Украинците в битка за истината

| от | |

Противниците и привържениците на украинското правителство са изправени едни срещу други не само по улиците на Киев, но и в медиите. От това кой как казва истината или как прикрива лъжата може да зависи и крайната победа, пише Дойче веле.

0,,16280037_303,00

В буферната зона между демонстрантите и силите за сигурност на улица „Хрушевски“ в правителствения квартал на Киев снегът междувременно е почернял. Зад изгорените полицейски автобуси стоят тежко въоръжени полицаи от специалните части за борба с безредиците. От високоговорителите гърми патриотична музика от времето на Съветския съюз. Предназначението й: да заглушава звука на монтираната от демонстрантите видеостена, на която могат да се гледат независими предавания за украинския протест.

Журналистката Леся Ганша е убедена, че специалните части изобщо не познават исканията на демонстрантите: „Те получават едностранчиви информации и нямат достъп до обективните новини. Същото се отнася и до много други украинци“, казва тя. Заслугата за това е главно на „Първи канал“ на държавната телевизия и на телевизия „Интер“, която е собственост на близък до президента олигарах. Повечето големи медии в Украйна отразяват само гледната точка на правителството. В тях демонстрантите обикновено се представят като „смутители на обществения ред“.

Привържениците на президента Виктор Янукович също излизат на демонстрации в правителствения квартал. Мнението им за противниците на режима е катгорично: „Това са националисти и фашисти, които не искат да има стабилност. Янукович трябва най-сетне да въдвори ред“, казва една жена. Подобни мнения могат да се видят и чуят ежедневно по медиите, предани на правителството. Двете телевизии /“Първи канал“ и „Интер“/ не обелват и дума за демонстрантите, пребити от „неизвести лица“, или за бруталните действия на полицията. Вместо това в новинарските им емисии изобилстват становища на вътрешното министерство, в които се клеймят противниците на Янукович.

0,,16622259_401,00

Пропагандата дава ефект

„Това е симптоматично“, казва медийната експертка Диана Дутцик в разговор с Дойче Веле. Тя припомня за началото на протестите в края на ноември, когато специалните части за борба с безредиците „Беркут“ започнаха брутално да изтласкват протестиращите от площад Майдан. Тогава държавната телевизия информираше единствено за това, че имало голям брой полицаи, нападнати и ранени от демонстрантите.

Нито дума обаче не се споменаваше за полицейското насилие срещу тях. „Пропагандата на проправителствените медии доведе до това, че сблъсъците станаха още по-емоционални и агресивни“, казва експертката. Тя е твърдо убедена, че Украйна има нужда от повече независими медии, сред които и обществено-правни. Само по този начин може да бъде чут гласът на всички обществени сили в страната.

Преди няколко месеца Дмитро Хнап и 30 други журналисти създадоха в интернет телевизионния канал „Hromadske-TV“, или „Обществена телевизия“, без да търсят финансова подкрепа от олигарски, политици или държавни органи. „Само така мога да правя обективни журналистически разследвания и да информирам обществеността за корумпирани политици“, казва Дмитро Хнап. Парите за онлайн-медията идват преди всичко от дарения на зрители и финансови средства от чуждестранни фондации. Създателите на „Обществена телевизия“ вече са събрали над 300 000 евро. От началото на проевропейските протести все повече журналисти са се прехвърлили в новата телевизия, за да информират за политическата и икономическа криза в Украйна.

 
 

Райна Косева: какво е да бъдеш жена-пилот

| от chronicle.bg |

Райна Косева е пилот в националния превзовач „България Ер“ и има 5 500 летателни часа. Тя управлява Embraer 190.

Описва професията си като изключително интересна и красива. „Малко професии могат да предложат такива гледки, каквито ние виждаме всеки ден. Особено красиво е когато полетът е рано сутрин и виждаме изгрева на слънцето –първо от ниско, а после, когато сме високо над облаците и всичко е огряно от слънчевите лъчи“, казва Райна.

Решението ѝ да се захване с пилотската професия е било напълно случайно и импулсивно. Детската й мечта била да стане хирург. Това обаче се променя в 11 клас, когато с нейни приятели се записали за парашутисти в аероклуб „Божурище“. Там имала възможност да лети и пилотира малки самолети.

Capture

Така тя се влюбва в небето и вместо в Медицинския университет, кандидатства в Техническия за специалност „Авиационна техника и технологии“ и завършва през 2003 година.

За разлика от много пилоти, които никога не са попадали в стресиращи ситуации, Райна има няколко. Преди да работи в „България Ер“, тя е била пилот в карго компания. Спукана гума на основния колесник при кацане и отказ на двигател при излитане са най-сериозните проблеми, с които тя и екипажът е трябвало да се справи, докато е пилотирала самолет в карго компанията. И в двата случая обаче е категорична, че е била подготвена.

„На повечето пилоти никога не се е случвало да им спре двигателят на самолета. На мен ми се случи – не беше страшно, защото бях подготвена. Това е една от ситуациите, в които всички трябва да знаем как действаме дори насън. С командира тогава действахме по процедурите и приземихме самолета без други щети. Освен основното обучение през което минаваме, на всеки 6 месеца се провеждат т.нар. тренажори – тренировки, където всички пилоти в изкуствени условия трябва да упражняваме уменията си в такива ситиации. Когато обаче ми се случи в реална среда, всички колеги и инструктури бяха много впечатлени и един през друг идваха да ме разпитват. Един командир дори се пошегува, че един гърмян заек е много по-скъп от други два негърмяни“, спомня си Райна.

17918753_1389105864484275_131290256_n

Откакто е пилот в „България Ер“ не се е сблъсквала с подобни аварии.

“Усещането при пилотиране на новите самолети Embraer (б.р марка самолет) e изключително! Никога не съм имала възможността да шофирам чисто нова кола, но съдбата ми подари емоцията да карам нов самолет. Всичко е много спокойно, издържано до краен предел от гледна точка на сигурност и безопасност“, категорична е тя.

За вълнуващи истории и хора, с които се е запознавала на борда на авиокомпанита, Райна може да разказва много.
Най-ярко си спомня, когато се срещнала с Боби Михайлов. Тогава тя е била втори пилот и старшата стюардеса с широка усмивка й казала, че той е на борда.

„Аз съм страшен футболен фен и когато разбрах, че той е на борда, поисках автограф. Подадаох летателната си книжка на стюардесата и я помолих да отиде при него и да му поиска автограф. Тя започна да ми се смее, хвана ме за ръката и ме заведе при него. И така, освен много печати, признания и удоствоверения, в книжката си вече имам и автограф от Боби Михайлов“, казва през смях тя.

Друга спортна легенда, с която се е срещала отново на борда, е Кубрат Пулев.

„Да си пилот е много динамично, разнообразно и отговорно. Може би и това ми харесва най-много“, категорична е Райна.
В свободното си време се отдава на децата си. Заедно ходят на ски, плуване. Запалени са и по туризма, като най-много обичат да пътуват заедно.

 
 

Бързите коли на 21-ви век

| от chronicle.bg |

Днес рожден ден има Феручо Ламборгини! Той, разбира се, е създателят на колите Ламборгини и днес щеше да стане на 101.

Живеем в ерата на скоростта. Колие са естествен бенефициент от развитието на компютърните технологии. Преди компютрите контролираха колко по-малко неудобна да е седалката на пасажера и правеха шибидаха да се чупи по-лесно. Сега контролират диференциали, скоростни кутии, двигатели, всичко. При това с надхирургическа прецизност и бързина. В следствие на това колите станаха безобразно бързи.

По тези два повода в днешната ни галерия сме събрали най-бързите коли на 21 век. За сега. Насладете им се и съжалявайте, че си купихте закуска сутринта вместо да си заделите парите.

 
 

Киа Моторс ще строи нов завод в Индия

| от chronicle.bg |

КИА Моторс подписа Меморандум за разбирателство с правителството на Андхра Прадеш, Индия за строителството на нова производствена база в Anantapur.

Споразумението бе подписано на официална церемония в град Виджаявада, част от Андхра Прадеш, югоизточна Индия. Инвестицията за първия завод на КИА в Индия, който се очаква да бъде въведен в експлоатация в края на 2017г., възлиза на 1.1 милиард щатски долара.

Стартът на производство е планиран за втората половина на 2019г., като капацитетът на базата ще бъде 300 000 автомобила годишно.

КИА планира производството на стратегически компактен седан и компактен SUV, специално насочени към индийските потребители. Заводът, разположен на площ от 2.16м2/536 акра, включва 4 основни цеха – щамповане, заваряване, боядисване и сглобяване.

Модерният завод ще предостави възможност на компанията да стартира продажбите си и в Индия, което ще спомогне за устойчивия ръст в продажбите, както на местно, така и на международно ниво. Индия е най-бързо развиващия се пазар на нови автомобили в света и 5-ти по големина в международен мащаб.

През изминалата 2016г. в страната са реализирани над 3.3 милиона автомобила. Експертите прогнозират, че до 2020г. Индия ще се превърне в третия най-голям пазар на автомобили в света.

 
 

Какво да направите, ако не можете да заспите

| от chronicle.bg |

Добрият сън е жизнено важен за здравето. Недостигът на сън може да е свързано диабет, болести на сърцето, затлъстяване, дори депресия.

Ако спите зле, това може да ви влияе не по-малко вредно от това да се храните зле или да не тренирате.

На всички обаче се е случвало събуждането в 3 през нощта, след което заспиването отново изглежда невъзможно. Какво да правим тогава?

Първо, добре е да знаете, че не сте сами. Около 10 процента от населението страда от хронична инсомния, което означава, че тези хора имат проблем със съня от повече от три месеца. 30 процента от населението страдат от някаква форма на инсомния.

А какъв е номерът, с който можете да се приспите отново? Оказва се, че не е трудно. Просто станете от леглото, отидете в друга част на жилището си, която е тъмна и тиха и се върнете в леглото, когато отново ви се доспи. Например преместете се в хола на дивана, вземете си възглавница и се завийте се с одеяло.
Защо? Защото, ако останете в леглото, започвате да усещате напрежение от нуждата да заспите и мислейки защо не можете да заспите отново, всъщност се разсънвате заради производството на хормони, свързани със стреса, учестено сърцебиене и общо безпокойство. Така заспиването става невъзможно. Промяната на средата може да помогне да намалите това напрежение и така да ви се доспи отново.