Споровете за „Южен поток“

| от |

Европейската комисия поема преговорите с Русия за газопровода „Южен поток“. Еврокомисарят Гюнтер Йотингер ще проверява правомерността на съществуващите договори, пише Дойче веле.

Споразуменията между „Газпром“ и седем европейски държави за изграждането на „Южен поток“ вече бяха подписани, когато Европейската комисия реши да се намеси: договореностите ще са в нарушение на европейското право, тъй като не може фирма едновременно да експлоатира газопровода и да има пълен монопол върху доставките на газ. През януари еврокомисарят по енергетиката Гюнтер Йотингер ще замине за Москва, където от името на шест страни-членки на ЕС – Унгария, България, Хърватия, Словения, Австрия и Гърция, както и от името на кандидатката за членство в общността Сърбия ще преговаря наново с представителите на Кремъл.

В Южна Русия, България и Сърбия вече са разположени първите тръби, през които преносът на газ трябва да започне до края на 2015. Крайните точки на север са Австрия и Унгария, южното разклонение ще доставя газ през Гърция за Италия.

Против правилата на конкуренцията

„Газопроводите трябва да функционират като магистрали – всеки би трябвало да може да ги използва и да плаща според съответните тарифи“, заяви говорителката на еврокомисаря Марлене Холцнер. Според сега съществуващите договори обаче това не е така, тъй като „Газпром“ претендира за целия капацитет. Експертът по енергийните въпроси Антонио Хуртадо от своя страна отбелязва, че ако един концерн държи всички лостове, това е против интересите на потребителя. „Ако цялата верига – от добива до доставките – е в ръцете на една фирма, това не е в съответствие с правилата на конкуренцията“, казва Хуртадо. С други думи – „Газпром“ не би трябвало да се занимава и с мениджмънта на „Южен поток“.

ser

Не всички обаче са на това мнение. Русия финансира преобладаваща част от газопровода на обща стойност 16 милиарда евро и респективно иска да печели от проекта, казва сръбската журналистка Желица Путникович. „Дали ако някой си построи къща в Берлин ще предостави една трета от нея на някого другиго“, пита тя. Според нея Брюксел няма основания да иска от „Газпром“ да дели капацитета на „Южен поток“ с други фирми от бранша. Путникович е убедена, че реакцията на ЕС срещу „Газпром“ е продиктувана от политически съображения.

И политологът Герхард Мангот гледа критично на позицията на ЕС. „Защо това решение се взема едва сега? За мен твърдението, че доскоро ЕС не е имал поглед върху съдържанието на двустранните договорености, звучи абсурдно“, казва той и добавя, че изобщо не става дума за допълнителни доставки на газ и засилване на зависимостта от Русия, а за по-модерен и по-сигурен алтернативен газопровод.

Предложенията на Брюксел

Тъй като по-нататъшното развитие на проекта не е ясно, банките, които са предоставили кредити за изграждането му, са много предпазливи. И тъй като ЕС може да попречи на реализацията на вече постигнатите договорености, Русия ще декларира готовност за подхващането на нови преговори, предполага Антонио Хуртадо. Все пак би било жалко, ако изграждането бъде прекратено. Последствията за шестте държави-членки на ЕС, които вече са подписали споразумения с „Газпром“, биха могли да бъдат много сериозни: подписването на договори, които противоречат на европейското право, може да предизвика налагането на тежки глоби.

Според Европейската комисия проблемът би се решил, ако „Газпром“ предостави менажирането на газопровода на независима фирма. Тя би могла да определи тарифите и да разпредели капацитетите. „В този случай „Газпром“ ще остане собственик на газопровода, но няма да има влияние върху сделките“, казва Марлене Холцер. Москва би могла да отправи до Брюксел и официално искане за въвеждане на изключение в съществуващите правила – както вече стана със „Северен поток“, но дотам едва ли ще се стигне, предполага Мангот.

Конкуренцията ли е в дъното на всичко?

Някои наблюдатели смятат, че Брюксел иска да попречи на изграждането на „Южен поток“, тъй като той би представлявал конкуренция за друг планиран газопровод – Трансадриатическия, по който се предвижда да се доставя газ от Азербайджан до Европа. Това не е вярно, казва Марлене Холцнер, но допълва: „За нас „Южен поток“ не е приоритет. Това би бил един допълнителен газопровод, който ще доставя газ за Европа, но не през Украйна“. Проектът „Южен поток“ е със същото качество като този за Трансадриатическия газопровод, който ще осигури достъпа до нови източници в Каспийско море, смята Холцнер.

Все пак през Трансадриатическия газопровод ще се доставят само 10 милиарда кубически метра годишно, т.е. шест пъти по-малко, отколкото през „Южен поток“. И поддръжниците, и критиците на позицията на ЕС по случая са единодушни, че по-големият брой тръбопроводи до Европа само ще увеличат енергийната сигурност и конкуренцията. И сигурният губещ от „Южен поток“ е само един: Украйна, през която в момента се транспортира над половината от руския газ за Европа.

 

 
 

Плажовете, за които си мечтаем

| от chronicle.bg |

Преди няколко дни настъпи астрономическата пролет, а след броени часове ще преминем към лятното часово време. Всичко това просто ни подсказва едно – сезонът „Отслабвам за лятото“ е приключен и отстъпва място на „Отслабвам за Коледа“.

Започваме да броим дните до момента, в който ще легнем на шезлонга с коктейл в ръка, пред нас прозрачно синьото море ще се слива с небето, а горещ бял пясък ще гали стъпалата ни.

Тъй и тъй е ден за размисъл, защо пък да не изберем плажа – мечта за следващата морска ваканция. Нашите предложения – в галерията горе.

 
 

Delta airlines възобновява полетите си до Москва

| от chronicle.bg |

Американската авиокомпания Delta airlines отново ще лети от Ню Йорк до летище Шереметиево в Москва, предаде ТАСС, цитирайки летищните власти.

Delta ще възобнови полетите от 27 май с честота пет пъти седмично. Te ще се изпълняват от самолет Boeing-767-300-ER, посочват от московското летище.

Превозвачът спря да лети до Русия през ноември миналата година. Тогава представител на авиокомпанията поясни, че полетите до тази дестинация са сезонни и се прекратяват всяка зима, припомня БТА.

През 2015 година редица авиопревозвачи напуснаха руския пазар и досега не са възстановили в пълен обем услугите си. Преките полети от Москва закриха германските Air Berlin и Eurowings, както и нискотарифният британски превозвач Easyjet. Lufthansa, тайландската Thai Airways International и Finnair пък значително свиха маршрутната си мрежа, припомня ТАСС.

 
 

Ох, стари сме… защото те правят 10!

| от |

Едно десетилетие измина като мигване с единия клепач и ние си мислим, че сме си същите, ама не сме… Защото сме с 10 години по-големи. И уж поумнели. Минаването на безгрижните лета се отразява, както на човешкото тяло и съзнание, така и на любимите guilty pleasure удоволствия, каквито са сериалите.

Вярвате или не, но много от любимите ви шоута направиха 10 години от старта си и дори след толкова време, за част от тях си спомняме с умиление. И с леко насълзяване на очите.

Ние сме избрали пет добри, вкусни, провокативни и да, КУЛТОВИ, сериала, които правят 10 тази година. А ние сме стари, но все така ги харесваме. Цък, в галерията горе са.

 
 

Дрю Баримор и нейното съвършено копие

| от |

През 1982 година малката Дрю Баримор е очарователна в ролята си в „Извънземното“.

Години по-късно тя вече е зряла жена, която има собствени деца. Една от дъщерите й обаче може спокойно да играе в римейк на филма, тъй като е наистина много прилича на майка си.

Малката Франки навършва 3 години през 2017-а. Скоро тя се появи с майка си на събитие и всички бяха удивени от приликата между двете.
Сравнете и преценете сами:

дрю баримор
Франки Баримор Копелман е родена на 22 април 2014 година. Тя е второто дете на Дрю от бившия й съпруг Уил Копелман. Когато тя се роди, Баримор каза, че е искала по-голямата й дъщеря Олив да си има брат или сестра, защото самата актриса не е имала подобно детство.

„Олив обича Франки и просто иска да е с нея през цялото време. Иска да я храни. Много й харесва“, разказва Баримор.

Това не е първото дете, което прилича толкова много на майка си. Има цяла поредица звездни деца, взели най-красивите черти на родителите си. Можете да видите повече за тях тук.