Стратфор: Ниските цени на петрола носят геополитически последици

| от |

Анализ на Стратфор

От средата на юни цената на суровия петрол тип Брент спадна с почти 25%, като започна от 115 и намаля до 87 долара за барел. Структурните фактори всяват безпокойство сред световните производители на петрол, че цените ще останат близо до сегашните нива най-малко до края на 2015 г.

Това притеснение накара няколко инвеститорски банки рязко да намалят прогнозите си за цените на петрола за близкото бъдеще. „Стратфор“ смята, че доставките на петрол ще останат високи, тъй като добивът в Северна Америка се увеличава, а страните от ОПЕК са колебливи или неспособни значително да намалят производството. В краткосрочен план забавянето на китайската икономика и стагнацията на европейската икономика ще ограничат възможността за нарастване търсенето на петрол. Тези фактори може да затруднят връщането на цените на световния петрол към предишните им нива.

„Черното злато“ е най-важната стратегическа стока в света и всяка структурна промяна на пазарите ще отекне в целия свят, ще се появят победители и губещи. Страните, които консумират големи количества енергия, се справят с цени над 100 долара за барел от началото на 2011 г., когато в същото време голяма част от развития свят опитваше да се възстанови от финансовата и дълговата криза. Един продължителен период на по-ниски цени може да донесе известно успокоение на тези държави. Големите производители на петрол, от друга страна, са свикнали с високите цени на горивата и често ги използват, за да подпомогнат националните си бюджети. Продължителните ниски цени ще накарат тези производители да преосмислят разходите си.

Количеството на добития петрол през последните 4 месеца е смайващо. САЩ увеличиха добива си от 8,5 милиона барела дневно през юли до приблизително 9 милиона барела. В Либия добивът се увеличи от около 200 000 барела дневно до повече от 900 000 барела. Саудитска Арабия, Нигерия и Ирак също увеличиха производството си през последните месеци, добивът на ОПЕК е в най-високите си нива през последните две години. Прогнозата на Международната агенция по енергетика за ръст на глобалното търсене на петрола през 2014 г. е за само 700 000 барела дневно.

За 2015 г. прогнозите за производство на енергия в Северна Америка продължават да бъдат положителни. Дори след като добивът се увеличи с около 1 милион барела дневно през 2012, 2013 и отново през 2014 г., Американската агенция за информация в областта на енергетиката предвижда американското производство на петрол да се увеличи с още 750 000 барела дневно през 2015 г. Нещо повече, агенцията подцени ръста на добива на шистов петрол.

Единствените членове на ОПЕК, които са достатъчно гъвкави, за да намалят производството на петрол доброволно, са Обединените арабски емирства (ОАЕ), Кувейт и Саудитска Арабия. Нито един от другите членове не е във финансовата позиция да спре производството. Либия, Нигерия, Ирак, Алжир и Венецуела имат нужда от максимално производство и високи цени, за да финансират бюджета си и програмите за социални разходи. Представителят на Либия в ОПЕК призова организацията да намали добива с 500 000 барела дневно, но не каза, че страната му ще вземе участие в това действие. Саудитска Арабия пък е на противоположната позиция, като поставя на първо място по-големия пазарен дял над високите цени.

Статутът на Саудитска Арабия като водещ производител в ОПЕК в исторически план означава, че саудитската компания „Арамко“ ще намали производството, за да създаде по-високи цени. Но на фона на бързото увеличаване на производството в САЩ и относително високите цени в момента Рияд няма интерес да прави подобно нещо. Значително намаление на добива на петрола няма да увеличи цената достатъчно, за да ограничи износа на петрол. Рияд се оказва в същата ситуация като през 80-те години, когато намали производството, само за да разбере, че неговият контрол върху международните цени е ограничен. Саудитска Арабия не е сигурна дали иска да изиграе същата карта, а вместо това оказва малко влияние върху цените, като в същото време продължава да поддържа високи нива на производство. През последните 4 десетилетия Саудитска Арабия, подобно на ОАЕ и Кувейт, натрупа големи инвестиционни фондове, които й позволяват да се отдръпне и да преживее период на ниски цени на петрола.

Това означава, че ако цените продължат да спадат, това до голяма степен ще накара американските производители да ограничат увеличението на производството. Цената на производството на шистов петрол в САЩ се различава значително в различните находища, но докато цените на петрола не започнат да спадат, почти цялото производство на шистов петрол ще остане печелившо, а сондирането ще продължи да се увеличава. Броят на нефтените платформи в САЩ остава близо до рекордните нива, а това показва, че скорошният спад на цените не отслаби интереса към сондажите.

В краткосрочен и средносрочен план прогнозите за производство извън Северна Америка ще бъдат доста мрачни. Голяма част от скорошното увеличение на производството по целия свят се дължи на еднократни събития, като например съживяването на производството в Либия. Има само няколко други промени, като например, че иранският износ става неограничен, които може да върнат значителните количества петрол обратно на пазара. По-вероятно е голямото производство да спре на места като Нигерия и Либия. Всички тези възможности ограничават вероятността за още по-драстичен спад на цените на петрола.

В страна на търсенето, няма вероятност от спекулации на пазара на петрола. Потреблението на северноамерикански петрол намалява след 2005 г. Електрическите превозни средства, природният газ и другите алтернативи ще продължат да навлизат на петролния пазар в Северна Америка, макар и много бавно. В европейския петролен пазар се вижда същият пример като в Северна Америка, но в Европа структурният спад се появява на фона на бавен икономически растеж. Голяма част от европейските по-развити икономики, като тази на Франция, имат на практика нулев растеж.

В същото време икономиката на Китай ще продължи да спада от върховете си след 2008 г., когато имаше инвеститорски и строителен бум. Спадът на пазара на жилища и свързаните с него индустрии в национален мащаб ще бъде в центъра на икономическото забавяне в Китай през следващите една-две години. Макар че не се очаква колапс на жилищния пазар в Китай през следващите 12 до 18 месеца, такъв може да се появи, той може да изпрати икономиката на Китай в тежка финансова депресия и следователно да намали търсенето на петрол. „Стратфор“ не смята, че Пекин може да позволи подобно нещо. Централното правителство вероятно ще предприеме повече стимули, подобно на предишните икономически мерки, например мащабни проекти за публичната инфраструктура главно с държавни инвестиции.

Търсенето на петрол в Китай може да остане относително силно при липсата на икономически колапс, но увеличението на търсенето вероятно ще бъде по-умерено от обичайното, в размер на около 400 000 барела дневно в течение на годината. Увеличението на търсенето в останалата част на света взето заедно вероятно няма да надвиши посочената цифра. Междувременно доставките на петрол по света няма да намалеят през следващите месеци. Следователно има всички основания да се смята, че цените на петрола ще останат по-ниски от 100 долара за барел през голяма част то 2015 г., освен ако Саудитска Арабия и ОПЕК не променят мнението си за намаляване на производството.

Всички погледи са вперени в срещата на ОПЕК, която се провежда на всеки 6 месеца. Следващата среща е насрочена за 27 ноември. Ако няма особени промени, ниските цени на петрола ще продължат да имат значителни геополитически последици за страните потребители и страните производители. /БГНЕС

 
 

Новата Zafira – санбернарът сред автомобилите

| от |

Опознаването на нова кола е като опознаването на човек. Първоначално съдиш по външния вид и си изграждаш мнение въз основа на него. След това влизаш вътре и хвърляш поглед на интериора: той може да кореспондира с екстериора или да е в разрез с него, но мнението ти все още не може да е меродавно, докато не се запознаеш и с поведението: пътно или човешко, то е онова, което те запознава с почти истинската същност на колата/човека срещу теб. След тестдрайва вече (който при хората може да се измери с повече прекарано време и по-дълбок разговор), мнението е почти завършено. Оттам нататък следват малките неща, на които в началото не си обърнал внимание, но с времето започваш да обикваш или ненавиждаш.

Ще опиша фейслифта на третото поколение на германския флагман по реда на опознаването.

Първият поглед беше приятно визуално изживяване: от предната до задната броня Zafira може да се гордее с красива външност.

кола, автомобил, opel zafira

Погледната отвън, обновената Zafira се отличава с по-динамичен дизайн на фаровете, които преливат в по-спортна радиаторна решетка. Така колата изглежда по-широка, а стилът на оформление следва зададения от Astra дизайнерски език, който едновременно се вписва в модерния автодизайн и се отличава от много други марки. Новите LED стоп светлини, които са свързани с хромирана лайсна и завършекът на петата врата със спойлер придават един леко издължен и съответно по-фин и стилен вид на Zafira.

Когато се качвам в колата, доброто впечатление се затвърждава. Zafira може да бъде синоним на просторен интериор – усещането е за пространство почти като в малка всекидневна.

Имате чувството, че може да сложите вътре саксия с фикус, 55-инчов телевизор и средно голям диван и да живеете като богати номади. Благодарение на страничните малки предни стъкла и наклона на предното стъкло, предната част около таблото създава респектиращо чувство за простор. Разстоянието между предните седалки също допринася за комфорта на водача и пътника.

кола, автомобил, opel zafira

Предните седалки са големи и много удобни – нещо, което твърдо се превръща в запазена марка на Opel. Между тях е новата технология на Opel, FlexRail, която позволява подлакътниците и поставките за чаши да се движат, технология, която намалява шансовете за заливане на колата и пътниците с кафе с минимум 80%. И трите реда седалки са снабдени със системата Flex7, като вторият ред е изграден от три отделни седалки, които могат да се движат напред-назад независимо една от друга. Много nice.

Тестваме Zafira навръх Цветница и посоката, която задаваме на навигацията, е Черепишкият манастир. Zafira мазно се плъзга по софийските улици, маневрирането по които със сигурност не е като с полско фиатче, но благодарение на прецизния парктроник и камерата за задно виждане, трябва доста да се потрудите, за да праснете в някоя кофа за боклук.

кола, автомобил, opel zafira

Най-добре обаче Zafira се чувства след табелката на София. Там тя се превръща в голям кораб, който спокойно и уверено се носи по магистралата, без да трепне пред никакви нервни шофьори, нагли бързаци и неподходящо задминаващи тирове. Съвсем очаквано, стигаме до Черепишкия манастир безпроблемно, а там е пълно с хора, венци от жълтурчета, шарени котки, изпуснати на земята върбови клонки и миризма на люляк.

IMG_6233

След като отдаваме на манастира заслуженото и оставаме малко на терасата, на която е пишел Иван Вазов, се връщаме към Zafira с умерена доза нетърпение.

кола, автомобил, opel zafira

Управлението на тази кола носи удоволствие, факт. Не го отбелязвам с рекламна цел – просто возията е забележително мека и плавна, а в комбинация с автоматичната скоростна кутия неизбежно ви карат да направите още едно кръгче и още едно кръгче под звуците на любима музика, възпроизведена от мобилния ви телефон чрез Bluetooth свързаната инфотейнмънт система.

Единственият негатив, който трябва да се отбележи тук, е че има риск в колата да възникнат спорове за музиката.

Защото Zafira не е кола, в която да се возите сами. Можете да вземете цялата рода, деца, братовчеди, баби – с допълнителните две седалки в багажника, които предлагат достатъчно място за средностатистически на ръст човек, можете да съберете до седем роднини или приятели, с които да споделите комфортно пътуване. Автомобилът може да гарантира физическия комфорт, а защо не и психическия? Ако роднините или приятелите, които возите са досадни или скандалджии, може да ги инсталирате на третия ред седалки. Интериорът на автомобила е толкова голям, че освен ако нямате болестно остър слух, няма да ги чувате оттам.

Една от иновациите, на които няма как да не се обърне внимание и която присъства в последните модели на Opel, е комуникационната системата OnStar.

Управлението на OnStar се намира на тавана на колата, в конзола, на която има бутони за съответните нужди на шофьора и пасажерите. Системата предлага услуги като онлайн сервиз асистент, 24-часа спешна помощ при необходимост, помощ при катастрофа, помощ при кражба, дистанционно управление на заключване, светлини, клаксон, както и диагностика на автомобила.

кола, автомобил, opel zafira

Съвестта не ни позволи да тестваме OnStar за помощ при ПТП, но се допитахме до служителите на Opel за намиране на адрес. Любезни гласове на български, иначе ситуирани в Англия, след няколко минути намериха адреса, който търсехме и ни изпратиха маршрутите, които можехме да видим на тъчскрийн екрана.

Дано никога на никого не се налага да ползва услугите на системата за катастрофи, но е облекчаващо човек да знае, че не е сам в автомобила си, дори когато е сам, и че на един бутон разстояние от него има жив човек, който може да му помогне в криза от всякакъв сорт.

Що се отнася до разхода на гориво, резултатите са задоволителни. При извънградско каране, със средна скорост около 140 – 150 км/ч, постигнахме 6.8л/ 100 км., което не е никак лошо за тези размери.

кола, автомобил, opel zafira

Наясно съм, че Zafira е семеен миниван, който не предполага офроуд изпълнения, но на един завой на Искърското дефиле не издържаме на любопитството и я качваме по един леко наклонен, неасфалтиран селски път в гората.

Голямото момиче ни закара и ни върна, без да се замисли. Дори не успяхме да изцедим някакъв адреналин, защото и тук, извън пътя, Zafira се държеше като на магистралата и като на „Солунска“ – спокойно и достойно – като санбернар, чиято житейска задача е да опази своите хора на всяка цена. И той го прави, минавайки през всякакви терени и ситуации с типичното за едрите кучета невъзмутимо спокойствие.

PS: Истински санбернар би се чувствал много добре в този автомобил. Големите кучета, както разбира се и малките, са добре дошли, накуп с одеялата, купичките с вода, играчките, децата, техните играчки, басейнчета или шейни (според сезона), детски колички, огромни дамски сакове с десет тоалета за двудневно пътуване и рибарски принадлежности на мъжете.

 
 

Билет „Bingo милиони“ донесе 100 000 лева на складов работник

| от СПОНСОРИРАНО СЪДЪРЖАНИЕ |

24-годишният Емил Ванин е късметлията, който спечели 100 000 лева от билет „Bingo милиони“ на Лотария България. В един на пръв поглед обикновен ден, той отишъл до град Златица, където имал среща с колега. Докато пиел кафе и го чакал, решил да си купи един билет. Погледът му се спрял на „Bingo милиони“, който започнал да търка веднага. Когато видял, че и шестте числа „излизат“, полудял от щастие. Зашеметен от случилото се, той разказва, че никога не е очаквал, че ще спечели такава сума.

На въпроса какво смята да направи с печалбата Емил отговаря: „Планирам голям ремонт на семейната къща в село Чавдар, от където съм родом. Със сигурност ще си купя и нова кола“.

Красивата история на младежа е само потвърждение за възможностите, които дава „BINGO МИЛИОНИ: печалби за над 35 милиона лева, спечели до 1 500 000 лева с 6 познати числа“!

 
 

Киа Моторс ще строи нов завод в Индия

| от chronicle.bg |

КИА Моторс подписа Меморандум за разбирателство с правителството на Андхра Прадеш, Индия за строителството на нова производствена база в Anantapur.

Споразумението бе подписано на официална церемония в град Виджаявада, част от Андхра Прадеш, югоизточна Индия. Инвестицията за първия завод на КИА в Индия, който се очаква да бъде въведен в експлоатация в края на 2017г., възлиза на 1.1 милиард щатски долара.

Стартът на производство е планиран за втората половина на 2019г., като капацитетът на базата ще бъде 300 000 автомобила годишно.

КИА планира производството на стратегически компактен седан и компактен SUV, специално насочени към индийските потребители. Заводът, разположен на площ от 2.16м2/536 акра, включва 4 основни цеха – щамповане, заваряване, боядисване и сглобяване.

Модерният завод ще предостави възможност на компанията да стартира продажбите си и в Индия, което ще спомогне за устойчивия ръст в продажбите, както на местно, така и на международно ниво. Индия е най-бързо развиващия се пазар на нови автомобили в света и 5-ти по големина в международен мащаб.

През изминалата 2016г. в страната са реализирани над 3.3 милиона автомобила. Експертите прогнозират, че до 2020г. Индия ще се превърне в третия най-голям пазар на автомобили в света.

 
 

Tesla с първа зарядна станция у нас

| от chronicle.bg |

Иновативната компания Tesla планира отварянето на първата си зарядна станция в България. Тя ще бъде разположена в Пловдив, става ясно от карта, публикувана на сайта на компанията. Към момента няма информация за датата, към която ще бъде изградена станцията.

Станциите в България е част от коридора, който Tesla изгражда за връзка между Западна Европа с Турция. Supercharger коридорът започва от Загреб и ще минава през България към Одрин.

На 24 април от компанията обявиха, че превръщат зареждането на автомобилите в дори по-голям приоритет, защото вярват, че е важно за тях и за мисията им зареждането да бъде удобно. По тази причина през 2017 година Tesla увеличава двойно мрежата си от зарядни станции, така че шофьорите да не трябва да чакат дълго за зареждане.

Според идеята използването на Sueprcharcher гарантира, че за 30-минутно зареждане ще имате достатъчно заряд, за да стигнете до дестинацията си или до следващата станция. Всички нови модели на Tesla – Model S и Model X, идват със стандартна Sueprcharcher технология. Благодарение на това зареждане, автомобилът може само за 30 минути да получи заряд до 120 kW, което се равнява на над 270 км разстояние.

Все пак най-удобният начин за зарежане е у дома – включвате колата си да се зарежда вечерта и до сутринта ще сте готови за пътуване.