Турция иска да излезе от самотата

| от |

Турция се опитва да разчупи външнополитическата изолация, в която сама се вкара с постоянни нравоучения за „чест“ и морал“. Стремежът на Анкара да изкара своите позиции „по-възвишени“ от чуждите не се харесва на всички, пише Дойче веле.

Турският външен министър Ахмет Давутоглу все по-често посещава съседните на Турция държави, за да подчертае ангажимента на своята страна към целия регион. В Багдад, с чиято шиитска власт предимно сунитската държава Турция нямаше особено блестящи отношения през последните години, Давутоглу отправи покани към иракския премиер Нури ал Малики за посещение в Анкара. Скоро се очаква там да пристигне и иранският президент Хасан Рохани.

По време на визита в Армения в началото на декември Давутоглу за първи път призна, че гоненията над арменците по време на Първата световна война са били „нехуманни“. Раздвижване би могло да настъпи и в кипърския конфликт, след като преди броени дни турският външен министър посети Атина, за да обсъди с гръцката страна евентуални решения на проблема около разделения средиземноморски остров.

 erdogan_5

Същевременно Турция демонстрира все по-голям политически ангажимент в Европа. В понеделник (16.12.2013) Анкара и Брюксел подписаха споразумение за облекчаване на визовия режим и за реадмисия на мигранти. През януари 2014-та турският премир Ердоган ще участва в срещата на върха на ЕС. Това ще е първото му участие в подобна среща от три години насам.

Драматични обрати

Според официалните съобщения на турското правителство, цялата тази дипломатическа активност е израз на провъзгласената от Давутоглу още през 2009 година политиката на „нулевите проблеми“. Той е убеден, че хармоничните отношения със съседите ще помогнат на Турция да се превърне в сериозна регионална сила, както и да спечели нови пазари за износ на стоките си.

През последните години обаче развитията в региона бяха доста драматични: доскорошният съюзник Сирия се превърна в противник; армията в Египет свали президента Мохамед Мурси от власт, а той поддържаше близки отношения с турското правителство; Багдад дори упрекна Анкара, че се опитва да дестабилизира иракската държава, след като Турция сключи петролни сделки с кюрдите в Северен Ирак; отношенията с Израел пък, които така или иначе са трудни, достигнаха своята най-ниска точка, след като през 2010-та девет турски активисти от международна флотилия с помощи за Газа бяха убити при израелско нападение над турския кораб „Мави Мармара“.

„Изолация на честта“

Същевременно Анкара успя да раздразни редица съседни държави в региона с постоянния си стремеж към нравоучения и с опита да изкара своите позиции по-морални от техните. Така например Ердоган осъди всички онези, които за разлика от Турция, установиха отношения с новите управници на Египет, дошли на власт след свалянето на Мурси. Съветникът на Ердоган, Ибрахим Калин, дори обяви, че Турция се намирала в „изолация на честта“. От всичко това aвторитетът на страната в Близкия изток пострада сериозно.

mursi-erdogan-egypt-turkey-e1349083740633

Истанбулският институт за политика „Tesev“, който от пет години насам редовно изследва настроенията в региона, съобщи наскоро, че симпатиите към Турция в 16 близкоизточни държави са спаднали в рамките на само една година от 78% на 59%. Според изследването, дори далечен Китай се ползва с по-голямо одобрение в региона, отколкото Турция.

„Неоосманската позиция“

Анкара се държи „неоосмански“ – така гръцкият политолог Димитриос Триантафилу, който преподава в Истанбул, определя поведението на Турция. „Ердоганова Турция предявява претенции за водеща роля в региона, осъзнавайки се като наследник и продължител на културните традиции на Османската империя“, казва той и допълва, че подобно нещо не се харесва на всички. Гордите египтяни например не са склонни да се съобразяват с подобни претенции.

На фона на всичко това, последните пътувания на турския външен министър Давутоглу в съседните страни биха могли да се разглеждат като опит за ограничаване на щетите и сигнал за ново начало в турската външна политика.

„Анкара няма да успее да преодолее изолацията си от днес за утре, но шансовете й за успех, поне в региона на Близкия изток не са лоши“, смята Сабиха Гюндогар от Истанбулския институт „Tesev“. „Въпреки всички грешки, направени през последните годии, Анкара остава важен играч в региона. Без значение дали харесват Турция или не, хората в Близкия изток следят развитията в тази страна много внимателно“, казва Гюндогар.

 
 

Рецепта за Агнес хапки

| от Росица Гърджелийска |

Росица работи във филмовата индустрия, но обича да готви и да пътува. Живее няколко години във Великобритания, преди да се завърне в България. Обича да посещава интересни места по света. В блога на Роси www.primalyum.co.uk може да намерите рецепти за интересна и здравословна храна, както и истории за пътешествия.

Днес ви предлагаме рецептата й за Агнес хапки.

Нужни продукти:

за блата:

100 гр масло – на стайна температура
100 гр кокосова/кафява захар
50 гр смлени лешници
50 гр смлени бадеми
50 гр оризово брашно
3 белтъка
ванилия

за глазурата:

3 жълтъка
80гр кокосова/кафява захар
ванилия

За тази рецепта може да пробвате кокосовата захар, тъй като тя се разтваря по-бързо от кафявата.

Начин на приготвяне:

Разбивате маслото и захарта, докато получите пухкав, светъл на цвят крем.

Прибавяте към него ядките и брашното и разбърквате. Ще стане много гъсто.

В друг съд, с чисти и подсушени бъркалки на миксер, започвате да разбивате белтъците на сняг.

Бавно прибавете белтъците към тестото и разбъркайте внимателно.

Изсипете в намазнена силиконова форма и печете около 25 мин на 170 градуса.

Оставете да изстине и през това време направете глазурата.

Разбийте жълтъците със захарта и ванилията до получаване на много гъста и лепкава смес.

Изсипете върху блата и печете още около 5-10 мин на 150 градуса.

Оставете да изстине напълно и след това нарежете на малки квадратчета.

рецепти, агнес хапки

 
 

48 години Range Rover

| от chronicle.bg |

Две минути са кратко, но достатъчно време за Land Rover да чества една автомобилна икона.

Land Rover показват еволюцията на своя луксозен SUV автомобил в рамките на четири поколения чрез анимация с продължителност 120 секунди.

Специално поръчаният клип е създаден, за да отбележи ключови дати в историята на автомобила, тъй като производството на оригиналния модел с две врати бива спряно преди 23 години през този месец (януари), а SVAutobiography Dynamic ще бъде пуснат в продажба из целия свят.

Историята на Range Rover започва с 26-те модела преди масовото производство, които са носели емблемата Velar в опит да скрият идентичността си – „velare“ означава „скривам“ на италиански – направена от букви от емблемата Land Rover, която обикновено стои отпред или отзад на автомобила. Следва  класическия модел Range Rover с две врати, като изображенията показват следващите поколения, завършвайки с най-мощната версия – SVAutobiography Dynamic с 550 к.с., конструирана от отдела Special Vehicle Operations (SVO) на Jaguar Land Rover.

Когато е пуснат за първи път на пазара през 1970 г., Range Rover е един от първите автомобили, осигуряващи постоянно задвижване на всички колела, докато при много други това все още е било избираемо. През 1971 г. оригиналният модел е наречен „образцов продукт на индустриалния дизайн“, когато става първия автомобил, изложен в световноизвестния музей Лувър в Париж, и оттогава е начело на иновациите в дизайна и инженерните решения.

Вариантът с четири врати е представен през 1981 г., последван бързо от първото приложение на автоматична трансмисия в Range Rover през 1982 г. През 1989 г. луксозният SUV е първият автомобил 4х4, оборудван с антиблокираща система на спирачките (ABS), а през 1992 г. става първият в света SUV с електронен контрол на сцеплението и автоматично електронно въздушно окачване.

Пионерните инженерни решения продължават през 2012 г., когато RangeRover става първия в света изцяло алуминиев SUV автомобил. Наскоро, през 2014 г., луксозният SUV стана първият автомобил, използващ усъвършенстваната полуавтоматична технология All-Terrain Progress Control (ATPC) на Land Rover, която в своята същност е офроуд автопилот за автономен контрол на скоростта по всякакъв терен.

Последният модел, включен в анимацията, SVAutobiography Dynamic, споделя двигателя си V8 с високооценения Range Rover Sport SVR и е специално калибриран да осигурява 680 Нм въртящ момент и ускорение от 0 до 100 км/ч само за 5,4 секунди. Подобренията в интериора, включително кожената тапицерия с ромбоидна шарка и контрастни шевове, придават изключителен финес и привлекателност.

 От пускането му на пазара преди 48 години флагманът на LandRover е достигнал над 1 700 000 продажби в цял свят и си е спечелил репутацията на върхов луксозен автомобил за всякакъв терен.

 

 
 

Усмихващите инструкции за безопасен полет – Част 1: Qantas

| от chronicle.bg |

Инструктажът за безопасност преди полет често е досаден за пътниците. Много авиокомпании се опитват да разчупят рутинната процедура със свежи включвания и различни идеи, за да задържат вниманието на пътниците. Такова е и видеото на австралийците от Qantas.

Превозвачът пуска клипа през февруари 2016 г. и представя далечна Австралия като едно уникално място за посещение.

Приятелски настроени жители на Долната Земя и зашеметяващи гледки са част от демонстарациите за безопасност:

 
 

2 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Весислава Антонова

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-вото издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Тази седмица ви представяме любимите реклами на Весислава Антонова, журналист. Работила е 6 години в БНР. А от 13 години работи във вестник „Капитал”. Основните теми по които пише са медиен, рекламен пазар и култура.

„За мен най-добрите реклами са тези на парфюмите на Chanel, дори и заради факта, че са снимани като бляскава и леко сладникава холивудска продукция. Харесвам ги заради естетизма, посланието и заради факта, че също като киното попадаш в различен хармоничен свят абсолютен контрапункт на реалността. Носят ми естетическа наслада и вдъхновение. И в този конкретен случай, за мен няма значение какво пише в букварите за реклама и рекламни послания. Те са от тези реклами, заради които не бих превключила телевизора на друг канал. Като филм във филма. Антракт, който не те дразни”, каза Антонова.

„Рекламата, която приятно ме впечатли заради съдържащото се в нея послание, е тази на Coca Cola Light – Аплодисменти за… – Защото издига като висши цености смелостта за промяна и свободата. Защото акцентът не е върху качествата на продукта, а именно върху ценностните модели, които споделя и развива самия бранд.”

И за финал: Reebok: 25,915 Days