Суперотровата полоний

| от |

Литвиненко бе отровен с полоний, Арафат – може би също. Факт е, че полоният е идеалното оръжие за перфектното убийство. Той е силно отровен и заличава следите си сравнително бързо. Трудно е само набавянето му, пише Дойче веле.

litvinenko

В началото на октомври 2006 бившият агент на КГБ Александър Литвиненко се разболява изненадващо. Той постъпва в болница и умира 23 дни по-късно. Още тогава е установена и причината за смъртта му – отравяне с полоний. Разследването протича изключително бързо благодарение на политическото значение на фигурата Литвиненко: живеещият от 2000-та година в Лондон бивш съветски агент беше един от най-непримиримите противници на Владимир Путин и често говореше за участието на Кремъл в престъпни схеми. Така че от самото начало следователите предполагаха, че Литвиненко е бил отровен. Така те бързо стигнаха до използвания за убийството химически елемент – полония.

Съвсем различен е случаят със смъртта на палестинския президент Ясер Арафат. Той почина през 2004-та. Едва седем години по-късно арабският телевизионен канал „Ал Джазира“ се зае да проучи съмненията за отравяне с полоний. В лабораториите на университета в Лозана, Швейцария, бяха изследвани лични вещи на Арафат, предоставени от вдовицата му. Въз основа на заключенията от това изследване, през ноември 2012 година беше извършена ексхумация на тялото на Арафат, а взетите проби бяха предоставени на три различни института: през октомври шефът на руската държавна Агенция за медицина и биология Владимир Уйба обяви, че в рамките на тяхното изследване не е било открито нищо подозрително. Съдебно-медицинският институт в Лозана обаче съобщи, че в пробите е било установено повишено съдържание на полоний. Френските експерти, които също изследват проби от ексхумацията, все още не са обявили своя резултат.

Po

Следите бързо се губят

Противоречивите научни резултати се обясняват с това, че след известен период от време наличието на полоний се доказва много трудно. Полоният се среща в няколко разновидности, но като най-вероятната използвана отрова важи полоний 210. В своите изследвания трите института са търсели именно този радиоактивен изотоп. Полоний 210 обаче има много кратък период на полуразпад – само 138 дни. За толкова време силата на лъчението, както и съдържанието на изотопа изчезват наполовина. Според общото правило пък, след 10 периода на полуразпад повечето елементи стават неоткриваеми, тъй като от тях остава само една десетохилядна от първоначалното количество. От настъпването на смъртта на Арафат до ексхумирането на тялото му обаче са изминали 8 години, т.е. 21 периода на полуразпад. Това означава, че в пробите не може да има повече от една милионна част от атомите на полония.

Yasser-Arafat_2702192b

Има и още едно обстоятелство, което прави полония трудно откриваем: той възниква като отпадъчен продукт от други срещани в природата радионуклеиди. Така например полоний може да бъде открит в помещения или шахти, в които има радиоактивни скални образувания. Това означава, че в процеса на естестен разпад на веществото настъпва момент, когато количествата на отровата и естествената концентрация на изотопа се изравняват. С други думи – трудно е да се докаже дали дадено съдържание на полоний е резултат от отравяне или на някакъв естествен процес на образуване.

Полоният е идеалното средство за убийства обаче не само заради това, че употребата му е трудно доказуема. Повечето служители на криминални служби първоначално въобще не биха изразили подозрения за употреба на полоний, тъй като набавянето му е изключително трудно. Производството му е възможно само в индустриални количества и то при специални условия. Затова и не всеки убиец е в състояние да си набави отровата. Ако той все пак реши да опита, за производството на 100 нанограма полоний ще трябва да обработи няколкостотин килограма скална маса. Алтернативният вариант за производство на полоний включва използването на ядрен реактор. В него по-слабо радиоактивният елемент бисмут се облъчва с неутрони и така се получава полоний.

Оттук следва обаче, че полоний могат да притежават само ядрените сили. Освен това в атомните електроцентрали техническият контрол е толкова висок, че на практика е невъзможно един служител в обедната почивка просто да си произведе полоний.

Унищожителят на здравите стволови клетки

Полоният е силно опасен, но убиецът лесно може да се предпази от евентуални вреди. Полоният е силен алфа-излъчвател. Защитата срещу това йонизиращо лъчение обаче е лесна – по принцип е достатъчно съдът, с който се пренася веществото, да бъде увит с лист хартия. Опасността нараства многократно, когато частиците проникнат в тялото на човека. Тогава започва светкавична реакция на йонизиране на други атоми, което води до разрушаване на клетките. Най-застрашени са стволовите клетки, които се делят по-често и по този начин позволяват на тялото да се възстановява. Алфа-лъчите спират процеса на делене на стволовите клетки. Именно това тяхно качество се използва в медицината за борба срещу туморните клетки. За тази цел обаче медиците не използват полоний.

Ако пък полоният бъде погълнат заедно с храната, най-напред той разрушава лигавицата на стомаха и на червата. Затова първите признаци за отравяне с полоний са повръщане, загуба на апетит и гадене. По-късно елементът преминава и в кръвта, където разрушава белите кръвни телца, а това причинява анемия. Следва отслабване на имунната система, виене на свят, главоболие и смущения на нервната система. Накрая смъртта настъпва заради инфекциозни болести и спиране на дейността на основните органи.

 
 

Книга на седмицата: „Другият сън” от Владимир Полеганов

| от chronicle.bg |

Ученият Стивън Хокинг предупреди преди дни, че живеем в най-опасното време за планетата. Какво обаче ще се случи след това? В близкото бъдеще, когато технологиите са заели още по-голяма част от живота ни, работата се върши единствено на екрани, малки роботчета почистват домовете ни, а природата се е оттеглила от света наоколо?

Действието в „Другият сън” на Владимир Полеганов се развива именно в близкото бъдеще, когато все повече разчитаме на технологиите за всичко в живота си. След странен телефонен разговор млад мъж се озовава в непознат свят, в който постепенно се появяват странни предмети и хора. Непознатият свят не е приказен, той е чужд и различен. Героят се опитва да вкара в познатите форми всичко, което вижда, въпреки че то не напомня на някоя от тях.

Разказът се води така, сякаш четящият е наясно с начина, по който се развива всекидневието в този нов свят и всичко се подрежда като пъзел – парче по парче, което читателят трябва да прецени къде да сложи.

Специфична характеристика на романа на Владимир Полеганов е липсата на абзаци – читателят потъва в потока от мислите на героя, като постепенно навлиза в неговия странен свят, проследява лутанията на паметта му и опитите да конструира от хаоса реалност.

„Другият сън” е определян като психологически роман, маскиран като фантастичен. Той предлага невероятно пътешествие навътре във въображението и си играе със способността на читателя да отговаря на въпроси, които никога не си е задавал.

Владимир Полеганов е завършил клинична психология и творческо писане в СУ „Св. Климент Охридски”. Носител е на наградата за къс разказ „Рашко Сугарев”. През 2015 година разказът му „Птиците” е включен в антологията Best European Fiction на издеателство Dalkey Archive Press. Негови творби са публикувани в престижни български и чуждестранни издания. Автор е на сборника с разкази „”Деконструкцията на Томас С.”

 
 

9 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Иван Бондоков

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-то издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Днес продължаваме с Иван Бондоков: съ-основател на Limacon – първият център за развитие на социален капитал в България. Занимава се с маркетинг и PR, развиване на социален капитал на личностно и общностно ниво и е китарист и поет по душа.

Ето какво каза той за любимите си реклами, като предварително заяви, че не се притеснява, че повечето от тях са леко нецензурни:

За мен най-добрите реклами са тези, които не адресират директно продукта на фирмата. Тези реклами, които не навират в лицето на зрителя колко готин и нужен е дадения продукт за него. Обожавам интелигентните реклами и нереализирана мечта ми е да направя подобна реклама за култов бранд.

Bud Light „Cut The Cheese“

https://www.youtube.com/watch?v=7iBY7Yirq60

Феноменална реклама, която се заиграва с няколко жаргонни израза за различни физиологични процеси, които извършваме в ежедневието си! За повечето от вас, както и за мен, ще е нужно да прочетете коментарите под видеото, за да разберете гениалността на сценаристите. Велико!

Bud Light Swear Jar

https://www.youtube.com/watch?v=JI3Y1auTFpU

Продължавам с „вулгарните“ реклами, които са били забранени за масово разпространение. Феноменалните Ab InBev, които произвеждат едни от най-известните марки бира в света, отново къртят с тази реклама и нейната сестра в третото видео! Мисля, че няма нужда от разяснение защо е феноменална.

Bud Light Clothing Drive

https://www.youtube.com/watch?v=JiOZ4Bz2d-Q&t=3s

Пак да кажа – тези хора правят най-великите реклами! Насладете се на това заиграване с една вътрешно-фирмена кауза, а именно да се даряват дрехи за бедните в замяна на една биричка.

Old Spice | The Man Your Man Could Smell Like

https://www.youtube.com/watch?v=owGykVbfgUE

Не мога да пропусна великите реклами на Old Spice, които странно защо от скоро взеха да се въртят по българските телевизии, но и ние си знаем, че за много неща сме назад от всички други. Изключително работещо е да изграждаш рекламна стратегия около един човек/актьор, който да се превърне в лице на целия продук. Разгледайте и видеата, в които перфектно сложения мъж отговаря на коментари под неговите реклами в youtube – супер смарт!

Bud Light – „Candle Light“ Horse 

https://www.youtube.com/watch?v=pWfzxY4LEXk

Разък завой отново към Bud Light и тази реклама, която е апогей на „вулгарността“. Нечовешки добре измислено.

Metallica – Hardwired….To Self-Destruct

https://www.facebook.com/mercuryfrance/videos/10153859951101883/

Като върл фен на Metallica не мога да не ви споделя този душевен оргазъм. Страхотно измислено и няма как човек освен да иска да си купи тавата, да не тръгне да търси и такива ръкавици.

Mercedes Benz – Library 

https://www.youtube.com/watch?v=lusixOE0WR0

За тази яка реклама говор просто слоганът накрая – красива отвън, умна отвътре.

Porsche 911 commercial

https://www.youtube.com/watch?v=7sWPHKU1XZU

Рекламата на любимата ми марка коли, която много точно обрисува една човешка мечта. Завършвам с този майсторски миг на интелигентност, стил, страст и човечност. Настръхвам като я гледам просто. Велико!

Очаквайте следващите ни предложения след седмица, а ако имате своя любима реклама – посочете ни я в коментарите. На финала ще направим специална селекция от читателите на Chronicle.

 

 
 

Drake е най-популярният изпълнител в Spotify за 2016 г.

| от chronicle.bg, БТА |

Drake е най-стриймваният изпълнител в Spotify за 2016 г., съобщи АP.

Канадският рапър е стриймван 4,7 милиарда пъти. Той може да се похвали с най-популярния албум – „Views“, стриймван 2,45 милиарда пъти, и най-популярната песен – „One Dance“, стриймвана 980 милиона пъти.

В челната петица са Justin Bieber, Rihanna, 21 Pilots и Kanye West.

Най-стриймваните албуми след „Views“ са „Purpose“ на Bieber, ‘Anti“ на Rihanna, „Blurryface“ на 21 Pilots, „Beauty Behind the Madness“ на Weekend.

При песните на второ място след „One Dance“ е „I Took a Pill in Ibiza – Seeb Remix“ на Майк Поснър, следван от „Don’t Let Me Down“ на Chainsmokers, „Work“ на Rihanna и Drake, и „Cheap Thrills“ на Сия.

Зейн от One Direction, който тази година издаде самостоятелен албум, е изпълнителят с най-впечатляващ пробив.

Drake е и най-стриймваният изпълнител в историята на Spotify с общо 8,7 милиарда слушания.

 
 

Общото между Бритни Спиърс, Нели Фуртадо и Луси Лиу

| от chronicle.bg |

Днес Бритни Спиърс, Нели Фуртадо и Луси Лиу имат рожден ден!

Известните девойки стават съответно на 35, 38 и 48. По този повод направихме галерия с техни снимки – да им се порадваме отстрани в случай, че не са ни поканили на купона довечера.

Родените на 2 декември са общителни, оригинални и спонтанни  хора с младежки дух, артистичен темпе­ра­мент и богато въображение. Те също така са възприемчиви, деликатни и амбициозни, с енергичен ха­рактер и темперамент.