Страната, която обича да си сменя имената

| от |

Назърбаев иска да смени името на Казахстан. Президентът се надява, че така ще успее да пооправи имиджа на страната си. Впрочем тя вече многократно е била прекръствана, така че поредната промяна надали ще изненада някого, пише Дойче веле.

kz

Наставката „стан“ завоюва световни успехи през вековете, но въпреки това Казахстан иска да се освободи от нея и да се нарече другояче. Впрочем, през ХХ-ти век страната вече многократно е прекръствана, така че поредното преименуване едва ли ще изненада някого. Сега най-големите шансове се приписват на името Казах Ели, което означава „страната на казахите“. Съществува обаче и вариантът Казах Одеси, в превод „казахска орда“.

Kazakhstan Political Map 2000

Президентът Нурсултан Назърбаев се надява, че като прекръсти страната си, ще успее да пооправи имиджа ѝ. Казахстан граничи не само с големите Русия и Китай, но и с още няколко средноазиатски „стана“ – Туркменистан, Узбекистан, Киргизстан. Казахите обаче се боят най-вече да не ги сбъркат с други две държави, които се асоциират особено силно с тероризъм и война: Пакистан и Афганистан. Назърбаев напоследък твърди, че чужденците се интересуват от „малката Монголия“, тъкмо защото в името ѝ липсва наставката „стан“.

Откъде идва „стан“?

„Стан“ е персийска дума и означава „място на“ или „родина на“. От същия корен са латинската „stare“, английската „stand“, немските „stehen“ и „Stand“, което влиза и в българския език като „щанд“. На руски и на български „стан“ и до днес се използва в значението на „лагер, поселище“. Етимологическата разходка може да продължи още дълго, но главният извод вече е очевиден: тази думичка обозначава онова парче земя, където се намирате в момента.

Kazakhstan 12

Парчето земя, което в момента се нарича Казахстан, всъщност е доста голямо: това е деветата по територия държава в света, макар и населена от едва 17 милиона души. Икономически тя е най-силната постсъветска държава в Средна Азия, досега вече е привлякла милиарди долара чуждестранни инвестиции. Независимо от всичко това доскоро Казахстан беше слабо известен по света. Едва комедията „Борат“ на британеца Саша Барън Коен, която взимаше на подбив измислени казахски обичаи и привички, донесе на страната световна слава. Правителството ѝ първоначално се обиди заради подигравките във филма, после обаче външният министър изрично благодари. Оказа се, че филмът „Борат“ е предизвикал небивал прилив на туристи към Казахстан, а броят на издадените туристически визи се е увеличил десетократно.

Вечният президент

73-годишният Назърбаев властва над Казахстан от разпадането на СССР до ден-днешен, като не набляга особено на демокрацията и човешките права. Той носи неофициалната титла „Вожд на нацията“, а хората обикновено го наричат с трогателното (и добре запомнено в България) име Тато. Назърбаев все още е доста популярен сред казахите и благодарение на това си позволява да повтаря, че ще управлява докато му стигат силите. Той вече многократно прекръства селища и местности. Веднага, след като Казахстан обяви независимостта си, столицата Алма-Ата беше преименува в Алмати, а малко по-късно дори я преместиха на 1000 километра разстояние в Акмола, която малко по-сетне беше прекръстена на Астана. Град Семипалатинск, който е световно известен заради близката площадка за ядрени опити, вече се казва Семей, но и това име сякаш не е окончателно. Съюзът на журналистите предлага да го прекръстят на Абай, в чест на местния поет Абай Кунанбаюли – или Кунанбаев.

kazahstanpresident_2272062b

През ХVIII-ти век, когато възникват повечето градове, Казахстан е под руско владичество. След 1991 година обаче стотици хиляди руснаци и етнически немци напускат страната, така че днес дялът на казахите сред населението се е увеличил от 40% на 64%. На този фон специална комисия проучва възможностите руски имена да бъдат подменени с казахски.

Медиите в страната съобщават, че през първите 15 години независимост в Казахстан са били сменени имената на три окръга, 12 града и 957 села. Напоследък отново се дискутира и името на столицата. Астана всъщност не означава нищо повече от „столичен град“. Злите езици твърдят, че един ден градът може да бъде преименуван на Нурсултан.

 

 
 

10 реклами със звезди, преди да станат известни

| от chronicle.bg |

Свикнали сме да гледаме на холивудските звезди като на свръчовеци, които се подвизават само по големите екрани и червения килим, но дори някои от най-големите актьори и актриси са започнали кариерите си по не толкова бляскав начин.

Вижте някои реклами с участието на знаменитости. Преди да станат такива.

Бен Афлек в реклама на Burger King

Брад Пит рекламира Pringles

Дженифър Лорънс за MTV Super sweet 16

Обожаваме Стенли Тучи в „Дяволът носи прада“, но след като го видяхме в тази реклама на Levi`s, ни стана още по-симпатичен

Леонардо Ди Каприо пък рекламира дъвки през 80-те

А Наоми Уотс…тампони

Не сме и предполагали, че Илайджа Ууд толкова обича сирене

Кристен Стюарт пък участва в реклама на Porsche

Рекламата на Pop Tarts с Джозеф Гордън-Левит представя по друг начин това, което сме искали, гледайки го на кино – а именно да ни направи закуска

Деми Мур няма нужда от диетична кола, но я рекламира

 
 

Влизат трима банкери в един бар…

| от chronicle.bg |

На Никулден освен Никулчовците и Николинчовците празнуват и банкерите. Поднасяме ви тази компилация от вицове за банкери с най-добри чувства към тях и им пожелаваме здраве, щастие и много работни дни!

 

Проблемът с вицовете за банкери е, че банкерите не мислят, че са смешни, а нормалните хора не мислят, че са вицове.

 

***

 

Предприемач отива при финансовия си мениджър и казва:

– Искам да съм собственик на малък бизнес.

– Това е лесно, казал финансовият съветник – купете си голям бизнес и изчакайте малко.

 

***

 

Днес банкоматът ми изписа съобщение „недостатъчна наличност“. Не разбрах дали става въпрос за моята карта или за банката.

 

***

 

Брокер в края на деня: Това е по-лошо и от развод. Изгубих половината си активи, а все още имам съпруга.

 

***

 

В тези бурни дни как можеш да привлечеш вниманието на брокера си? Като извикаш „Ало, келнер! “

 

***

 

Млада жена започва работа в банка. Жената харесвала литература и попитала един от банкерите:

– Знаете ли Уилям Шекспир?

– Не. В кой отдел работи?

 

***

 

– Какъв искаш да станеш, като пораснеш голям?

– Искам да следвам баща си и ще стана полицай.

– Баща ти да не е полицай?

– Не, банков обирджия е.

 

***

 

По време на банков обир полицаят казва на банкер да заключи всички изходи, за да не избягат крадците. 10 минути по-късно обаче крадците успяват да се измъкнат. Полицаят казва:

– Нали ти казах да заключиш всички изходи! Как успяха да избягат!

– Заключих ги, казва банкерът – ама те избягаха през входа.

 

***

 

Ако дължиш на банката 100 лева, това е твой проблем. Ако дължиш на банката 100 000 лева, това е проблем на банката.

 
 

Джиджи Хадид стана модел на годината

| от chronicle.bg |

Джиджи Хадид бе коронясана като международен модел на годината, а „Александър Маккуин“ бе обявен за най-добър британски моден лейбъл на церемонията за Британските модни награди за 2016 г.

Топ дизайнери, модели и знаменитости не се уплашиха от студеното време в Лондон и минаха по червения килим пред „Ройъл Албърт хол“ за церемонията.

21-годишната Джиджи Хадид победи в надпревара с по-малката си сестра Бела, Кендъл Дженър, Адуа Абоа и Линейзи Монтеро за топ отличието за модел.

„Александър Маккуин“ спечели съревнованието за най-добър британски лейбъл, а „Гучи“ получи наградите за лидер в международния бизнес и за международен дизайнер на аксесоари.

 
 

9 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Иван Бондоков

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-то издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Днес продължаваме с Иван Бондоков: съ-основател на Limacon – първият център за развитие на социален капитал в България. Занимава се с маркетинг и PR, развиване на социален капитал на личностно и общностно ниво и е китарист и поет по душа.

Ето какво каза той за любимите си реклами, като предварително заяви, че не се притеснява, че повечето от тях са леко нецензурни:

За мен най-добрите реклами са тези, които не адресират директно продукта на фирмата. Тези реклами, които не навират в лицето на зрителя колко готин и нужен е дадения продукт за него. Обожавам интелигентните реклами и нереализирана мечта ми е да направя подобна реклама за култов бранд.

Bud Light „Cut The Cheese“

Феноменална реклама, която се заиграва с няколко жаргонни израза за различни физиологични процеси, които извършваме в ежедневието си! За повечето от вас, както и за мен, ще е нужно да прочетете коментарите под видеото, за да разберете гениалността на сценаристите. Велико!

Bud Light Swear Jar

Продължавам с „вулгарните“ реклами, които са били забранени за масово разпространение. Феноменалните Ab InBev, които произвеждат едни от най-известните марки бира в света, отново къртят с тази реклама и нейната сестра в третото видео! Мисля, че няма нужда от разяснение защо е феноменална.

Bud Light Clothing Drive

Пак да кажа – тези хора правят най-великите реклами! Насладете се на това заиграване с една вътрешно-фирмена кауза, а именно да се даряват дрехи за бедните в замяна на една биричка.

Old Spice | The Man Your Man Could Smell Like

Не мога да пропусна великите реклами на Old Spice, които странно защо от скоро взеха да се въртят по българските телевизии, но и ние си знаем, че за много неща сме назад от всички други. Изключително работещо е да изграждаш рекламна стратегия около един човек/актьор, който да се превърне в лице на целия продук. Разгледайте и видеата, в които перфектно сложения мъж отговаря на коментари под неговите реклами в youtube – супер смарт!

Bud Light – „Candle Light“ Horse 

Разък завой отново към Bud Light и тази реклама, която е апогей на „вулгарността“. Нечовешки добре измислено.

Metallica – Hardwired….To Self-Destruct

Като върл фен на Metallica не мога да не ви споделя този душевен оргазъм. Страхотно измислено и няма как човек освен да иска да си купи тавата, да не тръгне да търси и такива ръкавици.

Mercedes Benz – Library 

За тази яка реклама говор просто слоганът накрая – красива отвън, умна отвътре.

Porsche 911 commercial

Рекламата на любимата ми марка коли, която много точно обрисува една човешка мечта. Завършвам с този майсторски миг на интелигентност, стил, страст и човечност. Настръхвам като я гледам просто. Велико!

Очаквайте следващите ни предложения след седмица, а ако имате своя любима реклама – посочете ни я в коментарите. На финала ще направим специална селекция от читателите на Chronicle.