Турската армия – внушителна само на хартия

| от |

На хартия турската армия изглежда наистина впечатляващо. Но в борбата срещу „Ислямска държава“ може и да се стигне до неприятни изненади. Защото голяма част от турските въоръжения са от времето на Студената война.

Когато на 25 септември трийсетина танкове заемат позиции по хълмовете край сирийския град Кобане, посланието е ясно: турските въоръжени сили ще бъдат пуснати в действие само при нападение срещу Турция или ако войната обхване и самата страна. Възможен повод би било и нападение от страна на „Ислямска държава“ срещу мавзолея на Сюлейман Шах, дядото на основателя на Османската империя. Мавзолеят се намира на 30 км южно от границата и е обкръжен от бойци на „Ислямска държава“, пише Дойче Веле.

Фактът, че турската армия е насочила към опасния враг танкове от типа М60, е много показателен за нейното състояние. Този модел е разработен през 50-те години на миналия век. И докато американците, например, изобщо не го използват от войната в Залива през1991 насам, в Турция около една трета от наличните танкове са именно М60. Други 30 процента съставляват танковете М48 – още по-стара версия, която обаче е модернизирана.

50 години бездействие

Остарялата техника показва едно – втората по големина армия в НАТО е от същото това време, от което са и танковете ѝ. Както посочи през май 2014 тогавашният президент Абдуллах Гюл, Турция е сред малкото държави, които не са преструктурирали въоръжените си сили от 1960-а насам – годината, в която започва производството на танковете М60.

На 6 април 2012 година, по време на реч във Военната академия в Истанбул, Гюл настоява за преструктуриране и модернизация на армията. Той посочва, че заплахите вече са други и че много от натовските армии вече са се съобразили с тях. И припомня, че на всичко отгоре Турция се намира в непосредствена близост до един от най-конфликтните региони на планетата. Гюл се обявява за изграждането на професионална армия и подобряване на боеспособността. В отговор на указанията на президента е създадена и съответната работна група, която през август представи своя доклад. Само малка част от него обаче стана публично достояние – като например предложението да се повиши мобилността на въоръжените сили и да се увеличи делът на специалните части. Освен това се предвижда отмяна на наборната служба и подобряване на сътрудничеството между трите вида войски. Гюл отбелязва освен това, че през последните десетилетия Турция е осъществила реформи във всички основни сфери, но не и в отбраната.

Дори и само тази критика е достатъчна, за да се повдигне въпросът дали турските въоръжени сили биха били в състояние да победят „Ислямска държава“ в една открита война. Въпросът е напълно оправдан – още повече, че в последните 30 години турските части така и не успяха да надвият ПКК във военен план. Според експертите едно от обясненията за това е, че при тази война Турция е изпратила на фронта наборни, а не професионални войници.

Контрасти

На хартия турските въоръжени сили изглеждат наистина впечатляващо – над 510 хиляди въоръжени войници; 2,3 процента от брутния вътрешен продукт са предназначени за отбрана; танковете са общо 10 500, бойните самолети – 350; на разположение са и стотици бойни и транспортни хеликоптери. Освен това Турция вече е похарчила над 10 милиарда долара за разработката на собствен боен самолет. Неговото пускане в експлоатация е планирано за 2023 година. Правителството дори се надява, че ще може да изнася тези самолети. Но това е малко вероятно, като се имат предвид затрудненията, които среща Европа в търсенето на пазари за самолетите „Еврофайтър“.

Турция изразходва средства и за разработката на турска версия на южнокорейските бойни танкове К2. Много пари се харчат и за строителството на турски бойни хеликоптери – проект, който Турция осъществява съвместно с една италианска фирма. И докато правителството в Анкара не спира да хвали достиженията на турската оръжейна индустрия, въоръжените сили на страната си остават с имиджа на овехтяла армия – също като танковете М60, които са вече на повече от половин век.

 
 

Първият филм в България, адаптиран за хора с ограничено зрение

| от chronicle.bg, по БТА |

„Белгийският крал“ е първият филм в България, адаптиран за хора с ограничено зрение. Първата прожекция у нас за незряща публика е днес от 17.00 ч. в Дома на киното.

„Кино за незрящи“ е проект на „София филм фест“ /“Арт фест“, с перспектива да стане постоянна инициатива, за да могат хората с ограничено зрение да припознаят киното в своя живот. Тревожно е, че много малко от незрящите хора са влизали някога в киносалон. Това е на път да се промени – благодарение на усилията на организаторите все повече филми ще бъдат технически адаптирани.

През март, по време на 21-ия СФФ, за първи път бяха показани два филма, тематично свързани с живота на хора, които са загубили зрението си. Прожекциите бяха експериментални, като в реализирането им се включиха актьори, четящи на живо в залата диалога между героите, както и обяснителния текст между репликите, за да могат незрящите да си представят сцените и детайлите в тях възможно най-добре, припомнят инициаторите.

„Белгийският крал“ е първият филм в България, който е дублиран по специален начин, чрез което става достъпен за хора с нарушено зрение. Озвучаването на филма е осъществено в партньорство с „Доли медия студио“.

Филмът е пародия на документален роуд муви, в който един крал се събужда за реалния свят – в ролята е белгийският актьор Петер Ван ден Бегин. Сред актьорите са и Брюно Жорис, Титус де Воогт, Люси Дебе. Нина Николина влиза в ролята на българската фолклорна певица Ана, която спечелва сърцето на белгийския крал, а Валентин Ганев е заместник-шефът на турските тайни служби. Холандският режисьор Питер ван дер Хауен е в ролята на документалиста Дънкан Лойд, а сръбският актьор Горан Радакович е снайперист от Сараево и любител на птиците.

„Белгийският крал“ е заснет почти изцяло в България, в него участва истински български фолклорен ансамбъл с певици от най-известните български хорове – „Мистерията на българските гласове“, „Филип Кутев“, квартет „Славей“, както и двама ученици от Училището за деца с нарушено зрение „Луи Брайл“ в София. Именно ученици от това училище ще бъдат в Дома на киното днес, за да се срещнат с филма, събрал най-много зрители по време на 21-ия СФФ. Тяхното присъствие е осигурено с любезното съдействие на г-жа Мария Константинова, оперативен директор на „ИзиПей“ и председател на организация „Право на зрение“.
Билетите за незрящи са на преференциална цена от 5 лв., за всички останали – по 7 лв.

 
 

Дъщерята на Еминем порасна

| от chronicle.bg |

За първи път чухме за Хейли Скот през 2002 година, когато татко й пусна „Hailie’s Song“. В нея Еминем обяснява как тя е дала смисъл и стойност на живота му и колко се гордее, че е неин баща. Тогава тя беше едва на 7.

В песента осен любовта към дъщеря си, Еминем изразява и омразата към майка й – Кимбърли Ан Скот или накратко Ким.

Въпреки, че знаем за Хейли още от началото на рап кариерата на баща й, тя води изключително личен живот. До скоро – когато реши да се появи в социалните мрежи.

Еминем и майката на Хейли – Ким, се запознават в гимназията. През 1999 година се женят, 4 години след като се ражда дъщеричката им. През 2001 обаче семейството се развежда. Горе-долу по това време Маршал получава обвинения, че текстовете на песните му са агресивни към жените, и в частност към Ким, която той твърди, че ще убие. Да не говорим, че по същото време рапърът трябва да се справя и със зависимостта си.

През 2006 година Еминем и Ким се женят отново, но и се развеждат отново само след няколко месеца. До 2010 година успяват да се помирят, а 4 години по-късно в песента си „Headlights“ той й се извинява публично и казва, че я обича. В момента двамата продължават да са разделени.

Това идва да ни покаже колко трудно детство е имала Хейли. Днес тя е на 21 години и най-накрая е смятана за възрастен от законите на САЩ. Акаунтът й в Instagram е на около 6 месеца, но напоследък тя започна да поства в него все повече и повече снимки.

Какво знаем за нея можете да видите в галерията ни.

 
 

Instagram постави нов рекорд: 700 милиона потребители на месец

| от chronicle.bg |

Instagram обяви, че месечните й активни потребители вече са над 700 милиона, което е наистина впечатляваща бройка.

600-те милиона от миналата година са били задминати в средата на декември, което значи, че за по-малко от шест месеца Instagram е натрупала нови 100 милиона потребители. Това е нов рекорд за компанията, която досега нарастваше със 100 милиона на всеки девет месеца.

Трябва да се признае, че резултатите на компанията са заслужени. Instagram непрестанно прави подобрения в услугата, въвежда нови функции и дори видео излъчвания на живо, което задържа вниманието на все повече потребители. Най-вероятно социалната мрежа ще продължи да расте със същите темпове, поне ако продължи да полага толкова усилия.

 
 

Tesla с първа зарядна станция у нас

| от chronicle.bg |

Иновативната компания Tesla планира отварянето на първата си зарядна станция в България. Тя ще бъде разположена в Пловдив, става ясно от карта, публикувана на сайта на компанията. Към момента няма информация за датата, към която ще бъде изградена станцията.

Станциите в България е част от коридора, който Tesla изгражда за връзка между Западна Европа с Турция. Supercharger коридорът започва от Загреб и ще минава през България към Одрин.

На 24 април от компанията обявиха, че превръщат зареждането на автомобилите в дори по-голям приоритет, защото вярват, че е важно за тях и за мисията им зареждането да бъде удобно. По тази причина през 2017 година Tesla увеличава двойно мрежата си от зарядни станции, така че шофьорите да не трябва да чакат дълго за зареждане.

Според идеята използването на Sueprcharcher гарантира, че за 30-минутно зареждане ще имате достатъчно заряд, за да стигнете до дестинацията си или до следващата станция. Всички нови модели на Tesla – Model S и Model X, идват със стандартна Sueprcharcher технология. Благодарение на това зареждане, автомобилът може само за 30 минути да получи заряд до 120 kW, което се равнява на над 270 км разстояние.

Все пак най-удобният начин за зарежане е у дома – включвате колата си да се зарежда вечерта и до сутринта ще сте готови за пътуване.