Турция е готова за „отбранително” нахлуване в Сирия и Ирак

| от |

Турският парламент даде съгласие за военна намеса на армията в борбата с бунтовниците от „Ислямска държава”  в Ирак и Сирия. Също сега се разрешава присъствието в Турция на въоръжени сили на чужди държави. Мандадът е със срок от една година и действа от 4 октомври.

Според турски политолози това е принудителна мярка и операциите ще имат изключително отбранителен характер.

За възможното развитие на сценария и неговите последствия разговаряме с руския политолог професор Виктор Черноус, който е убеден, че в съвременния свят постоянно се усилва състоянието на турбулентност, което има и обективно основание. То в голяма степен се определя от неадекватната политика на САЩ. За съжаление, тя има подкрепата и на ЕС. В резултат дестабилизирането на ситуацията на територията на цяла Евразия дава своите плодове. В тези условия опитът за реализиране на поредния проект на халифата е заплаха, разбира се, за много страни, особено за Турция, с оглед на кюрдския проблем. Но разширяването на открития военен конфликт несъмнено ще доведе до още по-голямо дестабилизиране в ислямския свят и ще усили позициите на радикалите в различни държави. И ситуацията с оглед на възможни сценарии може да стане практически неуправляема. Западът, избирайки си безопасна  позиция на бомбардировките срещу ислямистите, прехвърля сложността на наземните операции върху Турция, като член на НАТО, и другите свои васали, което може да взриви ситуацията в целия регион като цяло, казва Виктор Черноус.

Сирийският журналист Ибрахим Наоваф смята, че това е много опасна за Турция крачка. Позициите на Ердоган сега са достатъчно слаби. Той не овладява вътрешните процеси и намесата в Сирия и Ирак може да доведе до крах във вътрешната и външната политика на страната.

САЩ, Западът и арабските им партньори отдавна планират влияние върху сирийския режим чрез използване на силите на ислямските терористи вътре в страната и отвъд нейните предели. Но в продължение на три и половина години ислямистите не успяха да се справят със сирийските национални сили. Сега, според Вашингтон, е дошло време да се използва друг вариант. Досега имаше няколко опита за нахлуване в Сирия, но благодарение на Русия, Китай и техните партньори, такива като Иран и страните от БРИКС, това не се осъществи, отбелязва сирийският ни колега.

В плановете на Америка, смята Ибрахим Наоваф, първоначално е било създаването на ислямска държава на базата на Ирак и Сирия, държави, които те биха могли лесно да управляват, като постоянно провокират дестабилизиране в Близкия Изток. На този етап това е най-доходният за Америка бизнес по отношение на реабилитирането на икономиката й.

Българският дипломат Родион Попов като бивш военен аташе смята, че за Турция идват трудни времена. Но действията й експертът смята за правилни. Турция трябва да поправи старите си грешки, иначе за пореден път за тях ще й се наложи скъпо да плати.

Явно е, че Турция, която не за пръв път се намесва във вътрешните работи на Сирия и Ирак, сега е много разтревожена. Тя от трите си граници е заобиколена от 30-милионен много чувствителен народ.
По-рано бе постигнато споразумение с Хафез Асад той да прекрати подкрепата на кюрдите, но след това нещата в региона се объркаха и Турция направи една сериозна грешка, каквато рядко тя допускаше във външната си политика. Тя разреши през турско-сирийската граница да минават така наречените опозиционери, а по-голямата част от тях бяха чисти бандити, наемници, джихадисти. Сирия беше напълнена с крайни ислямистски елементи, участвали по-рано в бойните действия в Афганистан, Косово, в Босна и Херцеговина и имат много натрупан боен опит. Те не могат друго, освен да убиват и получават пари за това.

Сега Турция е усетила, както Америка и Западът, а и ние, българите на гърба си сме усетили една голяма опасност. И този ход на Турция го смятам за правилен. Зависи какви задачи си поставя тя.
Америка е взела решение да обучи само 5 хиляди бойци. Обаче, според проучанията, за тази цел трябват поне 30 хиляди, за да могат да се противопоставят на терена срещу бойците на „Исламска държава”.
Докъде и доколко Турция ще си позволи сега да навлезе в сирийска и иракска територии, какъв точно мандат ще бъде даден от Меджлиса й и дали официален Дамаск и Багдад се съгласят с това, много трябва да се обмисли, да не се получи, както при вскакъв военен конфликт, да пострадат повече мирните жители, отколкото радикалистите.

В тази борба всичко ще зависи от искреността на Турция и нейните съюзници. Да не възникнат още по-ярко проблемите с бежанците, които, както се оказа, на никой не са му нужни. Макар повечето сирийци, напуснали своята родина, и да смятат България за транзитна зона в своето преместване, на нас не ни е лесно да ги приемаме и обустройваме, дори временно. България самата живее в нищета, нуждае се от помощ. Затова немалко българи, колкото и да е печално това, са настроени срещу бежанските потоци в страната. С това нищо не може да се направи, подчерта българският дипломат.

Америка, за съжаление, е пропуснала да сътрудничи с Русия в близкоизточния и особено в сирийския конфликт и това само задълбочава проблемите, резюмира накрая Родион Попов.
Гласът на Русия

 
 

Страх ни е повече от змии, отколкото от катастрофи

| от Спонсорирано съдържание |

Кампанията „Алкохолът е лош шофьор” е част от дългосрочната корпоративна политика на „Каменица” АД, която има за цел създаването на положителна промяна в поведението на пътя и безопасното шофиране. Деветото издание на кампанията протича под посланието „Петък вечер. Има само едно правило, което важи за всички – не карай пил!“, като призовава към разумно поведение и отговорност да не сядаме зад волана след употреба на алкохол.

Всяка година, като част от активностите по кампанията, „Каменица“ АД провежда национално представително проучване за навиците и нагласите на българските шофьори. Проучването тази година е реализирано през октомври с подкрепата на Gemius.

Основен фокус тазгодишната кампания „Алкохолът е лош шофьор“ поставя върху отношението на околните към водачите, които се качват в колата след употреба на алкохол. Близо 80% от българите приемат шофирането в нетрезво състояние за недопустимо, но въпреки това повечето участници в проучването биха запазили известен неутралитет, ако техен познат иска да кара, след като е консумирал алкохол.

Резултатите от проучването и нагласите на хората към употребата на алкохол и шофирането коментира Росен Йорданов, психолог и консултант на кампанията.

ABD2016_Poster

1. Всички знаем че не трябва да се качваме на колата след употреба на алкохол. Осъзнаваме рисковете, всеки ден слушаме за новите жертви на пътя и въпреки това много хора продължават да го правят. Резултатите са категорични. Защо според Вас се случва това?

Причините са много, ако щете дори еволюционни. Може да ви се стори странно, но ако направим анкетно проучване за най-силните страхове сред хора, които живеят в градовете, ще видите, убеден съм, че много повече от тях ще отговорят, че се страхуват повече от змии или паяци например, отколкото от катастрофи и пътни произшествия, а още по-малко от ПТП-та свързани с употреба на алкохол. Парадоксално, но факт е, че ние, въпреки вековете социализация и урбанизация, не сме развили достатъчно инстинктите си за градската „джунгла“. От друга страна осъзнатостта не е достатъчна, за съжаление. За да работи осъзнатостта, за да има онова необходимо възпиращо въздействие, тя трябва да се интегрира в психиката на човека в онези най-ранни години, които не помним, или да почерпим от личен горчив опит. Вие обаче виждате, че в днешни дни възрастните отделяме много повече време на образованието на децата ни и много по-малко на възпитанието им, включително и на културата на поведение на пътя.

2. Вие имате поглед върху кампанията „Алкохолът е лош шофьор“ и от предишни години. Може ли най-общо да споделите своите впечатления от тазгодишните резултати от проучването – наблюдавате ли някакви значими промени в нагласите към хората шофирането в нетрезво състояние? Какви са вашите ключови изводи?

Тазгодишното изследване дава някои поводи за оптимизъм, особено когато бъдат сравнени данните с данните от предходни кампании. Видно е, че в осезаемо по-висока степен хората показват по-добра осведоменост за законовите ограничения, свързани с шофиране след употреба на алкохол, както и за влиянието на алкохола върху преценките и реакциите на шофьорите. Също така нараства категоричността на нетърпимост към този проблем. Това показва безспорно, че кампаниите имат смисъл и си струват усилията. Въпреки че много от анкетираните вероятно имат „едно наум“ в провеждането на подобни кампании, отчитайки корпоративния елемент, бих казал, че промяната дори на 1 човек към това да бъде по-отговорен и като шофьор и като спътник, си струва.

3. Имайки предвид резултатите от проучването, според Вас коя е по-рисковата група шофьори – младите, които са безразсъдни и самоуверени или по-опитните, които се осланят на опита си зад волана и смятат, че могат да се справят с всяка ситуация на пътя? Коя от двете групи е по-склонна да шофира след употребата на алкохол?

Категорично и двете групи, но с различни мотиви. При младите „обичайният заподозрян“ е надценяването на възможностите и безразсъдството, при опитните – надценяването на опита. Аз обаче бих бил по-критичен към групата на по-опитните водачи, защото освен лична отговорност, те носят и отговорността на стожери на културата на безопасно шофиране. В много случаи именно техните погрешни действия дават „заразния“ пример, който има по-широки последствия. Както и изследването показа децата са силен възпиращ фактор срещу безумието на пийналите водачи. Трябва ли обаче техните бащи, майки, батковци и т.н да прехвърлят тежестта на тази отговорност върху техните „рамене“?!

4.    Тази година кампанията на „Каменица“ АД поставя акцент върху солидарната отговорност на спътниците на шофьори употребили алкохол – склонни ли сме да се качим при такъв водач, защо, намесваме ли се да го спрем и т.н. Резултатите показват, че едва 24% твърдят, че биха направили всичко възможно да спрат шофьора, като по-голямата част от хората заявяват, че избягват да се намесват в личния му избор. Защо, според Вас, хората не са склонни да се намесват в такава ситуация?

Резултатите дават повод за тревога, защото, виждаме немалък процент на пасивност и неангажираност в поведението на хората, когато става дума за разубеждаване на шофьори, които са консумирали алкохол. Още повече водещите причини за пасивното поведение на хората в ситуациите с нетрезви водачи, независимо дали са прикрито или директно афиширани, в отговорите са свързани с личната воля. т.е дължащи се на себесъхранителни мотиви, а не толкова на незнание за проблемите и тежките последствия, които шофирането в нетрезво състояние може да причини. С други думи въпрос на отговорна солидарност към човека до теб, независимо от цената на личния дискомфорт, особено когато става дума за здравето и живота.

А иначе, половината анкетирани са убедени, че усилията да се разубеди водач, понечил да кара пил, биха спестили 2/3 от произшествията, свързани с употреба на алкохол. Простата аритметика показва, че ако хората са по-съпричастни към проблема, би могло всяка година да се спасяват около 100 човешки живота, да не говорим за физическите травми, ако съпоставим тези резултати със статистиката на КАТ.

5. Какво бихте посъветвали хората – как да реагираме, за да спрем наш близък, приятел познат, ако реши да шофира след употребата на алкохол?

Както се казва, човешкото поведение (вкл. и шофирането след употреба на алкохол) може и да е резултат от борбата на много и различни мотиви и преценки, но то винаги се разиграва на „шахматната дъска“ на възможностите и ограниченията, определени от действията на околните. Нека не пропускаме тези „шахматни“ партии, когато нашите близки и приятели искат да шофират нетрезви! Цената на нашето участие е живот! Не играйте хазарт с живота!

6. А какво можем да направим, ако е непознат? Вариант ли е директно да се обадим в полицията или по-добре да поговорим с него?

Според мен е силно препоръчително! Условности разбира се има и то главно да не се злоупотребява с тези сигнали. Да го правим от загриженост, а не от други користни мотиви. Въпросът е жизненоважен, защото ако допуснем един човек в нетрезво състояние да шофира, ние ставаме безмълвни съучастници в ситуация с възможни непоправими последствия.

7. С оглед на предстоящите празници, в които хората ще пътуват и определено ще употребяват алкохол, какво бихте посъветвали и шофьорите и техните близки и приятели?

За шофьорите мога да кажа простичко – не се качвайте зад волана, ако сте пили дори и по-малко. Накратко „Не карай пил“.
За спътниците посланието ми е следното: нека се замислят дали попадайки пред избора – да се намеся или не – когато видят техни близки да се качват в колата с намерение да шофират след като са консумирали алкохол, дали трябва ли да се дистанцират, измисляйки си лицемерни обяснения за личната отговорност, дали си струва да мълчат, „за да не си развалят кефа“ или обратно – да се ангажират, да положат усилие, да бъдат неотстъпчиви в разубеждаването на тези хора ако трябва, но да запазим здравето и/или живота на нашите приятели и близки?

 
 

Air France приветства първия си Boeing 787

| от CHR Aero |

На 2 декември, в 9 часа сутринта, Air France приветства първия си Boeing 787. По този повод, и според обичая, пожарникарите на летище Париж-Шарл де Гол посрещнаха самолета с традиционен поздрав с вода.

Франк Тернер, изпълнителен директор на Air France, заяви: „Това е голяма гордост и чест за нас, днес да посрещнем в Air France първия Boeing 787 и 9-ти в групата Air France-KLM. Boeing 787 бележи нов етап в модернизацията на флота ни и ще предложим на нашите клиенти най-добрите продукти на Air France „.

Air France предлага най-доброто на борда на Boeing 787:

– Най-новите салони на борда Air France: лукс в бизнес класата (30 места), комфорт за всички в новата Premium икономична (21 места) и в икономичната (225 места) класи;
– Wi-Fi връзка на борда, адаптирана към изискванията и навиците на клиентите (от 20MB до 200MB, на цени от 5 до 30 евро);
– Допълнителен комфорт и пространство с най-новите кресла в Premium икономичната класа;
– 30% по-големи люкове, в сравнение с подобни самолети;
– По-високи нива на влажност по време на полет за по-голям комфорт при пътуване.

Този самолет от ново поколение има и някои много важни преимущества:
– Разходът на гориво е намален с около 20% в сравнение с предходното поколение самолети, което намалява влиянието от поредно увеличение на цената на горивото;
– Значително намаляване на емисиите на CO2 (около 20%), както и емисиите на шум.

Boeing 787 на Air France ще направи първия си търговски полет до Кайро на 9 януари 2017.

Компанията ще посрещне втория си самолет през април 2017 г., който ще лети до Монреал от 1ви май, 2017.

 
 

Джиджи Хадид стана модел на годината

| от chronicle.bg |

Джиджи Хадид бе коронясана като международен модел на годината, а „Александър Маккуин“ бе обявен за най-добър британски моден лейбъл на церемонията за Британските модни награди за 2016 г.

Топ дизайнери, модели и знаменитости не се уплашиха от студеното време в Лондон и минаха по червения килим пред „Ройъл Албърт хол“ за церемонията.

21-годишната Джиджи Хадид победи в надпревара с по-малката си сестра Бела, Кендъл Дженър, Адуа Абоа и Линейзи Монтеро за топ отличието за модел.

„Александър Маккуин“ спечели съревнованието за най-добър британски лейбъл, а „Гучи“ получи наградите за лидер в международния бизнес и за международен дизайнер на аксесоари.

 
 

Къде отиват мазнините, когато сваляме килограми

| от chronicle.bg, по iflscience.com |

Диетите и хранителните режими често са в устите на хората. Оказва се обаче, че има много митове за свалянето на килограми. Някои хора смятат, че мазнините се превръщат в енергия или топлина. Други пък твърдят, че се секретират или направо, че се превръщат в мускули.

Всъщност това съвсем не е така. Андрю Браун от Университетът на Ню Саут Уейлс и австралийският физик и тв водещ Рубен Мийрман откриват, че когато губим мазнини, всъщност ги издишваме.

„Царува стряскащо незнание около метаболичните процеси при отслабване“, казва Браун. Мийрман добавя: „Правилният отговор е, че по-голямата част от подкожната мазнина се издишва под формата на въглероден диоксид. Отива във въздуха.“

Те са изчислили, че за да загубим 10 килограма мазнини, ще ни трябват 29 килограма кислород, а ще произведем 28 килограма въглероден диоксид и 11 килограма вода.

Това, разбира се, не означава, че ако дишаме повече, ще отслабнем по-бързо. Означава само, че ще ни стане лошо и можем да загубим съзнание.