Турският глад за строежи

| от |

Трети мост над Босфора, ново летище, магистрали, небостъргачи и молове смята да гради турското правителство през 2015-та, съобщава Дойче веле. За целта бяха разхлабени изискванията за контрол над строежите – в полза на едно мощно лоби.

Сурая Исфендияроглу показва новия градоустройствен план на Истанбул. Картата е изпъстрена от различни цветни маркировки. „Червените точки са молове, сините – големи жилищни комплекси. Това се все проекти, които ще променят цялостния облик на региона и ще привлекат още повече хора в Истанбул. А ние вече имаме 16 милиона жители“, казва тя. Сурая се страхува от бясната скорост, с която нейният роден град се „бетонира“. Дори и горите в северната част на Истанбул, т.нар. „зелени дробове“ на града, не са пощадени. „Това означава, че в дългосрочна перспектива в Истанбул няма да може да се живее. Защото в тези гори се намират нашите водни запаси. Ние вече загубихме голяма част от тях“, казва екоактивистката Сурая.

Трети мост над Босфора, трето летище, магистрали, жилищни комплекси и естествено… молове. Не е нужно човек да бъде екоактивист като Сурая, за да разбере загрижеността на хората от безбройните строителни проекти на турското правителство. Много хора са обезпокоени от факта, че управляващата Партия на справедливостта и развитието/ ПСР/ е разхлабила допълнително екологичните изисквания за определени строителни проекти. „Строителните проекти са разделят принципно на две категории – една особено опасна и една по-малко опасна“, обяснява Сонгюл Йозтюрк от Сдружението на турските екоинженери. „Когато един проект попадне в „опасната“ категория, трябва да бъде обявен и във вестниците. Свиква се обществено събрание и се създава контролна комисия. Но ако проектът не се категоризира като „опасен“, всички контролни процедури отпадат.

Благодарение на новите разпоредби на турското правителство, списъкът на бъдещите строежи става все по-дълъг – предвиждат се жилищни комплески, игрища за голф, молове и т.н. Всички тези обекти вече минават за безопасни и не се подлагат на екологична експертиза. Турското правителство говори за опростяване на процедурите в унисон с европейските директиви. Еколозите обаче говорят за картбланш да се съсипва околната среда. Екоинженерката Сонгюл Йозтюрк също гледа критично на новите разпоредби.

Лобизъм в полза на големите проекти

„Когато в контролния процес са включени много инстанции, те контролират и последиците за екологичните ресурси, отводнителните системи и други. А когато контролът е повърхностен, строителите могат да вършат, каквото си искат. Смятам, че новите разпоредби лобират в полза на строителния бранш и целят да предотвратят обществени реакции срещу големите проекти“, казва тя.

Не за първи път турското правителство разхлабва мерките за въздействието на строителните проекти над околната среда. То направи промени през 2008, 2011 и 2012 година. Тези промени все повече потвърждават опасенията на онези, които със загриженост следят засилващото се влияние на строителното лоби в Турция. Особено по времето на правителството на Ердоган, строителният бранш преживя истински бум. Много често влиятелни политици от Партията на справедливостта и развитието са едновременно и в надзорните съвети на големите фирми и печелят от разхлабването на екологичните изисквания за строителство.

Всички останали, които мислят и за околната среда, минават за противници на напредъка. „Има безброй закони за защита на нашите национални паркове, гори и природни резервати. Но с аргумента за „голяма обществена полза“ те просто биват заобикаляни“, оплаква се Пинар Аксоган от „Грийнпийс“. Най-пресният пример: Реджеп Тайип Ердоган разреши строителството на президентския дворец с над 1 000 стаи в една гора в околностите на Анкара. Бяха изсечени безброй дървета от природния резерват. А турското правителство не допусна никакви критики – престижът на нацията бил заложен на карта!

 
 

Пианистката Ани Гогова ще изнесе рецитал в Карнеги хол

| от chronicle.bg |

На 27 януари 2017 г. българската пианистка Ани Гогова ще стъпи на една от най-престижните камерни сцени в света – зала „Уайл“ в нюйоркския концертен комплекс Карнеги хол.

Програмата й се казва „Фантазии, приказки и кошмари“ – заглавието, което носи и последният засега албум в нейната дискография.

Ани Гогова, която живее и работи в Чикаго, САЩ, представи диска си специално за слушателите на предаването „Алегро виваче“ по „Хоризонт“. Проектът е концептуален и това личи още от пръв поглед – дискът е оформен като мрачна сцена от филм, а снимките на изпълнителката са в костюм на магьосница.

„Търсех начин да направя този диск достъпен за много хора, а в същото време да включа произведения като например „Музика ричерката“ на Лигети, която не е толкова позната и популярна, а също и приказките на Медтнер. Опитах се да направя компилация от популярни произведения като Лунната соната и произведения, които не са толкова свирени и познати на публиката“, каза Гогова през БНР.

 
 

2 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Весислава Антонова

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-вото издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Тази седмица ви представяме любимите реклами на Весислава Антонова, журналист. Работила е 6 години в БНР. А от 13 години работи във вестник „Капитал”. Основните теми по които пише са медиен, рекламен пазар и култура.

„За мен най-добрите реклами са тези на парфюмите на Chanel, дори и заради факта, че са снимани като бляскава и леко сладникава холивудска продукция. Харесвам ги заради естетизма, посланието и заради факта, че също като киното попадаш в различен хармоничен свят абсолютен контрапункт на реалността. Носят ми естетическа наслада и вдъхновение. И в този конкретен случай, за мен няма значение какво пише в букварите за реклама и рекламни послания. Те са от тези реклами, заради които не бих превключила телевизора на друг канал. Като филм във филма. Антракт, който не те дразни”, каза Антонова.

„Рекламата, която приятно ме впечатли заради съдържащото се в нея послание, е тази на Coca Cola Light – Аплодисменти за… – Защото издига като висши цености смелостта за промяна и свободата. Защото акцентът не е върху качествата на продукта, а именно върху ценностните модели, които споделя и развива самия бранд.”

И за финал: Reebok: 25,915 Days

 
 

Samsung ще представи следващо поколение Galaxy Note 7

| от chronicle.bg |

Много хора смятаха, че след злополучния Galaxy Note 7, Samsung ще се откаже да произвежда следващо поколение на модела. Както става ясно от интервю с шефа на Samsung Mobile Д.Дж.Кох обаче, това не е вярно.

Вчера Samsung обяви официално резултатите от вътрешното разследване, което целеше да разбере защо телефоните се сапозапалват.

Koh е заявил, че по време на разследването, са установили , че Note всъщност има много лоялни потребители. Президентът на Samsung US, Тим Бакстър, също е потвърдил, че много от потребителите на Galaxy Note все още са лоялни към модела и чакат нов ъпгрейд.

„Ще предложим по-добър, по-сигурен и много иновативен Note 8″, казва още в интервюто Кох.

Към момента няма информация кога може да се очаква наследника на Galaxy Note 7.

Източник: CNET

 
 

Няма да повярвате колко много това момиче прилича на Ариана Гранде

| от |

Тийн идолката Ариана Гранде си има двойничка. Едно към едно!

Името й е Джаки Васкес и 20-годишната американка наистина е абсолютно копие на поп звездата.

Заради приликата си с Гранде, Джаки вече има малка армия от над 200 000 последователи в Instagram, а дори певицата е коментирала част от снимките й, невярвайки на колко много всъщност двете си приличат.

„Ариана коментира една от снимките ми, след като един от братовчедите й й казал, че ме е помислил за нея и не можех да повярвам”, споделя Джаки.

Васкес работи като сервитьорка във Вирджиния и посетители в ресторанта постоянно искат снимки с нея.

„Хората започнаха да ми казват, че изглеждам като Ариана през 2010-а. Оттогава още не мога да осъзная колко много си приличаме”, казва още Джаки.

В галерията може да видите още за Джаки Васкес. Опитайте се да я различите от Ариана Гранде.