Социолог: „Руснаците ценят високо агресията“

| от |

Руското общество е войнствено настроено, не се бои от санкциите и харесва твърдите действия на президента Путин – от анексията на Крим до ответните руски санкции. Всичко това вдига рейтинга му, сочи актуално изследване, цитирано от Дойче веле.

Дойче веле: Промени ли се оценката на руското общество за събитията във военния конфликт в Източна Украйна след анексирането на Крим?

Алексей Гражданкин: Няма съществена промяна в отношението на руснаците към действията на украинските власти. Руското население смята, че Киев воюва срещу населението в източните области на Украйна. Това се потвърждава и от данните в проучване, проведено от Центъра за анализи „Левада“. Руснаците обаче показват известна умора от събитията в Източна Украйна. Има промени в нагласите на хората относно бъдещето на Източна Украйна. През последните три месеца процентът на хората, които смятат, че регионът трябва да се присъедини към Русия, е намалял от 35 на 23 на сто. Същевременно 41 процента от участниците в допитванията смятат, че Донецка и Луганска области трябва да станат независими държави. И въпреки че в съзнанието на руснаците войната на „опълченците“ в Украйна е справедливо дело, рязко намалява броят на хората, които се застъпват за руска намеса в този конфликт – от 74% на 55 на сто.

Руснаците са войнствено настроени…

ДВ: Как си обяснявате това развитие?

АГ: Хората започнаха да осъзнават последиците от активните бойни действия за присъединяване на украински области към Русия. Те разбират, че това може да доведе до изостряне на положението в региона и по света. В техните представи ескалацията на насилието може да доведе, ако не до световна, то поне до локална война, каквато руснаците разбира се не желаят. Върху настроенията на руснаците влияят също и маневрите на Путин, който се отказа от идеята за пряка военна намеса на Русия в украинския конфликт. Вероятно по тази причина намаля и броят на поддръжниците на „опълченците“ в Източна Украйна. Значително спадна и броят на поддръжниците на пряката военна намеса – от 40 на сто до 26 процента. И това обаче е много висок процент, защото означава, че една четвърт от руснаците са войнствено настроени.

ДВ: Много руснаци се информират за бойните действия само от репортажите на руската телевизия…

АГ: Начинът, по който руските медии представят ситуацията в Източна Украйна, не може да не предизвика възмущение у руснаците. Същото възмущение предизвикват бомбардировките срещу мирното население – където и да е по света. Трябва да отбележа, че телевизията е само катализатор за възприемането на събитията. Информационните кампании могат да въздействат върху съзнанието, но мнозинството руснаци има вече изградена представа за света. Изходните позиции за тази представа съществуват отдавна. Руското население възприема отрицателно реториката на ограничението. То не приема забраната за ползване на руския език, или пък нарушаването на правата на рускоезичните граждани. Държавната пропаганда подклажда тези настроения, но тя не е техен източник. Тези представи са се наслагвали много дълго време в съзнанието на руснаците.

ценят агресията…

ДВ: Западът наложи строги санкции срещу Русия, а рейтингът на Путин се покачи с един процент до 87 на сто. Защо?

АГ: По този начин руският електорат реагира на степента на активност на лидера си, на неговата твърдост и ефикасността на ответните му действия. Колкото по-твърди са изявленията на Путин, толкова повече нараства одобрението сред обществото за него – както по отношение на вътрешното „затягане на гайките“, така и относно агресивността на външната политика. Руското общество високо цени агресията. Ето защо твърдата реакция на властите, като започнем от анексията на Крим и стигнем до ответните руски санкции, увеличава симпатиите на руснаците към техния лидер.

…не се боят от санкциите…

ДВ: Как реагират руските граждани на наложените от Запада санкции на страната?

АГ: 38 процента от тях смятат, че санкциите на ЕС и САЩ ще засегнат силно преди всичко политическия, културния и научния елит на Русия. В действителност мнозинството от населението няма никакви планове за пътуване и отпуска в чужбина, въпреки че две трети от руснаците никога не са били на Запад. Доходите на много руснаци изобщо не стигат за покупката на вносни хранителни стоки. Така че голямата част от анкетираните смятат себе си по-скоро за наблюдатели на прилагането на санкциите и ги окачествяват като санкции срещу Русия като цяло.

…и са срещу САЩ и Европа!

ДВ: Как се променя в тази връзка отношението към Запада?

АГ: Резултатите от последната анкета показват рекордно влошаване на показателите. През месец юли само 17 процента от руснаците са имали положително отношение към САЩ, а цели 74 на сто са с негативна нагласа. Картината в отношението към ЕС не е много по-различна: 26 процента са положителните, а 60 процента отрицателните оценки. Руснаците не смятат, че са виновни за спора с Украйна и не могат да се съгласят със становището на Запада, че Русия е агресор в този конфликт. В съзнанието на мнозинството руснаци новите власти в Киев са „радикали“, които в Русия обикновено наричат „фашисти“. А това изключва и всякаква възможност за диалог с тях.

ДВ: И Русия продължава да „воюва“ и днес?

АГ: Да. Такава травма съществува в руското обществено съзнание и тя е свързана с Втората световна война. И до ден днешен в съзнанието на руснаците съществува разделението на „приятели“ и „врагове“. Те разглеждат случващото се днес през призмата на войната. Макар че в Украйна няма антируски демонстрации и други прояви, руснаците делят всичко на „свои“ и „чужди“. Единственият радостен факт е, че все повече руснаци се преориентират и се застъпват за бързо потушаване на бушуващия пожар в Източна Украйна.

 
 

Почина майстер Емон от Game of Thrones

| от chronicle.bg, по BBC |

На 93-годишна възраст почина британският актьор Питър Воън. Последната му известна роля е тази на майстер Емон в култовия сериал на HBO Game of Thrones.

Той е носител на БАФТА за най-добър актьор в главна роля.

Агентът му Сали Лонг-Инес обяви: „Потвърждавам това, че за голямо съжаление Питър Воън си отиде в около 10.30 ч. тази сутрин. Той почина в мир, заобиколен от семейството си“.

 
 

Как се разказва за живота на Румена Воевода

| от chronicle.bg |

Все по-малко време остава до премиерата на новия филм на Зорница-София „Воевода“ за живота на жената-хайдутин Румена Воевода.

Филмът ще се появи по кината през януари, а дотогава от екипа на „Воевода“ продължават да разпространяват видеа за „мейкинга“ на тази сложна историческа продукция.

Представяме ви видео „зад кулисите“, което показва как актьорите от филма се подготвят за епичните битки на хълмовете над Жеравна.

Независимо дали става дума за боравене със сабя или за стрелба („Нека куршумът бъде продължение на окото“), всички актьори трябва да са в перфектна форма и да знаят техниките и похватите на боя и оръжията, за да се справят с предизвикателствата, които ги очакват.

Вижте видеото, което ще ви разкаже за подготовката на актьорите, включително чрез психо-драма, за доверието, за битките в гората, за глада за другите репетиции:

 
 

Страх ни е повече от змии, отколкото от катастрофи

| от Спонсорирано съдържание |

Кампанията „Алкохолът е лош шофьор” е част от дългосрочната корпоративна политика на „Каменица” АД, която има за цел създаването на положителна промяна в поведението на пътя и безопасното шофиране. Деветото издание на кампанията протича под посланието „Петък вечер. Има само едно правило, което важи за всички – не карай пил!“, като призовава към разумно поведение и отговорност да не сядаме зад волана след употреба на алкохол.

Всяка година, като част от активностите по кампанията, „Каменица“ АД провежда национално представително проучване за навиците и нагласите на българските шофьори. Проучването тази година е реализирано през октомври с подкрепата на Gemius.

Основен фокус тазгодишната кампания „Алкохолът е лош шофьор“ поставя върху отношението на околните към водачите, които се качват в колата след употреба на алкохол. Близо 80% от българите приемат шофирането в нетрезво състояние за недопустимо, но въпреки това повечето участници в проучването биха запазили известен неутралитет, ако техен познат иска да кара, след като е консумирал алкохол.

Резултатите от проучването и нагласите на хората към употребата на алкохол и шофирането коментира Росен Йорданов, психолог и консултант на кампанията.

ABD2016_Poster

1. Всички знаем че не трябва да се качваме на колата след употреба на алкохол. Осъзнаваме рисковете, всеки ден слушаме за новите жертви на пътя и въпреки това много хора продължават да го правят. Резултатите са категорични. Защо според Вас се случва това?

Причините са много, ако щете дори еволюционни. Може да ви се стори странно, но ако направим анкетно проучване за най-силните страхове сред хора, които живеят в градовете, ще видите, убеден съм, че много повече от тях ще отговорят, че се страхуват повече от змии или паяци например, отколкото от катастрофи и пътни произшествия, а още по-малко от ПТП-та свързани с употреба на алкохол. Парадоксално, но факт е, че ние, въпреки вековете социализация и урбанизация, не сме развили достатъчно инстинктите си за градската „джунгла“. От друга страна осъзнатостта не е достатъчна, за съжаление. За да работи осъзнатостта, за да има онова необходимо възпиращо въздействие, тя трябва да се интегрира в психиката на човека в онези най-ранни години, които не помним, или да почерпим от личен горчив опит. Вие обаче виждате, че в днешни дни възрастните отделяме много повече време на образованието на децата ни и много по-малко на възпитанието им, включително и на културата на поведение на пътя.

2. Вие имате поглед върху кампанията „Алкохолът е лош шофьор“ и от предишни години. Може ли най-общо да споделите своите впечатления от тазгодишните резултати от проучването – наблюдавате ли някакви значими промени в нагласите към хората шофирането в нетрезво състояние? Какви са вашите ключови изводи?

Тазгодишното изследване дава някои поводи за оптимизъм, особено когато бъдат сравнени данните с данните от предходни кампании. Видно е, че в осезаемо по-висока степен хората показват по-добра осведоменост за законовите ограничения, свързани с шофиране след употреба на алкохол, както и за влиянието на алкохола върху преценките и реакциите на шофьорите. Също така нараства категоричността на нетърпимост към този проблем. Това показва безспорно, че кампаниите имат смисъл и си струват усилията. Въпреки че много от анкетираните вероятно имат „едно наум“ в провеждането на подобни кампании, отчитайки корпоративния елемент, бих казал, че промяната дори на 1 човек към това да бъде по-отговорен и като шофьор и като спътник, си струва.

3. Имайки предвид резултатите от проучването, според Вас коя е по-рисковата група шофьори – младите, които са безразсъдни и самоуверени или по-опитните, които се осланят на опита си зад волана и смятат, че могат да се справят с всяка ситуация на пътя? Коя от двете групи е по-склонна да шофира след употребата на алкохол?

Категорично и двете групи, но с различни мотиви. При младите „обичайният заподозрян“ е надценяването на възможностите и безразсъдството, при опитните – надценяването на опита. Аз обаче бих бил по-критичен към групата на по-опитните водачи, защото освен лична отговорност, те носят и отговорността на стожери на културата на безопасно шофиране. В много случаи именно техните погрешни действия дават „заразния“ пример, който има по-широки последствия. Както и изследването показа децата са силен възпиращ фактор срещу безумието на пийналите водачи. Трябва ли обаче техните бащи, майки, батковци и т.н да прехвърлят тежестта на тази отговорност върху техните „рамене“?!

4.    Тази година кампанията на „Каменица“ АД поставя акцент върху солидарната отговорност на спътниците на шофьори употребили алкохол – склонни ли сме да се качим при такъв водач, защо, намесваме ли се да го спрем и т.н. Резултатите показват, че едва 24% твърдят, че биха направили всичко възможно да спрат шофьора, като по-голямата част от хората заявяват, че избягват да се намесват в личния му избор. Защо, според Вас, хората не са склонни да се намесват в такава ситуация?

Резултатите дават повод за тревога, защото, виждаме немалък процент на пасивност и неангажираност в поведението на хората, когато става дума за разубеждаване на шофьори, които са консумирали алкохол. Още повече водещите причини за пасивното поведение на хората в ситуациите с нетрезви водачи, независимо дали са прикрито или директно афиширани, в отговорите са свързани с личната воля. т.е дължащи се на себесъхранителни мотиви, а не толкова на незнание за проблемите и тежките последствия, които шофирането в нетрезво състояние може да причини. С други думи въпрос на отговорна солидарност към човека до теб, независимо от цената на личния дискомфорт, особено когато става дума за здравето и живота.

А иначе, половината анкетирани са убедени, че усилията да се разубеди водач, понечил да кара пил, биха спестили 2/3 от произшествията, свързани с употреба на алкохол. Простата аритметика показва, че ако хората са по-съпричастни към проблема, би могло всяка година да се спасяват около 100 човешки живота, да не говорим за физическите травми, ако съпоставим тези резултати със статистиката на КАТ.

5. Какво бихте посъветвали хората – как да реагираме, за да спрем наш близък, приятел познат, ако реши да шофира след употребата на алкохол?

Както се казва, човешкото поведение (вкл. и шофирането след употреба на алкохол) може и да е резултат от борбата на много и различни мотиви и преценки, но то винаги се разиграва на „шахматната дъска“ на възможностите и ограниченията, определени от действията на околните. Нека не пропускаме тези „шахматни“ партии, когато нашите близки и приятели искат да шофират нетрезви! Цената на нашето участие е живот! Не играйте хазарт с живота!

6. А какво можем да направим, ако е непознат? Вариант ли е директно да се обадим в полицията или по-добре да поговорим с него?

Според мен е силно препоръчително! Условности разбира се има и то главно да не се злоупотребява с тези сигнали. Да го правим от загриженост, а не от други користни мотиви. Въпросът е жизненоважен, защото ако допуснем един човек в нетрезво състояние да шофира, ние ставаме безмълвни съучастници в ситуация с възможни непоправими последствия.

7. С оглед на предстоящите празници, в които хората ще пътуват и определено ще употребяват алкохол, какво бихте посъветвали и шофьорите и техните близки и приятели?

За шофьорите мога да кажа простичко – не се качвайте зад волана, ако сте пили дори и по-малко. Накратко „Не карай пил“.
За спътниците посланието ми е следното: нека се замислят дали попадайки пред избора – да се намеся или не – когато видят техни близки да се качват в колата с намерение да шофират след като са консумирали алкохол, дали трябва ли да се дистанцират, измисляйки си лицемерни обяснения за личната отговорност, дали си струва да мълчат, „за да не си развалят кефа“ или обратно – да се ангажират, да положат усилие, да бъдат неотстъпчиви в разубеждаването на тези хора ако трябва, но да запазим здравето и/или живота на нашите приятели и близки?

 
 

Turkish Airlines спечели награда за своя рекламна кампания

| от CHR Aero |

Turkish Airlines бе наградена с Gold Epica награда за своята кампания “Batman v. Superman”.

В блокбъстъра “Batman v. Superman” авиокомпанията прави поява със свой Boeing 777.

Идеята на рекламата е, че Turkish Airlines изпълнява полет между двата измислени града във филма- Готъм Сити и Метрополис.

Освен участие в самия филм, авиокомпанията предостави различни възможности на своите пътници да се запознаят с него, както и да надникнат в света на супергероите.

Авиокомпанията беше наградена в категория „Product & Brand Integration”, като тази кампания доведе до над 30 милиона гледания на рекламата в YouTube, както и над 125 милиона „media impressions”.

Epica Awards е основана през 1987 като това е единствената награда, която се определя от журналисти свързани с маркетинг и комуникационни заглавия.