Унгария между Русия и ЕС

| от |

Засега Унгария следва общата европейска линия на санкции срещу Русия. Страната обаче е силно зависима от руските енергийни доставки, а и рискува сделка за милиарди за модернизацията на единствената си електроцентрала, пише Дойче веле.

Viktor Orban

Тизабеч е малко градче в източна Унгария на границата с Украйна. От началото на март през границата преминават все повече украинци – предимно млади хора. Те са притеснени не само от слуховете за предстояща пълна мобилизация, но и от рестриктивния закон за малцинствените езици, който правителството в Киев се опитва да прокара. За да се запознае с обстановката на място, преди няколко дни в района дойде премиерът Виктор Орбан. А неговият министър за малцинствата Золтан Балог заяви: „Това е предизвикателство не само за Унгария, а и за целия ЕС, за цяла Европа. Но като съседи на Украйна, заедно със Словакия и Полша, сме изложени на значително по-големи рискове и носим повече отговорност.“

Грижата за унгарците в чужбина

Границата между Унгария и Украйна е дълга 103 километра. А отвъд нея – в Украйна – живеят около 150 хиляди етнически унгарци. По силата на Трианонския мирен договор, след Първата световна война Унгария губи две трети от територията си, а много унгарци остават извън пределите на страната. Сегашното консервативно унгарско правителство им предоставя правото да гласуват и да имат двойно гражданство.

Будапеща е загрижена за унгарското малцинство зад граница, уверява Золтан Балог: „Правата на малцинствата не са само национален въпрос, а общоевропейски, международен въпрос. В този смисъл имаме не само правото, но най-вече задължението да се грижим за тези хора от името на европейските институции“.

Зависимостта от Русия

До момента Унгария се придържа към политиката на ЕС на санкции срещу Русия. Външният министър Янош Мартони осъди поведението на Русия в Крим като нарушение на международното право. Същевременно изтъкна, че страните от Вишеградската четворка /Унгария, Полша, Чехия и Словакия/ са особено уязвими от кризата в Украйна и ще бъдат най-силно засегнати от налагането на нови санкции или икономическа война с Русия. „Затова ако се стигне до третата фаза от санкциите срещу Москва, ще разчитаме на солидарността на всички страни от ЕС“, посочи Мартони.

Унгария е зависима от руските енергийни доставки – 65 процента от нуждите ѝ от газ се покриват с внос от Русия. А зависимостта има и още един аспект: неотдавна премиерът Виктор Орбан сключи договор с Русия за модернизация на единствената атомна електроцентрала на страната. Сделката е за милиарди евро и беше подписана при затворени врати. Това, което се предвижда, е Унгария да получи огромен кредит, а Русия да има думата за бъдещето на АЕЦ „Пакс“. Всичко това е част от политиката на лъкатушене между Москва и Брюксел, която кара унгарското правителство периодично да се обръща на изток – например когато го критикуват в ЕС, или когато трябва да покаже, че не се страхува от финансовите санкции, налагани му от Брюксел.

 

 
 

Европейската асоциация на авиокомпаниите прекрати своята дейност

| от CHR Aero |

Европейската лобистка група Association of European Airlines (АЕА) ще прекрати работата си след като голяма част от авиокомпаниите членки се присъединиха към новия алианс Airlines for Europe (A4E).

AEA ще бъде втората асоциация, която ще прекрати своята дейност през 2016, следвайки съдбата на нискотарифната групa European Low Fares Airline Association (ELFAA).

Исторически погледнато до момента е имало четири главни асоциации, които да представляват авиокомпаниите в Европа- AEA, ELFAA като представител на нискотарифните превозвачи, International Air Carrier Association (IACA) като представител на leisure авикомпаниите и European Regions Airline Association, представител на регионалните авиопревозвачи.

Според сайтa на AEA, асоциацията представлява 22 европейски авиокомпании с общо 310 милиона пътници, но много от тези компании вече са напуснали групата и са предпочели да бъдат представлявани от A4E, чиито основатели и членове са пет от най-големите авиокомпании в Европа- International Airlines Group (IAG), Lufthansa, Air France-KLM, easyJet и Ryanair.

A4E бързо се разрастна от 11 до 22 авикомпании членки, което доведе до затварянето на други асоциации. Процентово A4E представлява 60% от европейските полети, 500 милиона пътници и оборот от $109 милиарда.

Според A4E успехът на тяхната асоциация се дължи на факта, че авикомпаниите, които се представляват от тях, са както нискотарифни, така и „full service”.

AEA приключва работа след 64 години. През 1952 година четири авиокомпании- Air France, KLM, Sabena И Swissair основават Air Research Bureau, а след присъединяването на SAS и British European Airways, European Airlines Research Bureau се преименува на AEA през 1973.

Благодарение на AEA компютърните резервационни системи Amadeus и Galileo бяха въведени в експлоатация, както и автоматичното принитиране на билети и бордови карти. През 1988 АЕА допринесе и за започването на кампанията “Single European Sky” и поясни нуждата от интергрирана система за контрол на въздушния трафик над Европа.

 
 

Първи кадър на Том Холанд като Спайдърмен

| от chronicle.bg |

Колкото и филми да сме гледали за Спайдърмен досега, напът сме да видим първия за Питър Паркър. В новия филм за супергероя с Том Холанд в главната роля ще проследим историята на Питър – момчето, което се превръща в Спайдърмен, докато живее обичайния си тийн живот.

За Холанд това не е екшън филм, а по-скоро история за момче, което се бори за това, да успее да заговори момиче, докато се опитва междувременно и да спаси града.

„Спайдърмен: Завръщане у дома“ ще се появи на екран през лятото на 2017-а.

 
 

Най-лошите филми на 2016

| от chronicle.bg, по businessinsider.com |

Холивуд отново е пред раздаване на награди на най-заслужилите.

Като контрапункт на това в галерията ще ви покажем най-лошите филми на годината. От  разбитата надежда „Алиса в Огледалния свят“ до разочарования като „Warcraft: Началото“.

Класацията ни е придружена с мнение на критици за всяка лента. Понякога, повечето пъти честно казано, тези реплики са по-оригинални от филма, който критикуват.

 
 

София Вергара – съдена от ембрионите си

| от chronicle.bg |

Звездата от „Модерно семейство“ София Вергара е съдена от…два замразени ембриона, които е заплодила заедно с бившия си партньор. 

Зародишите, наречени Ема и Исабела, са вписани в документите по съдебното дело.

Вергара се раздели с Ник Лоб през 2014 година, след като той вече веднъж се опита безуспешно да я съди за попечителството над ембрионите. Според новото дело обаче самите ембриони са били лишени от наследството, което им се полага според тръста, основан на тяхно име, защото Вергара отказва да им позволи да се развият и да бъдат родени, както първоначално е предвидено. Тръстът е създаден за тях в Луизиана, въпреки че ембрионите се намират в Калифорния. Лузиана е „пролайф“ щат и според законите му оплодена яйцеклетка е виждана като „юридическо лице“. В документите по делото фигурират имената на оплодените яйцеклетки, но не и на самия Лоб. Делото иска попечителството на зародишите да бъде дадено на Ник Лоб, който да им осигури раждане и живот.

София Вергара и Лоб преминаха пред инвитро процедура през 2013 година. Договорът, подписан от двамата тогава, постановява, че никой от тях не може да прави каквото и да е с ембрионите без съгласието на другия.

Адвокатите на Вергара подчертават, че тук дори не става дума за ембриони, а за оплодени яйцеклетки и единствената причина да бъде заведено делото е, за да намери как Ник Лоб да свързва името си с това на Вергара.