Упорството на Китай

| от |

Дали китайско-японският териториален конфликт ще прерасне във война? Икономическите експерти предполагат, че няма да се стигне дотам. Според тях икономическата обвързаност между двете страни ще предотврати катастрофата, пише Дойче веле.

С налагането на идентификационна зона за противовъздушна отбрана над Източнокитайско море Пекин отново нажежи тлеещия открай време териториален конфликт с Япония. Независимите наблюдатели са единодушни, че чрез тази мярка Китай преследва една основна цел: да бетонира териториалните си претенции към Япония.

Така конфликтът между двете държави само се разраства. „Сега всяко отговорно лице в Китай има възможността да преследва японските самолети“, написа по този повод британският „Икономист“. Вече съществуват и предположения, че сега може да избухне и война.

„Китайското решение за обявяването на зоната за противовъздушна отбрана все пак не се приема като толкова голяма заплаха, каквито бяха например сблъсъците след одържавяването на някои от оспорваните острови от страна на Япония през 2012″, заявява експертът по външнотърговските отношения Детлеф Рен. Според него японската икономика е наясно, че националистически подклажданите противоречия между Китай и Япония могат да се превърнат в опасност за бизнес интересите. „Но това засега не се афишира“, допълва Рен.

055260-japan-china-disputed-islands-senkaku

Китайско-японски зависимости

„От разговори с хората ясно проличава, че и двете страни имат полза от мирните двустранни отношения“, казва за Дойче веле американският икономически експерт Кристофър Балдинг, който работи в Китай. „Тук например както ресторантите за суши, така и автомобилите „Тойота“ се радват на неизменен интерес“, обяснява той.

И все пак: ако се стигне до влошаване на двустранните икономически отношения, на пръв поглед Япония би понесла много по-големи щети от Китай. Известно е, че Китай е най-големият вносител на японски стоки и е инвестирал 300 милиарда долара в страната на изгряващото слънце. Според Детлеф Рен обаче и Китай би понесъл известни загуби. „Фотоволтаиката в Япония сега се стимулира целенасочено, а в това отношение водещи са китайските производители. Освен това, благодарение на Япония, Китай си осигурява достъпа до технологии, с каквито не разполага. Японският концерн „Тойота“ например отново има изключително силни позиции на китайския пазар и заедно с Китай инвестира в по-нататъшното развитие на своите хибридни технологии“, посочва той.

„Китай би трябвало да е наясно с рисковете“

Детлеф Рен отбелязва и, че Китай вече не е най-предпочитаното място за инвестиции за Япония, както бе в последните години. „Някои от японските фирми се изтеглят от Китай или обмислят дали да останат в страната.“ Обяснението е в нарастващите трудови разходи в Китай, на който фон държави като Мианмар и Виетнам изглеждат по-привлекателни. Същевременно и Япония, и Китай се насочват към нови пазари в региона – в рамките на обединението на югоизточноазиатските държави АСЕАН.

„Основната заплаха за Китай, ако действително реши да подхване твърд курс спрямо Япония, се крие в по-малка степен във възможните щети в търговските и икономическите отношения с Япония“, смята Кристофър Балдинг. Според него, по-скоро много други азиатски фирми могат да преосмислят основно инвестиционните си стратегии за Китай, ако той наистина се впусне срещу японските икономически интереси.

За Балдинг не е изненада, че икономическата суперсила Китай иска да провери колко далеч може да стигне, за да наложи регионалното си надмощие. „Китай не се плаши от дрънкането на саби“, казва той и допълва, че същевременно страната все пак си дава сметка колко рискува, увеличавайки напрежението.

 
 

Довечера очакваме Омара Портуондо в София

| от chronicle.bg |

За последно ще чуем песни от репертоара на Buena Vista Social Club днес.

Сензацията на Куба – Омара Портуондо, ще изпълни най-известните и обичани песни на Buena Vista Social Club днес зала 1 на НДК, както и част от богатия си личен репертоар.

Концертът ще отпразнува дългите ѝ 70 години на сцена и ще ни припомни какво означава да се наслаждаваш на живота през призмата на музиката и кубинския темперамент. Само преди броени дни неуморната Омара пя в Букурещ в препълнената зала Палатуй, като 4 хиляди души я аплодираха на крака над 15 минути и я връщаха няколко пъти на сцена. Несъмнено незабравима ще остане и прощалната ѝ среща с българската публика, която предстои на 28-и април.

Винаги облечена с цветна регалия, енергична и изглеждаща много по-млада от 85, автентичната дива няма как да се раздели с музиката буквално:„Пеенето ме зарежда с енергия, само една песен е нужна, за да се преодоляват различия, за да изживееш хиляди истории.“

омара портуондо

Световната обиколка на Омара започна през миналата 2016-а и премина през страни от Северна и Латинска Америка, като я срещна с хиляди фенове от няколко континента, готови да се докоснат до носталгията по старите улици на Хавана.

У нас любителите на кубинските ритми ще се насладят и на музиканти като Роландо Луна. Брилянтният пианист е свирил с артисти като Амаури Перез, Силвио Родригез и Пабло Миланес, но определя работата си с Омара като преломен момент в кариерата, който го обогатява и му помага да открие гласа, с който иска да си партнира. До кубинската легенда ще застане и ненадминатият с челото Гастон Хоя, който е плътно до Портуондо през последните години в мисията да споделя със света безценното богатство на тази музика. Най-пoпулярната певица в Куба ще се качи на българската сцена за последен път, за да изпълни любимите на цели поколения песни от репертоара на Buena Vista Social Club – Veinte años, Quizas, Quizas, Quizas, Besame Mucho и много други, които ще ни пренесат в магичната и пълна с любов към живота Хавана.

Билети за концерта на 28 април все още могат да се закупят в бензиностанции OMV, The Mall, Билетен център НДК, Български пощи и мрежата на Eventim.bg на цени от 45 до 100 лв.

 
 

Бързите коли на 21-ви век

| от chronicle.bg |

Днес рожден ден има Феручо Ламборгини! Той, разбира се, е създателят на колите Ламборгини и днес щеше да стане на 101.

Живеем в ерата на скоростта. Колие са естествен бенефициент от развитието на компютърните технологии. Преди компютрите контролираха колко по-малко неудобна да е седалката на пасажера и правеха шибидаха да се чупи по-лесно. Сега контролират диференциали, скоростни кутии, двигатели, всичко. При това с надхирургическа прецизност и бързина. В следствие на това колите станаха безобразно бързи.

По тези два повода в днешната ни галерия сме събрали най-бързите коли на 21 век. За сега. Насладете им се и съжалявайте, че си купихте закуска сутринта вместо да си заделите парите.

 
 

Любимият виц на Христо Гърбов

| от Цветелина Вътева |

Само един ден на шегата не стига! Ето защо Webcafe.bg и ресторанти Happy обявяват месец април – за Месец на смеха. По този повод ви предлагаме любимите вицове на част от срещнем с най-усмихващите български комедийни актьори, заемащи специално място в сърцата ни.

Естествено, че знаете кой е Христо Гърбов. Дали сте се превивали от смях на ролята му като Пиер Миняр във „Вечеря за тъпаци“, хилили сте се на Гари Льожен/Роджър Трампълмейн в „Още веднъж отзад“ или сте се задавяли със салатата си пред телевизора, докато го гледате в „Комиците“, във всички случаи сте запознати с комедийния му талант.

Извън сцената и екрана Христо няма вид на смешник. По-скоро носи онова усещане за самовглъбеност, което придават на света около себе си хората, които вземат хумора на сериозно.

Предлагаме ви да прочетете виц, разказан от Христо Гърбов: 

Влиза един французин в един английски бар и си поръчва „typical English breakfast“ – боб, яйца, black pudding, което е вид кървавица, богата работа. Гледа той black pudding-a, хапва от него, пък после вика: „Абе като го видях това, помислих, че е лайно. Пък като го опитах, съжалих, че не е“.

Цялото интервю с Христо Гърбов можете да прочетете в Webcafe.bg


Фотограф: Мирослава Дерменджиева

Място: ресторант HAPPY на ул. „Раковски“ 145

 
 

Новият Jaguar XF Sportbrake загатва за себе си

| от chronicle.bg |

Jaguar повдигна завесата новия XF Sportbrake от централния корт на Уимбълдън.

По-малко от 70 дни преди началото на световния тенис турнир Уимбълдън 2017, тревната площ на комплекса All England Tennis Club се превърна в платно за очертанията на динамичната спортна комби версия на Jaguar XF. Прочутите бели линии на игрището се трансформираха пред експертните погледи на Иън Калъм, директор по дизайна в Jaguar, и на ландшафт мениджъра на Уимбълдън Нийл Стъбли.

XF Sportbrake ще се присъедини към редиците на носителите на награди XF автомобили в спортните салони на Jaguar след премиерата му през лятото.

Jaguar е официален партньор на турнира Уимбълдън 2017, който ще се проведе от 3-и до 16-и юли 2017 г.