Умиращите села на България

| от |

Âèä íà ñãîðåâøóþ äîòëà äåðåâíþ Âåðõíÿÿ Âåðåÿ

 

През последните двайсетина години от картата на България са изчезнали над 200 села. Големи територии от страната се обезлюдяват поради миграцията към градовете и към по-богатите страни от Евросъюза.

Парадоксален е фактът, че в България заетите, хората които припечелват с труда си са 2.2 милиона, а в чужбина българите-гастарбайтери са 2.5 милиона. Благорание на тях много семейства на безработни, стари и болни, успяват да осигурят жалкото си съществуване. В момента в над 600 села живеят по десетина-петнадесет старци. Тези села все още съществуват в списъка на населените места в страната, но не е далеч времето в което и те ще бъдат заличени. Преди 60-70 години, след края на Втората световна война, обезлюдяващите се райони са съставлявали не повече от десет процента от територията на страната. Днес те заемат над 90 на сто от площта на България. В някои райони средната гъстота на населението е 5 души на квадратен километър. Учени-демографи от БАН твърдят, че това тревожно явление ще взема все по-застрашителни размери. Според някои техни прогнози ако се запазят сегашните темпове на слаба раждаемост и висока смъртност към 2060 г. няма да има села. Днес в тях живеят близо 2 милиона души, които съставляват 28 процента от населението на страната.

“На човек му се иска да попита някого на улицата „Къде са хората?“. Но и по улиците няма кого да срещнеш” – отбелязва в репортаж от запустяло българско село швейцарският вестник “Нойе Цюрихер цайтунг”. Учени твърдят, че обезлюдяването на селските райони следва естествения процес на урбанизация както и на индустриализация и колективизация на селското стопанство през годините на социализма. За съжаление миграцията към градовете не спря и след възстановяването собствеността върху земята на станалите вече граждани наследници на някогашните земеделци.

Обезлюдяването на селата доведе и до бързото западане на социалната инфраструктура – закрити бяха стотици училища, здравни заведения, транспортни връзки, започнаха да се рушат до преди години удобни пътища, които днес са трудно изпитание з шофьорите. Правителството полага усилия да предостави финансова помощ на онези общини, в които безработицата е над средната за страната. Но повечето от тях не отговарят на конкретните финансови критерии, не изплащат просрочените си задължения. Всъщност тъкмо обезлюдяването на селата води до невъзможност да се усвоят средствата по европейската оперативна програма „Развитие на селските райони”. Повечето общини са толкова бедни, че не могат да осигурят необходимото съфинансиране на проектите по програмата. А именно те се нуждаят най-много от европейските средства, предназначени за междуселските пътища, за водоснабдяването, канализацията и друга социална инфраструктура.

Учените от БАН са убедени, че процесът на обезляюдяване на селата ще продъжи. Драстичен пример за бъдещето на българските села е районът на средното и горно течение на река Янтра където депопулацията е пълна – в стотина села-призраци не живее никой. А в не толкова далечното минало тези земи са давали препитание на 50-60 хилади души. Подобно е положението в Северозападна България и в района на Странджа-Сакар. За съжаление опитите на държавата да поощрява и подпомага селския туризъм и развитието на биоземеделието засега са безрезултатни. Едно след друго селата на България продължават да умират.
Гласът на Русия

 
 

Turkish Airlines спечели награда за своя рекламна кампания

| от CHR Aero |

Turkish Airlines бе наградена с Gold Epica награда за своята кампания “Batman v. Superman”.

В блокбъстъра “Batman v. Superman” авиокомпанията прави поява със свой Boeing 777.

Идеята на рекламата е, че Turkish Airlines изпълнява полет между двата измислени града във филма- Готъм Сити и Метрополис.

Освен участие в самия филм, авиокомпанията предостави различни възможности на своите пътници да се запознаят с него, както и да надникнат в света на супергероите.

Авиокомпанията беше наградена в категория „Product & Brand Integration”, като тази кампания доведе до над 30 милиона гледания на рекламата в YouTube, както и над 125 милиона „media impressions”.

Epica Awards е основана през 1987 като това е единствената награда, която се определя от журналисти свързани с маркетинг и комуникационни заглавия.

 
 

София Вергара – съдена от ембрионите си

| от chronicle.bg |

Звездата от „Модерно семейство“ София Вергара е съдена от…два замразени ембриона, които е заплодила заедно с бившия си партньор. 

Зародишите, наречени Ема и Исабела, са вписани в документите по съдебното дело.

Вергара се раздели с Ник Лоб през 2014 година, след като той вече веднъж се опита безуспешно да я съди за попечителството над ембрионите. Според новото дело обаче самите ембриони са били лишени от наследството, което им се полага според тръста, основан на тяхно име, защото Вергара отказва да им позволи да се развият и да бъдат родени, както първоначално е предвидено. Тръстът е създаден за тях в Луизиана, въпреки че ембрионите се намират в Калифорния. Лузиана е „пролайф“ щат и според законите му оплодена яйцеклетка е виждана като „юридическо лице“. В документите по делото фигурират имената на оплодените яйцеклетки, но не и на самия Лоб. Делото иска попечителството на зародишите да бъде дадено на Ник Лоб, който да им осигури раждане и живот.

София Вергара и Лоб преминаха пред инвитро процедура през 2013 година. Договорът, подписан от двамата тогава, постановява, че никой от тях не може да прави каквото и да е с ембрионите без съгласието на другия.

Адвокатите на Вергара подчертават, че тук дори не става дума за ембриони, а за оплодени яйцеклетки и единствената причина да бъде заведено делото е, за да намери как Ник Лоб да свързва името си с това на Вергара.

 
 

Air France приветства първия си Boeing 787

| от CHR Aero |

На 2 декември, в 9 часа сутринта, Air France приветства първия си Boeing 787. По този повод, и според обичая, пожарникарите на летище Париж-Шарл де Гол посрещнаха самолета с традиционен поздрав с вода.

Франк Тернер, изпълнителен директор на Air France, заяви: „Това е голяма гордост и чест за нас, днес да посрещнем в Air France първия Boeing 787 и 9-ти в групата Air France-KLM. Boeing 787 бележи нов етап в модернизацията на флота ни и ще предложим на нашите клиенти най-добрите продукти на Air France „.

Air France предлага най-доброто на борда на Boeing 787:

– Най-новите салони на борда Air France: лукс в бизнес класата (30 места), комфорт за всички в новата Premium икономична (21 места) и в икономичната (225 места) класи;
– Wi-Fi връзка на борда, адаптирана към изискванията и навиците на клиентите (от 20MB до 200MB, на цени от 5 до 30 евро);
– Допълнителен комфорт и пространство с най-новите кресла в Premium икономичната класа;
– 30% по-големи люкове, в сравнение с подобни самолети;
– По-високи нива на влажност по време на полет за по-голям комфорт при пътуване.

Този самолет от ново поколение има и някои много важни преимущества:
– Разходът на гориво е намален с около 20% в сравнение с предходното поколение самолети, което намалява влиянието от поредно увеличение на цената на горивото;
– Значително намаляване на емисиите на CO2 (около 20%), както и емисиите на шум.

Boeing 787 на Air France ще направи първия си търговски полет до Кайро на 9 януари 2017.

Компанията ще посрещне втория си самолет през април 2017 г., който ще лети до Монреал от 1ви май, 2017.

 
 

Apple Music вече има повече от 20 млн. абонати

| от chronicle.bg |

Няма и две години от дебюта на музикалната стрийминг услуга Apple Music, а тя вече има повече от 20 милиона абонати. За сравнение, достигането на същия брой абонати отнема на Spotify седем години.

Информацията е потвърдена пред Music Business Worldwide. През април абонатите бяха 13 млн., през юни – 15 млн., а през септември – 17 млн.

Най-големият конкурент на Apple Music – Spotify, обяви, че към септември тази година платените абонати на услугата са 40 млн. От компанията очакват броят им да нарасне до 50 млн. в началото на 2017.

Източник: Apple Insider