и просперираща държава, Македония няма друга разумна алтернатива освен бърза интеграция в евроатлантическите структури.“

С какво ще помнят четвъртият президент?

Георге Иванов пое президентския пост през май 2009-та. Той стана четвъртият президент на Република Македония след като бе официално предложен като независим кандидат от група учени и интелектуалци. Ясно беше обаче, че зад тази номинация стои управляващата десница. Един от неговите приближени, бившият посланик Димитър Мирчев хвали стандартите му на поведение: „Иванов не се е замесвал в никакви афери, не е имало съмнения в неговата честност, в семейния му и обществен живот.“

137472-george-ivanov-nestandard2

Според допитванията почти три четвърти от македонците смятат, че Иванов честно е изпълнявал задълженията си. „Той беше изключително динамичен: няма друг президент с толкова международни срещи, контакти или лекции в университети. Освен това Иванов прояви твърдост и принципност както в защита на македонската идентичност, така и в спора за името“, казва Мирчев.

Засега още не е ясно дали Георге Иванов ще се кандидатира за втори мандат и дали ще получи подкрепата на албанската партия ДСИ, която не е доволна от твърдата политика на ВМРО-ДПМНЕ в сферата на междуетническите отношения.

 
 

Новата Zafira – санбернарът сред автомобилите

| от |

Опознаването на нова кола е като опознаването на човек. Първоначално съдиш по външния вид и си изграждаш мнение въз основа на него. След това влизаш вътре и хвърляш поглед на интериора: той може да кореспондира с екстериора или да е в разрез с него, но мнението ти все още не може да е меродавно, докато не се запознаеш и с поведението: пътно или човешко, то е онова, което те запознава с почти истинската същност на колата/човека срещу теб. След тестдрайва вече (който при хората може да се измери с повече прекарано време и по-дълбок разговор), мнението е почти завършено. Оттам нататък следват малките неща, на които в началото не си обърнал внимание, но с времето започваш да обикваш или ненавиждаш.

Ще опиша фейслифта на третото поколение на германския флагман по реда на опознаването.

Първият поглед беше приятно визуално изживяване: от предната до задната броня Zafira може да се гордее с красива външност.

кола, автомобил, opel zafira

Погледната отвън, обновената Zafira се отличава с по-динамичен дизайн на фаровете, които преливат в по-спортна радиаторна решетка. Така колата изглежда по-широка, а стилът на оформление следва зададения от Astra дизайнерски език, който едновременно се вписва в модерния автодизайн и се отличава от много други марки. Новите LED стоп светлини, които са свързани с хромирана лайсна и завършекът на петата врата със спойлер придават един леко издължен и съответно по-фин и стилен вид на Zafira.

Когато се качвам в колата, доброто впечатление се затвърждава. Zafira може да бъде синоним на просторен интериор – усещането е за пространство почти като в малка всекидневна.

Имате чувството, че може да сложите вътре саксия с фикус, 55-инчов телевизор и средно голям диван и да живеете като богати номади. Благодарение на страничните малки предни стъкла и наклона на предното стъкло, предната част около таблото създава респектиращо чувство за простор. Разстоянието между предните седалки също допринася за комфорта на водача и пътника.

кола, автомобил, opel zafira

Предните седалки са големи и много удобни – нещо, което твърдо се превръща в запазена марка на Opel. Между тях е новата технология на Opel, FlexRail, която позволява подлакътниците и поставките за чаши да се движат, технология, която намалява шансовете за заливане на колата и пътниците с кафе с минимум 80%. И трите реда седалки са снабдени със системата Flex7, като вторият ред е изграден от три отделни седалки, които могат да се движат напред-назад независимо една от друга. Много nice.

Тестваме Zafira навръх Цветница и посоката, която задаваме на навигацията, е Черепишкият манастир. Zafira мазно се плъзга по софийските улици, маневрирането по които със сигурност не е като с полско фиатче, но благодарение на прецизния парктроник и камерата за задно виждане, трябва доста да се потрудите, за да праснете в някоя кофа за боклук.

кола, автомобил, opel zafira

Най-добре обаче Zafira се чувства след табелката на София. Там тя се превръща в голям кораб, който спокойно и уверено се носи по магистралата, без да трепне пред никакви нервни шофьори, нагли бързаци и неподходящо задминаващи тирове. Съвсем очаквано, стигаме до Черепишкия манастир безпроблемно, а там е пълно с хора, венци от жълтурчета, шарени котки, изпуснати на земята върбови клонки и миризма на люляк.

IMG_6233

След като отдаваме на манастира заслуженото и оставаме малко на терасата, на която е пишел Иван Вазов, се връщаме към Zafira с умерена доза нетърпение.

кола, автомобил, opel zafira

Управлението на тази кола носи удоволствие, факт. Не го отбелязвам с рекламна цел – просто возията е забележително мека и плавна, а в комбинация с автоматичната скоростна кутия неизбежно ви карат да направите още едно кръгче и още едно кръгче под звуците на любима музика, възпроизведена от мобилния ви телефон чрез Bluetooth свързаната инфотейнмънт система.

Единственият негатив, който трябва да се отбележи тук, е че има риск в колата да възникнат спорове за музиката.

Защото Zafira не е кола, в която да се возите сами. Можете да вземете цялата рода, деца, братовчеди, баби – с допълнителните две седалки в багажника, които предлагат достатъчно място за средностатистически на ръст човек, можете да съберете до седем роднини или приятели, с които да споделите комфортно пътуване. Автомобилът може да гарантира физическия комфорт, а защо не и психическия? Ако роднините или приятелите, които возите са досадни или скандалджии, може да ги инсталирате на третия ред седалки. Интериорът на автомобила е толкова голям, че освен ако нямате болестно остър слух, няма да ги чувате оттам.

Една от иновациите, на които няма как да не се обърне внимание и която присъства в последните модели на Opel, е комуникационната системата OnStar.

Управлението на OnStar се намира на тавана на колата, в конзола, на която има бутони за съответните нужди на шофьора и пасажерите. Системата предлага услуги като онлайн сервиз асистент, 24-часа спешна помощ при необходимост, помощ при катастрофа, помощ при кражба, дистанционно управление на заключване, светлини, клаксон, както и диагностика на автомобила.

кола, автомобил, opel zafira

Съвестта не ни позволи да тестваме OnStar за помощ при ПТП, но се допитахме до служителите на Opel за намиране на адрес. Любезни гласове на български, иначе ситуирани в Англия, след няколко минути намериха адреса, който търсехме и ни изпратиха маршрутите, които можехме да видим на тъчскрийн екрана.

Дано никога на никого не се налага да ползва услугите на системата за катастрофи, но е облекчаващо човек да знае, че не е сам в автомобила си, дори когато е сам, и че на един бутон разстояние от него има жив човек, който може да му помогне в криза от всякакъв сорт.

Що се отнася до разхода на гориво, резултатите са задоволителни. При извънградско каране, със средна скорост около 140 – 150 км/ч, постигнахме 6.8л/ 100 км., което не е никак лошо за тези размери.

кола, автомобил, opel zafira

Наясно съм, че Zafira е семеен миниван, който не предполага офроуд изпълнения, но на един завой на Искърското дефиле не издържаме на любопитството и я качваме по един леко наклонен, неасфалтиран селски път в гората.

Голямото момиче ни закара и ни върна, без да се замисли. Дори не успяхме да изцедим някакъв адреналин, защото и тук, извън пътя, Zafira се държеше като на магистралата и като на „Солунска“ – спокойно и достойно – като санбернар, чиято житейска задача е да опази своите хора на всяка цена. И той го прави, минавайки през всякакви терени и ситуации с типичното за едрите кучета невъзмутимо спокойствие.

PS: Истински санбернар би се чувствал много добре в този автомобил. Големите кучета, както разбира се и малките, са добре дошли, накуп с одеялата, купичките с вода, играчките, децата, техните играчки, басейнчета или шейни (според сезона), детски колички, огромни дамски сакове с десет тоалета за двудневно пътуване и рибарски принадлежности на мъжете.

 
 

Какво да направите, ако не можете да заспите

| от chronicle.bg |

Добрият сън е жизнено важен за здравето. Недостигът на сън може да е свързано диабет, болести на сърцето, затлъстяване, дори депресия.

Ако спите зле, това може да ви влияе не по-малко вредно от това да се храните зле или да не тренирате.

На всички обаче се е случвало събуждането в 3 през нощта, след което заспиването отново изглежда невъзможно. Какво да правим тогава?

Първо, добре е да знаете, че не сте сами. Около 10 процента от населението страда от хронична инсомния, което означава, че тези хора имат проблем със съня от повече от три месеца. 30 процента от населението страдат от някаква форма на инсомния.

А какъв е номерът, с който можете да се приспите отново? Оказва се, че не е трудно. Просто станете от леглото, отидете в друга част на жилището си, която е тъмна и тиха и се върнете в леглото, когато отново ви се доспи. Например преместете се в хола на дивана, вземете си възглавница и се завийте се с одеяло.
Защо? Защото, ако останете в леглото, започвате да усещате напрежение от нуждата да заспите и мислейки защо не можете да заспите отново, всъщност се разсънвате заради производството на хормони, свързани със стреса, учестено сърцебиене и общо безпокойство. Така заспиването става невъзможно. Промяната на средата може да помогне да намалите това напрежение и така да ви се доспи отново.

 
 

Сериали, базирани на филми

| от |

Качественото кино има навика да се провира дори и през най-малките пролуки, които комерсиалните бомбастични заглавия му оставят. То намира своите почитатели и оставя приятна следа и послевкус в зрителя.

Доброто кино ще съществува, независимо колко комерсиални екшъна и филми за надяждане с пуканки се направят. Същото важи и за добрата телевизия.

В нашата селекция днес двете се срещат. Някъде по средата, където е най-удобно.

Избрали сме шест сериала, които са базирани на шест качествени филма, които ако не сте гледали, е добре да се засрамите.

За останалите – всичко е горе в галерията.

 
 

Пол Верховен снима филм за монахиня лесбийка

| от chronicle.bg, по БТА |

Световноизвестният режисьор Пол Верховен снима в Париж лентата „Пресветата Дева“ за монахиня лесбийка, съобщава сайтът Лайф.

Порталът цитира информация на Саид бен Саид, президент на френската телевизионна копания SBS Productions, която реализира филмовия проект.

Бен Саид е френски продуцент от тунизийски произход, който основава споменатата компания през 2010 година. На страничката си в Туитър кинодеецът показа афиша на бъдещия филм, като уточни, че режисурата ще бъде поверена на Верховен, известен с със заглавия, като „Първичен инстинкт“ , „Робокоп“, „Зов за завръщане“ и др.

Главната роля ще бъде поверена на белгийската актриса Виржини Ефира. Сюжетът се основава на книгата на американската писателка Джудит Браун „Аморални постъпки: животът на монахиня лесбийка в Италия в епохата на Ренесанса“