Умиращите села на България

| от |

Âèä íà ñãîðåâøóþ äîòëà äåðåâíþ Âåðõíÿÿ Âåðåÿ

 

През последните двайсетина години от картата на България са изчезнали над 200 села. Големи територии от страната се обезлюдяват поради миграцията към градовете и към по-богатите страни от Евросъюза.

Парадоксален е фактът, че в България заетите, хората които припечелват с труда си са 2.2 милиона, а в чужбина българите-гастарбайтери са 2.5 милиона. Благорание на тях много семейства на безработни, стари и болни, успяват да осигурят жалкото си съществуване. В момента в над 600 села живеят по десетина-петнадесет старци. Тези села все още съществуват в списъка на населените места в страната, но не е далеч времето в което и те ще бъдат заличени. Преди 60-70 години, след края на Втората световна война, обезлюдяващите се райони са съставлявали не повече от десет процента от територията на страната. Днес те заемат над 90 на сто от площта на България. В някои райони средната гъстота на населението е 5 души на квадратен километър. Учени-демографи от БАН твърдят, че това тревожно явление ще взема все по-застрашителни размери. Според някои техни прогнози ако се запазят сегашните темпове на слаба раждаемост и висока смъртност към 2060 г. няма да има села. Днес в тях живеят близо 2 милиона души, които съставляват 28 процента от населението на страната.

“На човек му се иска да попита някого на улицата „Къде са хората?“. Но и по улиците няма кого да срещнеш” – отбелязва в репортаж от запустяло българско село швейцарският вестник “Нойе Цюрихер цайтунг”. Учени твърдят, че обезлюдяването на селските райони следва естествения процес на урбанизация както и на индустриализация и колективизация на селското стопанство през годините на социализма. За съжаление миграцията към градовете не спря и след възстановяването собствеността върху земята на станалите вече граждани наследници на някогашните земеделци.

Обезлюдяването на селата доведе и до бързото западане на социалната инфраструктура – закрити бяха стотици училища, здравни заведения, транспортни връзки, започнаха да се рушат до преди години удобни пътища, които днес са трудно изпитание з шофьорите. Правителството полага усилия да предостави финансова помощ на онези общини, в които безработицата е над средната за страната. Но повечето от тях не отговарят на конкретните финансови критерии, не изплащат просрочените си задължения. Всъщност тъкмо обезлюдяването на селата води до невъзможност да се усвоят средствата по европейската оперативна програма „Развитие на селските райони”. Повечето общини са толкова бедни, че не могат да осигурят необходимото съфинансиране на проектите по програмата. А именно те се нуждаят най-много от европейските средства, предназначени за междуселските пътища, за водоснабдяването, канализацията и друга социална инфраструктура.

Учените от БАН са убедени, че процесът на обезляюдяване на селата ще продъжи. Драстичен пример за бъдещето на българските села е районът на средното и горно течение на река Янтра където депопулацията е пълна – в стотина села-призраци не живее никой. А в не толкова далечното минало тези земи са давали препитание на 50-60 хилади души. Подобно е положението в Северозападна България и в района на Странджа-Сакар. За съжаление опитите на държавата да поощрява и подпомага селския туризъм и развитието на биоземеделието засега са безрезултатни. Едно след друго селата на България продължават да умират.
Гласът на Русия

 
 

Целувки, еротика, кино

| от |

Стане ли дума за хубав секс седмото изкуство може гордо да се изправи и да се похвали, че разполага с арсенал от качествени сцени, които да ви възбудят повече от всеки филм за възрастни.

Сексът и киното се разбират толкова добре, че понякога по-консервативните зрители, дори биват скандализирани или о, боже, шокирани от тази афера. От страстни целувки до пълна голота на мъже, които показват пенисите си, зрителят е видял всичко и се е червил като домат от него.

А не трябва. Подобно на качественото кино и качественият секс е задължителен за добрата кондиция, доброто здраве и положителното мислене.

Днес ще обърнем повече внимание на еротиката. Онова чувство на възбуда, което те обзема, когато режисьорът си е свършил добре работата, но в кадър няма голи хора. От силно възбуждащи до крайно романтични, седмото изкуство предлага чудесни сцени на любов, еротика и разбирателство, които могат да ви накарат да се изчервите или поне да засилят нуждата ви да помачкате някого.

Разполагаме с шест красиви, секси и дори леко влажно скандални сцени, които обичаме. Модерното кино и еротиката се срещат някъде там. Приятно гледане.

 
 

Пенелопе Крус: Олеле, каква жена!

| от chronicle.bg |

Пенелопе Крус е много неща. Танцьорка, актриса, бивша съпруга на Том Круз, настояща съпруга на Хавиер Бардем, носителка на „Оскар“. И на последно, но не и по важност място, една от нааааай-сексапилните, страстни и красиви актриси в Холивуд.

Днес тя навършва 43 години и смятаме, че е съвсем в реда на нещата да й честитим както си можем – не с пост във Facebook, а с галерия, чрез която читателите ни да си спомнят добрите й роли и да ги прегледат пак.

Включили сме в тази  галерия особена компилация от филми, в които Крус играе много добре, такива, в които самите филми имат безспорни качества, и някои, които не си струват гледането като продукции и актьорска игра, но в тях Пенелопе просто е ужасно секси.

Ами това е. Без повече приказки. Придвижвайте се бързо към снимките, знаем че това чакате.

 
 

Сериали, базирани на филми

| от |

Качественото кино има навика да се провира дори и през най-малките пролуки, които комерсиалните бомбастични заглавия му оставят. То намира своите почитатели и оставя приятна следа и послевкус в зрителя.

Доброто кино ще съществува, независимо колко комерсиални екшъна и филми за надяждане с пуканки се направят. Същото важи и за добрата телевизия.

В нашата селекция днес двете се срещат. Някъде по средата, където е най-удобно.

Избрали сме шест сериала, които са базирани на шест качествени филма, които ако не сте гледали, е добре да се засрамите.

За останалите – всичко е горе в галерията.

 
 

Райна Косева: какво е да бъдеш жена-пилот

| от chronicle.bg |

Райна Косева е пилот в националния превзовач „България Ер“ и има 5 500 летателни часа. Тя управлява Embraer 190.

Описва професията си като изключително интересна и красива. „Малко професии могат да предложат такива гледки, каквито ние виждаме всеки ден. Особено красиво е когато полетът е рано сутрин и виждаме изгрева на слънцето –първо от ниско, а после, когато сме високо над облаците и всичко е огряно от слънчевите лъчи“, казва Райна.

Решението ѝ да се захване с пилотската професия е било напълно случайно и импулсивно. Детската й мечта била да стане хирург. Това обаче се променя в 11 клас, когато с нейни приятели се записали за парашутисти в аероклуб „Божурище“. Там имала възможност да лети и пилотира малки самолети.

Capture

Така тя се влюбва в небето и вместо в Медицинския университет, кандидатства в Техническия за специалност „Авиационна техника и технологии“ и завършва през 2003 година.

За разлика от много пилоти, които никога не са попадали в стресиращи ситуации, Райна има няколко. Преди да работи в „България Ер“, тя е била пилот в карго компания. Спукана гума на основния колесник при кацане и отказ на двигател при излитане са най-сериозните проблеми, с които тя и екипажът е трябвало да се справи, докато е пилотирала самолет в карго компанията. И в двата случая обаче е категорична, че е била подготвена.

„На повечето пилоти никога не се е случвало да им спре двигателят на самолета. На мен ми се случи – не беше страшно, защото бях подготвена. Това е една от ситуациите, в които всички трябва да знаем как действаме дори насън. С командира тогава действахме по процедурите и приземихме самолета без други щети. Освен основното обучение през което минаваме, на всеки 6 месеца се провеждат т.нар. тренажори – тренировки, където всички пилоти в изкуствени условия трябва да упражняваме уменията си в такива ситиации. Когато обаче ми се случи в реална среда, всички колеги и инструктури бяха много впечатлени и един през друг идваха да ме разпитват. Един командир дори се пошегува, че един гърмян заек е много по-скъп от други два негърмяни“, спомня си Райна.

17918753_1389105864484275_131290256_n

Откакто е пилот в „България Ер“ не се е сблъсквала с подобни аварии.

“Усещането при пилотиране на новите самолети Embraer (б.р марка самолет) e изключително! Никога не съм имала възможността да шофирам чисто нова кола, но съдбата ми подари емоцията да карам нов самолет. Всичко е много спокойно, издържано до краен предел от гледна точка на сигурност и безопасност“, категорична е тя.

За вълнуващи истории и хора, с които се е запознавала на борда на авиокомпанита, Райна може да разказва много.
Най-ярко си спомня, когато се срещнала с Боби Михайлов. Тогава тя е била втори пилот и старшата стюардеса с широка усмивка й казала, че той е на борда.

„Аз съм страшен футболен фен и когато разбрах, че той е на борда, поисках автограф. Подадаох летателната си книжка на стюардесата и я помолих да отиде при него и да му поиска автограф. Тя започна да ми се смее, хвана ме за ръката и ме заведе при него. И така, освен много печати, признания и удоствоверения, в книжката си вече имам и автограф от Боби Михайлов“, казва през смях тя.

Друга спортна легенда, с която се е срещала отново на борда, е Кубрат Пулев.

„Да си пилот е много динамично, разнообразно и отговорно. Може би и това ми харесва най-много“, категорична е Райна.
В свободното си време се отдава на децата си. Заедно ходят на ски, плуване. Запалени са и по туризма, като най-много обичат да пътуват заедно.