Стив Ханке: Отнемането на лиценза на КТБ няма да повлияе на икономиката и на банковата система

| от |

Държавата в никакъв случай не трябва да поема нов дълг заради кризата с Корпоративна търговска банка. Това заяви в интервю за БНР американският финансистпроф. Стив Ханке, който е смятан за баща на валутния борд у нас.

Трябваше да отнемат лиценза отдавна. Моето заключение е, че КТБ всъщност никога не е била истинска банка, не е функционирала като такава, така че напълно приветствам отнемането на лиценза ѝ. Това, което трябва да бъде направено сега, е да бъдат установени хората, които са теглили заеми от банката и не са ги върнали. Те със сигурност трябва да бъдат преследвани от закона. Колкото се може от тези пари трябва да бъдат върнати и да бъдат дадени на Фонда за гарантиране на влоговете. Второто нещо, което веднага трябва да бъде направено, разбира се, е да бъдат върнати парите на хората с гарантирани депозити.

Затварянето на банката и отнемането на лиценза ѝ няма да повлияят по никакъв начин на икономиката и на банковата система, след като хората с гарантирани вложения получат парите си. Причината е, че КТБ никога не е оперирала като нормална банка и няма важни икономически връзки. Всъщност, КТБ никога не е била банка, а огромна машина за обезценяване на активи и влошаване на икономиката. 76% необезпечени заеми, те просто са унищожили тези пари. 76% загуба това е фантастично!

Според Ханке БНБ носи вина за случилото се с КТБ:

Ако говорим за понасяне на наказателна отговорност, не мога да кажа, защото не познавам в детайли българското банково законодателство. Но, ако говорим от гледна точка на административната работа, дори от морална гледна точка, има вина от страна на БНБ като регулатор. Със сигурност е трябвало да четат по-внимателно документите и да знаят, че Корпоративна търговска банка всъщност не е банка.

Това, което трябва да бъде направено, е да се публикуват повече данни за банковата система. В момента от информацията, която БНБ оповестява, аз не мога да направя анализ за състоянието на банките в България, а всъщност трябва да имам тази възможност. Данните излизат много късно, освен това чрез тях не могат да се направят достатъчно изводи.

Дори и преди да се появи кризата с КТБ, това беше проблем. Данните за банковата система, които БНБ публикува, са като една голяма кошница с ябълки и ние можехме да заключим, че средното състояние на ябълките в кошницата е добро, дори много добро. Проблемът е, че не може да се види, ако има гнила ябълка. А гнилата ябълка беше КТБ.

България не трябва да влиза в Европейския банков надзор като първа стъпка към влизането в ЕРМ 2 и еврозоната, смята Ханке:

Това ще бъде голяма грешка, защото фактически се прави признание, че БНБ е некомпетентна да се справи сама, а има нужда от помощ от Брюксел. В исторически план вече сме виждали, че Брюксел не решава проблемите в България. България има свои собствени проблеми и трябва да ги решава. Брюксел единствено може да ги влоши.

Не трябва да влизате нито в Европейския банков надзорен механизъм, нито в еврозоната. Винаги съм твърдял, че влизането в еврозоната ще бъде голяма грешка за България. Причината за това е валутният борд, който осигурява дисциплина във финансовата система на страната и стабилна валута. Ако влезете в еврозоната, ви чака съдбата на Гърция и Кипър.

Относно изплащането на влоговете в КТБ, правилният ход за намиране на сумата, според Ханке, е:

Парите на вложителите с гарантирани депозити да бъдат изплатени веднага. Това, разбира се, трябва да стане от Фонда за гарантиране на влоговете, където няма достатъчно пари. И така откъде да намерим пари? Най-добрият начин е с трансфер от фискалния резерв към Фонда. Сумата обаче трябва да бъде стриктно проследена и използвана единствено за изплащане на парите на вложителите. В крайна сметка нали затова е фискалният резерв, да го използваме за черни дни и критични ситуации. След това обаче Фондът за гарантиране на влоговете трябва да възстанови сумата във фискалния резерв.

Професорът разкритикува предишното правителство за това, че е допуснало дефицит в хазната ни, който надхвърля 3%, и подчерта:

Системата на валутния борд предполага бюджетът да е балансиран или близо до нулата, но при непредвидени и шокови ситуации може да се позволи дефицит. Мисля, че истинският тест за новото правителство ще е дали ще може да свали дефицита достатъчно бързо. От това ще се разбере дали то ще може да работи или не.

 
 

И Тя е със сини очи

| от Кристина Димитрова |

Тя и той са телата, които линеят за една изгубена любов.

Те са със сини очи и черни коси. Знаят, че когато настъпи последната нощ, ще последва раздялата. Той й разказва една и съща история отново и отново. В стаята времето е спряло и сякаш героите са попаднали във вакуума на живота.

Тази типична любовна история на френската писателка Маргьорит Дюрас ще оживее на сцената на театър „Възраждане“, за да ви разкаже историята на двама души, сключили договор за обичане за 23 нощи.

„Очи сини, коси черни“ е театралната адаптация на едноименния роман на Дюрас, която е направена от писателката Ирена Иванова, вече позната като момичето с няколко спечелени престижни награди за ролята си във филма „Безбог“.

Освен че самата тя е със сини очи, е силно повлияна от Дюрас през последните няколко години от живота си.

Франция се стича като Рейн в творчеството на Ирена, а да посегне към адаптацията на „Очи сини, коси черни“ е едно от най-смелите й предизвикателства през последните месеци. Една от концепциите, които самата Дюрас залага в пиесата, е отчуждението на героите не само помежду им, а и от самите себе си.

Тя и Той са затворени в стаята на миналото, но търсят една друга стая, в която любовта е възможна. В тази стая може да влезете и вие на 31-ви март и 3-ти април и да станете свидетели на раждането на една повече-от-любов.

Всичко започва във фоайето на хотел Рош във френска морска провинция.

Никой в историята няма име. Мъжът от историята се приближава до прозорците на фоайето и вижда Странник с черна коса и сини очи, чиито очи не може да забрави и изгубва завинаги. Появява се жената от историята и отвежда Странника. Мъжът обикаля плажа с надеждата го срещне отново. Среща същата жена в кафене на брега на морето, но не я разпознава като жената отвела странника. Предлага й да прекара следващите вечери с него срещу заплащане, защото много прилича на изгубения Странник. Тя приема. Следват двадесет и три безсънни нощи…

Адаптацията на Ирена Иванова запазва характерната за Дюрас символика, залегнала в романа, а това е морето, корабът и стаята – интимното място за срещи, където се ражда невъзможната-възможна любов.

Прочитът на романа, на Ирена Иванова е многопластов и може да бъде разбран на повече от едно ниво.

Той се гмурка в дълбокото, после изплува, за да си поеме въздух и пак се гмурка. Залата на театър „Възраждане“ ще бъде озвучена от дълбокия и запомнящ се глас на актьора Велизар Бинев, за който това е завръщане на сцената след дългогодишните му актьорски появи на големия екран в над 80 чужди продукции. Зрителите ще чуят и въздействащия текст на поета Владислав Христов – „Писма до Лазар“.

Именно тази негова творба отразява историята по поетичен и абстрактен начин, прорязвайки я по цялото й протежение до края. Постановката е в характерния експериментален стил на Ирена Иванова, а на сцената ще излязат актрисата Дария Митушева в ролята на Жената и Николай Марков в ролята на Мъжа. Под звуците на традиционна индонезийска музика актьорите ще разкажат историята, чрез своите телата. Ирена очевидно не изневерява на Дюрасовия любовник, който често е с Азиатски произход.

Спектакълът е проект на Театрално ателие „Експериментика“ и е реализиран с подкрепата на Френския културен институт, Посолството на Република Индонезия, Нов български университет и Voice Academy.

 
 

5 неща, които не знаете за Жизел Бюндхен

| от chronicle.bg |

Тя е една от най-известните моделки и красавица №1, когато говорим за приятелки и съпруги на звездите от NHL. Тя е Жизел Бюндхен.

36-годишната бразилка има до себе си куотърбека на Ню Инглънд Пейтриътс, които тази година направиха най-великия обрат на Супербуол 51.

Освен всичко, Наоми Кембъл и Клаудия Шифър описват бразилката със златни коси като единственият останал супермодел.

Бюндхен бе ангел на Victoria’s Secret между 2000 и 2007 г. Тя бе и сред основните лица, които защитаваха кандидатурите на Бразилия за световното първенство през 2014-а и за Олимпиадата през 2016-а.

Има обаче и много неща, които не знаем за нея. Например как е открита?

В галерията може да видите 5 малко известни факта за Жизел Бюндхен.

 
 

Поглед зад кулисите на новия сезон на „Туин Пийкс“

| от chronicle.bg |

Същите актьори, малко остарели, малко променени, малко по-зловещи от преди.

„Туин Пийкс“ се завръща 26 години след последния си епизод, за да ни разкаже още една порция от историята.

Зад епизодите стоят Дейвид Линч и Марк Фрост – оригиналното дуо, създало култовия сериал. „Туин Пийкс“ промени телевизията завинаги, залагайки различен метод за разказване на криминални истории.

Очаква се трети сезон да бъде на екран от 21 май и ще включва 18 епизода.

В тях ще участват както Кайл Маклоклан в ролята си на агент Дейл Купър, така и нови имена като Наоми Уотс, Тим Рот и Моника Белучи.

Entertainment Weekly представи серия от снимки, които показват героите на сериала 25 години по-късно. Сред тях са Дана Ашбрук, Медхен Еймик, Шерилин Фен, Уенди Роби и Шерил Лий.

Вижте ги в галерията.

 
 

Emirates и Дженифър Анистън срещу забраната за лаптопи

| от chronicle.bg |

Американското правителство забрани преноса на лаптопи и друга електроника в ръчния багаж в самолет. Emirates отговарят на това с рекламен клип с Дженифър Анистън.

В рекламата, озаглавена „Let us Entertain You“ („Нека ви забавляваме“ – от англ. ез.), Дженифър Анистън пътува в икономична класа в Airbus A380. Със спота Emirates напомня за системата си за забавление, която включва над 2500 канала за филми, телевизия и музика. Тя е предостатъчна, за да не забележим липсата на лаптопи, заради забраната им.

Клипът всъщност е от реклама, която Анистън снима за авио компанията миналата година. Президентът на Emirates сър Тим Кларк уверява, че забраната ще се спази в срок. Освен Emirates забраната усещат и 8 други компании от Близкия Изток и северна Африка.

Клипът не разкрива нищо изненадващо, имайки предвид, че през 2016 компанията печели титлата „Най-добра авио компания на света“. Състемата им пък печели „Най-добрата система за забавление на пътници в света“.

Следва клипът: