Умира ли европейската мечта на Турция?

| от |

Все повече турци са против членството на страната им в ЕС. Според тях то въобще не им е нужно. Други пък губят надежда за приема в Съюза заради многото вътрешнополитически скандали, пише Дойче веле. Умира ли европейската мечта на Турция?

turkey-eu

От една година насам Турция се намира в най-тежката вътрешнополитическа криза в най-новата си история. Всичко започна с масовите протести в парка Гези и бруталната намеса на полицията, след което се стигна до корупционните скандали около премиера Ердоган и близкото му обкръжение. Блокирането на достъпа да Ютюб и Туитър преди броени седмици окончателно срина реномето на Турция пред останалия свят и най-вече пред Европа.

Напук на всичко обаче партията на премиера Ердоган спечели общинските избори, провели се в края на март. Тя взе 46 процента от гласовете въпреки всички скандали. В тази връзка говорителка на Европейската комисия отправи към Анкара следния апел: „На фона на развитията от последните месеци, будещи загриженост, Турция трябва да поднови реформите, за да достигне стандартите на ЕС.“

Реджеп Таийп Ердоган обаче не обръща внимание на подобни изказвания и предупреждения. „Финансовата криза, глобалната криза, Арабската пролет и събитията в Сирия и Египет показват, че ЕС се нуждае повече от Турция, отколкото Турция от ЕС“, заяви самоуверено Ердоган по време на посещението си в Берлин през февруари 2014. По повод на блокирането на онлайн платформите Туитър и Ютюб турският премиер бе още по-категоричен: „Не ме интересува какво ще каже по този повод международната общност. Всеки ще изпита на гърба си силата на турската политика“. Вече никой не се съмнява, че резултатите от общинските избори допълнително повишиха и без това високото самочувствие на турския премиер.

Интересът към ЕС спада

Турция е официален кандидат за присъединяване към ЕС от 2005-та година. Според различни социологически проучвания обаче, в последно време интересът на турското население към членството в Общността спада. Според допитването „Тransatlantic Trend“ например, днес 44 процента от турците се обявяват за пълноправно членство на страната в ЕС, докато преди 10 години 73 на сто са се застъпвали за това.

Днес всеки трети анкетиран е против членството на Турция в ЕС. Мнозина изтъкват като причина продължителния присъединителен процес. „Нито една европейска страна не е чакала толкова дълго да стане член на ЕС. Дори и след всичите тези години шансовете на Турция не са се подобрили, тъкмо напротив“, казва една студентка по право в истанбулския университет Билги в разговор с Дойче Веле. Преди време 24-годишната студентка е била убеден привърженик на пълноправното членство. Сега обаче тя се съмнява все повече. „ЕС така и така не ни иска. На това мнение са и повечето ми състуденти“, казва тя.

Изглежда, че турските граждани губят надежда за членство и поради многото вътрешнополитически скандали. „Дали сега въобще е възможно Брюксел да се държи така, сякаш съществува някаква перспектива за прием в Общността“, пита един юзър в Туитър. „Надявам се, че все пак в следващите години Турция ще се присъедини към ЕС. Тогава животът ни тук би станал по-лек“, пише друг.

„Повечето успешни предприемачи в Турция смятат, че икономическата ситуация е една от причините за спадането на интереса на турците към ЕС“, твърди Гючлю Генджер. Самият той е един от най-успешните бизнесмени в страната. „През последните години турската икономика се развива с бързи темпове. В същото време ЕС се бори с икиномическата криза“, казва той в разговор с Дойче Веле. Според него ЕС не иска нито да откаже, нито да обещае пълноправно членство на Турция. Той смята, че Общността иска да запази добрите отношения със страната. „Освен това мисля, че ЕС ще спечели повече от присъединяването на Турция, а не обратното. Турция има много важна стратегическа позиция. И ЕС никога няма да се откаже от нея“, казва Генджер.

Вътрешнополитическата криза – по-важна от ЕС?

Политологът от истанбулския университет Билги Сенем Айдън твърди, че понастоящем ЕС не се радва на особена популярност сред турския народ. „Това се дължи на неясните обещания и на необичайно дългия присъединителен процес. Турският народ не вярва, че ЕС наистина възнамерява да приеме страната, най-вече защото Турция е населена предимно с мюсюлмани. Турците смятат, че дори и страната им да изпълни всички критерии, пак може да не стане пълноправен член на ЕС“, казва Сенем Айдън.

Дори и турският елит, който винаги се е застъпвал за присъединяването, започва да страни от тази идея. „Това се дължи преди всичко на вътрешнополитическата ситуация. Светският турски елит се бори за политическото си оцеляване и за запазване на останалата власт. В момента ЕС е извън полезрението на елита и на турската общественост“, казва Айдън и добавя, че освен това Ердоган води антиевропейска политика. „Той отдавна спря да преследва тази цел след като разбра, че може да се утвърди вътрешнополитически и без присъединяване към ЕС. Не мисля, че Ердоган все още е мотивиран да преговаря с Брюксел“, казва политологът.

Въпреки това той смята, че е твърде рано да се говори за край на европейската мечта. „Турция преживява много несигурен период заради вътрешнополитическите си проблеми и не обръща особено внимание на външната политика. Отношенията на Турция с ЕС зависят и от това как ще се развива вътрешната ѝ политика“, казва Айдън. Той смята, че докато се водят официални преговори, перспективата за пълноправно членство продължава да съществува.

 

 
 

Тези хора на 70+ години ще разбият стереотипите ви за възраст

| от chronicle.bg |

По линията на стереотипите, обхващащи възрастните хора, всички сме виновни.

Повечето от нас са убедени, че веднъж щом човек навърши 70 години, хубавата част от живота му е приключила и това, което предстои, включва единствено болести, декубитални дюшеци и наливане на минерална вода в Княжево.

Разбира се, това далеч не се отнася до всички пенсионери. Фотографът Владимир Яковлев е посветил доста време на проекта си „Age of Happiness“, където снима хора между 70 и 100 години, които все още следват мечтите си, откриват нови неща и живеят на пълни обороти.

Вижте в галерията част от снимките, които е направил той и веднага счупете предразсъдъците.

 
 

48 години Range Rover

| от chronicle.bg |

Две минути са кратко, но достатъчно време за Land Rover да чества една автомобилна икона.

Land Rover показват еволюцията на своя луксозен SUV автомобил в рамките на четири поколения чрез анимация с продължителност 120 секунди.

Специално поръчаният клип е създаден, за да отбележи ключови дати в историята на автомобила, тъй като производството на оригиналния модел с две врати бива спряно преди 23 години през този месец (януари), а SVAutobiography Dynamic ще бъде пуснат в продажба из целия свят.

Историята на Range Rover започва с 26-те модела преди масовото производство, които са носели емблемата Velar в опит да скрият идентичността си – „velare“ означава „скривам“ на италиански – направена от букви от емблемата Land Rover, която обикновено стои отпред или отзад на автомобила. Следва  класическия модел Range Rover с две врати, като изображенията показват следващите поколения, завършвайки с най-мощната версия – SVAutobiography Dynamic с 550 к.с., конструирана от отдела Special Vehicle Operations (SVO) на Jaguar Land Rover.

Когато е пуснат за първи път на пазара през 1970 г., Range Rover е един от първите автомобили, осигуряващи постоянно задвижване на всички колела, докато при много други това все още е било избираемо. През 1971 г. оригиналният модел е наречен „образцов продукт на индустриалния дизайн“, когато става първия автомобил, изложен в световноизвестния музей Лувър в Париж, и оттогава е начело на иновациите в дизайна и инженерните решения.

Вариантът с четири врати е представен през 1981 г., последван бързо от първото приложение на автоматична трансмисия в Range Rover през 1982 г. През 1989 г. луксозният SUV е първият автомобил 4х4, оборудван с антиблокираща система на спирачките (ABS), а през 1992 г. става първият в света SUV с електронен контрол на сцеплението и автоматично електронно въздушно окачване.

Пионерните инженерни решения продължават през 2012 г., когато RangeRover става първия в света изцяло алуминиев SUV автомобил. Наскоро, през 2014 г., луксозният SUV стана първият автомобил, използващ усъвършенстваната полуавтоматична технология All-Terrain Progress Control (ATPC) на Land Rover, която в своята същност е офроуд автопилот за автономен контрол на скоростта по всякакъв терен.

Последният модел, включен в анимацията, SVAutobiography Dynamic, споделя двигателя си V8 с високооценения Range Rover Sport SVR и е специално калибриран да осигурява 680 Нм въртящ момент и ускорение от 0 до 100 км/ч само за 5,4 секунди. Подобренията в интериора, включително кожената тапицерия с ромбоидна шарка и контрастни шевове, придават изключителен финес и привлекателност.

 От пускането му на пазара преди 48 години флагманът на LandRover е достигнал над 1 700 000 продажби в цял свят и си е спечелил репутацията на върхов луксозен автомобил за всякакъв терен.

 

 
 

Най-интересното от хип-хоп сцената на едно място

| от chronicle.bg |

Тази година започва много силно за хип-хоп сцената в България. След няколко ударни партита от началото на януари в края му идва моментът за кулминацията – Back To The Unity. Това е платформа, която събира в себе си есенцията на българската хип-хоп сцена.

За пореден път на една сцена ще се качат както утвърдени имена в жанра, така и обещаващи млади таланти. Това са Нокаут, X-Team, F.O., Stick Insect, Atila, 5 o’clock, Keranov & Jay, Feel, Secta, Splitkid, Homelesz, DIS, Logo5, So Called Crew, Sistah/187, DJ Akasha, Ума и Дума, F-act & vWhy, DJ Unkle Billy, МС Нема & Chibook, Mish Mash.

Това ще бъде осмото издание на Back To The Unity, като всяко следващо набира все повече скорост. Неслучайно си печели славата на едно от най-големите меропроприятия за хип-хоп в България. Традиционно това се превръща в мястото, където артистите се обединяват за качествена и неопетнена българска музика.

Back To The Unity ще се състои на 27 януари в Mixtape 5, а вратите отварят точно в 21.00 ч. Билети – на касите на Ticketlogic.

 
 

Кой е човекът, задминал Бил Гейтс по богатство

| от Getty Images |

Всички знаят Zara, но никой не знае за Амансио Ортега – основателят на марката, който редовно задминава Бил Гейтс по богатство.

Акциите на основната му компания Inditex се качиха с 2,5%. Според Forbes това е увеличило състоянието на Ортега до 79,5 милиарда долара. Гейтс има само 78,5 милиарда.

Въпреки огромните капитали на испанеца, малцина са чували за него. Това е така, защото той строго пази личния си живот в тайна и рядко дава интервюта в медиите.

Амансио Ортега основава модния гигант Zara с тогавашната си съпруга Росалия през 1975 година. Днес търговската му компания Inditex SA, която притежава Zara, Massimo Dutti и Pull&Bear, има над 6,600 магазина в цял свят.

През август 2013 година, бившата му съпруга и съосновател на Zara Росалия Мера умира на 69 години. Тя е най-богатата жена в Испания. Повече биография за Амансио в галерията.