Tрамвая – по света и у нас

| от |

От тринайсти януари по софийските трамвайни маршрути се движат съвсем нови трамвайни мотриси.

Двайсетте броя нископодови трамваи позволяват достъпа на инвалиди до тях, а модерната климатична инсталация ще позволи добро охлаждане през лятото и затопляне през зимата.
1

Мечтата за трамваи в София започва на 1 декември в далечната 1898 г., когато Община София отдава на концесия построяването на трамвайни линии на дружества от Франция и Белгия. Строителните работи продължават около година и точно на 14 януари (1 януари стар стил) преди 113 години – през 1901-ва официално тръгва първият трамвай в София.

Дължината на трасето е 23 километра и първите два дни возенето е било безплатно, за да се окуражат софиянци да ползват непознатия до този момент трамвай. Софиянци обаче се оказали доста „закостенели“, те се страхували от трамвая и въпреки „авантата“ той се движел почти съвсем празен. Както пише тогава художникът Никола Танев – „мъчно се научиха софиянци да се возят на трамвай“. В книгата си „София разказва“ Христо Бъзицов е добавил още щрихи по „софийско-трамвайната“ тема – „особено забавно-трагичен беше трамваят за Княжево – той даваше на карикатуристите много хляб, защото те често се занимаваха с него. Речеше ли да тръгнеш от площад „Света неделя“ за 50-те места воюваха няколкостотин граждани с жените и децата си!В неделните дни това си беше метариал чак за медицинските служби“.

Така – макар и трудно убедени в началото, ние – софиянци – се присъединяваме към отбрано общество европейски столици и колоритни градове по света, които имат привилегията да са „трамваизирани“. Ето най-интересните 10 от тях!

 

Сан Франсиско – градът, който не можем да си представим без неговия прочут трамвай! Много холивудски филми са снимани тук именно заради това, всеки може да се сети за поне една емблематична любовна сцена на фона на спускащия се към океана елегантен трамвай!
2

Мелбърнстолицата на провинция Виктория, градът,където в момента се провежда Australian open и към където гледаме за още добри новини за Григор и Цвети, притежава най-мащабната на планетата „трамвайна мрежа“ – 250 км релсов път, 30 линии и – забележете 1763 трамвайни спирки!
1

Виенавиенчани открай време елегантно се возят на любимите си трамваи, които са най-добрия и най-красивия начин да разгледате бароковите и арт-нуово красоти на най-изящната европейска столица.
1

Берлинерудиран и космополитен град! Там знаят, че добрата инвестиция в градския транспорт се възвръща многократно и с гордост се возят на своите 22 линии, като трамваите там се движат от 1865 година.
1

Санкт-Петербурги тук, като в Берлин, трамваите са факт от годините около 1860-та! Преди разработването на транспортната мрежа в Мелбърн, тук е бил най-дългия трамваен релсов път – 220 км, 40 маршрута – в града, който целия е част от културното наследство на ЮНЕСКО.
3

Ню Орлеанстук е рекорда за най-стар трамвай, който все още е в движение и това е прочутият Трамвай Сейнт Чарлс! В Ню Орлеанс пазят трамваите по-скоро за красота и за „хвалба“, те не са важна част от транспортната мрежа. Жалко само, че  маршрута по ул/ Желание от прочутата пиеса (и по-късно филм с Марлон Брандо и Вивиан Лий) „Трамвай Желание“ вече не съществува.
1

Амстердамтук трамваите са част от градския пейзаж още от 1875, когато Ван Гог е все още е имал две уши. Това е градът с най-много велосипедисти, но и трамваите са на почит.

1

Лисабонтук трамваите сякаш превозват предимно туристите, но пък допълват старомодния  чар на тесните улички на португалската столица – като контрапункт на иначе много динамичния живот във всички сфери тук.. по-скоро като част от лежерността на някогашната „сиеста“!
1

Цюрихтук е съсредоточена сериозна „банкова мощ“, но и много „мощна“ трамвайна система – това е един от градовете с най-добър градски транспорт в света. Точност, прецизност, максимална усвояемост на добре изградената трамвайна мрежа.
2

Милано – няма как един от световните центрове на модата да „си няма трамваи“. Те тук са така емблематични, както са магазините на Прада и Армани. Догодина те – миланските трамваи ще навършат 140 години.

3

Лили Големинова

 
 

„Бързи и яростни“ с възможен спиноф

| от chronicle.bg |

Universal празнува още един успех с „Бързи и яростни 8″. Франчайзът обаче е толкова налят с силни актьори, че става задушно. Усещайки възможност за печалба, студиото може би ще пусне Люк Хобс (Дуейн Джонсън) и Декард Шоу (Джейсън Стейтъм) по собствен филмов път. Героите на Скалата и Стейтъм станаха доста популярни, дори се конкурират с Дом (Вин Дизел) и останалите от семейството.

Феновете искат подобен спиноф още от „Бързи и яростни 5″, но след последния филм тази вероятност сякаш намаля. Очертаваше се Хобс да стане баща и да си остане вкъщи. Плановете обаче се чертаят в посока филм.

Всъщност, и трети доста изненадващ герой от поредица може да участва в спинофа: самата Сайфър, Шарлиз Терон.

Чарлийз Терон, Шарлиз Терон

Химията между Джонсън и Стейтъм е невероятна. Голям плюс е, че двамата могат да преминат от екшън роля към комедия рязко, неочаквано и доста успешно. Тази комбинация, заедно със студената сериозност на Терон, може да донесе сериозно вълнение.

Има няколко неща, които трябва да се. Евентуалния филм ще отвори пространство за един милион въпроси. Ще участват ли в „Бързи и яростни 9″? Ще има ли нещо общо с действието на поредицата или ще си е отделен, самостоятелен филм? Сега ли ще бъде пуснат или когато серията свърши с „Бързи и яростни 10″? Сайфър ли ще е лошият герой или тримата заедно ще се борят срещу по-голямо зло? Ще видим.

Трйлър на „Бързи и яростни 8″:

 

 
 

Здрав сън за по-добър сексуален живот

| от chronicle.bg |

Оказва се, че здравият сън е разковничето за по-добър сексуален живот при жените на средна възраст, сочи проучване, цитирано от британския „Индипендънт“. 

Учените са анализирали информация за 93 668 жени на възраст между 50 и 79 години. Те открили, че дамите, които спят по по-малко от седем-осем часа на нощ, са по-недоволни от сексуалния си живот в сравнение с тези, които спят по-дълго.

Изглежда, че недоспиването намалява вероятността жената да се чувства удовлетворена от преживяванията си в леглото.

Въпреки това никой не може да каже със сигурност защо недостигът на сън е свързан с неудовлетворение от секса.

Според д-р Джулиана Клинг това може да се дължи на следното: липсата на сън често води до трудност с концентрацията и други усложнения. Същевременно сексът до голяма степен зависи от мозъка и ако не сме способни да се фокусираме, резултатите от изследването намират своето обяснение.

Оказва се, че добрият сън има положителен ефект и за младите жени – колкото по-добре се наспиват, толкова по-силно сексуално желание изпитват на следващия ден.

 
 

Какъв небостъргач иска народът

| от |

Не може просто да дадеш нещо на народа, без да се съобразиш с народа. Не може например да отидеш на рожден ден на дете четвърти клас и да му подариш шише уиски. То не е приятелите ти, за които не ти дреме особено.

Така е и с небостъргача – не може да не го съобразиш с народа. Тази задача не е много комплексна.

Да започнем с основното – основите. Подпочвените води са част от националния ландшафт. Основите трябва да са така направени, че да издържат на тях. Поне първите 5-6 години, после да се килнат на една страна и сградата да се напука. Също така е важно да се напука от северната – ако се напука от източната или западната, ще грее слънце вътре, а ако е от южната, на обитаващите ще им духа топло от Африка.

Разбира се, небостъргачът трябва да е панелен. Това не е само за да гъделичкаме българина по традициите. Така и уайфаят от партера ще се хваща до последния етаж.

Външната облицовка най-добре да бъде направена от стъкло. По този начин сградата ще прилича на буркан. И то от 3-литровите, душманските. Независимо дали ще се живее в небостъргача, или ще се работи – статистически, в него най-вероятно ще се подвизават кисели краставички, които се мислят за царска туршия. Освен това през няколко етажа прозорците ще са в различен цвят, за да се създава илюзията, че хората са санирали. На някои прозорци ще се поставя антена на Булсатком. Задължително обаче на горния етаж, точно над нея, ще има чучур, от който тече вода, когато хората си мият пода. Апартаментите/офисите с цветни прозорци и антена ще са по-скъпи, защото санирането и кабелната създават впечатление на лукс и богатство.

Специална лелката ще чисти стълбището веднъж месечно. Да, малко е само един път в месеца, но толкова ще й отнема да изчисти от първия до последния етаж. Освен санитарни, лелката има и други задължения:

– да доукрасява небрежно нарисуваните пениси, очертавайки им глава и косми;

– да преправя надписите „ЦСКА“ на „ЩЕКА“ и „Левски“ на „Девойки“;

– да се уверява на всеки етаж, че нишата за пожарогасителя е празна;

– когато стигне до последния етаж, да пренарежда спринцовките по земята в нови, вълнуващи шарки.

Небостъргачът ще разполага с две кофи за боклук. Те ще са поставени там, където става най-голямо ехо, като ги изпразват с камиона в 3 през нощта.

Както знаем и сме виждали, новото строителство няма нужда да е красиво. Единственото нещо, сложено само за красота, ще са домофоните на входа. Ако благодарение на лош късмет, домофоните работят, попът, който освещава сградата, ще ги напръска със светена вода, за да дадат на късо. Освещаването като цяло ще продължи около 2 години. Попът трябва да освети всички детайли, защото дяволът бил там.

Небостъргачът няма да закрива Витоша. Защото ще е построен в „Люлин“. Хем да облагороди района, хем да пази сянка на Перник.

 
 

Българският сателит BulgariaSat-1 се подготвя за излитане в космоса

| от chronicle.bg |

Първият български геостационарен комуникационен сателит BulgariaSat-1 приключи успешно всички основни процедури по монтажа и тестването от компанията Space Systems/Loral (SSL) в Пало Алто, Калифорния. В момента се извършва подготовка за транспортирането на сателита до площадката за изстрелване в Кейп Канаверал, съобщиха от компанията България Сат, цитирани от БТА.

Когато бъде изстрелян, сателитът ще бъде позициониран в орбита на 36 000 км над Земята, осигурявайки директно до домовете телевизионни и комуникационни услуги на Балканите и в други европейски региони.

Преди да започнат подготовката по транспортирането, инженерите на SSL и България Сат са направили финални проверки на BulgariaSat-1, включително тест, предназначен да симулира разгръщането на слънчевите панели на сателита в среда с нулева гравитация, финална интеграция и проверка на антените на сателита, както и няколко други важни теста, които гарантират, че сателитът ще работи безупречно през предвидения полезен живот.

За целите на транспортирането до стартовата площадка в Кейп Канаверал, Флорида, сателитът ще бъде опакован в специален контейнер, в контролирана среда, който гарантира, че въздухът около него е свободен от частици и че температурата и влажността вътре в контейнера са регулирани.

Когато сателитът пристигне на стартовата площадка, екипите на SSL, SpaceX и България Сат ще работят заедно, за да го интегрират към ракетата-носител Falcon 9 на компанията SpaceX, и да го заредят с гориво.

След като бъде изстрелян от ракетата носител Falcon 9 до геостационарната трансферна орбита, сателитът ще използва своите двигатели, за да достигне до Българската позиция на геостационарната орбита. В рамките на 30 дни след изстрелването, сателитът ще е в оперативна готовност да излъчва голям брой и с високо качество ТВ програми за крайните потребители, информират от компанията.