София – Скопие за 90 минути?

| от | |

Македонските железници са сериозно изостанали. За разлика от България, в Македония жп-пазарът не е либерализиран, а алтернативи на Коридор № 10 почти няма. Македонски експерти препоръчват да се ползва българския опит, пише Дойче веле.

montecargo

Македония иска да си възвърне конкурентоспособността в жп-транспорта и за тази цел смята да модернизира някои железопътните линии и да набави нови локомотиви и вагони. Коридор номер 10, който свързва Залцбург със София и Скопие, в македонската си част ще бъде пригоден за скорост до 120 км в час, така че транспортът на пътници и стоки да стане по-ефективен. Разбира се, в сравнение с европейските високоскоростни влакове, които се движат с над 200 км/ч този проект е съвсем скромен, но според специалистите е добър като начало.

„Тази скорост е напълно достатъчна за товарния трафик, който носи най-големите доходи“, коментира за Дойче веле Милан Янкулоски, директор по инфраструктурата в Македонските железници. Експертите смятат, че инвестициите в железопътния транспорт са добра стратегия. Според тях основният проблем на Македония обаче е не ниската скорост на влаковете, а липсата на алтернатива. За разлика от страните в региона, в областта на железопътния транспорт Македония има само Коридор № 10.

България либерализира своя пазар

С много по-добри позиции са Сърбия, България и Гърция, които имат по няколко възможни транспортни връзки в посоките север-юг и изток-запад. Освен това според Деян Търпевски, специалист по жп-системи, Македония трябва да либерализира този пазар много бързо, а не да бави процеса чак до влизането си в ЕС: „България направи най-добрия ход, като либерализира железопътния пазар и даде на частни компании достъп до българския релсов път. По този начин Коридор № 4 през България поема все по-голяма част от товарите в региона и отнема пазара на Коридор 10, по който упорито се държи на монопола на неработещите държавни железници.“

На подобно мнение е и Кръстьо Минговски, който от години следи развитието на железниците. Според него една от основните слабости, които трябва да се отстранят, е ниската пропускателна способност на железопътните линии, които спешно се нуждаят от втори коловоз. Нужни са нови гари, трябва да се модернизират наличните, да се изправят някои отсечки, да се подобри сигурността, изброява Минговски.

„Днес от общо 693 км. жп-линии само 240 км. са електрифицирани. По 2/3 от релсовия път движат дизелови локомотиви на 60-70-годишна възраст, които тежко замърсяват околната среда. През следващите 15-20 години трябва да си свършим работата, тоест – да направим всичко, за да станем конкурентоспособни. А след това да започнем с изграждането на бързи линии, например: Скопие- Белград за 2,5 часа, или Скопие-София за 1,5 часа“, обяснява Минговски.

Европейска помощ за инфраструктурно развитие

Паралелно с работата по коридор № 10, която се извършва от българската фирма СК-13, върви и реконструкция и доизграждането на релсовия път по Коридор № 8 от Албания през Скопие към София и Варна. Вече е сключен договор за реконструкция на жп-отсечката Куманово-Беляковце с дължина 31 км, която е част от същия този коридор № 8. Работата ще започне през март 2014 г., а изпълнител ще бъде германската компания „Вибе“. За реализирането на проекта са осигурени 45,5 милиона евро от Европейската банка за възстановяване и развитие.

Реконструкцията предвижда поставянето на нови линии и прагове, построяването на осем моста, най-големият от които с дължина 120 метра, построяването на три гари и три обекта за службите за регулиране на движението. Това е първата от предвидените три отсечки за железопътно свързване на Македония с България. Строителните работи ще започнат през март и трябва да бъдат завършени до третото тримесечие на 2016 г. Останалите железопътни отсечки от линията към България, която трябва да бъде готова до 2022 г., са Беляковце – Крива Паланка с дължина 36 километра, и Крива Паланка – Деве Баир с дължина 23 километра.

 

 
 

Кърк Дългас – една легенда на 100 години

| от chronicle.bg |

На 100 години американският актьор Кърк Дъглас е живата история на киното. Роден като Исур Даниелович Демски на 9 декември 1916 година, днес той празнува един век живот. 

Актьорът има три номинации за „Оскар“, първата от които е през 1950 година. Получава статуетката за цялостната си кариера. Днес Дъглас ще празнува в Калифорния на тържество, организирано от сина му Майкъл Дъглас и снаха му Катрин Зита Джоунс. Очаква се да присъстват около 200 приятели и членове на семейството му.

Кърк Дъглас се пенсионира като актьор през 1996 година след прекаран инсулт. Преди настоящия си рожден ден, той е посещавал терапевт, за да може да произнесе кратко слово на рождения си ден.

„Хора често искат от мен съвети как да доживеят до преклонна възраст и да водят здравословен живот. Нямам подобни съвети. Смятам обаче, че всички ние имаме причини да сме тук. Оцелях след инцидент с хеликоптер и инсулт, за да направя още добри неща в света, преди да го напусна.“  – казва той в есе, публикувано от списанието за знаменитости Closer по повод рождения му ден.

Кърк приписва до голяма степен продължителността на живота си на голямата си любов, втората си съпруга Ан, която е на 97 години. „Имах шанса да срещна жената на живота си преди 63 години – поясни той. – Смятам, че прекрасният ни брак и обсъжданията ни нощем ми помогнаха да оцелея след какви ли не предизвикателства.“

Кърк Дъглас, който е син на руски имигранти, се е превъплътил в образите на някои най-митичните персонажи в историята на седмото изкуство, от художника Винсент Ван Гог до точния стрелец Док Холидей. Снимал се е в около 80 филма, сред които „Одисей“, „Викингите“, „20 000 левги под водата“, „Гори ли Париж?“, „Престрелка в О.К. Корал“, „Седем дни през май“.

 
 

Страст и интрига в новия трейлър на „Петдесет нюанса по-тъмно“

| от chronicle.bg |

Нови кадри от едно от най-чаканите заглавия за 2017 г. разгорещяват страстите и обещават неочаквани обрати за Крисчън Грей и Анастейжа Стийл. След като Петдесет нюанса сиво счупи няколко рекорда, продължението от култовата поредица – Петдесет нюанса по-тъмно, ще влезе в киносалоните на Свети Валентин догодина.

В края на първия филм богатият и красив милиардер със специфичен сексуален вкус и срамежливата студентка Ана се разделиха. В новия трейлър към новото заглавие, обаче, Крисчън Грей е твърдо решен да спечели отново любовта на живота си. Въпреки че е объркан от чувствата, които изпитва, той целеустремено започва да преследва Анастейжа. Тя от своя страна поставя категорични условия – без правила и без тайни. Вече пораснала и не толкова наивна, тя все още изпитва чувства към него, но отказва да бъде наранена отново. И точно когато двамата намират път обратно един към друг, призраците от миналото на Крисчън възкръсват.

В Петдесет нюанса по-тъмно освен Джейми Дорнан и Дакота Джонсън, ще видим още носителките на Оскар Ким Бейсинджър и Марша Гей Хардън, както и Дженифър Ел, Люк Гримс, Рита Ора, Виктор Расук, Елоиз Мамфорд и Макс Мартини.

Петдесет нюанса по-тъмно е режисиран от Джеймс Фоли и продуциран отново от Майкъл де Лука, Дана Брунети и Маркус Висиди, заедно с Е.Л. Джеймс. Сценаристи са Майл Леопард и авторът на бестеселъра Е.Л. Джеймс.

FSD_TRL-C_Bulgaria_SUB_1080p25_H264.1

Петдесет нюанса по-тъмно идва в кината на Свети Валинтин 2017.

 
 

Най-вероятният ден да бъдете зарязани от партньора наближава

| от chronicle.bg, по БТА |

Най-вероятният ден, в който може да бъдете зарязани от партньора наближава и той е 11 декември.

Тази неделя е набедена за най-фатална от статистиците, които внимателно анализирали думата „раздяла“ в постовете и статусите във Фейсбук. Съществуват различни теории относно това на какво се дължат тези разлъки.

По-стиснатите люде си дават сметка, че не си заслужава да се хвърлят пари на вятъра за подаръци за човека, с когото не са сигурни, че ще продължат. Други пък предпочитат скъсването на отношенията пред това да представят човека до себе си на семейството. Но не трябва да изключваме и влиянието на стреса – периодът около коледните и новогодишните празници е особено напрегнат и на мнозина не им издържат нервите.

Много тлеещи конфликти излизат наяве и от това страда любовната връзка. Ако все пак двойките преодолеят фаталния 11 декември, да не мислят, че всичко им се е разминало. Разлъките на Коледа и на Нова година намаляват, но рязко скачат през пролетта, предупреждава таблоидът.

 
 

Европейската асоциация на авиокомпаниите прекрати своята дейност

| от CHR Aero |

Европейската лобистка група Association of European Airlines (АЕА) ще прекрати работата си след като голяма част от авиокомпаниите членки се присъединиха към новия алианс Airlines for Europe (A4E).

AEA ще бъде втората асоциация, която ще прекрати своята дейност през 2016, следвайки съдбата на нискотарифната групa European Low Fares Airline Association (ELFAA).

Исторически погледнато до момента е имало четири главни асоциации, които да представляват авиокомпаниите в Европа- AEA, ELFAA като представител на нискотарифните превозвачи, International Air Carrier Association (IACA) като представител на leisure авикомпаниите и European Regions Airline Association, представител на регионалните авиопревозвачи.

Според сайтa на AEA, асоциацията представлява 22 европейски авиокомпании с общо 310 милиона пътници, но много от тези компании вече са напуснали групата и са предпочели да бъдат представлявани от A4E, чиито основатели и членове са пет от най-големите авиокомпании в Европа- International Airlines Group (IAG), Lufthansa, Air France-KLM, easyJet и Ryanair.

A4E бързо се разрастна от 11 до 22 авикомпании членки, което доведе до затварянето на други асоциации. Процентово A4E представлява 60% от европейските полети, 500 милиона пътници и оборот от $109 милиарда.

Според A4E успехът на тяхната асоциация се дължи на факта, че авикомпаниите, които се представляват от тях, са както нискотарифни, така и „full service”.

AEA приключва работа след 64 години. През 1952 година четири авиокомпании- Air France, KLM, Sabena И Swissair основават Air Research Bureau, а след присъединяването на SAS и British European Airways, European Airlines Research Bureau се преименува на AEA през 1973.

Благодарение на AEA компютърните резервационни системи Amadeus и Galileo бяха въведени в експлоатация, както и автоматичното принитиране на билети и бордови карти. През 1988 АЕА допринесе и за започването на кампанията “Single European Sky” и поясни нуждата от интергрирана система за контрол на въздушния трафик над Европа.