“Света София“ ще става джамия?

| от |

„Света София“ в Истанбул беше смятана досега за неприкосновена – византийската черква-музей е част от световното културно наследство. Както изглежда обаче, съвсем скоро „Света София“ може да бъде превърната в джамия, пише Дойче веле.

Молитвите в „Света София“ са забранени – както за християни, така и за мюсюлмани. Блюстители на реда строго следят за спазването на тази забрана. С нея трябваше да се съобрази дори папата при посещението си там преди няколко години.

hagia-sophia-istanbul-turkey-view-object-tour

Доскоро Турция строго съблюдаваше музейния статут на черквата. Сега обаче изведнъж нещо се промени – преди броени дни турският вицепремиер Бюлент Арънч застана пред „Света София“ и се обърна към събралите се журналисти със следните думи: „Стоим пред „Света София“ и душата ни усеща, че тя ни говори, иска да ни каже нещо. Какво ни казва?“, заяви многозначително Арънч.

„Света София“ като национален символ

Който го познава, е наясно какво има предвид – през последните две години Арънч превърна две византийски църкви-музеи в джамии: „Света София“ в Изник и „Света София“ в Трабзон. Истанбулската „Света София“ беше смятана досега за неприкосновена – черквата е защитена като паметник на световното културно наследство. Над три милиона посетители се стичат там годишно. В същото време недоволството, което се надига в отсрещната Синя джамия, става все по-осезаемо. В проповедта си на тазгодишния Курбан Байрам главният духовник на Истанбул Мустафа Акгюз каза следното: „Синята джамия е препълнена, докато „Света София“ стои празна. Колко още трябва да чакаме? Кога най-сетне „Света София“ ще отвори врати за молещите се мюсюлмани? Един ден „Света София“ отново ще бъде джамия – това е нашето искане“.

В качеството си на главен духовник на Истанбул Акгюз е държавен служител. От което следва, че отправяйки подобни искания, той прогласява не личните си виждания. И ето че преди десетина дни в турския парламент бе внесен съответният проектозакон. Той бе представен от Юсуф Халакоглу, депутат от националистическата опозиция, който аргументира претенциите на турските националисти към „Света София“ с думите: „Това място е символ на нашата победа, символ на превземането на Истанбул от турците. Затова „Света София“ трябва да ни бъде върната“.

При това националистите далеч не са единствените, които предявяват претенции към „Света София“, казва историкът Мехмет Челик: „Това място не е просто някаква църква или някаква джамия. „Света София“ е за турците един вид национален символ. Тя олицетворява националната ни независимост, националния ни суверенитет. В деня, в който мюезинът отново извика за молитва в нея, мнозина турци ще се просълзят – включително тези, които по принцип не се молят.“

interior-hagia-sophia-istanbul-turkey

Гърция протестира

С други думи: превръщането на „Света София“ в джамия е проект, който среща одобрение сред голяма част от турското население. Остава да се провери дали законите го позволяват, тъй като „Света София“ е превърната в музей по времето на Ататюрк. „В тази страна досега беше възможно джамии да се обявяват за музеи, без да има законова основа за това. Но днес Турция е вече друга. Гледам към тази тъжна „Света София“ и се надявам, че с Божия помощ скоро ще настъпят по-щастливи дни“, заяви вицепремиерът Бюлент Арънч.

Гръцкото правителство разкритикува остро турските претенции към „Света София“. „Византийските черкви са значима част от световното културно и религиозно наследство. Превръщането им в джамии е не само анахронизъм, но и необяснимо искане от страна на една държава, която иска да стане част от ЕС“, заяви гръцкият правителствен говорител Константинос Кутрас.

 
 

Ексцентричните геймърски играчки

| от Иво Цеков |

За повечето геймъри един приличен компютър и монитор или пък конзола и телевизор са достатъчни, но има и такива, които не са готови да се задоволят с конвенционалните оферти.

Вместо това, те с влажен поглед гледат към най-новите и атрактивни предложения за периферия и аксесоари, които технологичните компании подготвят.

Още в началото на тази година се видя, че отново ни очакват някои страхотни специализирани устройства, насочени към запалените геймъри.

Някои от тях все още са прототипи, докато други съвсем скоро ще са на пазара. И независимо дали сте хардкор играчи, които желаят само най-новата техника, или просто ви е любопитно да видите какви са тенденциите в този сектор – ето 7 ексцентрични продукта, които ще приковат погледа ви.

Текстът е публикуван в webcafe.com

 
 

Красивата дъщеря на Младия папа

| от chronicle.bg |

В последната седмица луксозната модна къща „Бърбъри” обяви за свое ново лице Айрис Лоу. Ако това име не ви говори нищо, то нека ви разкажем за 16-годишната дъщеря на Джъд Лоу и Сейди Фрост.

Модата не и е чужда – най-малкото нейна кръстница е супермоделът Кейт Мос.

Преди година дъщерята на Джъд Лоу, който влезе в ролята на глава на римокатолическата църква в сериала „Младият папа“, се снима за корицата на тинейджърския вариант на Vogue. Тази година тя ще бъде лице на червило на „Бърбъри” – каквито в предишни години са били Кейт Мос, Кара Делевин и Лили Джеймс. Това е първата модна рекламна кампания, в която Лоу се снима.

„Бърбъри” и друг път са се оглеждали сред поколенията на световни звезди за кампаниите си. Преди две години Ромео Бекам участва заедно с Наоми Кембъл в реклама на марката, а миналото лято брат му Бруклин стана лице на британска кампания на „Бърбъри”.

Със сигурност кампанията ще отвори много врати и пред дъщерята на Джъд Лоу.

Вижте в галерията няколко факта от живота й.

 
 

Варненска компания за изкуствени рифове се бори за 1 млн. долара

| от chronicle.bg |

Варненската компания Sea Harmony, която е разработила свой патент за изкуствени рифове, е българският финалист в надпреварата за част от наградния фонд от 1 млн. долара в конкурса Chivas The Venture.

Компанията започва работа по развиването на вертикални ферми за миди Pisa Reef. За разлика от съществуващите, тяхната разработка дава възможност за инсталиране и извън заливите. Pisa Reef е цяла подводна къща, която бързо се заселва с екологична система – миди, скариди и риби. Хранейки се със свръхпопулациите от зелени водорасли, развили се вследствие на битово замърсяване на водата, ерозия и използване на химикали, новите обитатели на вертикалните ферми пречистват водата. Освен това, създават и добър добив.

Sea Harmony е избрана да продължи към световния финал след няколко етапа, като в последния се състезаваше с още три отличени стартиращи бизнеси с кауза. Компаниите-полуфиналисти в Chivas The Venture са три.

Stackport се класираха със системата за незрящи VAST, която използва очила с камера и приложение за смартфон, за да ориентира хората с нарушено зрение във всекидневни ситуации. Създателите на идеята очакват продуктът им да върне на работните места 15% от незрящите. VAST ще им дава възможност да се ориентират по-добре в непознати пространства, да подобрят възможностите си за четене, пазаруване, придвижване.

Cupffee е компания, създател на вафлена чашка за кафе – тя е вкусна, ядлива, биоразградима и не променя вкуса на кафето. Замърсяването с опаковки за еднократна употреба е огромен световен проблем. Cupffee е много добро решение както за любителите на бисквитката към кафето, така и за околната среда – дори и да изхвърлите чашката, тя се разгражда за няколко дни.

Изкуствената фотосинтеза е в основата на проекта на Wasabi Innovations – третият полуфиналист. Чрез специални сапунени молекули и сапунен мехур, се преработва въглероден двуокис във възобновима енергия с помощта на слънчевата светлина. В резултат на това бизнес начинание може да бъде революционизирана световната енергийна практика и предоставена възможност за обръщане на климатичните промени в света.

Sea Harmony, заедно с финалистите от другите 31 страни, ще участват и в едноседмично обучение за управление на бизнес в Оксфорд. През юли финалистът ни ще представи България на глобалния финал на Chivas The Venture в Лос Анжелис и ще се състезава за дял от милионния награден фонд. Sea Harmony ще презентира идеята си пред световни бизнес лидери и международното жури на Chivas The Venture.

Наградният фонд от 1 000 000 долара ще бъде разпределен на два етапа – 250 000 долара чрез 5-седмично онлайн гласуване, 750 000 долара – от глобално жури между един или повече екипи.

Състезанието за стартиращи компании с кауза Chivas The Venture вече трета година дава възможност на български участници да представят своя бизнес пред общност от инвеститори и да се състезават за част от наградния фонд от 1 млн долара. Тази година в The Venture се включват бизнеси с кауза от 32 държави на шест континента.

 
 

Женските неща, които мъжете искат

| от chronicle.bg |

Да бъдеш възприет като „нежен“, „женствен“ или „чувствителен“, когато си мъж, е върховна обида, ругатня и унижение. Преди няколко дни потребител в сайта Reddit задава уместния въпрос: „Мъже, какво „женско“ нещо бихте правили, ако никой нямаше да ви съди?“ И се оказва, че въпросът има много отговори.

Някои мъже казват, че би им било приятно те да са „малката лъжичка“, когато спят с приятелките си (има се предвид позата, в която и двамата сте легнали на една страна и единият е гушнал другия – гушнатият е „малката лъжичка“, а гушкащият – „голямата“).

Друг от отговорилите казва: „Ако нямах пенис, щях да нося клинове.“

Прави впечатление, че много от мъжете са объркани по въпроса със срамното си окосмение – хем искат да го махнат, хем се тревожат дали няма да им се подиграват. Същевременно други са сигурни какво ще правят: „Ще си счупя ръцете от плетене, братле“

Никой не споменава цветните коктейли в чаша за Мартини със захар по ръба, но… да, цветните коктейли.

Много от марките се възползват от крехката мъжественост на някои хора, за да брандират продуктите си така, че те да вдъхват сила и увереност.

 

This absolutely necessary product:

„Забравих, че мъжете и жените имат различен вид зъби“