Унгария и недолюбваният Брюксел

| от |

Унгарският премиер Виктор Орбан не крие критичното си отношение към Европейския съюз. Но не рискува открит разрив с Брюксел, за което има основателни причини, пише Дойче веле.

132140957_51n

 

В началото на март, на конгреса на на Европейската народна партия в Дъблин, унгарският министър-председател Виктор Орбан се прояви като конструктивен европеец – поздрави председателя на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу за спасяването на еврото, с оглед на Кримската криза призова да бъдат защитени демократичните ценности и се застъпи за една конкурентоспособна Европа.

Седмица по-късно – на унгарския национален празник 15 март – Орбан държа пред хиляди свои привърженици в Будапеща съвсем друга реч. Унгария се бори с врагове, които са по-големи и по-мощни от нея „с финансовия си свят и имперските си столици“, каза той, визирайки и Брюксел. Неговото правителство защитава унгарците и техните семейства срещу „лихварите, монополите, картелите и имперските бюрократи“, изтъкна Орбан, използвайки цитираното определение като синоним за европейските чиновници.

Между популизма и конструктивната критика

Този вид прояви са характерни за унгарския правителствен лидер, който в чужбина винаги се представя като умерен и проевропейски настроен. Но не и в собствената си страна: откакто Орбан и неговата управляваща партия „Фидес“ спечелиха парламентарните избори през април 2010 с мнозинство от две трети, те все повече се разграничават реторично от Европа и ЕС. „Унгария има нова официална държавна идеология, в която се смесват евроскептичният национализъм и етницизмът“, казва философът Гаспар Миклош Тамаш.

Последният пример е кампанията за парламентарните избори на 6 април. Главна тема на управляващата партия „Фидес“ беше т.нар. „борба за намаляване на допълнителните жилищни разходи“, т.е. разходите за отопление, газ, вода и събиране на сметта. Миналата година унгарското правителство на два пъти намали тези разходи с по 10 процента, след което ги намали за трети път през февруари тази година – предизборен подарък за населението, което му се отблагодари. Намаляването на допълнителните разходи бе съпътствано от националистическа реторика срещу чуждестранните енергийни концерни и ЕС, който в момента проверява дали тези намаления не са в нарушение на единното европейско право. „Брюксел ще бъде арена на борбата за допълнителните разходи“, заяви неотдавна Виктор Орбан.

Задграничният враг

Високите цени на енергията и общинските услуги в Унгария са следствие от високия данък добавена стойност от 27 процента /повишен именно от правителството на Орбан през 2012 г./, както и от монопола на някои доставчици, включително държавни. Въпреки това Орбан и „Фидес“ внушават на хората, че чуждестранните концерни трупат на гърба на унгарските потребители „неоправдани допълнителни печалби“, а ЕС им помага да си ги осигурят.

При цялата си реторика срещу ЕС, Унгария не иска да напусне Общността. В дългосрочен план тази перспектива не е изключена, но засега политиците от „Фидес“ и близките до партията бизнесмени печелят отлично от отпусканите от ЕС насърчителни средства и аграрни субсидии – значителен икономически фактор в разтърсваната от криза Унгария.

В Европейския парламент бе организирана и протестна акция срещу унгарския премиер

В Европейския парламент бе организирана и протестна акция срещу унгарския премиер

Москва и Пекин като алтернативи

Същевременно при управлението на Орбан страната отдавна се ориентира икономически все повече и повече към Изтока. През януари Орбан посети Москва, където получи гаранции за кредит от 10 милиарда евро за разширяването на АЕЦ „Пакс“. Седмици по-късно унгарският премиер поиска повече инвестиции от Пекин, като изтъкна, че страната му не се меси във вътрешните работи на Китай.

„Отварянето на Унгария на изток има съответните последици за ЕС“, коментира политологът Дариуш Калан от полския Институт за международни връзки. Според него, решенията на Орбан са неблагоприятни за източните европейски партньори, а Китай и Русия използват позицията на Будапеща спрямо тях за собствената си стратегия да отслабят Брюксел чрез билатерални договори с европейските държави.

Орбан изрично иска да укрепи лагера на евроскептиците и пледира за повече самостоятелност на отделните страни-членки, за „Европа на нациите“, в която по-голяма роля отново да играят консервативни ценности като семейството и консервативно схващаното християнство.

Повечето унгарци не разбират подчертаната враждебност на Орбан и неговото правителство към ЕС. Действително – в последните години все повече хора дават в допитванията отрицателни оценки за Европа и ЕС, но европесимизмът в страната все пак е под средното за Общността равнище, както сочат последните резултати от проучвания на нагласите.

 
 

„За тялото и душата“ е най-добър филм на кинофестивала в Берлин

| от chronicle.bg |

Унгарската лента „За тялото и душата“ на режисьорката Илдико Енеди получи наградата за най-добър филм „Златна мечка“ на международния кинофестивал в Берлин, предадоха Франс прес и ДПА.

Церемонията по обявяването на победителите на тазгодишното издание на Берлиналето – един от най-престижните кинофестивали в света – се състоя тази вечер.

„За тялото и душата“ не бе смятан предварително за един от фаворитите за „Златна мечка“. Унгарският филм разказва за любовната история на мъж и жена в кланица в Будапеща. Те се желаят, но не могат да общуват, освен в съня, който и двамата сънуват. В съня мъжът се превъплъщава в елен, а жената – в кошута.

Първата лента на Илдико Енеди, „Моят 20-и век“, печели наградата за най-добър дебютен филм „Златна камера“ на кинофестивала в Кан през 1989 г.

Финландецът Аки Каурисмеки получи наградата „Сребърна мечка“ за най-добър режисьор за своя филм „Другата страна на надеждата“. Лентата разказва за сирийския бежанец Халед, озовал се пряко волята си в „сивата“ Финландия, и местен собственик на ресторант, разделен със съпругата си алкохоличка, който му идва на помощ.

Това е повече от добра утеха за Каурисмеки, чийто филм в подкрепа на мигрантите бе приет много добре от критиката и бе смятана за основен претендент за „Златна мечка“ наред с чилийския „Фантастична жена“.

Лентата на режисьора Себастиан Лелио повдига въпроса за равноправието на хората с нетрадиционна сексуална ориентация, разказвайки за транссексуална жена, която трябва да се пребори със загубата на своя партньор.

Миналата година наградата за най-добър филм на Берлиналето спечели „Огън в морето“ на италианеца Джанфранко Рози, който е в подкрепа на мигрантите.

Австриецът Георг Фридрих и южнокорейката Ким Мин-хи бяха удостоени с награда „Сребърна мечка“ съответно за най-добър актьор и актриса.

Фридрих бе отличен за ролята си във филма „Светли нощи“ на германския режисьор от турски произход Томас Арслан. Той играе ролята на баща, който се опитва да възстанови връзката си със своя син тийнейджър. Двамата поемат на пътешествие в Северна Норвегия, за да се преоткрият, след като почти не са общували помежду си.

Ким Мин-хи спечели „Сребърна мечка“ за най-добра актриса за ролята си във филма „Нощем на брега сама“ на южнокорейския режисьор Хон Сан-су.

Лентата разказва за жена, решила да си „почине“ от връзка. Героинята на Ким Мин-хи, една от водещите актриси в Южна Корея, се скита из северния пристанищен германски град Хамбург, търсейки смисъла на любовта.

Наградата „Сребърна мечка“ за най-добър документален филм спечели „Лов на духове“ на палестинеца Раед Андони. Лентата показва бивши затворници, които правят възстановка на случки в главния център за разпити в Израел.

 
 

Актрисите, получили Оскар за най-добра женска роля през последните 20 години

| от chronicle.bg |

Казахме го и вчера. Онлайн тормозът с Оскарите няма да спре до 26 февруари, когато 89-тите награди на Академията ще бъдат връчени в Лос Анджелис.

Вече ви показахме кои са последните 20 филма, тръгнали си от Dolby Theatre със статуетка, както и кои са мъжете, които са били наградени с „Оскар“ през последните 20 години.

Днес е денят на актрисите.

Вижте ги в галерията горе.

 
 

Видяхте ли тийзъра на „Castle rock“ на Стивън Кинг?

| от chronicle.bg |

Нов проект на Стивън Кинг, съвместно с Джей Джей Ейбрамс, ще радва феновете на Краля.

Той се казва „Castle Rock” и това, което се знае към момента е, че става дума за антология, която ще включва герои и теми от всички творби на Кинг, които се развиват в Касъл Рок.

Знае се още, че  всеки сезон ще следва отделна група герои и сюжетни линии, но част от тях ще се появяват и в следващите сезони.

Ето го и тийзъра, който според нас изглежда доста обещаващо:

 
 

Мат Дилън: Носталгия по 90-те

| от |

В средата на 90-те години седмото изкуство показва на света един от любимите си за онова време секс символи. Висок близо 2 метра, със специфично лице и плътен глас Мат Дилън е всичко онова, от което може да те е страх и същевременно да искаш да гледаш на голям екран. Той е харизматичен, талантлив и по един грубоват начин секси.

Най-големият си удар Дилън прави с тийн-класиката „Лудории“, която излиза през 1998 година. Той е на върха на славата в този момент. А там играе сексапилен учител, замесен в афера с млада, секси ученичка, която решава да го съди за изнасилване. Нищо в „Лудории“ не е такова, каквото изглежда. Филмът е чувствено лятно удоволствие, с привкус на мистерия, секс и топло време. А към Мат Дилън добавяме сексапилната компания на Денис Ричардс и Нев Кембъл. „Лудории“ също така може да се похвали и с една от най-приятните голи сцени, включващи гол мъжки член. И той принадлежи на Кевин Бейкън.

Година преди това излиза комедията „Няма скрито покрито“, в която Дилън има по-малка, но доста приятна роля. А година след това го гледаме в чудесната комедия „Ах, тази Мери“ на братята Фарели.

Чак през новото хилядолетие Мат Дилън прави и ролята, която се смята за най-добра в неговата кариера до момента – тази в „Сблъсъци“. Полицай Райън му носи номинация за „Оскар“, „Златен глобус“ и награда на БАФТА. Не пелечи нито една от тях, но нарежда името си до най-добрите за 2004 година.

Междувременно Дилън снима първия си режисьорски проект – Ghost Town, държи личния си живот настрана и леко се оттегля от киното. Мат се заравя в малки роли в сериали и по-треторазрядни продукции, докато брат му – Кевин Дилън започва да изпъква в ролята на Драма в продукцията на НВО „Антураж“.

Кевин замества Мат в светлината на прожекторите, но не може да го бие нито по осанка, нито по сексапил.

2015-а е годината, в която Дилън се завръща към комерсиалното и успешно седмо изкуство, но с телевизионен сериал. „Уейуърд Пайнс“ и неговият първи сезон бяха едно от добрите неща, които можеше да гледате на малък екран в тв сезона преди две години и Мат Дилън е една от причините това да е така.

Догодина този снажен мъж прави една от най-амбициозните си роли. Той ще е Джак Изкормвача. Но режисиран от датчанина Ларс фон Триер. Нищо, което Триер е направил не е оставило зрителите безразлични, а проектът The House That Jack Built е едно от заглавията, които е редно да очаквате през 2018-а. Дотогава, ви предлагаме приятна доза Мат Дилън, който вчера направи 53 години и е все така секси. В галерията горе.