Украинската криза променя Европа

| от |

Кризите понякога са източник и на нещо положително: на възможността за промени. Финансовата криза например роди банковия съюз и задълбочи интеграцията, пише Дойче веле. Как обаче ще се отрази украинската криза на Европа?

0,,17628827_303,00

Понастоящем страните-членки на ЕС предпочитат да решават проблемите по снабдяването си с енергия на национално, а не на общоевропейско ниво. Експертите обаче смятат, че в бъдеще те ще бъдат принудени да взимат общи решения, включително и поради украинската криза. В края на април полският премиер Доналд Туск предложи създаването на Европейски енергиен съюз, който централизирано да организира газоснабдяване на страните-членки от ЕС. Създаването на такъв съюз би било в интерес на цяла Европа, смята ръководителят на Центъра за анализи „Bruegel“ Гунтрам Волф.

Според него подобен проект може да обедини европейците около една „обща идея“. Еврокомисарят по енергетиката Гюнтер Йотингер възнамерява да представи конкретни планове за създаването на енергийния съюз още през юни тази година. Основната идея е да се разшири вътрешноевропейската газопреносна мрежа и да се въведат единни цени за руския газ в цяла Европа. Ръководителят на европейското бюро на Центъра „Карнеги“ Ян Техау, също споделя мнението, че украинската криза ще сплоти европейците – преди всичко по въпросите за енергийното снабдяване и енергийната сигурност.

Политиката за партньорство вече не е същата

Все пак Техау прогнозира, че ще има и друга сфера, която ще се промени. Става дума за политиката на партньорство, провеждана от ЕС. „Конфликтът с Русия показва, че тази политика се провали. Представата на европейците, че могат да си сътрудничат със страните от Източна Европа, без да изискват от тях нещо в замяна, се оказа илюзорна“, казва Ян Техау и добавя: „Брюксел вече не може да си позволи да разглежда политиката на партньорство и добросъседство като „чисто технически проект“, а ще трябва да отчита и собствените си геополитически интереси“. Според експерта Европа в бъдеще ще е принудена все по-често да се противопоставя и на чуждата политика на силата.

„Русия отчетливо ни показа, че употребата на сила, военна заплаха и шантаж могат да бъдат използвани като политически инструменти“, пояснява Техау. В предизборните програми на някои партии за евроизборите има дори предложения за създаване на единна европейска армия, макар че тази мечта е неосъществима в близко бъдеще. Според експерта, кризата в Украйна е дала мощен импулс за развитието на НАТО, но не и на ЕС. Той припомня факта, че изтребители на НАТО осъществяваха контрол над въздушното пространство на балтийските републики. Броят им беше силно увеличен в хода на украинско-руската криза. А и „НАТО е все пак силата, която гарантира на източноевропейските държави защита от Русия“, добавя той.

Ново разделение в Европа?

„Понастоящем Европа демонстрира единство, но колкото по-дълго продължава конфликтът, толкова по-сложно става опазването на това единство“, казва шефът на Европейския център за анализи в Брюксел Янис Емануелидис. Той визира различното възприятие на заплахите от страна на отделните европейски държави. Балтийските републики и Полша, които имат сухопътни граници с Русия, са много по-силно разтревожени от евентуална военна заплаха, отколкото някои други държави от общността. На всичкото отгоре Германия, Франция и Холандия са загрижени и за възможните си икономически загуби от санкциите спрямо Русия.

Ян Техау смята, че след войната в Ирак от 2003 година, в Европа съществува ново разделение, най-вече между страните на Юга и Изтока. В случая става дума предимно за разпределението на финансовите потоци. „Понастоящем почти две трети от финансовите помощи на ЕС отиват за страните от Южна Европа, а само една трета от тях – на Изток. Средиземноморските държави Испания, Италия и Гърция пък не искат в бъдеще тези пари да отиват на Изток“, казва Ян Техау. Това разделение в общността създава допълнителни проблеми на Германия, която и сама е разкъсвана от противоречия. За Берлин става все по-трудно да се прояви като външнополитически лидер на ЕС, поради това, че поддържа тесни икономически и политически отношения с Москва. Според Ян Техау Германия трябва да поеме своята лидерска функция и да се опита най-вече да гарантира сигурността на своите източни съседи.

 
 

Звезди от киното, изкушени от телевизията

| от chronicle.bg |

В последните години сериалите показаха, че малкият екран е достатъчно голям за всяка световна звезда, стига да се основават върху добър сценарий и качествена режисура. Затова и в последните години мнозина се насочиха към телевизията.

Когато видяхме в сериала „Истински детектив” Матю Макконъхи, това беше изненада – носителят на „Оскар” беше слязъл от нивото на големия екран, за да се снима в телевизията. Оказа се, че това е добър ход, който впоследствие мнозина негови колеги повториха.

В епохата, в която всеки може да гледа каквото си поиска дори на телефон, това да бъдеш близо до аудиторията е по-важно от всякога.

Предлагаме ви да видите в галерията ни големите актьори, носители на редица награди за ролите си в киното, осмелили се да дадат шанс на телевизията. Като бонус включваме и трима големи режисьори, изкушени от малкия екран.

 
 

Брит Марлинг: Странното дете на Холивуд

| от |

Брит Марлинг е сценарист, режисьор, актриса и продуцент. Тя е странна, ръбата и доста различна от хората, които обичайно обитават привилигированата прослойка на един от най-богатите и известните райони в топлия Ел Ей.

Тя е неконвенционално изглеждаща. Има големи очи, рошава руса коса и крив нос. Тя не е холивудска красавица и същевременно е толкова запомняема, че видите ли странното й лице и разпиляната й руса коса на екран, трудно ги забравяте.

Доскоро позната на отбрана част от публиката на така нареченото фестивално кино, от края на 2016-а Брит успя да се намести по удобен начин и на по-комерсиалния пазар, след излизането на сериала на Netflix – The OA.

Покрай моменталния успех на Stranger Things, The OA някак остана в периферията на добрата телевизия, каквато всъщност той е. Освен сценарист и продуцент Брит Марлинг играе и главната роля в този свръхестествен трилър за незрящо момиче, което се завръща след изчезване от 7 години, с възстановено зрение и странна история зад гърба си, достойна за ушите само на 5 аутсайдера (побойник, бъдещо юпи-наркоман, дебела учителка, трансексуален младеж и дребно отритнато момче).

The OA беше подновен за втори сезон почти веднага след излизането си и е едно от вълнуващите, нови, доста различни и свръхинтересни неща, които може да видите по телевизията през тази година.

Брит Марлинг от друга страна пише и продуцира сериала, като на режисьорското място стои нейният приятел и партньор в правенето на кино – Зал Батманглидж.

След като завършва икономика в Джорджтаун, Брит отказва оферта за работа в офис, за да стане артист. Заминава за Холивуд и в продължение на 6 години работи всякакви неща във филмовата индустрия. В крайна сметка се изкачва до категорията „актриса“, но ролите които най-често й се предлагат за „на пищящи блондинки във филми на ужасите“, както казва самата тя. Затова Брит решава, че ще си напише роля, в която иска да се види и би участвала без да остане незабележима или с размазан писък на лицето, като от картината на Мунк, докато някой я коли в кадър.

Така, през 2011-а, след два филма – политическа история и късометражна sci-fi психария, се появява най-известното заглавие във филмографията на Марлинг – „Втората земя“.

„Втората земя“ е великолепен, фестивален, апокалиптичен филм за живота и изборите, които правим. Историята проследява появата на огледална Земя, която идва до нашата планета, и на която живеят същите нас, но направили всички онези избори, които ние не сме. Можеш да отидеш до другата Земя и да видиш другото си аз, ако пожелаеш разбира се. Марлинг е сценарист на проекта, режисьорът Майк Кахил прави дебюта си с него зад камера и разбира се, Брит играе двете главни роли – на аз и другото ми аз.

Докато работи по „Втората земя“ Марлинг пише и отново участва в друг свой независим проект, този път под режисурата на Зал Батманглидж. Филмът е Sound of My Voice и заедно с „Втората земя“ прави дебют на фестивала Сънданс. Sound of My Voice остава някак на заден план, но за сметка на това „Втората земя“ е номиниран за три награди и печели Alfred P. Sloan Feature Film Prize на Сънданс за Майк Кахил.

Оттам нататък кариерата на Брит някак поема свой собствен път. Тя пише, продуцира и играе във всичките си филми. Може да сте я гледали в „Изтокът“, където си партнира с Александър Скарсгард и Елън Пейдж. Покрай тяхната така наречена „афера“, която се раздуха по време на снимките на филма, Брит остава някак настрана. Тя обаче играе една от главните роли и е сценарист и продуцент на проекта. Междувременно се появява във филма на Робърт Редфорд The Company You Keep с Шая Лебьоф, „Арбитраж“ с Ричард Гиър и Тим Рот и I Origins – вторият режисьорски проект на Майк Кахил.

Някъде там започва и работа й по сценария на The OA, докато паралелно снима британската драма Babylon, която е мини-сериал. Веднага след финала му The OA взима цялото й внимание и тя довършва внимателно осемте епизода на първи сезон.

Днес Брит Марлинг може да каже, че е една неконвенционална звезда в една иначе стандартна индустрия. Тя е различна в свят, който иначе предпочита еднаквости. А ние пък предпочитаме нея.

В галерията горе може да видите част от ролите й, а после спокойно си пуснете The OA. Няма да съжалявате и за двете.

 
 

„Manifesto“, където Бланшет играе 13 роли

| от chronicle.bg |

Германският художник Джулиан Розефелд показва трейлъра на „Manifesto“ – филм, в които Кейт Бланшет играе 13 различни роли.

Първоначално пуснат като видео инсталация в Australian Centre for the Moving Image в Мелбърн, „Manifesto“ е преправен в пълнометражен игрален филм. Трейлърът ни показва Бланшет в няколко от всичките й персонажи.

Премиерата на филма е по-късно този месец на Sundance Film Festival. В оригиналния синопсис пише, че Росефелд поставя „Бланшет в ежедневния свят – на домакиня, на работник във фабрика или на новинар – докато цитира думи, които са вдъхновили цели движения в изкуството“. И добавя: „Manifesto“ е забавен, а в същото време изисква от нас да се питаме дали тези страстни твърдения все още са верни и вдъхновяващи“.

 

 

 
 

Дженифър Лорънс си има ново гадже – интернет не одобрява

| от chronicle.bg |

Дженифър Лорънс си има ново гадже и хората не пропуснаха да го нагрубят за външният му вид и най-вече заради годините му. 26-годишната актриса излиза с режисьора Дарън Аронофски („Реквием за една мечта“, „Черният лебед“, „Пи“). Той е на 47 години.

Носеха се слухове, че двамата са заедно, което накара публиката да се разбунтува, но сега когато връзката им се потвърди, интернет направо полудя.

Съмнения за отношенията им са започнали на сета на „Майка“, където работят заедно. Подозренията се циментират след като били забелязани в Ню Йорк да споделят една и съща близалка.

 

 

 

Хейтът по адрес на двойката е непростим и отвратителен. В Туитър бяха публикувани техни снимки с коментари, които критикуват Дженифър за избора й.

Явно хората често забравят, че не е тяхна работа кой с кого излиза.

 

„Ию! Дженифър Лорънс и Дарън Аронофски. Июююююю, какво по дяволите е това, Джен“    

 

„Знам, че не трябва да съдим за книгата по корицата, но Дженифър Лорънс излизаше с това, а сега излиза с онова.“

 

„Медиите: Дженифър Лорънс и Дарън Ароновски излизат!

Аз: ХАХА, не.

Медиите: Ето снимки в ресторант

Аз: …

Дженифър и Дарън споделят близалка

Аз (Текст от снимката): Майната му. Приключих. Приключих тотално.“